«آشنایی با سوره‌ها» به ایستگاه بیست‌وسوم رسید

چاپ بیست‌وسوم کتاب «آشنایی با سوره‌ها» اثر جواد محدثی به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش ایمنا، چاپ بیست‌وسوم کتاب «آشنایی با سوره‌ها» اثر جواد محدثی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۳۶ صفحه منتشر و روانه بازار نشر شد.

موج مقدس گرایش به قرآن و در میان نسل جوان و نوجوان الزام می‌کند که آثاری برای آشنایی با محتوای این کتاب جاودان تدوین و عرضه شود.

آشنایی با سوره‌ها گامی برای این آشنایی است، که اطلاعات مفید مختصری را درباره ۱۱۴ سوره قرآن به خوانندگان ارائه می‌دهد، از قبیل نام‌های سوره‌ها، معنا و مناسبت این نام‌ها برای سوره‌ها، اجمالی از محتوا و مطالب هر سوره، تعداد آیات، شأن نزول، محل نزول، و سال نزول.

نویسنده در ابتدای این اثر به بیان آگاهی‌های کلی و مقدماتی نسبت به قرآن پرداخته که در این میان، وظیفه ما در قبال قرآن، تاریخچه و چگونگی نگارش و تدوین قرآن، تقسیمات قرآن، اسامی قرآن، اسامی سوره‌های قرآن، معنای سوره، شناخت مکی و مدنی، تفسیر قرآن، تفسیر به رأی، محکم و متشابه، و ناسخ و منسوخ از آن جمله است.

همچنین، در پایان این اثر نام شماری از تفاسیر معروف دانشمندان شیعه و سنی ذکر شده و نام شماری از کتاب‌های مناسب در علوم و خصایص قرآن بیان شده است.

برشی از اثر

سوره اسرا (حرکت و سیر شبانه)

در آغاز سوره به حرکت و سیر شبانه پیامبر (ص) از مکه تا مسجد الاقصی به قدرت الهی اشاره شده است. این حرکت، مقدمه معراج بزرگ پیامبر (ص) به آسمان‌ها بود و رمزی از حرکت صعودی انسان در مسیر تکامل.

نام دیگر این سوره «سبحان» است، چون با «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ» شروع می‌شود.

سرگذشت بنی اسرائیل و ضعف و قوت در پیروزی و شکست آنان به عنوان مایه عبرتی برای مسلمانان در این سوره بیان شده است، به همین علت نام دیگر این سوره «بنی‌اسرائیل» است.

در این سوره، چند نکته اخلاقی (اخلاق خانواده و اجتماع) هم مطرح شده است و بهانه گیری‌های مشرکان در نپذیرفتن دعوت قرآن در بخش پایانی سوره بیان شده است.

سوره اسرا ۱۱۱ آیه دارد و در مکه و در حدود سال هشتم بعثت نازل شده است.

خرید اینترنتی این کتاب با ورود به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir برای علاقه‌مندان فراهم شده است.

کد خبر 566450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.