درمان‌های خانگی زردی دندان کدامند؟

علل زردی دندان، نحوه از بین بردن زردی دندان، تاثیر دهان شویه در کاهش زردی دندان، موادغذایی مفید برای تمیزی دندان‌ها و درمان های خانگی زردی دندان در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیگار و قهوه بعد از مدتی رنگ دندان را خراب می‌کنند و باعث ایجاد زرد شدن دندان می‌شوند اما یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند سبب تغییر رنگ دندان شود، از بین رفتن مینای دندان است.

وقتی پا به سن می‌گذاریم مینای دندان به صورت طبیعی نازک‌تر می‌شود اما علاوه بر آن، بعضی از غذاهای اسیدی مانند لواشک، نوشابه و پرتقال هم به این روند سرعت می‌بخشند و باعث می‌شوند سطح رویی مینا خورده شود، با توجه به نقش دندان‌هایی سفید در داشتن ظاهر زیبا و اعتماد به نفس، بسیاری به دنبال درمان قطعی زردی دندان و به خصوص درمان زردی دندان در منزل هستند.

درمان‌های خانگی زردی دندان کدامند؟

پیشگیری از زردی دندان‌ها

بهترین راه برای جلوگیری از زرد شدن دندان‌ها، رعایت بهداشت دهان و دندان است. این بدان معناست که باید روزانه ۲-۳ بار مسواک بزنید و ترجیحاً بعد از هر وعده غذایی باید این کار را انجام دهید.

سعی کنید هر روز از نخ دندان هم استفاده کنید. نخ دندان بهترین روش برای خارج کردن جرم و ذرات ریز مواد غذایی از لابلای دندان‌ها و جلوگیری از زرد شدن دندان‌ها است.

سایر روش‌های دیگر برای پیشگیری از زردی رنگ دندان عبارتند از:

- ترک سیگار

- محدود کردن نوشیدن قهوه، چای و نوشیدنی‌های الکلی

- نوشیدن مقدار زیادی آب

- مهمتر از همه اینها، می‌توانید از محصولات سفید کننده دندان استفاده کنید.

دلایل زرد شدن دندان چیست؟

دلیل زردی دندان‌ها متنوع است، یکی از بنیادی‌ترین علل می‌تواند ژنتیک باشد. سطحی‌ترین لایه دندان یعنی مینا می‌تواند ضعیف شود با تضعیف آن لایه زیرینش دنتین که زرد رنگ است در معرض دید قرار می‌گیرد.

سایر علل زرد شدن دندان‌ها عبارتند از:

- مصرف برخی داروهای خاص

- مصرف آنتی بیوتیک در دوران کودکی

- مصرف تتراسایکلین در بارداری (از ماه چهارم حاملگی)

- تغذیه با شیر مادر می‌تواند (شیر مادر می‌تواند به طور طبیعی باعث زرد شدن دندان‌های کودکان شود)

- استفاده از دهان شویه های حاوی کلرهگزدین

- مصرف داروی آکنه مینوسیکلین

- قرار گرفتن سر و پردن تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی

- استفاده بیش از حد فلوراید

- پر کردن دندان با نقره

متأسفانه، به دلیل اینکه تغییر رنگ دندان از لایه‌های عمقی دندان ایجاد می‌شود، حتی اگر بتوان از شر زردی رنگ دندان‌ها خلاص شد، کمی با مشکل برخواهیم خورد. سایر علل زرد شدن دندان‌ها که می‌توان تا حدودی آن را با کمک مواد و محصولات سفید کننده برگرداند عبارتند از:

- افزایش سن و فرسایش طبیعی مینا

- استعمال دخانیات مخصوصاً سیگار و قلیان

- غذاهایی مانند گوجه فرنگی، ادویه‌جات، ترشیجات و انواع توت‌ها

- نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای، شراب قرمز و نوشابه‌ها

- وارد شدن آسیب حاد به دندان می‌تواند باعث شکستن مینای دندان شود و دنتین (لایه زرد رنگ دندان) را در معرض دید قرار دهد.

- دندان قروچه نیز مانند مورد بالا عمل می‌کند.

درمان‌های خانگی زردی دندان کدامند؟

چگونه زردی دندان را از بین ببریم؟

برخی از مؤثرترین روش‌های خلاص شدن از شر رنگ زرد دندان‌ها عبارتند از:

- روش‌های دندانپزشکی برای درمان زرد شدن دندان‌ها

- اثبات شده‌ترین روش برای سفید کردن دندان‌ها، مراجعه به متخصص دندانپزشکی است. متخصصان دندانپزشکی با کمک انواع روش‌ها و ژل‌های سفید کننده دندان باعث سفید شدن آنها می‌شنود. گاهی اوقات، دندانپزشک ممکن است از نور LED برای سرعت بخشیدن به روند سفید کردن دندان‌ها استفاده کند.

