لزوم کنترل ورود نیرو و تلاش برای کاهش هزینه‌ها در مدیریت شهری تبریز

بیست و هشتمین جلسه شورای شهر تبریز صبح امروز به ریاست حجت الاسلام برگی با حضور تمام اعضا در محل عمارت قدیمی شهرداری تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی نوای باغبان در بیست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر اظهار کرد: هر سال تدوین بودجه با راهنمایی شورا انجام می‌گیرد از شهردار خواستاریم تا نظرات خود را در این زمینه ارائه کرده و با شورای همفکری کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: هر ساله وزارت کشور توسط رئیس سازمان شهرداری‌ها، چارچوب بودجه را به شهرداری‌ها ابلاغ می‌کند که در جای خود محفوظ بوده و اجرایی می‌شود. در سال ۱۴۰۱ انتظار این است که قوانین بالادستی در جای خود اعمال شود وگرنه فرمانداری حق دارد بازگرداند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه افزود: ارقام بودجه نیز باید واقعی باشد و لزومی به ارقام تکراری نیست که در چارچوب ما ذکر شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز بر کنترل ورود نیرو به شهرداری تاکید کرد و گفت: در تلاشیم هزینه‌های شهرداری را کاهش دهیم تا هزینه‌های جاری را نیز کنترل کنیم.

وی ادامه داد: تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی نیز از دیگر برنامه‌ها بوده که در نظر داریم این موضوع را بیش از پیش پیگیری کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه پیگیری بدهی‌های شهرداری از طریق منابع غیرنقدی و… را نیز در این گزارش عنوان کرد و ادامه داد: توزیع عادلانه منابع شهری در مناطق مختلف و محلات کم‌برخوردار از دیگر اقدامات تشریح شده کمیسیون بوده که با تکیه بر عدالت در مناطق کم‌برخوردار اعمال خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: پروژه‌های شهری و شهرداری باید دارای پیوست فرهنگی باشد، سیاست‌های محیط زیست و خدمات شهری شامل مدیریت پسماند، تجهیزات آتش‌نشانی، راه‌اندازی بازارچه‌های محلی برای حمایت از صنایع دستی از دیگر اقدامات به شمار می‌رود.

نوای باغبان با بیان اینکه مرمت و بازسازی تمامی پارک‌های داخل شهری نیز از سایر اقدامات به شمار می‌رود، ادامه داد: به جای احداث پارک جدید، مرمت و بازسازی و رفع نواقص پارک‌های موجود را در دستور کار قرار می‌دهیم.

شهرام دبیری، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در ادامه اظهار کرد: امیدوارم امسال بتوانیم بودجه واقعی ببندیم و برای حل مشکلات مردم باشد، پیشنهاد می‌کنم، سال آینده را به نام سال محله‌محوری نامگذاری کنیم چراکه افزایش قابل توجه خدمات را می‌توانیم در محلات انجام دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: جدول کشی، آبراه، آسفالت، دسترسی سریع به پارک، اماکن ورزشی، فرهنگسرا، حمل و نقل عمومی و، بازارچه‌های محلی و… زیاد هزینه بر نبوده و می‌توان با حل این مشکلات رضایت مردم را جلب کرد.

دبیری خاطرنشان کرد: اگر بودجه‌ای از محل خارج از شمول با اولویت‌بندی شورا اختصاص دهیم، می‌توانیم با افزایش خدمات موجب رضایتمندی شهروندان شویم.

روح الله دهقان نژاد، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه این جلسه گفت: در موارد اعلامی عنوان شد که چند درصد اختصاص یابد، باید آن درصد را تعریف کنیم، این بودجه خارج از شمول در قانون آمده است و می‌تواند در بودجه نیز بیاید، در مناطق حاشیه شهر و به صورت موردی تخصیص یابد.

بررسی مصوبه طرح فاضلاب کلانشهر تبریز

علیرضا ایمانلو؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان عنوان کرد: شبکه فاضلاب تبریز از سال ۷۲ شروع شده و تا سال ۹۳ پنجاه درصد افزایش فیزیکی داشتیم، در آن سال طرحی برای شورای شهر آوردیم که از محل کمک‌های شهرداری نیز این موضوع را گسترش دهیم که اثرات این طرح موجب شد پیشرفت فیزیکی فاضلاب شهری به ۸۷ درصد برسد.

