آنچه باید از «فرهنگسرای پایداری اصفهان» بدانیم

رئیس فرهنگسرای پایداری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با تشریح فعالیت‌های شاخص این مرکز در سال‌های اخیر به برگزاری یک ویژه‌برنامه در هفته جاری به مناسبت سالروز ورود آزادگان به میهن اشاره کرد.

سیدآرش میریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگسرای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، اظهار کرد: یکی از طرح‌های مستمر این مجموعه که در سال‌های اخیر و تاکنون در حال انجام است، برنامه‌ای با عنوان «گلستان‌گردی» است.

وی ادامه داد: در این طرح باسابقه، کانون‌ها، مراکز فرهنگی، اداری، سازمان‌ها، مدارس و تشکل‌ها یا مجموعه‌ها به‌صورت گروهی در گلزار شهدا حضور پیدا می‌کنند و از قسمت‌های مختلف گلستان بازدید می‌کنند.

رئیس فرهنگسرای پایداری سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان تصریح کرد: توانمندسازی خادمان شهدا چند سال است که در برنامه کاری فرهنگسرای پایداری دنبال شده است. استفاده از ظرفیت نیروهای افتخاری برای فعالیت‌های فرهنگی در قالب همین طرح اجرا و دنبال می‌شود.

طرح تجمیع تشکل‌های فرهنگی فعال در زمینه دفاع مقدس

وی اظهار کرد: طرح تجمیع تشکل‌های فرهنگی فعال در زمینه دفاع مقدس را در گلستان شهدای اصفهان طی سال‌های اخیر باقوت و قدرت بیشتر در حال پیگیری و اقدام هستیم. در سال‌های اخیر، چندین تشکل موازی داشتیم که در حوزه خادمان شهدا فعالیت‌های فرهنگی متنوعی داشتند و امسال با تدابیری که انجام شد قرار است همه آن‌ها با یک شعار و اسم واحد به فعالیت خود ادامه دهند.

میریان اضافه کرد: مردم و زائرانی که در گلستان شهدا حضور پیدا می‌کنند، قرار است خودشان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و در کمیته‌های تخصصی هشت‌گانه‌ای که فرهنگسرای پایداری برنامه‌ریزی کنند، توانمند شوند و خدمات را تخصصی‌تر و باکیفیت بهتر به مردم ارائه کنند.

وی در ادامه به سایر رویدادها و طرح‌های این مجموعه اشاره کرد و گفت: بسته‌ای از تولیدهای سه‌دقیقه‌ای تلویزیونی در حال آماده‌سازی است و قرار است علاوه بر رسانه‌های ملی و استانی، در گستره فراگیر فضای مجازی نیز این موارد توزیع و بازنشر شود.

تربیت راویان جوان

رئیس فرهنگسرای پایداری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان هدف از این اقدام را آشنایی عموم مردم با سیره و منش شهدای آرمیده در گلستان شهدای اصفهان برشمرد و افزود: بخشی از این تولیدها برای استفاده در منابع درسی و آموزشی راویان جوانی که می‌خواهند روایتگری کنند، اختصاص دارد.

به گفته وی، برنامه‌ریزی برای روایتگری محله‌ها طرح دیگری است که قرار است در محله‌های مختلف شهر اصفهان اجرا شود. شروع این طرح از هفته دفاع مقدس سال جاری خواهد بود و محلاتی که باید این طرح در آن‌ها اجرا شوند، شناسایی شده‌اند.

میریان ادامه داد: در این طرح ضمن اعزام گروه‌های روایتگری به همراه خادمان شهدا در شهر حضور پیدا می‌کنیم و با محوریت سیره شهدا و روایتگری در یک برنامه، دوساعته در خدمت مردم و خانواده شهدا هستیم. اجرای سرود، تئاتر خیابانی و مداحی با محور انتقال سیره شهدا در هفته دفاع مقدس در اجرای این طرح گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه انتخاب راویان از بین پیشکسوتان دفاع مقدس خواهد بود، اضافه کرد: در طرح مذکور محله‌ها از قبل شناسایی می‌شوند. اگر آن محله شهید شاخص و ایثارگری داشته باشد، از این ظرفیت نیز بهره خواهیم برد. در واقع تلاش می‌کنیم راوی روایتگر سیره شهدا را در محله‌ای که شهید شاخص آن منطقه غواص است، از بین افرادی انتخاب کنیم که سابقه و تجربه غواصی در جنگ داشته‌اند یا اگر آن محله شهید یا رزمنده مدافع حرم دارد، راوی آن از بین رزمندگانی انتخاب شود که سابقه حضور در بیرون مرزها و دفاع از حریم ولایت در جبهه مقاومت را داشته‌اند.

رئیس فرهنگسرای پایداری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با یادآوری اعلام فراخوان برگزاری بیست‌وچهارمین جشنواره ملی شعر دفاع مقدس اظهار کرد: فرهنگسرای پایداری به‌عنوان شریک فرهنگی در کنار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌عنوان مجری این جشنواره، همکاری دارد. فراخوان این جشنواره اعلام‌شده و تا بیست‌وپنجم آبان‌ماه سال جاری هم‌زمان با روز ایثار و شهادت اصفهان ادامه دارد.

وی با اشاره به برگزاری یک ویژه‌برنامه شاخص در هفته جاری به مناسبت سالروز ورود آزادگان به میهن ادامه داد: اجرای این ویژه‌برنامه با مشارکت بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بعضی از مناطق شهرداری، پنجشنبه _بیست‌وهفتم مردادماه_ در گلستان شهدا خواهد بود.

میریان گفت: در این ویژه‌برنامه یک کاروان نمادین شهری از چهار پایانه شهر با چهار دستگاه اتوبوس قدیمی حامل آزادگان از شمال، غرب، جنوب و شرق اصفهان حرکت می‌کند و به گلستان شهدا می‌رسد و وارد این مکان مقدس می‌شود. گروهی نیز آئین استقبال را به‌محض ورود انجام می‌دهند.

به گفته وی، در برنامه ویژه‌ای این روز در گلستان شهدا خانواده آزادگان حضور دارند و بخشی از برنامه به شهدای آزاده اختصاص دارد. خانواده‌های ۳۰ شهید آزاده نیز در این برنامه حضور دارند و قرار است مراسم تقدیر از این خانواده‌ها را نیز داشته باشیم.

ویژه‌برنامه‌ای برای آزادگان وطن

رئیس فرهنگسرای پایداری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تأکید کرد: سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی بیست‌وششم مردادماه است، اما به علت اینکه روزهای پنجشنبه شاهد حضور مردم و خانواده‌ها به شکل متمرکز در گلستان شهدا هستیم این برنامه را برای یک روز بعد یعنی بیست‌وهفتم مردادماه برنامه‌ریزی‌شده است.

وی افزود: طرح‌های آموزشی خوبی در فرهنگسرای پایداری اجرا می‌کنیم که برپایی دوره‌های روایتگری دفاع مقدس از آن جمله است و راویان طی یک دوره یک تا دوساله با مجموعه فرهنگسرا همراه می‌شوند و روایتگری را آموزش می‌بینند.

میریان درخصوص همکاری این مجموعه در برگزاری اردوهای راهیان نور اظهار کرد: ارتباطاتی با مجموعه بنیاد حفظ آثار داریم و برای تأمین راویان دفاع مقدس، جوانان راوی آموزش‌دیده در فرهنگسرا را به آن‌ها معرفی کرده‌ایم.

به گزارش ایمنا، فرهنگسرای پایداری اصفهان در سالن شمع گلستان شهدای شهر اصفهان واقع شده است.

کد خبر 596711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.