نکات کلیدی مراقبت از پوست در گرمای تابستان

تأثیر آفتاب بر پوست، لزوم استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در فصل تابستان، اهمیت خوردن غذاهای سالم، مهم‌ترین نکات مراقبت از پوست در گرما و پنج ضد آفتاب طبیعی برای پوست را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با گرم شدن هوا و افزایش رطوبت در محیط، غدد چربی پوست شروع به تولید سبوم اضافی (روغن طبیعی) می‌کنند، این افزایش چربی در پوست باعث ایجاد چسبندگی، چرب شدن و مسدود شدن منافذ پوستی می‌شود.

مسدود شدن منافذ پوستی با ایجاد جوش و اکنه همراه هست و به همین دلیل ایجاد جوش و اکنه در پوست، شایع‌ترین مشکل پوستی در فصل تابستان است، در این بین، افرادی که پوست چرب دارند بیشتر مستعد ابتلاء به آن هستند؛ زیرا باکتری‌ها و روغن‌های موجود در پوست با عرق مخلوط شده و باعث مسدود شدن منافذ پوستی و ایجاد جوش و آکنه خواهند شد.

علاوه بر این، هنگامی که پوست در معرض تابش نور خورشید و اشعه ماورا بنفش قرار می‌گیرد، بدن به طور طبیعی برای محافظت از پوست، ملانین بیشتری تولید می‌کند ترشح ملانین اضافی در پوست منجر به ایجاد لکه‌های تیره و برنزه روی پوست می‌شود. از مشکلات دیگری که معمولاً در فصل تابستان ایجاد می‌شود خارش پوست، آفتاب سوختگی و بثورات پوستی ناشی از حساسیت به آفتاب که نوعی حساسیت پوستی در فصل تابستان است، اشاره کرد.

نکات کلیدی مراقبت از پوست در گرمای تابستان

مراقبت‌های ویژه از پوست در تابستان کدامند؟

آسیب‌های ناشی از خورشید می‌تواند منجر به پیری زودرس پوست، چین و چروک، خشکی و حتی سرطان پوست شود، گرم‌ترین فصل سال نیازمند مراقبت‌های ویژه از پوست است این نکات مراقبتی عبارتند از:

درک چگونگی تأثیر آفتاب بر پوست

مهم است که بدانید چگونه اشعه‌های خورشید بر پوست شما اثر می‌گذارند، به ویژه برای انتخاب درست مواد آرایشی.

اشعه ماورا بنفش

بلندترین طول موج خورشید است که به عمیق‌ترین لایه پوست یعنی درم نفوذ می‌کند، این اشعه می‌تواند رادیکال‌های آزاد را فعال کند و باعث پیری پوست شود. این اشعه در بالاترین لایه پوست یعنی اپیدرم نفوذ می‌کند و باعث آفتاب سوختگی، واکنش‌های آلرژیک و سرطان پوست می‌شود، بعد از ۶ بار آفتاب سوختگی، پوست دو برابر مستعد خطر ابتلاء به ملانوم کشنده می‌شود. این اشعه خطرناک‌ترین نوع است ولی بطور کلی توسط لایه اوزون فیلتر می‌شود.

اشعه مادون قرمز

اشعه مادون قرمز در واقع گرمای ناشی از خورشید است و مقدار بیش از حد آن می‌تواند اثر منفی روی کلاژن، انعطاف پوست و سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

مهم‌ترین نکات مراقبت از پوست در تابستان

پاک کننده‌های صورت خود را عوض کنید

استفاده از پاک کننده‌های پوست برای تمیز کردن پوست صورت، اصلی ترین و مهم‌ترین کار برای مراقبت از پوست است. معمولاً خانم‌ها به دلیل استفاده از لوازم آرایشی از ژل های شستشو و پاک کننده ها استفاده می‌کنند اما استفاده از این پاک کننده ها برای آقایان به خصوص کسانی که پوست‌های چرب یا مختلط و جوش دار دارند، هم بسیار مهم است.
اگر پوست تان چرب است، به دلیل گرمای هوا و تولید بیشتر چربی‌های زیر پوستی، بهتر است فوم های پاک کننده‌ای استفاده کنید که پاک کنندگی بیشتری داشته و چربی‌های زیر پوست را کم می‌کنند. معمولاً در ترکیبات این فوم ها، سالی سیلیک اسید با غلظت بسیار کم استفاده می‌شود تا خاصیت پاک کنندگی این فوم ها را افزایش دهد.

