بررسی آخرین وضعیت قطار شهری تبریز

سیزدهمین جلسه از جلسات علنی شورای اسلامی شهر تبریز با موضوع ارائه گزارش و بررسی وضعیت سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ابتدا این جلسه مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار شهری گزارشی ارائه کرد.

در ادامه علیرضا نوای باغبان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: گزارش مالی خط یک و دو فصل به فصل و مدیریت به مدیریت و سال به سال و کل هزینه کرد و مقدار نیاز برای اتمام خط یک باید مشخص شود.

وی با بیان اینکه اعضای شورا پشتیبانی از اتمام پروژه مترو را وظیفه خود می‌دانند و باید درخصوص هزینه کردها گزارش شود، اضافه کرد: لازم‌است آخرین گزارش از اجرای خط ۳ و خط ۴ مشخص و تدابیر اندیشیده شده نیز مشخص شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز با بیان اینکه اگر این آمار و ارقام مشخص شود تصمیم گیری مناسب‌تر خواهد بود اظهار کرد: اگر تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز را در اجرای مترو مقایسه کنیم مشخص می‌شود مقدار آورده دولت در هر کدام از شهرها چه مقدار است.

وی با بیان اینکه تعداد واگن فعال و غیرفعال و مورد نیاز برای خط یک و میزان جابجایی مسافر در هر روز نیز باید در مترو مشخص شود، گفت: مترو از سال‌های گذشته بزرگترین پروژه عمرانی تبریز بوده و در آینده نیز خواهد بود. مقرر بود خط یک در مدت معین با بودجه سه هزار میلیارد تومانی به اتمام برسد اما در زمان مقرر افتتاح نشده و شاید چندین برابر و بیشتر در این خط هزینه شده است.

افتتاح خط یک مترو تبریز باید سال ۹۸ افتتاح می‌شد

حجت الاسلام برگی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: بودجه خط اول مترو به صورت کامل محقق شده و باید در سال ۹۸ افتتاح می‌شد اما هنوز بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان برای اتمام و افتتاح بودجه مورد نیاز است.

شهرام دبیری، نایب رئیس کمیسیون بودجه و برنامه، گفت: برخی مسائل در ارتباط با ایمنی و مسائل امنیتی مترو بعد از سانحه مطرح و مقرر شد در اولویت کاری قرار گیرد که لازم است گزارش اقدامات داده شود.

وی افزود: در ارتباط با موضوع پولی که در بانک گذاشته شده و سود دریافت شده باید پرسید آیا در آن زمان می‌توانستیم خریدهایی داشته باشیم‌که پول در بانک باقی نماند یا خیر.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: در مورد سیستم سیگنالینگ نیز باید توضیح داده شود در چه مرحله‌ای هستیم و چرا سایر شهرها توانسته‌اند این سیستم را خریداری کنند و تبریز نتوانسته است.

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمسیون معماری و شهرسازی، گفت: ۴۲۰ میلیون دلار فاینانس خط ۲ مترو بود که به دلیل تعلل شورا شاید نتوانستند این مبلغ را جذب کنند. باید توجه شود که تعلل شورا در جذب پول شاید بیشترین ضرر را به شهر زد و در اوایل شورای پنجم نیز با تعلل این فاینانس به دلیل تحریم‌ها جذب نشد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: شهردار وقت بر چه مصوبه‌ای از اجرای خط سه جلوگیری کرد و گفت که شورا موافق نیست؟ این درحالی بود که فقط چند نفر مخالف این موضوع بودند و موافقین نیز نادیده گرفته شدند لذا از اعضای شورای ششم می‌خواهم مترو موضوع ثابت جلسات شورا و همچنین کمیسیون عمران باشد.

بابایی اقدم، با بیان اینکه اقدامات بسیار ارزشمندی در مترو تبریز انجام شده اما هیچکدام به مردم انتقال نیافته است، افزود: به همکاران مترو می‌گوئیم همانند سابق پشتیبان کارهای ارزشمند هستیم و کارهای ارزشمند را کارآگاهی و با دید پلیسی نگاه نخواهیم‌کرد و همواره پشتیبان مترو خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اقدامات خوب گذشته باید تداوم یابد و یکی از اولویت‌های ما باشد، افزود: با توجه به اینکه اوراق جدیدی که گرفته شده منطقی نیست، پیشنهاد می‌کنم همه آن را یکجا به بدهی‌ها اختصاص دهیم و البته که باید هم بدهی‌ها پرداخت و سایر خطوط نیز فعال شود.

سرمایه گذاری پول مترو در بانک به جای خرید تجهیزات غیرکارشناسی است

حجت الاسلام برگی، رئیس شورا در ادامه گفت: مترو در زیر زمین و روی زمین فعالیت دارد و در بازدید اخیر از میدان شهید بهشتی بنده گفته بودم اینجا قطب گردشگری است، چرا که این خیابان در امتداد جاده ابریشم قرار دارد و با برخی فرهنگ‌سازی ها و اقدامات می‌توان از پتانسیل‌های گردشگری و فرهنگی این میدان استفاده کرد.

روح الله دهقان‌نژاد، رئیس کمیسیون ارزیابی تحقیق و نظارت گفت: تحقیق و تفحص به معنای مچ گیری نیست بلکه هدف دستیابی به آخرین اخبار در حوزه مترو پس از ۱۹ سال از آغاز عملیات احداث است. ظاهراً در جلسه مدیران قطار شهری بنده را غیرفنی و بی سواد خوانده‌اند اما ما با نظر کارشناسی و پرسش و پاسخ جلو می‌رویم اگر گزارشی ارائه کرده‌ام از نظرات ۶۰ صفحه‌ای بوده که خودشان ارائه کرده بودند.

