تشریح برنامه‌های کشوری هفته انقلاب

نشست خبری «هفته هنر انقلاب اسلامی» با حضور مجدالدین معلمی و مسعود شجاعی‌طباطبایی در حوزه هنری برگزار و برنامه‌های این هفته تشریح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست خبری هفته هنر انقلاب با حضور مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی و مسعود شجاعی‌طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در حوزه هنری برگزار شد.

مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی در ابتدای این نشست اظهار کرد: شیوع کرونا غیر از اینکه فضای سلامت مردم را تهدید کرد، به فعالان عرصه فرهنگ و هنر و هم آسیب زد. هنر با تعامل با مردم است که شکل می‌گیرد و زمانی که اجتماعات را از دست می‌دهیم، فعالیت‌های فرهنگی دچار مشکل می‌شود. در دو سال گذشته فعالان عرصه هنر با سختی‌های زیادی روبه‌رو بودند. وقتی سینماها، گالری‌ها، تئاترها تعطیل می‌شود، عرصه فرهنگ و هنر دچار خدشه می‌شود و این ارتباط مردم و هنر را دشوار می‌کند. به همین دلیل بسیاری از جلوه‌گری‌ها در سال گذشته کمتر بود، اما تعامل هنرمندان و تولیدات هنری همچنان برقرار است.

وی ادامه داد: طبیعتاً برای فرهنگ جدیدی که شکل گرفته و اجتماعات کمرنگ شده است، باید فکر کنیم و به نحوی فعالیت‌ها شکل بگیرد تا مردم و هنرمندان مجدد با هم ارتباط بگیرند و از این موضوع محروم نشویم و فرهنگ گذشته تقویت شود. امسال برای انتخاب چهره سال نیز دچار مشکلاتی بودیم. هر سال یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای انتخاب، اقبال عمومی، تأثیرگذاری عمومی و استقبال مردم بوده است. به همین دلیل امسال با سختی مواجه بودیم که بتوانیم چهره هنر سال را انتخاب کنیم و برخی شاخص‌های ما دچار خدشه شد.

معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی افزود: ما برای هفته هنر انقلاب سه جنس فعالیت در نظر گرفته‌ایم؛ اولین اقدام تکریم هنرمندان و فعالان عرصه هنر و فرهنگ است که در سال گذشته تولید انجام دادند و اتفاقاً آثارشان مورد استقبال هم قرار گرفت. از یکشنبه تا پنجشنبه هفته آینده به مدت پنج شب، هر شب، یک رشته تخصصی را پیگیری می‌کنیم و همه هنرمندان و پیشکسوتان آن حوزه را از افطار به یک گعده دوستانه دعوت می‌کنیم؛ یکشنبه شب سینما و تئاتر، دوشنبه شب نویسندگان و پژوهشگران انقلاب، سه‌شنبه شب محققان و راویان انقلاب و دفاع مقدس، چهارشنبه شب موسیقی و شعر انقلاب و پنجشنبه شب هنرهای تجسمی، عکس و معماری انقلاب را خواهیم داشت.

معلمی توضیح داد: این برنامه‌ها با افطار شروع می‌شود و بنا داریم هر شب گزارشی از وضعیت این رشته‌های تخصصی بدهیم، در هر رشته نیز از سه نفر تجلیل می‌کنیم. به جای معرفی کاندیدا از سه نفر در رشته‌های مختلف تقدیر می‌کنیم، اختتامیه را هم روز جمعه با معرفی چهره هنر انقلاب را برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: اتفاقی که امسال رخ داد و باعث تحکیم آکادمی «هفته هنر انقلاب» شد این بود که در هر رشته هیئت علمی تشکیل دادیم که از آن‌ها نظرخواهی شد و نهایتاً امسال با ۳۰ برگزیده که از دل این فهرست هیئت علمی بیرون آمده‌اند، مراسم را برگزار می‌کنیم. مهم‌ترین شاخص که هر سال برای ما مهم بوده و منجر به انتخاب چهره سال می‌شود این است که گستره مخاطب بالا باشد؛ مثلاً اینکه یک فیلم سینمایی زیاد فروش برود و دیده شود چون دیده شدن برایمان مهم است، سوابق هنرمند و گستراندن و تربیت هنرمند، فعالیت مؤثر، جریان سازی انقلابی در استان‌ها، واکنش هنرمندانه به جریان‌های معارض فرهنگی، کسب موفقیت و دریافت مقام از جشنواره‌ها نیز از دیگر شاخص‌های ما است.

