عمارت ساعت تبریز در حال تخریب است / ایجاد کمیسیون بند ۲۰ برای بررسی موضوعات محیط زیستی

سی و دومین جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شهر تبریز صبح امروز به ریاست رسول برگی با حضور تمامی اعضا در محل عمارت ساعت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا در آذربایجان شرقی، سید کاظم زعفرانچی‌لر، رئیس کمیسیون گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز جلسه امروز شورای شهر اظهار کرد: وضعیت عمارت ساعت تبریز هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف و نسبت به به‌سازی و بازسازی این عمارت اقداماتی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه عمارت ساعت در آستانه تخریب قرار گرفته گفت: سقف کاخ موزه سوراخ شده و هنگام بارش باران آب وارد سالن می‌شود، حتی درب و پنجره‌هایش پوسیده شده است.

زعفرانچیلر افزود: باید در بودجه سال آینده برای تعمیرات ساختمان عمارت شهرداری ردیف ویژه‌ای در نظر گرفته شود. هم اکنون اگر خبرنگاران به زیرزمین عمارت ساعت بروند می‌بینند آنجا در چه وضعی است، حفاری‌هایی که در زیرزمین انجام می‌گیرد، برای چه چیز است؟

در ادامه رسول برگی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، با ارائه طرح یک فوریتی تشکیل شورای عالی و دبیرخانه دائمی خیرین شهری کلانشهر تبریز گفت: این طرح شهرداری را مکلف می‌کند تا شورای عالی خیرین شهری را که متشکل از یک نفر از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار، چهار نفر از خیرین تأثیر گذار، چهار خیریه، معاونان مالی اقتصادی خدمات شهری و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری را تشکیل دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه تصریح کرد: در این طرح ما خواستار مشارکت ۵۰ درصدی خیرین شهری در احداث اماکن عمومی هستیم، این اماکن با مالکیت شهرداری خواهد بود ولی مطابق نظر خیرین ساخته خواهد شد.

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز با ارائه پیشنهاد ایجاد کمیسیون بند ۲۰ به منظور بررسی موضوعات محیط زیستی تبریز بیان کرد: بحث بهداشت در چند مورد از قانون شوراها آمده و پیشنهاد ما طرح دوباره کمیسیون بند بیست است، بهداشت، محیط زیست، آلودگی محیطی و دیگر موارد می‌تواند در این کمیسیون بررسی شود.

روح الله رشیدی، رئیس کمسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز هم گفت: باید نظر ویژه‌ای روی کمیسیون‌های بند بیست داشته باشیم، اگر بند بیست مناطق محقق شود و موضوع تداخل آن با این طرح بررسی شود، ایرادی ندارد.

روح الله دهقان نژاد، رئیس کمسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز هم در این خصوص بیان کرد: در راستای ایجاد کمسیون بند ۲۰ دغدغه‌هایی داشتیم که طبق روال قانونی پیش نمی‌رفت، از معاون خدمات سازمان میادین خواسته بودیم که لایحه‌ای بیاورند تا دغدغه‌ها را کمیسیون‌ها را کاهش داده و مدیریت کنیم، اگر این طرح در قالب لایحه بیاید، می‌توانیم مورد بررسی قرار دهیم تا موضوعات زیست محیطی شهر در این کمیسیون بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه لایحه دوفوریتی شهرداری مبنی بر مساعدت مالی به آتش‌نشان مصدوم و بستری شده تبریزی در بیمارستان ولیعصر به مبلغ ۵ میلیارد و ۸۹۲ میلیون ریال اعلام وصول شد.

دهقان نژاد در این خصوص تصریح کرد: بهتر است از نحوه درمان، نگهداری و آخرین وضعیت وی نیز گزارشی ارائه شود.

مصوبه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز مبنی بر ارتقای سطح همکاری‌های پلیس راهور و شهرداری تبریز در ارتباط با اجرای ماده ۱۰۸ قانون برنامه پنج ساله ششم بررسی شد.

روح الله رشیدی، رئیس کمسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اگر شورا و شهرداری با پلیس راهور به یک همکاری مشترک برسند، می‌توانند مشکلات شهروندان به خصوص در حوزه ترافیک را حل و رفع کنند.

وی گفت: تکلیف شورا این می‌تواند باشد که شهرداری در بودجه ۱۴۰۱ حتماً برای قرارداد با پلیس ردیف خاصی تعریف کند.

عباس رنجبر، شهردار تبریز هم در این باره بیان کرد: قانونی که در دولت تصویب شده در حال حاضر تمام هزینه‌های راهنمایی رانندگی به جز پرداخت حقوق را به شهرداری واگذار کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تقلیل سهم تبریز در تمام حوزه‌ها و سطح کلان شهری اتفاق می‌افتد، ادامه داد: از ۱۲۰ میلیارد جریمه راهنمایی تنها ۳۰۰ میلیون به ما داده‌اند.

شهردار تبریز اضافه کرد: ما اقدامات اولیه برای اجرای تفاهم‌نامه با راهنمایی و رانندگی را آغاز کردیم و ضروری است دوربین‌های پلاک‌خوان تحویل پلیس راهور شود.

سرهنگ جعفری، جانشین رئیس پلیس راهور استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه دغدغه بزرگ امروز ما فوتی‌های داخل شهر است که قابل قبول نیست، بیان کرد: اخیراً فوتی‌های تصادفات شهری زیاد شده است و نصب دوربین در نقاط حادثه خیز می‌تواند این مشکل را حل کند

وی ادامه داد: پلیس در هر نقطه نمی‌تواند خودروها را کنترل کند اما با نصب دوربین تخلفات بسیار کم می‌شود، فوتی و تصادف زیادی در کمربندی میانی داشتیم که بعد از نصب دوربین به صفر رسیده است.

