نمایش «۳۷۰ شهروند نمونه» روایت واقعی از روز ۲۵ آبان

یک کارگردان تئاتر گفت: نمایش ۳۷۰ شهروند نمونه به تشییع شهدای اصفهان در روز بیست‌وپنجم آبان ماه سال ۶۱ در این شهر شهیدپرور اختصاص دارد؛ روزی که رزمندگانی از لشکرهای ۱۴ امام حسین(ع)، نجف اشرف، ۲۵ کربلا، امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن مجتبی(ع) در عملیات محرم به شهادت رسیدند.

محمد رادمهر درگفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: حدود ۲۰ سال است در عرصه هنرهای نمایشی فعالیت دارم وکارهای تاریخی، تئاتر مستند به‌ویژه تاریخ اصفهان و دفاع مقدس را دنبال می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: تئاتر مستند نمایش دراماتیک نیست. اثری که تنها با تخیل نویسنده آغشته شده باشد، به زیبایی ادبیات نمایشی کمک می‌کند و کارگردان با طراحی خودش می‌کوشد آن قسمت خاص از تاریخ را نمایشی‌تر به مردم ارائه کند.

نمایش «۳۷۰ شهروند نمونه» روایت واقعی از روز ۲۵ آبان

کارگردان و فعال تئاتر اصفهان بابیان اینکه در تئاتر مستند، کمتر شاهد اتفاقات دراماتیک هستیم، افزود: پیش‌ازاین پروژه نمایش شاهرخ به شکل صحنه‌ای و خیابانی در کیش اجرا شد و تندیس بازیگری و کارگردانی را دریافت کرد.

وی ادامه داد: تئاتر شاهرخ، در مورد شهید «شاهرخ ضرغام» در همان زمینه تئاتر مستند تولیدشده است. پس از شاهرخ، نمایش «میرزا طاهر» را کارکردم و همچنین مستندتئاتر دیگری به نام «نام‌ها و یادها» که درباره.... بود را ساختم.

رادمهر تصریح کرد: منابع تئاتر مستند اسنادی مانند مجله، یادداشت یا عکس است که در کار به آن‌ها رجوع می‌شود.

وی با اشاره به نمایش ۳۷۰ شهروند نمونه گفت: «مصطفی جعفری خوزانی» نویسنده این اثر دفاع مقدسی است و من اجراهای متعددی با همکاری این نویسنده داشته‌ام. حسن کار با این نویسنده در این است که مطالعات زیادی دارد و زمانی که می‌خواهد نمایش‌نامه‌ای را بنویسد، به‌ویژه اگر موضوع موردنظر تاریخی باشد، از تخیل خودش استفاده نمی‌کند بلکه مطالعه و تحقیق را در پیش می‌گیرد.

این کارگردان تئاتر افزود: در بیشتر اوقات نمایش‌هایی که از تخیل نویسنده برمی‌آید شاید جذاب‌تر باشد اما کار مستند هم چهارچوب‌ها و ویژگی‌های خاص خودش را دارد و نمی‌تواند از یک محدوده خاص خارج شود.

به گفته وی، نمایش ۳۷۰ شهروند نمونه به تشییع شهدای اصفهان در روز بیست‌وپنجم آبان ماه سال ۶۱ در این شهر شهیدپرور دارد. روزی که رزمندگانی از لشکرهای ۱۴ امام حسین (ع)، نجف اشرف، ۲۵ کربلا، امیرالمؤمنین (ع) و امام حسن مجتبی (ع) در عملیات محرم به شهادت رسیدند.

رادمهر ادامه داد: در بین همه این رزمندگان از جای‌جای کشور، بیشتر آن‌ها و همچنین پیشتازان عملیات، اهل اصفهان بودند. کمتر اتفاق افتاده از یک گردان ۷۴۰ نفر شهید شوند.

وی با یادآوری اینکه عملیات محرم پس از عملیات بیت‌المقدس و در ماه محرم اتفاق افتاد، اظهار کرد: ۷۴۰ شهید جمعیت زیادی بوده و برای همین ۳۷۰ نفر از این عزیزان را به اصفهان میاورند و روز بیست‌وپنجم آبان، موعد تشییع پیکر شهدا، به‌روز ایثار و حماسه اصفهان معروف می‌شود

این کارگردان تئاتر گفت: آن زمان شماری از مردم در اطراف گلستان شهدا خانه‌هایشان را وقف شهدا می‌کنند تا فضای لازم برای خاک‌سپاری تأمین شود.

وی سپس به سابقه اجرای اثر نمایشی ۳۷۰ شهروند نمونه در جشنواره‌ها اشاره کرد و افزود: این نمایش در سیزدهمین جشنواره تئاتر لاهیجان در سال ۱۴۰۱ موفق به کسب رتبه اول طراحی فضا در نمایش شد.

رادمهر خاطرنشان کرد: این نمایش در یازدهمین جشنواره سراسری بسیج در بخش بازیگری مرد رتبه اول، کارگردانی عنوان دوم و در بخش نویسندگی رتبه دوم را از آن خود کرد و به مرحله کشوری راه یافت.

نمایش «۳۷۰ شهروند نمونه» روایت واقعی از روز ۲۵ آبان

وی تصریح کرد: اثر نمایشی ۳۷۰ شهروند نمونه در زمان حاضر با حمایت خانه تئاتر حوزه هنری استان اصفهان تولیدشده و از بیست‌وسوم تا بیست‌وهشتم آبان‌ماه در دو سانس اجرا می‌شود. سانس اول از ساعت ۱۶ و سانس دوم از ساعت ۱۸ خواهد بود و همچنین اجراها یک روز در میان درگذر سعدی حوزه هنری و فرهنگسرای پایداری واقع در گلستان شهدا خواهد بود.

فعال تئاتر اصفهان اضافه کرد: این اثر روایت شخصیتی است به نام کریم که پدرش قبل از انقلاب در کار توزیع و تکثیر نوارهای غیرمجاز بوده و پس‌از انقلاب به کارش ادامه می‌دهد. کریم جایی می‌فهمد قبل از انقلاب پدرش را دستگیر کرده‌اند بنابراین مدام در جستجوی پدر بوده اما او کار پدر را ادامه می‌دهد.

تحول در روز تشییع

وی ادامه داد: این شخصیت پس از جنگ تحمیلی رفیقش به نام مصطفی را همراه خودش ندارد، چون به جنگ تحمیلی اعزام‌شده و به شهادت رسیده است. کمی بعد در تشییع‌جنازه ۳۷۰ شهید در اصفهان، مصطفی را می‌بیند و همین‌جا است که تغییر مسیر می‌دهد و متحول می‌شود.

رادمهر گفت: کریم پس‌ازآن متوجه می‌شود پدرش قبل از انقلاب نوارهای سخنرانی امام راحل، شهید مطهری و دکتر شریعتی را توزیع و تکثیر می‌کرده و ساواک او را در کرمانشاه دستگیر کرده است. او حالا متوجه شده فرزند انسان شریفی بوده و راه پدر را ادامه داده است.

به گزارش ایمنا، امین نیک‌خواه، علیرضا ابراهیمی، فرهاد شمس، مهدی زمانی و محمد پورعطار بازی‌سازان اثر و محمد نادری آهنگساز این اثر دفاع مقدسی است.

کد خبر 619464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.