چند راهکار ساده برای تقویت متابولیسم بدن

ورزش کردن، نوشیدن آب کافی، خواب کافی و مصرف فلفل به تقویت متابولیسم بدن کمک شایانی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بالا بردن سوخت و ساز بدن برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مهم است، اما سرعت متابولیسم به عوامل مختلفی بستگی دارد. متابولیسم سریع نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه باعث بهبود سلامت افراد نیز می‌شود. در ادامه به بررسی روش‌هایی برای بهبود متابولیسم بدن می‌پردازیم:

اضافه کردن پروتئین و فیبر به رژیم غذایی

مواد غذایی سرشار از پروتئین و فیبر به بهبود سلامت بدن کمک شایانی می‌کند؛ به طوری که پروتئین باعث عضله سازی می‌شود و فیبر سبب می‌شود که افراد برای مدت طولانی‌تری سیر بمانند؛ بنابراین از پرخوری جلوگیری می‌کند. افزودن پروتئین به رژیم غذایی روزانه نه تنها مانع پرخوری می‌شود بلکه به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

نوشیدن آب کافی

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که روزانه هشت لیوان آب می‌نوشند متابولیسم بالاتری نسبت به افرادی دارند که روزانه ۴ لیوان آب مصرف می‌کنند. بدن هیدراته راحت‌تر می‌تواند مواد مغذی را جذب کند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که در طول روز به میزان کافی آب یا دیگر مایعات مانند آب میوه و آب سبزیجات نوشیده‌اید.

ورزش کردن

نشستن برای مدل طولانی باعث کوتاه شدن طول عمر افراد می‌شود، بنابراین لازم است افراد فعالیت بدنی داشته باشند. ورزش کردن نه تنها به بهبود سلامت جسم کمک می‌کند، بلکه برای سلامت روح و روان نیز مناسب است. بنابراین توصیه شده است که حداقل پنج روز در هفته و هر بار به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش کنید در این صورت به بهبود متابولیسم بدن خود نیز کمک کرده‌اید.

خواب کافی

محققان معتقدند که یک ارتباط مستقیم بین خواب ناکافی و افزایش وزن وجود دارد، اختلالات خواب باعث افزایش ذخیره‌سازی چربی می‌شود و توانایی بدن برای تنظیم سطح قند خون را مختل می‌کند. لازم است افراد به مدت ۶ تا هشت ساعت در هر شبانه روز بخواند تا انرژی لازم برای روز بعد فراهم شود. توصیه شده است که افراد شب‌ها زود بخواند و صبح زود نیز از خواب بیدار شوند.

مصرف غذاهای تند

فلفل‌ها حاوی کپسایسین هستند، این ماده می‌تواند سرعت متابولیسم بدن را افزایش دهد. نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف مقدار کمی کپسایسین در هر وعده غذایی باعث می‌شود افراد ۱۰ کالری بیشتر بسوزانند. با وجود اینکه اضافه کردن فلفل به وعده‌های غذایی چندان قابل توجه نیست، اما در صورتی که استراتژی‌های دیگر نیز در این زمینه در نظر گرفته شود، سرعت متابولیسم به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند.

مصرف روغن نارگیل

روغن نارگیل در مقایسه با دیگر چربی‌های اشباع شده سرشار از نوعی چربی با زنجیره متوسط است. چربی‌هایی با زنجیره متوسط سرعت متابولیسم بدن را بیشتر از چربی‌های زنجیره بلند موجود در مواد غذایی مانند کره افزایش می‌دهد. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که چربی‌هایی با زنجیره متوسط سرعت متابولیسم بدن را تا ۱۲ درصد افزایش می‌دهد، در حالی که چربی‌هایی با زنجیره بلند سرعت متابولیسم را تنها چهار درصد افزایش می‌دهد.

کد خبر 530059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.