معلمی اظهار کرد: مخاطبان هنر انقلابی و هنر روشنفکری متفاوت است. اگر بخواهیم ارزیابی کنیم دغدغه مردم کیفیت اثر هنری است که اگر کیفیت آن مهم باشد از آن اقبال می‌کنند مثلاً مخاطبان «آژانس شیشه‌ای» با مخاطبان یک فیلم هنر و تجربه‌ای متفاوت است.

وی افزود: به دنبال این هستیم که رسانه شهری ایجاد کنیم تا پیام را در قالب آن رسانه شهری منتقل کنیم.

ورود ۲۰ سالن سینمایی به چرخه اکران

معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: برای عرضه فرهنگ و هنر باید زیرساخت‌ها در دل مردم ایجاد و امکان دیده شدن فراهم شود. در همین هفته هنر انقلاب، ۲۰ سالن جدید سینمایی به چرخه اکران اضافه می‌کنیم، توسعه سینماها یکی از برنامه‌های حوزه هنری است تا بتوانیم در همه شهرها سینما داشته باشیم. در سه استان توسعه فضای نمایشگاهی و گالری را هم خواهیم داشت که فارس و یزد از آن جمله است. یک سری فعالیت‌های میدانی را هم انجام خواهیم داد که «یک شهر یک گالری» نام داد و در قالب آن کارهای گرافیکی را در سطح شهر خواهیم داشت. سینماهای کشور روز یکشنبه از افطار تا سحر نیم‌بها خواهد بود. همه سینماهای حوزه هنری نیم‌بها خواهد بود. روز یکشنبه کتابفروشی‌ها هم با ۲۵ درصد تخفیف کار می‌کنند. برای فضای عمومی از رسانه‌ها هم کمک می‌گیریم. یک برنامه برای صدا و سیما تدارک دیده شده است که در هفت شب و هفت موضوع مختلف از شبکه افق در قالب برنامه «عطف» پخش خواهد شد. سعی داریم نگاهمان را به عرصه هنر اصلاح و به هنر عمیق‌تر نگاه کنیم.

وی گفت: امسال مهم‌ترین سیاست ما توجه به استان‌ها است، هر اقدامی که در تهران انجام دهیم همان را در استان‌ها هم خواهیم داشت مثلاً چهره هنر استان هم انتخاب می‌شود.

معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره طرح اکران افطار تا سحر گفت: ما فقط یک شب این طرح را اجرا می‌کنیم که هماهنگی‌های آن صورت گرفته است و بلیت‌ها نیم بها ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره محدود بودن ارتباطات حوزه هنری با چهره‌های فرهنگی و هنری، گفت: از شما دعوت می‌کنم تا به بازدید از نمایشگاه‌ها بپردازید که یکی از افتخارات عرصه فرهنگ و هنر است ۳۰ نفر از برترین چهره‌های گرافیک فرهنگ و هنر و عمدتاً جوان آثاری ارائه داده‌اند که به تعبیر استادان این آثار کم‌نظیر بوده‌اند، نسل جدیدی از هنرمندان انقلاب به ما اضافه شده‌اند. ضمن اینکه هر دستگاهی سیاستگذاری‌ای دارد اما توجه به هنر انقلاب برایمان مهم است.

معلمی افزود: هنر انقلاب آن هنر سال ۵۷ نیست بلکه الان آن هنری است که با مردم ارتباط برقرار کند، با این حال درهای حوزه به روی همه باز است، اما محدودیت بودجه برخی از محدودیت‌ها را برایمان ایجاد می‌کند. ضمن اینکه امسال حوزه هنری متولی ساخت چهار فیلم سینمایی بود و در این عرصه فعالیت‌هایمان توسعه هم پیدا می‌کند و سریال هم خواهیم داشت. امسال هشتمین دوره هفته هنر انقلاب برگزار می‌شود، بنابراین زمانی نیاز است تا گام‌های آن تثبیت شود، اما ما هم اهتمام بیشتری می‌کنیم. با این حال امسال دستگاه‌های جدیدی به ما اضافه شده‌اند حتی ارشاد هم پای کار آمده است که سال گذشته همکاری ارشاد را نداشته‌ایم. به نظرم توجه به این هفته آرام‌آرام افزایش پیدا می‌کند اما باید کمی زمان به آن بدهیم.

معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی درباره اجتناب از اعمال سلیقه در فرآیند انتخاب چهره سال هنر انقلاب هم گفت: در هر انتخابی ممکن است سلیقه دخیل باشد، جایزه هفته هنر انقلاب از اول این بنا را داشت که بخشی از داوری را به مردم واگذار کند و با ایجاد تکثر در صاحب‌نظران از سلیقه بکاهد. ما از همه نظرخواهی و بر اساس رأی جمعی عمل می‌کنیم تا کمتر سلیقه در آن دخیل باشد.