اگر هم پوست خشکی دارید، بهتر است از میسلار واتر یا پاک کننده‌های غیر-صابونی استفاده کنید به این دلیل که در تابستان ممکن است به دلیل گرمی هوا و کمبود آب پوست تان خشک‌تر شده و حساسیت پیدا کند. ژل های شستشوی غیر-صابونی پوست تان را تمیز کرده اما باعث خشک شدن پوست تان نمی‌شود چون چربی‌های زیر پوست را از بین نمی‌برند.

اگر هم پوست تان معمولی است، بهتر است از ژل های شتسشوی صورت معمولی استفاده کنند. اگر پوست تان معمولی باشد، ممکن است نیازی نباشد ژل شستشوی صورت خود را تغییر دهید با این حال بهتر است با یک متخصص پوست یا دکتر داروساز مشورت نمائید تا مطمئن شوید.

از کرم‌های ضد آفتاب SPF ۳۰+ و PA+++ استفاده کنید

هر چند باید در تمام طول سال از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمائید اما استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در فصل تابستان بسیار مهم‌تر از بقیه سال است به این دلیل که نور آتفاب در تابستان بسیار شدیدتر بوده و از طرف دیگر هم به دلیل گرمی هوا لباس‌های مردم نازک‌تر بوده و محافظت کمتری از پوست در مقابل نور خورشید دارند به همین دلیل کرم‌های ضد آفتابی که در تابستان استفاده می‌کنید باید قوی‌تر از کرم‌های ضد آفتابی باشند که دربقیه فصول سال استفاده می‌کنید.

به طور طبیعی اگر جوش، لک، و چروک ندارید، می‌توانید در طول سال از کرم‌های ضد آفتاب با محافظت SPF ۱۵ و PA++ یا بیشتر استفاده کنید اما در تابستان باید از کرم‌های ضد آفتاب با محافظت SPF ۳۰ و PA+++ یا بیشتر استفاده کنید.

نکات کلیدی مراقبت از پوست در گرمای تابستان

توجه داشته باشید در صورتی که از کرم‌های ضد جوش، ضد لک، ضد چروک یا دیگر محصولات درمانی پوست استفاده می‌کنید، در طول سال باید از کرم‌های ضد آفتاب با محافظت SPF ۳۰ و PA+++ یا بیشتر و در تابستان از کرم‌های ضد آفتاب با محافظت SPF ۵۰ و PA+++ یا بیشتر استفاده کنند.

در بعضی از کرم‌های ضد آفتاب هم از ضد آفتاب‌های فیزیکی و هم ضد آفتاب‌های شیمیایی استفاده شده است، این ضد آفتاب‌ها بهترین نوع ضد آفتاب‌ها هستند و به عنوان ضد آفتاب‌های Broad Spectrum (طیف گسترده) شناخته می‌شوند که به طور کامل جلوی تمام طیق اشعه‌های ماورا بنفش UVA و UVB را می‌گیرند.

از کرم‌های مرطوب کننده قوی استفاده کنید

- استفاده از کرم‌های مرطوب کننده در فصل تابستان، به خصوص برای کسانی که پوست خشک و معمولی دارند بسیار مهم است به این دلیل که در تابستان گرمای هوا باعث از دست رفتن آب بدن و خشکی پوست می‌شود و اگر پوست تان خشک یا معمولی باشد، ممکن است حساسیت پوستی پیدا کرده، پوست تان قرمز شده و یا جوش بزنید، معمولاً انتخاب کرم مرطوب کننده مناسب برای مردم سخت است به این دلیل که تنوع کرم‌های مرطوب کننده بسیار زیاد است.

- مرطوب کننده‌های پوست و صورت، یکی از ضروری‌ترین محصولات برای داشتن پوسی سالم و زیبا هستند، کرم‌های مرطوب کننده و آب رسان علاوه بر کسانی که پوست خشکی دارند برای کسانی که از محصولات درمان جوش، درمان لک، درمان چروک و یا دیگر محصولاتی درمانی پوست استفاده می‌کنند، اهمیت بسیار زیادی دارند و اگر از این محصولات استفاده نکنید، ممکن است پوست تان قرمز شده و یا جوش بزند.

