گام‌به‌گام با کتاب «آشنایی با هنر»

کتاب «آشنایی با هنر» نوشته «لوری اشنایدر اَدَمز» و ترجمه نسرین طباطبایی، از آخرین کتاب‌های مرسوم با هدف آشنایی در اندیشه‌ورزی‌ها و پرسش‌های جاری در رشته‌های هنری است که به دست انتشارات علمی و فرهنگی در قالب پروژه‌ای ویژه و در شمایلی شکیل، منتشرشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از زوایای گوناگونی به هنر نگریسته می‌شود و جنبه‌های مختلف آن، مورد بررسی قرار می‌گیرد. جذابیت هنر به‌عنوان پدیده‌ای که ذهن مخاطب را به‌سوی خود می‌کشاند و او را مشغول می‌کند، از ویژگی‌های مهمی بوده که در ابتدای کتاب «آشنایی با هنر» به آن پرداخته شده است.

علاوه بر این، آن دسته از مؤلفه‌های موجود در هنر، از خط و شکل گرفته تا رنگ، روشنایی و تاریکی، بافت و دورنما مورد توجه قرار گرفته است و هر کدام در قالب چند اثر هنری مختلف، ارزیابی می‌شود. پدیده‌هایی دیگری مانند عرف و تأثیر آن در آفرینش هنری، در طول تاریخ مورد اشاره قرار گرفته و به جایگاه نهادهای هنری از قرون وسطی به بعد، به‌عنوان تنظیم‌کننده مناسبات هنری پرداخته می‌شود. همچنین مضامینی در هنر وجود دارد که از گذشته تا به امروز، موجب ارائه طیف عظیمی از آثار شده است؛ در این میان می‌توان سه نمونه دایره، ستون، مادر و کودک و مرگ را نام برد که در این کتاب، تعدادی از آثار هنری ساخته‌شده بر این اساس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نویسنده کتاب «آشنایی با هنر» سعی کرده آنچه را که در ذهن دارد، با توسل به طیف گسترده‌ای از آثار هنری، در گستره زمانی به نسبت وسیعی بیان کند؛ از این رو تنوع مطالب موجود در این اثر و شمولیت مباحث مفید آن، موجب می‌شود توجه وی به بسیاری از حوزه‌ها به‌اختصار باشد.

نویسنده در این کتاب، چگونگی تکامل هنر و دیدگاه‌های مطرح‌شده درباره آن را بررسی می‌کند و در موضوعات جذابی مانند اینکه چرا برخی از آثار هنری می‌توانند تا این حد بحث‌برانگیز باشند، چرا یک جعل هرگز نمی‌تواند به‌اندازه اصل «خوب» باشد، آینده هنر چه خواهد بود، منظور از فُرم و معنی و منشأ هنر چیست، وارد می‌شود و پاسخ‌هایی معقول و متناسب برای آن می‌آورد. نیز در فصلی جداگانه تاریخ هنر غرب را مرور مختصری می‌کند. نویسنده معتقد است، نکته‌ای که درمورد آینده هنر به‌یقین می‌توان گفت این است که تا وقتی بشر وجود دارد، هنر آینده‌ای دارد و مناقشه درباره اینکه آیا کلیت هنر یا سبک یا کار هنریِ خاصی، خوب، بد، زشت، زیبا، مبتذل یا معمولی است، ادامه خواهد یافت. همچنین مرزهای هنر و نیز مقوله‌های پذیرفته‌شده آن‌هم گسترش خواهد یافت؛ زیرا کندوکاو در حوزه‌های نامکشوف در ذات تلاش‌های خلاقانه است. هنرمندان معمولاً در مسائل هنری پیشگام‌اند و نظریه هنر، نقد هنری، فلسفه‌های هنر و بازار هنر دنباله‌رو آنان است.

«لوری اشنایدر اَدَمز» نویسنده کتاب «آشنایی با هنر» دکترای فلسفه در تاریخ هنر دارد که رساله دکترایش را با عنوان «کشف دوباره مدرنیست آمریکایی» در سال ۱۹۹۹ دفاع کرد و ۱۱ سال قبل‌تر، کارشناسی ارشد خود را در رشته فلسفه در تاریخ هنر به اتمام رساند. وی از ۱۹۹۵ تاکنون استادیار کالج جان‌جی نیویورک، پارسونز، بروت منهتن نیویورک، کالج مریمونت منهتن بوده و عمدتاً در تاریخ هنر و فلسفه تدریس کرده است.

ترجمه کتاب را نیز نسرین طباطبایی به انجام رسانده است. همان‌طور که نویسنده، ساختار کتاب را ساده و قابل‌فهم برای مبتدیان طراحی کرده، ترجمه فارسی کتاب هم برای فارسی‌زبانان ساده و روان و درخور است.

کتاب آشنایی با هنر نوشته لوری اشنایدر اَدَمز با ترجمه نسرین طباطبایی در ذیل پروژه‌های ویژه انتشارات علمی و فرهنگی در شمارگان ۵۵۰ نسخه و باقیمت ۱۹۰ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کد خبر 563369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.