تولید ۳۰ پوستر مبتنی بر دست نوشته‌های شهید آوینی

مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نیز اظهار کرد: اتفاق خوب و مبارکی که افتاد این بود که امسال ۳۰ اثر مبتنی بر دست‌نوشته‌های شهید آوینی تولید کردیم که از هنرمندان توانمند هنر تجسمی برای طراحی آن‌ها استفاده شد. نجابتی نیز بر فرآیند کار نظارت کرد. این پوسترها در همه مراکز استان‌ها به نمایش درمی‌آید. سردیس شهید آوینی هم با هنر قدرت‌الله معماریان تولید شده است و ۳۰ سردیس در مراکز استان‌ها نصب می‌شود.

وی افزود: یک اتفاق ویژه دیگر امسال هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها بود. مجموعه‌ای از ارگان‌ها در کنار هم این اتفاق را رقم می‌زنند، علاوه‌بر مراکز استان‌ها نمایشگاه‌هایی را هم افتتاح خواهیم کرد. در فرهنگسرای نیاوران هم نمایشگاهی داریم که کیفیت متفاوتی دارد. در حوزه هنری سه گالری داریم که به هنر مفهومی اختصاص دارد، در سطح شهر شاهد یک اتفاق بزرگ خواهیم بود که آن استفاده از ظرفیت بیلبوردها و سایر اقدامات است که این امکان را فراهم کند تا چهره‌های هنر انقلاب بیشتر معرفی شوند. این موضوعات باعث می‌شود نمایشگاه هنر انقلاب به خوبی دیده شود.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری هم گفت: سال گذشته نمایشگاهی برای آثار فاخر داشتیم در عین حال در فضای مجازی بسیاری از این آثار عرضه شد مثلاً برخی از این آثار بیش از یک‌میلیون بار دیده شده است.

طباطبایی اظهار کرد: ما اولین کشوری بودیم که در حوزه گرافیک و کاریکاتور پیگیر کرونا شدیم، حضور جدی در این زمینه داشتیم و مسابقه‌ای برگزار کردیم که ۸۸ کشور در آن شرکت کردند. دغدغه‌های ما در مباحث انقلابی موضوعات بسیاری را در بر می‌گیرد. مثلاً وظیفه خودمان می‌دانیم که در کنار مردم مظلوم دنیا بایستم. جالب است که این انتظار را مردم سایر کشورها هم از ایران دارند. بحث انقلاب را محدود به جغرافیای ایران و کشورهای مسلمان نمی‌دانیم، بلکه تمام دنیا را در بر می‌گیرد. همه این اتفاقات هم ذیل هنر انقلاب است. آثار نمایشگاه «کرونا را شکست می‌دهیم» دو میلیون بار در فضای مجازی دیده شد. در ارتباط با اوکراین هم کارهایی را جدی پیگیر بودیم. کار هم به نتیجه رسید و فراخوان هم حاضر شد. یک مسابقه بین‌المللی با نام «تناقض در حقوق بشر» در نظر داشتیم. این سوال اما سوال بسیاری از هنرمندان مطرح دنیاست که می‌پرسند «حقوق بشر کجاست؟». به هر حال ما با جنگ مخالف هستیم.

وی افزود: اینکه فراخوان این رویداد مرتبط با اوکراین منتشر نشد، به این دلیل بود که فکر کردیم می‌توانیم یک کار مؤثرتر رقم بزنیم و آن اینکه یک فضایی مثل میدان ولیعصر (عج) پیدا کنیم تا بتوانیم هم مطالبات مردمی را در قالب کاریکاتور مطرح کنیم و هم مباحثی را تحت عنوان واکنش سریع داشته باشیم. چون ریال به ریال پول بیت‌المال برای ما مهم است.

به گزارش ایمنا، هفته هنر انقلاب اسلامی هر سال در ایام شهادت شهید مرتضی آوینی با محوریت حوزه هنری انقلاب اسلامی و سایر دستگاه‌های هنری برگزار و در فرآیند برگزاری آن «چهره سال هنر انقلاب» معرفی می‌شود. پیش‌تر و در سال‌های گذشته چهره‌هایی مانند مرتضی سرهنگی، مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی‌کیا، وحید یامین‌پور و مسعود شجاعی‌طباطبایی به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب انتخاب و معرفی شدند.

کد خبر 566443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.