- مراجعه به دندانپزشک برای سفید کردن دندان‌ها بسته به نوع روش می‌تواند بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به طول بی انجامد و می‌تواند کمی هزینه بالایی داشته باشد.

- علاوه بر شستشوی حرفه‌ای دندان در مطب متخصص ارتودنسی، می‌توان در خانه و با کمک روش‌ها یا محصولات سفید کننده تجاری اقدام به سفید کردن حرفه‌ای دندان‌ها کرد. تنها کافی است یک کیت سفید کنندگی دندان را از داروخانه خریداری کنید.

علت زرد شدن دندان بعد از جرم‌گیری

بسیار از مخاطبین همیشه سوالشان این است که بعد از جرم‌گیری، دندان‌های من هنوز زرد می‌باشند. باید توجه کنید که در روش جرمگیری، جرم‌های روی دندان شما فقط برداشته می‌شود و جرم‌گیری یکی از روش‌های سفید کردن دندان نیست تنها دندان‌ها را تمیزتر و شفاف‌تر می‌کند.

آیا دهان شویه باعث زردی دندان می‌شود؟

بله. اگر شما از دهان شویه های با کیفیت استفاده نکنید پس از چند مدت روی دندان‌های شما لکه‌های زرد ایجاد می‌شود.

برای جلوگیری از لک شدن دندان چه کنیم؟

مورد آخر، یعنی پوسیدگی دندان گاهی اوقات غیرقابل اجتناب است زیرا هرچه سنمان بیشتر می‌شود ساختار دندانمان هم تحلیل می‌رود و خواه‌ناخواه، مینا آسیب می بیند. با وجود این، برای جلوگیری از لک شدن دندان می‌توانیم از مصرف بعضی از مواد مانند قهوه، بلوبری، استعمال دخانیات، چغندر و جویدن تنباکو خودداری کنید.

مواد غذایی مفید برای تمیزی دندان‌ها

تغذیه‌هایی وجود دارند که برای دندان‌ها مضر و در مقابل برخی هم برای دندان‌ها مفید هستند، مواد غذایی هم وجود دارند که هنگام مصرف، دندان‌های شما را تمیز می‌کنندکه عبارتند از:

سیب

مصرف سیب می‌تواند به پاکسازی و تمیزی دندان‌ها و مبارزه با بوی بد دهان کمک کند. محتوای فیبری سیب کار مسواک را انجام داده و در پاکسازی پلاک از دندان‌ها و از بین بردن بقایای مواد غذایی، نقش مهمی دارد. اسیدیته موجود در سیب باعث از بین رفتن باکتری‌های بد شده و در نتیجه در رفع بوی بد دهان بسیار مؤثر است. بهتر است سیب با پوست صرف شود زیرا سرشار از فیبر سالم برای دهان است که به تمیز نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند.

هویج

هویج نیز مانند سیب، پر از فیبر است و با شستشوی پلاک هنگام غذا خوردن دندان‌ها را تمیز می‌کند؛ هویج همچنین تولید بزاق را تحریک می‌کند که این امر به طور طبیعی باعث پاکسازی دندان‌ها می‌شود، هویج علاوه بر تمیز کردن دندان‌ها حاوی ویتامین B متعددی است که با التهاب لثه مبارزه می‌کند.

سبزیجات

سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ و اسفناج سرشار از فیبر بوده و در عین حال کالری کمی دارند که آن‌ها را تبدیل به سبزیجاتی فوق‌العاده برای دندان می‌کند، مانند سیب و هویج، فیبر موجود در سبزیجات برگدار به پاکسازی بقایای غذا و پلاک هنگام مصرف آن‌ها کمک می‌کند. ا

ما آیا می‌دانید که کلم پیچ حاوی کلسیم و ویتامین‌های گروه B است؟ کلسیم دندان‌ها را تقویت می‌کند و ویتامین‌های گروه B به درمان و جلوگیری از التهاب لثه که اغلب بیماری لثه نامیده می‌شود، کمک می‌کند. سعی کنید به جای کاهو مقداری کلم پیچ یا اسفناج خرد شده به ساندویچ فرزند خود اضافه کنید، یا برای تمیز کردن قوی دندان‌ها از کلم پیچ با هویج استفاده کنید.

پنیر

پنیر خود به طور مستقیم نقشی در تمیزی دندان‌ها ندارد، اما مانع از آسیب رساندن سایر غذاها به دندان‌ها هنگام مصرف آن‌ها می‌شود. پنیر سرشار از کلسیم است که باعث استحکام دندان‌ها می‌شود، اما فواید پنیر به همین جا ختم نمی‌شود.

