بهترین نان‌ها برای سفره غذایی کدام است؟

فواید تغذیه‌ای نان برای بدن، آشنایی با ویژگی‌های نان خوب، لزوم عدم استفاده از جوش شیرین، سیری طولانی مدت با نان سبوس دار، نان جو مفید برای کاهش وزن، عوارض نان سفید و توصیه‌هایی برای نگهداری نان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نان فواید مختلفی برای سلامتی‌دار، همین فواید تغذیه‌ای نان برای بدن است که آن را به غذایی با ارزش در رژیم غذایی ما تبدیل کرده است، البته نانی که از آرد کامل و سبوس‌دار درست شده باشد، به خاطر بسپارید با اینکه نان فواید زیادی دارد؛ باید از در مصرف آن تعادل را رعایت کرد.

آشنایی با ویژگی‌های نان خوب

نان خوب باید دارای ظاهر مناسب و پخت کامل بوده و برشته باشد، نان‌های سوخته برای مصرف مناسب نیست. نان‌هایی که با حرارت غیرمستقیم پخت می‌شود و در معرض شعله مستقیم آتش قرار نمی‌گیرد مثل نان‌های حجیم، نیمه حجیم و سنگک از نان‌های مناسب بشمار می‌رود.

نان برای پخت مناسب به حرارت ملایم و یکنواخت نیاز دارد. به همین خاطر تنورهای صنعتی با زمان پخت کمتر از سه ثانیه، چندان مناسب نیست. نان خوب نباید به‌سرعت بیات شود و مدتی پس از پخت حالت لاستیکی به خود بگیرد. بلکه باید به‌راحتی قابل جویدن و هضم باشد. از دیگر ویژگی‌های نان خوب برای مصرف روزانه، عبارتند از:

  • ظاهر اشتهاآور و کاملاً پخته‌شده، بدون سوختگی
  • طعم مطبوع و بوی خوشایند، بدون جوش شیرین
  • بافت پوک و غیر متراکم، با قابلیت برش پذیری
  • ارزش تغذیه‌ای بالا؛ برای تأمین مواد معدنی، ویتامین و پروتئین موردنیاز بدن
  • ماندگاری بالا

بهترین نان‌ها برای سفره غذایی کدام است؟

لزوم عدم استفاده از جوش شیرین

نان‌های تهیه شده از آرد سبوس‌دار و خمیر مایه بدون جوش شیرین که با حرارت یکنواخت و ملایم، زیر شعله غیرمستقیم پخت می‌شود از نان‌های سالم محسوب می‌شود؛ این نان‌ها، ویژگی‌های نان خوب و سالم را دارد.

استفاده از جوش شیرین برای عمل آوری نان، به خاطر مشکلات گوارشی و اختلال در جذب املاح (مثل آهن)، از سوی وزارت بهداشت ممنوع اعلام شده است. مصرف جوش شیرین برای نانوا منفعت اقتصادی دارد و او را قادر می‌کند، با استفاده از منابع یکسان، حجم نان بیشتری را تولید کند.

مصرف بالای جوش شیرین، آسیبی آشکار بر سلامت فرد وارد می‌کند، جوش شیرین PH معادل ۱۰ دارد درحالی‌که PH معده انسان ۲.۲ تا ۲.۳ است. درنتیجه مصرف زیاد نان دارای جوش شیرین، باعث می‌شود که معده، اسید بیشتری ترشح کند و در ادامه موجب بروز مشکلات سوءهاضمه می‌شود.

سیری طولانی مدت با نان سبوس دار

نان حاوی گلوسیدهای پیچیده، پروتئین و فیبر است در عین حال این ماده‌ی غذایی مفید، چربی و گلوسیدهای زود جذب کمی دارد. باید بدانید که گلوسیدهای پیچیده انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن، کنترل عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی را تأمین می‌کنند. این گلوسیدها در مقایسه با گلوسیدهای ساده دیر جذب می‌شوند، برای همین قند خون را با سرعت زیادی بالا نمی‌برند.