- اگر پوست تان معمولی یا خشک است، از کرم‌های مرطوب کننده قوی که گلیسیرین، شیء باتر، روغن‌های معدنی (مینرال) مثل وازلین و پارافین داشته باشند باید استفاده کنید. اگر پوست خیلی خشکی دارید، ممکن است در فصل تابستان لازم باشد از دو نوع مختلف کرم مرطوب کننده و آبرسان که مواد مرطوب کننده متفاوتی داشته باشند، استفاده کنید تا همزمان رطوبت و چربی لازم برای پوست تان تأمین شود.

- اگر پوست تان چرب یا مختلط است، بهتر است در تابستان از کرم‌های مرطوب کننده حاوی هیالورونیک اسید استفاده کنید. هیالورونیک اسید بهترین ماده جاذب آب و رطوبت بوده و چربی پوست را افزایش نمی‌دهد و در نتیجه بهترین انتخاب برای آبرسانی و رطوبت دهی پوست در تابستان است. غدد چربی پوست به دلیل گرمای هوا فعال‌تر شده و چربی بیشتری تولید می‌کنند و از طرف دیگر هم گرمای هوا باعث می‌شود، بدن آب زیادی از دست بدهد، در نتیجه کسانی که پوست چربی دارند، همزمان پوست شأن دی-هیدراته شده (آب پوست شأن از دست رفته) و چرب‌تر می‌شود.

- استفاده از کرم‌های آبرسان حاوی هیالورونیک اسید آب و رطوبت از دست رفته زیر پوست را تأمین می‌کند اما چربی پوست را افزایش نمی‌دهد و در نتیجه بهترین انتخاب برای کسانی است که پوست‌های چرب یا مختلطی دارند. به طور کلی، چه پوست خشکی دارید، چه چرب، سعی کنید در تابستان تا جای ممکن آب به اندازه کافی بنوشید و با آب ولرم یا سرد دوش بگیرد.

در انتها توجه داشته باشید، که هوای گرم و آفتاب شدید تابستان می‌تواند آسیب جدی به پوست شما بزند، به همین دلیل توصیه می‌کنم، علاوه بر استفاده از محصولات و نکات عنوان شده در این مقاله، سعی کنید حتی الامکان در تابستان در طول روز کمتر بیرون بروید و در صورتی که در فضای باز هستید حتماً کلاه آفتابی، آب معدنی و کرم ضد آفتاب همراه خود داشته باشید تا بتوانید از پوست تان به خوبی مراقبت کنید

از کرم‌های ضد آفتاب بعد از بررسی و تحقیق کافی استفاده کنید

برخی از کرم‌های ضد آفتاب یک مانع فیزیکی (مواد معدنی) و برخی دیگر یک مانع شیمیایی ایجاد می‌کنند که اشعه‌های ماورا بنفش را جذب می‌کند. SPF مخفف فاکتور محافظت در برابر خورشید است و مدت زمانی را که می‌توانید در آفتاب بمانید نشان می‌دهد. برای مثال اگر پوست شما بعد از ۱۰ دقیقه زیر نور خورشید قرمز می‌شود، کرم ضد آفتابی با SPF برابر ۱۵ به شما اجازه می‌دهد که ۱۵۰ دقیقه را زیر نور خورشید سپری کنید.

. هر چند اختلافاتی بین دانشمندان در مورد توانایی در آفتاب ماندن با وجود کرم‌های ضد آفتاب وجود دارد و مشخص نیست که کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالاتر بهتر از کرم‌های با SPF پایین باشند. در صورتی که ضد آفتاب‌ها باعث حساسیت پوست، جوش و سایر مشکلات در پوست شما می‌شود، ضد آفتاب خود را از انواع شیمیایی به معدنی (اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم) تغییر دهید.

در صورتی که پوست چربی دارید، از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالاتر از ۲۰ استفاده نکنید. از انواع خاصی که فاقد چربی هستند، استفاده کنید. گاهی که هوا ابری یا بارانی است می‌توانید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نکنید و بگذارید پوست‌تان کمی نفس بکشد.