این ماده غذایی همچنین حاوی پروتئینی به نام کازئین است که مینای دندان را تقویت کرده و به جلوگیری از ایجاد حفره کمک می‌کند. پنیر همچنین به جلوگیری از تخریب مینای دندان توسط اسید کمک می‌کند. سعی کنید هر روز چند برش پنیر به ناهار کودک خود اضافه کنید تا کلسیم و کازئین بیشتری به او بدهید.

درمان‌های خانگی زردی دندان

در قسمت قبل به علت زردی دندان‌ها و رایج‌ترین دلایل آن پرداختیم و گفتیم که زردی دندان نشانه چیست. در این قسمت به راه‌های مختلفی که برای درمان زردی دندان در خانه وجود دارد می‌پردازیم.

۱. درمان زردی دندان با زردچوبه

طبق نظر برخی دندان پزشکان و متخصصان طب سنتی، درمان زردی دندان با زردچوبه ممکن است. زردچوبه محصولی طبیعی است و همین باعث می‌شود بیشتر از محصولات تجاری مورد توجه قرار بگیرد. درمان زردی دندان با زردچوبه عوارض سفیدکننده‌های تجاری (مانند ورم و درد لثه) را ندارد. درمان زردی دندان با زردچوبه هنوز به صورت علمی اثبات نشده و شواهد درمان زردی دندان با زردچوبه به منظور درمان قطعی زردی دندان بر اساس تجارب شخصی است.

برای از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار، مقداری پودر زردچوبه با کیفیت را روی مسواک مرطوب بزنید (مسواک را به منبع اصلی زردچوبه نزنید زیرا باعث گسترش باکتری می‌شود). برای رفع زردی دندان در خانه در این روش، دندان‌ها را مانند همیشه مسواک بزنید و اجازه دهید این پودر حداقل ۵ دقیقه در دهان تان بماند. دهان خود را با آب بشویید و یکبار دیگر با خمیردندان به خوبی مسواک بزنید.

۲. درمان قطعی زردی دندان با جوش شیرین و هیدروژن پراکسید

علاوه بر درمان زردی دندان با زردچوبه این روش نیز یکی از بهترین راه‌های درمان زردی دندان در منزل برای از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار و… است. برای درمان قطعی زردی دندان با این روش کافیست ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۲ قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید مخلوط کنید و به صورت خمیری یکدست درآورید. پس از مسواک زدن با این خمیر، دهان را کاملاً با آب بشویید.

۳. درمان زردی دندان در منزل با سرکه سیب

از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار و رفع زردی دو قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با سه چهارم فنجان آب ترکیب کنید و این محلول را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید. سپس، دهان‌تان را بشویید و دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

درمان‌های خانگی زردی دندان کدامند؟

۴. سفید کردن دندان با غرغره با روغن نارگیل

یکی از تحقیقات سال ۲۰۱۵ ثابت کرده چرخاندن یا غرغره کردن روغن نارگیل در دهان باعث از بین رفتن جرم‌ها و باکتری‌های داخل دهان می‌شود. از آنجایی که تجمع باکتری یکی از دلایل زرد شدن دندان است، این روش می‌تواند برای کاهش تغییر رنگ دندان هم مناسب باشد. البته برای اینکه بدانیم روغن نارگیل تا چه حد به سفید شدن دندان کمک می‌کند، به تحقیقات بیشتری احتیاج داریم.

۵. رفع زردی دندان در خانه با زغال فعال

زغال فعال قدرت جذب بالایی دارد و گفته شده که می‌تواند باکتری‌ها و مواد سمی دهان را از بین ببرد. برای رفع زردی دندان در خانه و از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار با آن، یک کپسول زغال فعال را باز کنید و محتویات آن را روی مسواک بریزید. به آرامی دندان‌ها را به صورت مدور دو دقیقه مسواک بزنید. هنگام درمان زردی دندان در منزل مراقب باشید که این ماده به لثه‌تان برخورد نکند، زیرا بسیار تحلیل برنده است. در نهایت دهان خود را آبکشی کنید.

توجه داشته باشید که روش‌هایی مانند درمان زردی دندان با زردچوبه و درمان زردی دندان در منزل برای از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار بیشتر مبتنی بر تجربه‌های شخصی هستند تا نتایج علمی. بهترین روش برای رفع و جلوگیری از زرد شدن دندان مطابق نظر پزشکان عبارتند از:

- باندینگ (پیوند) و یا روکش کردن دندان

- مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور صحیح

- استفاده از مواد سفیدکننده دندان با تجویز دندانپزشک

- سفید کردن دندان و بلیچینگ و جرم‌گیری دندان توسط دندانپزشک

- نوشیدن آب و گرداندن آن در دهان بعد از خوردن و آشامیدن

- کاهش مصرف مواد غذایی که موجب زرد شدن دندان می‌شوند.

کد خبر 517101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.