نان‌های سبوس‌دار برای کاهش وزن خوب است و قند خون را ثابت نگه می‌دارد، این امر از ابتلاء به چاقی و اضافه وزن پیشگیری می‌کند. نان‌های سبوس داری که حاوی فیبرها و گلوسیدهای پیچیده است سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند و برای همین از ریزه‌خواری بین وعده‌های غذایی دور می‌مانید. اگر رژیم لاغری گرفته باشید مصرف نان را فراموش نکنید به خاطر اینکه نان حاوی مواد چرب و قند کمی است. از این گذشته به راحتی شما را سیر می‌کند و جلوی پرخوری را می‌گیرد.

نان جو مفید برای کاهش وزن

جو یکی از غلات بسیار مفیدی است که ارزش غذایی بالایی دارد و خود به عنوان یک غذای کامل می‌تواند به شمار رود و از سال‌های دور مصرف آن توصیه شده است، نان جو همچنین به دلیل وجود کربوهیدرات‌های پیچیده می‌تواند از بروز گرسنگی جلوگیری کند و شاید همین یک مورد برای اثبات تأثیر آن در لاغری و کاهش وزن کافی باشد.

رژیم غذایی ایرانی‌ها به گونه‌ای است که در کنار هر وعده غذایی باید نان باشد، از دلایل اصلی اضافه وزن ایرانی‌ها نیز همین نان و برنج فراوان در برنامه غذایی است، نان خوردن با همه غذاها عادت غذایی ناسالمی است. اکثر مردم ایران نان را جز اصلی سفره‌های خودشان می‌دانند، اگر نان را از سفره حذف نمی‌کنید بهتر است سراغ نان‌هایی بروید که خاصیت چاق کنندگی کمتری دارند که عبارتند از:

نان بربری: نان بربری از محبوب‌ترین نان‌ها سنتی ایران است. این نان از آرد گندم نیمه کامل تهیه می‌شود. سبوس موجود در نان بربری کمک می‌کند تا مدت بیشتری سیر بمانید. هر کف دست از نان بربری ۷۵ تا ۸۰ کالری دارد.

نان تافتون: تافتون هم طرفداران زیادی دارد. این نوع نان در گذشته بدون نمک پخته می‌شد و به همین دلیل برای بیماران فشار خونی مناسب بود. هر کف دست از نان تافتون ۳۵ کالری دارد.

نان سنگک: به تازگی نان سنگک را از آرد کامل بدون سبوس درست می‌کنند. این نان یک سر و گردن از بقیه نان‌های ایرانی بالاتر است. چراکه آن را از آرد کامل درست می‌کنند. آرد کامل آردی است که سبوس‌های گرفته نشده باشد. اگر قصد کاهش وزن دارید نان سنگکی را انتخاب کنید که آن را با آرد سبوس دار پخت کرده باشند. هر کف دست از نان سنگم ۷۵ تا ۸۰ کالری دارد، نان سنگک بهترین نان برای لاغری است.

کارشناسان تغذیه بر این باورند افراد اگر قصد کاهش وزن دارند به هیچ وجه نباید گروه نان را از برنامه غذایی خود حذف کنند. زیرا با حذف این مواد دچار سو تغذیه می‌شوید.

حتماً تا به حال متوجه شده‌اید که کیفیت نان به نوع آرد بستگی دارد. در صنعت نان، آرد گندم به چهار روش مختلف تولید و مصرف می‌شود، آرد کامل، آرد خبازی، آرد ستاره و آرد نول، آرد کامل در تهیه نان سنگک و نان سبوس‌دار به کار می‌رود.

در این نوع آرد پوسته گندم را در زمان آسیاب شدن از دانه جدا نمی‌کنند و بالاترین ارزش غذایی را دارد. نانی که از آرد سبوس‌دار درست شده باشد بهترین نان برای لاغری و کاهش وزن است.