نکات کلیدی مراقبت از پوست در گرمای تابستان

غذاهای سالم بخورید

پوست سالم ناشی از تغذیه سالم است و تابستان زمان ایده آلی برای ایجاد تغییر در رژیم غذایی است که عبارتند از:

- میزان مصرف شکر و غذاهای فرآوری شده را که باعث نامتعادل شدن سطح قند خون و در نتیجه پیری زودرس می‌شود، کاهش دهید.

- به میزان فراوانی میوه و سبزیجات مصرف کنید

- رژیم غذایی فاقد چربی موجب خشک شدن، چروک و پیری پوست می‌شود، برای مرطوب ماندن پوست، چربی‌های ضروری را در رژیم غذایی خود قرار دهید ولی از مصرف چربی‌های مضر (چربی‌های هیدروژنه، ترانس و چربی‌های گرمادیده) خودداری کنید، آجیل، دانه‌ها و ماهی تازه منابع غنی از چربی‌های مفید هستند.

پنج ضد آفتاب طبیعی برای پوست

اگرچه همه افراد در معرض آفتاب و آفتاب سوختگی قرار ندارند، ولی در روزهای گرم تابستان این مشکل به هیچ‌وجه دور از ذهن نیست؛ پس بهتر است پیش از اینکه دچار آفتاب‌سوختگی شوید از بروز آن جلوگیری کنید و با درمان خانگی و طبیعی آن به‌وسیله مواد غذایی آشنا شوید.

سعی کنید به جای مصرف میان‌وعده‌های مضر در ساعت‌های نامناسب مانند ساعات پایانی شب، مواد غذایی زیر را به وعده‌ی روزانه‌تان اضافه کنید چرا که برای پوست مفیدند و با مصرف آن‌ها، می‌توانید یک رژیم غذایی حاوی ضد آفتاب‌های طبیعی داشته باشید.

۱) بلوبری

بلوبری سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند با رادیکال‌های آزاد مقابله کنند. همچنین بلوبری منبع غنی ویتامین C است که از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند. می‌توانید بلوبری را در وعده‌ی صبحانه مصرف کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید.

۲) هندوانه

هندوانه دارای لیکوپن است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد لیکوپن، می‌تواند اشعه‌ی فرابنفش با طول موج کوتاه (UVB) و بلند (UVA) را جذب کند. بعد از چند هفته مصرف روزانه‌ی هندوانه، لیکوپن به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند. برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی مربوط بابه بالارفتن سن، مصرف هندوانه می‌تواند به تنهایی تأثیرگذار باشد.

۳) چای سبز

در یک مطالعه جانوری مشخص شد که چای سبز، صدمات پوستی ناشی از اشعه‌ی UVA را کاهش می‌دهد و از پوست در برابر کاهش کلاژن محافظت می‌کند. بیشتر پروتئین‌ها در بدن ما از نوع کلاژن هستند. این پروتئین نقش مهمی در سلامت و تقویت پوست دارد.

نکات کلیدی مراقبت از پوست در گرمای تابستان

۴) امگا سه

گردو، شاه‌دانه، بذر کتان و دانه‌ی چیا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. مصرف این چربی‌ها برای حفظ سلامتی لازم و برای پوست هم مفید است. ماهی و تخم مرغ هم منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. امگا ۳ به حفظ سلامتی پوست کمک می‌کند و خاصیت ضد التهابی دارد.

۵) هویج و سبزیجات برگ‌دار

بدن ما بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می‌کند که نقشی حیاتی در سلامتی پوست دارد، دریافت بتاکاروتن به مدت ۱۰ هفته موجب می‌شود تا این ماده به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند. هویج و سبزیجات برگ‌دار (کلم‌برگ و اسفناج) حاوی بتاکاروتن هستند، این سبزیجات دارای لوتئین و زآگزانتین نیز هستند که به عنوان ترکیباتی مؤثر در محافظت از پوست شناخته می‌شوند و از ایجاد چین و چروک، آسیب‌های ناشی از نور خورشید و حتی ابتلاء به سرطان پوست جلوگیری می‌کنند.

کد خبر 510663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.