محله‌محوری؛ ایستگاه «گورت» و «راران»

یکی از رویکردهای جدید مدیریت شهری اصفهان، تحقق شهر همگرا و اولویت اصلی آن مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌ها به‌صورت محله‌محوری است که بر این اساس محله‌های «گورت» و «راران» در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشد سریع شهرنشینی در دوران حاضر، بیش از هر زمان دیگر، نه تنها هویت شهری و کارکردهای مورد انتظار از آن را دستخوش تغییر کرده است، بلکه زمینه بروز مخاطرات جدی را نیز در مناطق شهری فراهم آورده است.

هر چند گسترش شهرنشینی بیشتر با توسعه اقتصادی و اجتماعی همراه است، اما افزایش سریع جمعیت شهری، فرصت و امکان تأمین مسکن و شغل یا خدمات و زیرساخت‌های مناسب را از متولیان امور شهرها گرفته است.

به نظر می‌رسد که تحولات رخ داده در دیدگاه‌های مدیریت شهری، برای رویارویی با چالش‌های جدید شهرنشینی، موجب توجه و تأکید بیش از پیش بر موضوع مشارکت شهروندان در قالب محله‌های شهری و شکل‌گیری رویکرد محله‌محور در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری شده است؛ این رویکرد، محله را به‌عنوان واحدی اجتماعی و فضایی در مقیاس خرد در نظر می‌گیرد که مدیریت شهری می‌تواند بر پایه آن شکل گیرد و منجر به ایجاد محله‌هایی پایدار و با هویت بر مبنای دارایی‌های محلی شود.

یکی از رویکردهای جدید مدیریت شهری، تحقق شهر همگرا است که اولویت اصلی آن مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌ها به‌صورت محله‌محوری بوده است، بر این اساس محله‌های گورت و راران در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان انتخاب شد و در حال حاضر نیز اقدامات اولیه در راستای ارتقای کیفیت زندگی در این دو محله در حال اجرا است.

بر همین اساس عواملی تعریف شده است که طی آن پروژه‌های محله‌محور با مشارکت حداکثری شهروندان انتخاب خواهد شد و ضمن اینکه در این طرح‌های محله‌محور تاکید ویژه بر حفظ هویت محله‌ها است، اما در واقع می‌توان گفت، احصای مشکلات و نیازهای شهروندان با خرد جمعی مدیران شهری و متخصصان مربوطه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، عمرانی، خدماتی، شهرسازی و ترافیکی با مشارکت ویژه نمایندگان محله‌ها رفع خواهد شد.

بافت و امکانات شهری، ریزدانگی منازل مسکونی، امکانات رفاهی، فضای سبز و تراکم جمعیت از جمله دلایلی است که این دو محله در ابتدا برای اجرای طرح محله‌محوری انتخاب شد.

چرا «گورت» و «راران» محله‌محور شد؟

هوشنگ نظری‌پور، مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سال گذشته با مطرح شدن اقدامات محله‌محور از سوی مدیریت جدید شهری، شهرداری این منطقه نیز هماهنگ و با جدیت این طرح را دستور کار قرار داد و پس از بررسی‌های گوناگون و اقدامات کارشناسی، دو محله گورت و راران که از محله‌های الحاقی به شهرداری خوراسگان (قبل از ملحق شدن به اصفهان) است، اما اقدامات چندانی در آنها انجام نشده بود، انتخاب شد و با برگزاری جلسات مختلف با اهالی و معتمدان آنها و بازدیدهای انجام شده، مشکلات آنها شناسایی و رفع شد.

محله‌محوری به کمک توسعه «گورت» و «راران» آمد

وی با بیان اینکه راران با بیش از دو هزار نفر جمعیت و با مساحتی به میزان ۳۶ هکتار در سال ۱۳۸۵ به شهرداری الحاق شده است، می‌افزاید: وجود منار ۸۰۰ ساله یکی از آثار تاریخی این محله به‌شمار می‌رود و لزوم حفظ این بنا، احیای بافت تاریخی آن و رونق گردشگری برای تقویت وضعیت اقتصادی محله ضروری بود، از این رو طرح احداث محوطه چند منظوره اطراف منار راران به صورت پاتوق شهری، توسط سازمان نوسازی و بهسازی در حال طراحی است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با بیان اینکه احداث پاتوق شهری دیگری در حاشیه شمالی میدان راران در مرحله فاز دوم طراحی قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: با توجه به نهضت آسفالت در این منطقه، آسفالت و لکه‌گیری معابر محله راران به‌زودی با انتخاب پیمانکار اجرایی خواهد شد.