تأمین انرژی بدن

ورزشکارها بهتر می‌دانند، مصرف نان قبل از ورزش‌های سنگین لازم است، نان سبوس دار حاوی به طور متوسط ۵۰ درصد آمیدون (نشاسته) می‌باشد برای همین نیز حاوی گلوسیدهای پیچیده و انرژی زا است. این گلوسیدها در کبد و عضلات به صورت گلیکوژن ذخیره می‌شوند.

صبحانه نان جو بخورید تا سکته نکنید

نان کامل حاوی فیبر بیشتری نسبت به نان سفید است، دانه‌های کامل گندم یعنی با سبوس سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است، جالب اینکه هر ماده غذایی که از گندم کامل یا دارای سبوس باشد. خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و سرطان کولون را کاهش می‌دهد. از خواص معجزه‌آسای نان در حفظ سلامتی می‌توانیم به نان سنگک اشاره کنیم.

عوارض نان سفید:

  • نان سفید (لواش، ساندویچی) بزرگ‌ترین لطمه‌ها را به سلامتی شما می‌زند.
  • باعث کم خونی، یبوست و همچنین استعداد بروز سرطان را زیادمی کند.

بهترین نان‌ها برای سفره غذایی کدام است؟

نان‌های خشک و سوخاری برای کاهش وزن مناسب نیستند

در میان خانواده‌ها بسیار دیده می‌شود افرادی که قصد لاغری دارند، برای پرهیز از خوردن هله‌هوله از نان‌های خشک مغزدار، نان سوخاری، نان‌های خشکی که طعم زیره، شوید و زنجبیل دارند یا نان خشکی همچون نان اسکو که مانند لواش مسطح است، استفاده می‌کنند؛ به این گمان که این نان‌ها به جهت ترد و نازک‌بودن کالری کمتری دارند و از همه مهم‌تر جلوی اشتهای شأن را می‌گیرند.

واقعیت این است که ۱۰۰ گرم نان خشک در مقایسه با ۱۰۰ گرم نان تازه کالری بیشتری دارد، به دلیل اینکه نان خشک حاوی آرد است، ولی نان تازه ترکیبی از آرد و آب است. از طرفی نان خشک به دلیل کم حجم بودن به میزان بیشتری خورده می‌شود.

مغزها و دانه‌هایی چون تخمه آفتابگردان، کنجد و شاهدانه که روی نان‌های خشک مغزدار قرار گرفته، بسیار پرروغن است و کالری هر گرم آن‌ها با کالری روغن معمولی و حیوانی برابری می‌کند و چند برابر نان‌های معمولی چاق کننده است. در مورد نان سوخاری این فرآورده حاوی ترکیباتی چون آرد، روغن، شکر، شیرخشک و تخم‌مرغ است و در مقایسه با انواع نان‌های حجیم پرکالری‌تر است.

توصیه‌هایی برای نگهداری نان

توصیه می‌شود برای بسته‌بندی نان تازه و داغ، ابتدا کمی صبر کنید تا نان خنک شود؛ سپس نان را در پارچه یا کیسه نایلونی قرار دهید. قرار دادن نان داغ در کیسه نایلون، باعث خمیر شدن نان شده و در نتیجه حجم دور ریز آن بالا می‌رود. ضمن اینکه نان داغی که درون پلاستیک قرار گیرد باعث انتقال خواص سرطان‌زای پلاستیک به نان می‌شود. علاوه بر این، هیچ‌گاه نان داغ را در ورقه روزنامه نگذارید.

برای نگهداری طولانی‌مدت نان، آن‌ها را به‌سایز دلخواه برش زده و در کیسه‌های فریزر، به دور از سایر بسته‌های غذای موجود در فریزر، نگهداری کنید، نگهداری از نان در فریزر باعث می‌شود رطوبت نان حفظ شده و تبخیر یا ترکیب نشود. نان را متناسب با میزان مصرف‌تان خریداری کنید تا هم از اسراف جلوگیری شود و هم ضایعات نان کاهش پیدا کند.

کد خبر 525147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.