ایمانلو در ادامه گفت: فاز دوم تسویه فاضلاب تبریز را آغاز کردیم که برای پانزده سال آینده جوابگوی نیاز تبریز باشیم، طرح ما برای کمیسیون بودجه، انجام فعالیت‌هایی برای مناطق کم‌برخوردار شهر و افزایش شبکه بهداشت شهری است که ۲۵ درصد از هزینه‌ها توسط شهرداری و مابقی به حساب‌های فیمابین تأمین شود.

وی افزود: میانگین کشوری فاضلاب ۵۰ درصد است درحالی که ما ۸۰ درصد شبکه فاضلاب تبریز را احداث کردیم، به جز اصفهان بیشترین شبکه فاضلاب شهری در تبریز انجام شده است.

احد صادقی، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز نیز در ادامه اضافه کرد: در مورد حق فاضلاب در کنار انشعاب نیز گزارشی ارائه کنید که چقدر بوده و در کجا هزینه شده است.

علی نوای باغبان نیز ادامه داد: حساب فیمابین ۳۱ میلیارد تومان شهرداری طلب دارد و هر زمانی که پولی به دست آب و فاضلاب برسد بخشی از آن را پرداخت می‌کند، تعاملی که انجام می‌دهیم این است که تحمل بیشتری برای دریافت طلب‌ها داشته باشیم و ۴۰ درصد دریافتی سالانه را به ۲۰ درصد کاهش دهیم.

عباس رنجبر، شهردار تبریز هم در ادامه گفت: با توجه به اینکه موضوع در راستای خدمات دهی سیستم شهرداری به شهروندان است و همچنن در کمیسیون توافق کردیم، با اخذ ۲۵ درصد موافق بودیم و چون نیاز به مرمت حفاری‌های انجام شده بود، با این موضوع موافقیم.

مصوبه کمیسیون مبنی بر اخذ ۲۵ درصد از شرکت آبفاضلاب و مابقی از حساب فی‌مابین و از طرفی تهاتر، به تصویب رسید.

بررسی نامه فرمانداری در خصوص احیا سازمان ورزش و باشگاه شهرداری تبریز

رسول برگی، رئیس شورای شهر تبریز اظهار کرد: وظیفه شهرداری مشارکت در ورزش همگانی است، درخصوص سازمان ورزش باید بگوییم که موضوع احیا نبوده بلکه تفکیک سازمان ورزش بود، می‌خواهیم برای جوانان کار کنیم، آموزش ورزش داشته باشیم، قصد تیمداری قهرمانی و آوردن بازیکنان آفریقایی که برای هر شوتش صد میلیون تومان بدهیم نیست و آخر سر نیز راهی فیفا می‌شویم.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: این شهر یک زمانی در تمام رشته‌ها حرفی برا گفتن داشت، والیبال، کشتی، هندبال، بسکتبال و....، امروز شهر تبریز ازین لحاظ شرایط مساعدی ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز یادآور شد: شهرهای دیگر مانند تهران به تازگی سازمان ورزش را راه اندازی کرده‌اند، اگر اعضای شورا موافقند در خصوص این مصوبه اصرار داشته باشیم، چگونه استان فارس تشکیل سازمان ورزش را تصویب کرده و وزارت کشور تصویب کرده است اما ما امکان آن را نداریم، متأسفانه دیدگاهی که همیشه به تبریز وجود دارد ما را عقب رانده است، وقتی ما برای دریاچه ارومیه تجمع می‌کنیم اغتشاشگریم و وقتی اصفهان تجمع می‌کند، کشاورز هستند.

شهرام دبیری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: بعد از آن مصوبه طبق مکاتبه وزارت ورزش و جوانان، بعد از مصوبه ما، به غیر از فوتبال مابقی رشته‌ها ورزش قهرمانی نیست و دلایلی که اعلام کرده‌اند، وجاهت قانونی ندارد.

روح الله دهقانژاد عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه این جلسه اضافه کرد: الان چون وزارت فرهنگ و ارشاد داریم، پس باید سازمان فرهنگی را منحل کنیم، وزارت راه داریم، باید مترو و اتوبوسرانی را منحل کنیم، ما نوشتیم تفکیک، آنها جواب داده‌اند احیا!، انتظار داریم اندکی بیشتر توجه شود.