سرهنگ جعفری با تاکید بر رفع نقاط حادثه خیز تبریز اظهار کرد: نقاط حادثه‌خیز شهر کاملاً شناسایی شده و راهکارهای آن نیز تأمین شده است، برای رفع این موصوع نیازمند بودجه هستیم، پلیس در هر نقطه نمی‌توانند رانندگان را کنترل کند ولی دوربین‌ها می‌توانند این کار را به راحتی و به صورت دقیق انجام دهد.

جانشین رئیس پلیس راهور استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: توسعه طرح زوج و فرد می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، به طوری که ما می‌توانیم از درب منزل این طرح را آغاز کنیم و نتایج اثر بخش را ببینیم.

سید کاظم زعفرانچی‌لر، رئیس کمیسیون گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر با ارائه طرح یک فوریتی ایجاد سامانه متمرکز بیمه شهرداری تبریز گفت: بر اساس این طرح شهرداری موظف به راه اندازی کارگزاری حقوقی بیمه از طریق اخذ مجوز رسمی از بیمه مرکزی و با هر مسیر قانونی شده و می‌تواند هزینه‌های چندین میلیاردی خود در حوزه بیمه را مدیریت کرده و حتی به کسب درآمد اقدام کنند ضمن اینکه رانت و فسادهای احتمالی در این حوزه نیز کاهش جدی خواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اخیراً آماری از ماشین‌آلات شهرداری دریافت کردیم که تعداد بالایی دارد، ادامه داد: در کنار این آمار دریافتیم که هر سال واگن‌های مترو، پله برقی و… را بیمه می‌کنیم که در همه این پرداختی‌ها به صورت جزیره‌ای عمل می‌شود.

زعفرانچی‌لر ادامه داد: ما سالانه ۱۵۰ میلیارد بیمه پرداخت می‌کنیم که با حساب و کتابی دریافتیم که شهرداری سالانه ۳۶ میلیارد پورسانت بیمه پرداخت می‌کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز افزود: ما ۱۰ هزار تاکسی، ۴۸۰ دستگاه ون، اتوبوس، بی آرتی و خودروهای شخصی کارکنان را داریم، با توجه به اینکه اخذ کارگزاری بیمه بسیار سخت و زمانبر است، می‌توانیم فراخوانی به بیمه‌ها ارائه دهیم که هر کدام حق بیمه کمتری می‌گیرند، از آن طریق اقدام کنیم.

زعفرانچی لر در ادامه سخنان خود عنوان کرد: این طرح ۲۵ الی ۳۰ میلیارد آورده سالانه برای شهرداری دارد.

شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی استان هم در رابطه با چشم انداز یازده ساله‌ای که برای شهر تدوین شده بود، توضیح داد: نیاز است دورنمای این چشم انداز را تعریف کنیم و بگوییم که به کجا می‌خواهیم برویم، در چشم انداز یازده ساله آمده است که تبریز شهری انسان محور، پاک، توسعه یافته، ایمن، متوازن، متعادل، با گنجینه‌ای از تمدن بشری خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی استان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در ارتباط با بودجه شهرداری ما اگر از نظر درآمدی بودجه سال ۱۴۰۰ را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که قسمت عمده‌ی آن از طریق عوارض تأمین می‌شود.

دبیری ادامه داد: عملکرد درآمدی شهرداری در هشت ماهه سال جاری بودجه مصوب سه هزار و ۴۴۷ میلیارد بود که یک هزار و ۹۹۹ میلیارد از آن وصول شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز در رابطه با درآمد پایدار گفت: ۲۰۰ میلیارد از محل اعتبارات دولتی دریافتی داریم که در مجموعه می‌توان گفت شهرداری تبریز ۶۰۰ میلیارد درآمد پایدار دارد.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه نیز تاکید کرد: از محل عوارض عمومی، مبلغی که ما در نظر گرفتیم، دو هزار و ۲۰۰ میلیارد بود که یک هزار ۶۰۰ میلیارد از آن تحقق یافته است، حدود ۶۹ درصد تحقق بودجه در مرکز و مناطق داریم و در مجموعه دو هزار ۷۸۰ میلیارد تحقق بودجه داشتیم.

دبیری اضافه کرد: از حیث عملکرد هزینه‌ای شهرداری مرکز و مناطق در بودجه جاری، ۸۹ درصد عملکرد هزینه‌های جاری دارند.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در مجموع ۳۵ درصد عملکرد عمرانی داریم که قسمت عمده آن مربوط به حمل و نقل است.

روح الله رشیدی در ادامه این جلسه بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ برای هوای پاک ردیفی وجود دارد که می‌توان در این راستا نیز اجرای آن را بخواهیم.

عباس رنجبر، شهردار تبریز هم در ادامه اظهار کرد: اعتقاد دارم، بودجه‌ای که آقای دبیری گزارش دادن، مشخص است، شهرداری اگر پول داشته باشد در حساب نگه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه تمام مناطق را تحت فشار قرار دادیم تا هزینه‌ای از بابت خرید اتوبوس محلی برای پرداخت پیشنهاد دهند، ادامه داد: اگر ۱۰ میلیارد داشتیم قرارداد خرید سه دستگاه اتوبوس لغو نمی‌شد.

شهردار تبریز اضافه کرد: ما ۸۲/۵ میلیارد از محل اوراق مشارکت داریم، در این راستا با ایران‌خودرو دیزل در حال مذاکره هستیم که می‌توانیم یا ۱۶ دستگاه اتوبوس خریداری کنیم و یا به عنوان پیش‌پرداخت برای عقد قراردادی برای خر ید ۵۰ دستگاه هزینه کنیم.

کد خبر 541445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.