وی با بیان اینکه مدیرعامل قطار شهری مدعی شده که مجوز شورا برای گذاشتن پول به بانک وجود داشته اما ما چیزی ندیده‌ایم که باید مدارک آن ارائه شود، افزود: آن زمانی که این پول در بانک گذاشته شد اگر تجهیزات با دلار ۱۱ هزار تومانی خریداری می‌شد امروز بسیار جلوتر بودیم.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام شرکت مترو یک هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان برای اتمام قطار شهری پول لازم است گفت: سوال اینجاست که چرا برخلاف پیش بینی‌ها باز این مقدار بودجه نیاز است.دو دستگاه تی بی ام با هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی بدون استفاده باقی مانده و اینکه گفته می‌شود وقت تلف شده به دلیل بی تدبیری در قطار شهری بوده نه مجوز شورا.

دهقان‌نژاد با پخش فیلم ورود سیل به یکی از ایستگاه‌های مترو گفت: من به گفته مدیران قطار شهری آدم کارشناسی نیستم اما چرا باید این حجم از آب به ایستگاه مترو وارد شود.

شرکت بهره برداری مترو حیاط خلوت برخی از آقایان است

روح الله رشیدی، دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر، گفت: مشابه دوگانگی در حوزه قطار شهری در سایر حوزه‌های شهرداری نیز دیده می‌شود که دلیل آن می‌تواند عدم اجرای مصوبه وزارت کشور مبنی بر سازمان حمل ونقل ریلی است.

وی اضافه کرد: کارهای ساده‌ای که میان دو مجموعه میانی شهرداری تقسیم می‌شود به درستی اجرا نمی‌شود، که برای رفع این مشکلات باید به سمت اجرایی کردن و مشخص کردن مسئولیت‌ها حرکت کرد. ورود نیروها به شرکت بهره برداری قطار شهری بدون برگزاری آزمون درست نیست و پیگیری این موضوع وقت شورا را می‌گیرد.

رسول برگی نیز گفت: احساس می‌شود شرکت بهره برداری مترو حیاط خلوت برخی از آقایان شده تا افراد نفرات خود را به این شرکت وارد کنند. شورا به این موضوع وارد شده و هیچ کس نمی‌تواند بگوید چرا به این زمینه وارد شده‌ایم چون وظایف ذاتی داریم که باید به آنها رسیدگی کنیم.

علیرضا نوای باغبان نیز اظهار کرد: ظرفیت نهایی خط یک که امروز حداکثر ۱۳ هزار مسافر جابجا می‌کند، باید مشخص شود که در صورت بهره برداری نهایی چه مقدار است. مبلغ کامل مورد نیاز برای اتمام خط یک نیز باید مشخص شود.

انتخاب مدیرعامل قطار شهری به عهده شورای سازمان است

حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچیلر، عضو کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار گفت: دستگاه حفار که در خط دو در سمت غربی حضور دارد از مهر ماه ۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ چه مقدار حفاری کرده و دستگاه شرقی از ایستگاه ۱۶ این دستگاه چه مقدار حفاری کرده است و توان حفاری این دو دستگاه چه مقدار است؟

زعفرانچیلر اضافه کرد: این موضوع مطرح می‌شود که ظاهراً در خط جنوبیِ فاز ۳ خط یک، قبل از تحویل رسمی به شرکت بهره بردار، رفت و آمد قطار در این خطانجام می‌شده که در صورت صحت آن باید در این خصوص توضیح داده شود.

وی اضافه کرد: آیا حضور آقای مولوی به عنوان رئیس ستاد یکی از نامزدهای ریاست جمهوری و بعداً در ستاد یکی دیگر از نمایندگان مجلس در انتصاب ایشان در مترو دخیل بوده است یا خیر؟ آقای مولوی یک بازنشسته‌، جانباز ۷۰ درصد و از افتخارات ما است اما از آنجایی که در شرکت‌های مختلف عضو هیئت مدیره است سوال این است آیا این مورد در راندمان کاری او تأثیر دارد یا خیر؟

زعفرانچیلر اضافه کرد: از شرکت‌هایی که آقای مولوی در آنها حضور دارد خریدهایی شده که باید مشخص شود که آیا در این جا تعارض منافع وجود دارد یا خیر؟

رسول برگی نیز در ادامه گفت: در مورد سردار مولوی همواره اختلاف دیدگاه داشتیم اما چهره‌ای که می‌خواهم از سردار به یاد داشته باشم این است که ایشان همواره مأنوس با شهید باکری بوده و در کنار ایشان حضور داشته است.

وی اضافه کرد: برخی اختلافات از گذشته با سردار مولوی داشتیم اما این به این دلیل نیست که برخی اتهامات زده شود، از سال ۸۸ با سردار مولوی اختلاف سلیقه داشتیم اما عقیده ما یکی است که راه انقلاب است.

شهرام دبیری گفت: انتخاب مدیرعامل سازمان به عهده شورای سازمان است که اعضای شورای سازمان استاندار، شهردار، رئیس شورا، معاون استاندار و سایر افراد هستند و فعالیت‌های آقای مولوی دخالتی در انتصاب ایشان نداشته است.

حکیمه غفوری نماینده شورای اسلامی شهر تبریز در شورای اسلامی شهرستان تبریز نیز گفت: نیازی به دفاع از آقای مولوی نیست، فردی که ۷۰ درصد جانبازی دارد و می‌تواند در خانه استراحت کند آمده و در شهر خدمت می‌کند و خودش انتخاب نکرده و مراجع ذیصلاح ایشان را انتخاب کرده‌اند و آنهایی که در وزارت حضور دارند گقته اند جانبازان تا ۴۰ سال می‌توانند خدمت کنند.

کد خبر 520513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.