تعریض خیابان سپهر در مرحله تأمین اعتبار

وی با بیان اینکه سال گذشته یکی از گلوگاه‌های خیابان سپهر به‌عنوان محور مواصلاتی راران با شهرک سلامت و منطقه ۱۰ شهرداری، همچنین محل تردد شهروندان و حمل‌ونقل عمومی آزادسازی شده است، اضافه می‌کند: تعریض و ساماندهی خیابان سپهر در مرحله طراحی فاز اول قرار گرفته است و احداث خیابان ضلع شمالی مادی راران نیز در مرحله تأمین اعتبار برای انتخاب پیمانکار است.

نظری‌پور در خصوص پروژه‌های ترافیکی انجام شده در محله راران، اظهار می‌کند: تعویض مبلمان و سرپناه ایستگاه‌های اتوبوس به‌صورت کلی انجام شده است و نصب تابلوهای راهنمای مسیر در خیابان‌های مواصلاتی به این محله نیز در مرحله اجرا قرار دارد.

وی با بیان اینکه باززنده‌سازی مادی راران در دست اجرا است و در این راستا از سال گذشته در مرحله اول عملیات ساماندهی و لایروبی به طول ۶۰۰ متر انجام شده است، تصریح می‌کند: کاشت ۱۵۰ اصله درخت، هرس و تیمار درختان درگیر با آفات چوب‌خوار از جمله مواردی است که در خصوص احیای فضای سبز اطراف این مادی انجام شده است و ساماندهی جداول حاشیه فضای سبز این محله نیز به‌زودی اجرایی خواهد شد.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در خصوص دیگر جزئیات طرح‌های محله‌محور در محله راران، می‌گوید: طراحی المان نوری و دیوارنگاره میدان اصلی راران انجام و در انتظار تأمین اعتبار است، همچنین احداث مجموعه فرهنگی و ورزشی که زمین آن پشت مسجدالقائم این محله در نظر گرفته شده است در محله طراحی قرار دارد و اجرای آن گام مهمی در جهت پر کردن اوقات فراغت، افزایش سرانه فرهنگی و ورزشی و ارتقای سطح کیفی فرهنگ این محله خواهد بود.

محله‌محوری به کمک توسعه «گورت» و «راران» آمد

وی در خصوص ویژگی‌های محله گورت، اظهار می‌کند: قرارگیری در محور ورودی شهر، وجود آثار تاریخی از جمله وجود برج‌های کبوتر، مسجدالنبی (ص) که بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد، خانه بازسازی شده دوره صفوی و پتانسیل افزایش کد ارتفاعی مصوب از جمله ویژگی‌های این محله است که حدود ۷۰ هکتار مساحت دارد و جمعیتی بیش از ۴۵۰۰ نفر در خود جای داده است.

از احداث پل بتنی تا لکه‌گیری آسفالت معابر گورت در قالب محله‌محوری

نظری‌پور می‌گوید: از جمله پروژه‌هایی که در محله گورت در دست اقدام است می‌توان به احداث پل بتنی روی کانال آب و ساماندهی ورودی این محله است که طراحی آن انجام شده و در حال انتخاب پیمانکار برای اجرای آن هستیم؛ مناسب‌سازی و لکه‌گیری معابر نیز در دستور کار قرار گرفته است و در سال گذشته حدود پنج هزار مترمربع از معابر اصلاح و روکش آسفالت آن اجرایی شده است و مابقی پس از تکمیل شبکه فاضلاب توسط شرکت آبفا انجام خواهد شد.

وی در خصوص دیگر اقدامات عمرانی ترافیکی در محله گورت، اضافه می‌کند: طراحی و اجرای تابلوهای راهنمای مسیر در بلوار امام رضا (ع) در حال اجرا است و ایمن‌سازی و آرام‌سازی وضعیت ترافیکی سطح این محله در مرحله برگزاری استعلام است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان تجهیز زمین ورزشی روباز و تأمین روشنایی آن، نورپردازی و روشنایی زیرگذر ورودی محله اعم از پیاده‌رو و سواره‌رو، دیوارنگاره خیابان فرهنگ، زیباسازی و رفع نازیبایی حاشیه کانال آب، تجهیز ورزشی فرهنگسرای گورت، ساخت محوطه‌های چند منظوره به‌عنوان پاتوق شهری در ورودی کوچه شهید یزدانی و طراحی و نصب تابلو تمثال شهدای محله گورت از جمله مهم‌ترین اقدامات این منطقه برای محله گورت است که در مرحله طراحی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات محله‌محوری که باعث ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان می‌شود، ادامه می‌دهد: احداث فضای سبز ابتدای خیابان رباط محله گورت نیز یکی دیگر از اقداماتی است که در این محله انجام خواهد شد و هم‌اکنون خاک‌برداری و خاک‌ریزی محل مورد نظر انجام شده است.

نظری‌پور اضافه می‌کند: سال گذشته یکی از گلوگاه‌های بسیار قدیمی محله گورت با همکاری شهروندان و مالک آزادسازی شد و در صورت توافق با دیگر مالکان مابقی گلوگاه‌ها نیز تملک و آزادسازی خواهد شد.

کد خبر 593509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.