ناشرانی که نانوایی تاسیس می کنند!

یک نویسنده گفت: ناشرانی داریم که از کار نشر خارج شده و نانوایی تاسیس کرده‌اند؛ این روزها شرایط چاپ کتاب بسیار بد شده است و بر همین اساس بسیاری از نویسندگان و ناشران از این حوزه خارج شده‌اند.

بنفشه رسولیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به دلیل چند برابر شدن قیمت کاغذ و لوازم چاپ، تمایل ناشران به چاپ کتاب بسیار کم شده است، با وجود این که هنوز در حوزه کودک و نوجوان وضع به این وخامت نرسیده است، اما قطعاً به زودی اینگونه خواهد شد.

وی درباره بالا رفتن دستمزد مؤلفان، گفت: ناشران حتی در این وضعیت بد اقتصادی هم موضع خود را تغییر نمی‌دهند. اینکه یکی از عوامل گرانی کتاب بالا رفتن حق‌الزحمه نویسندگان دانسته شود، یک دروغ محض است.

این نویسنده حوزه کودک، ادامه داد: حتی اگر نویسنده‌ای درخواست دستمزد بالاتر کند، چه ناشری آن را پرداخت می‌کند؟ من با چنین ادعایی کاملاً مخالف هستم چرا که خود چنین چیزی ندیده‌ام.

رسولیان در خصوص تأثیر فضای فعلی صنعت نشر بر نویسندگان، گفت: اگر هدف نویسنده‌ای تجارت باشد، مسلماً در چنین شرایطی ضعیف می‌شود. در واقع زمانی که می‌بیند میزان مطالعه و خرید کتاب کم شده است او نیز فعالیت خود را کاهش می‌دهد و به مرور از این حوزه دور شده و حتی ممکن است از دنیای نویسندگی خارج شود.

وی افزود: اما نویسندگانی که به عنوان عشق و علاقه به قلم زدن نگاه می‌کنند، نمی‌توانند از این اوضاع تأثیری بپذیرند. چنین نویسنده‌ای حرکت و فعالیت خود را انجام می‌دهد و می‌داند که قرار نیست این کار را برای تمام اقشار جامعه انجام دهد.

این نویسنده حوزه کودک، خاطرنشان کرد: قشر فرهیخته‌ای در جامعه وجود دارد که نیاز به خوراک فکری دارند. اگر نویسندگان بگویند وضعیت فعلی ما را ناامید کرده است و قلم خود را زمین بگذارند، تکلیف این قشر چه می‌شود؟

رسولیان با بیان اینکه " ناشرانی داریم که از کار نشر خارج شده و نانوایی تأسیس کرده‌اند"، گفت: این روزها شرایط چاپ کتاب بسیار بد شده است و بر همین اساس بسیاری از نویسندگان و ناشران از این حوزه خارج شده‌اند.

وی ادامه داد: اگر خانواده‌ها در گذشته، سالی چند کتاب برای کودک خود تهیه می‌کردند در حال حاضر با قیمت‌های بالای کتاب دیگر همان را هم نمی‌توانند خریداری کنند، وقتی یک کتاب ۱۲ صفحه‌ای چهار رنگ به قیمت ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شود، آیا خانواده‌ای با درآمد متوسط می‌تواند هر ماه حداقل یک کتاب برای کودک خود تهیه کند؟

این نویسنده حوزه کودک تصریح کرد: همین امر باعث شده است که جامعه به مرور به سمت استفاده کتاب‌های الکترونیکی کشیده شود که به نظر من بد هم نیست. داشتن کتاب‌های کاغذی بسیار ارزشمند است، اما با اتفاقی که در حال رخ دادن است کتاب‌های الکترونیکی و صوتی نیز ممکن است بتواند جوابگوی نیاز مخاطب باشد.

رسولیان ادامه داد: مهم این است که مطالعه و کتابخوانی وجود داشته باشد حال تفاوتی ندارد که این کار به چه طریقی انجام شود. در این وضعیت تنها کاری که از ما بر می‌آید امیدواری است.

کد خبر 461875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.