دلایل گرسنگی و سوءتغذیه نوجوانان چیست؟

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای سلامت دانش‌آموزان نوجوان در ایام کرونا برای پیشگیری از چاقی را تشریح کرد.

مرجان منوچهری نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهمیت تغذیه سالم برای پیشگیری از چاقی نوجوانان در شرایط کرونایی، اظهار کرد: پاندمی کرونا با تعطیلی مدارس و باشگاه‌های ورزشی، ایجاد شرایط قرنطینه و تأثیرات سو بر قیمت مواد غذایی و سفره غذایی خانواده‌ها، جوامع بشری و کودکان و نوجوانان را از کم تحرکی به بی‌تحرکی و استفاده هرچه بیشتر از مواد غذایی کم ارزش و شکم‌پرکن سوق داده است.

درست خوردن عامل حیاتی نوجوان

وی اضافه کرد: افراد در سال‌های نوجوانی دچار تغییرات بدنی بسیاری می‌شوند، درست غذا خوردن در این زمان عاملی حیاتی است زیرا بدن به تنوعی از ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها برای رشد و سالم ماندن نیاز دارد، در حال حاضر انتخاب مواد غذایی غیرمغذی و رواج عادات غلط غذایی در خانواده‌ها به همراه سبک زندگی بی‌تحرک یکی از علل مهم چاقی در گروه‌های سنی مختلف و به خصوص نوجوانان است.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، تاکید کرد: نه تنها ژن‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند بلکه انتقال عادات نامناسب غذایی در یک خانواده و عدم تحرک کافی، از دیگر مواردی هستند که در فضای مشترک خانه و محل زندگی، به راحتی منتقل می‌شود و می‌تواند بسیار مؤثرتر از ژن‌های به ارث رسیده در تغییرات وزن افراد نقش ایفا کند.

منوچهری تصریح کرد: شاید بیشتر مردم فکر کنند داشتن اضافه وزن و چاقی تنها یک موضوع مربوط به ظاهر فرد است. اما اضافه وزن یک نگرانی پزشکی است زیرا می‌تواند به طور جدی بر سلامت فرد تأثیرگذار باشد. مشکلات ناشی از اضافه وزن فراتر از بیماری‌های شناخته شده‌ای مانند دیابت و بیماری قلبی و عروقی است. اضافه وزن می‌تواند بر کل کیفیت زندگی فرد تأثیرگذار باشد.

مهم‌ترین عوارض اضافه وزن و چاقی نوجوانان در بزرگسالی

وی در مورد دلایل گرسنگی و سوءتغذیه نوجوانان، افزود: عدم دریافت غذای کافی در طولانی‌مدت به دلایل مختلف از قبیل دسترسی ناکافی، بی‌اشتهایی، عدم مصرف مواد مغذی (درشت مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها) در طولانی‌مدت به دلایل مختلف از قبیل استفاده از مواد غذایی مضر و دارای ارزش غذایی پایین و عادات غلط غذایی از علت‌های گرسنگی و سوءتغذیه نوجوانان است.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، گفت: سرگیجه، خونریزی و تورم در لثه و پوسیدگی دندان‌ها، کم وزنی، کاهش رشد، ضعف ماهیچه‌ها، شکم برآمده، استخوان‌هایی شکننده، مشکلات مربوط به عملکرد اندام‌ها و مشکلات یادگیری از نشانه‌های سوءتغذیه ناشی از کمبود مواد مغذی در بدن نوجوانان است و کمبود ویتامین A که باعث افزایش دفعات و شدت بیماری‌های عفونی می‌شود، رایج‌ترین فرم سوءتغذیه در جهان کمبود آهن است که می‌تواند به کم خونی منجر شود.

منوچهری خاطرنشان کرد: آرتروز (سائیدگی مفاصل) مقاومت در برابر انسولین و افزایش ابتلاء به دیابت در بزرگسالی، وقفه تنفسی هنگام خواب، فشار خون بالا و چربی خون بالا همگی خطر حملات قلبی را در بزرگسالی افزایش می‌دهد، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک PCOS نیز می‌تواند باعث بهم ریختن عادت ماهیانه دختران، افزایش مو و تشدید جوش‌های صورت از مهم‌ترین عوارض اضافه وزن و چاقی نوجوانان در بزرگسالی آن‌ها باشد.

کد خبر 535232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.