پرویز هادی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در این باره خاطرنشان کرد: آقای استاندار نیز تأکیدی بر این موضوع دارند، موضوع نشاط اجتماعی و پیشگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی مطرح شده است، سیاست ما با گذشته فرق کرده و تلاش می‌کنیم فضای ورزشی شهر را افزایش دهیم.

فریدون بابایی اقدم هم در ادامه اظهار کرد: ما باید اصرار بر مصوبه داشته باشیم، پیش از طرح و تصویب مسائل ما باید از فرماندار نیز نظرخواهی می‌کردیم، اینکه وزارت ورزش و جوانان تشکیل یافته، ما شاهد میزان عملکرد آنها در شهر هستیم. گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه کنند، راه‌حل این است که نه تنها برای تبریز، بلکه برای کل کشور پیشنهاد دهیم.

ارائه گزارش شهرداری تبریز در خصوص اجرای خزانه متمرکز

اکبرخردمند؛ مدیر کل مالی و ذی حسابی شهرداری تبریز با ارائه گزارشی درخصوص اجرای خزانه متمرکز عنوان کرد: خزانه متمرکز ۸ آبان ۱۴۰۰ استارت زده شد و حساب‌های مناطق غیرقابل برداشت به بانک اعلام شد و از آن تاریخ به حساب متمرکز انتقال می‌یابد.

وی با بیان اینکه طی ۲۶ روز وصول نقدی حساب خزانه متمرکز ۱۴ میلیارد نقدی و تهاتر و غیره است، ادامه داد: ۹۵ میلیارد و هشتصد میلیون برای حقوق و کسورات پرداخت شده که این تنها برای مناطق و مرکز است، اگر سازمان و شرکت‌ها را نیز حساب کنیم، بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کنیم، آخرین موجودی خزانه متمرکز ۱۲ میلیارد است، تمامی پرداخت‌ها در قالب تخصیص است، خارج از آن پرداختی نداشتیم.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود گفت: ۷۲ میلیارد و ۷۰۰ عملکرد پروژه‌های عمرانی است و ۶۲ میلیارد پرداخت شده است.

عباس رنجبر، شهردار تبریز هم در ادامه این جلسه اظهار کرد: خزانه داری متمرکز مدیریت بهینه بر منابع بوده و بودجه تعیین می‌کند که پول کجاها هزینه شود، وضعیت بودجه‌ای شهرداری تبریز طوری است که بیشتر برای هزینه‌های اجباری می‌رود و لذا دست ما گاهی بسته می‌شود، در نتیجه هر کجا نیاز به هزینه باشد از پروژه‌های عمرانی کسر می‌کنیم.

بررسی نامه فرمانداری تبریز درخصوص شیوه نامه نامگذاری معابر

نامه فرماندار و رئیس هیئت تطبیق مصوبات شهرستان تبریز درخصوص شیوه نامه نامگذاری و تغییر معابر و اماکن عمومی شهر تبریز بررسی شد.

شهرام دبیری، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص اظهار کرد: فرمانداری این مصوبه را رد یا تأیید نکرده که این موضوع قابل تعامل است، از نطر قانونی رد نکرده و پیشنهاد اصلاح داده‌اند، پیشنهاد می‌کنم کارشناسان ما نیز در فرمانداری حضور یافته و به بحث کارشناسی بپردازند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه بیان کرد: نامگذاری معابر از اختیار شورا است و شورا نیز کمیته نامگذاری را مأمور کرده است.

در ادامه موارد مغایر با قانون که از طرف فرمانداری تبریز تشخیص داده شده بود، مورد بررسی اعضای شورای اسلامی قرار گرفته و اصلاح شد.

مصوب شد موارد تصویبی در کمیته نامگذاری با تصویب شورا باشد، همچنین یک استاد ادبیات و یا کارشناس ادبیات در کمیته حضور داشته و یک کارشناس یا نماینده اداره پست و یک عضو شورای شهر حضور داشته باشد.

در خصوص راه‌اندازی دبیرخانه کمیته نامگذاری در روابط عمومی نیز مصوب شد با عنوان (ساختار مناسب در چارچوب تشکیلات شهرداری) اصلاح شود.

کد خبر 538450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.