۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
کالری چیست و چه کاربردی دارد؟

مواد غذایی مصرفی، هر کدام مقادیری انرژی در خود ذخیره دارند که توسط سازوکارها و فعالیت سلول‌های داخل بدن آزاد شده و توسط سلول‌ها مصرف می‌شود تا بتوانند فعالیت‌های حیاتی بدن ما را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مواد غذایی که انسان در طول شبانه روز می‌خورد همان نقش سوخت در ماشین را دارد و در واقع همان بنزینی است که وارد باک خودرو می‌شود. مواد غذایی مصرفی هر کدام مقادیری انرژی در خود ذخیره دارد که توسط سازوکارها و فعالیت سلول‌های داخل بدن آزاد شده و توسط سلول‌ها مصرف می‌شود تا بتوانند فعالیت‌های حیاتی بدن ما را انجام دهد. به دلیل اهمیت آگاهی از نقش کالری در حفظ سلامتی بدن انسان مطالبی را جمع‌آوری کرده‌ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

کالری یعنی چه؟

کالری یک واحد انرژی است. کالری مقدار انرژی است که با کمک آن بتوانیم دمای یک کیلو گرم آب را به اندازه یک درجه سانتیگراد بالا ببریم. یعنی اگر ما یک سطح آب به اندازه یک کیلوگرم داشته باشیم و دمای آن ۲۰ درجه باشد آن مقدار گرمایی که به آن می‌دهیم تا دمایش به ۲۱ درجه برسد معادل یک کالری انرژی است.

کالری مورد نیاز روزانه

شاید تصور کنید که بدن همه انسان‌ها به یک میزان انرژی دریافت می‌کند اما این درست نیست. میزان دریافت کالری از مواد غذایی مصرفی در افراد مختلف بسته به عواملی مثل سطح آنزیم‌ها، باکتری‌های روده و حتی ویژگی‌های خود روده (مثل طول روده) متفاوت است بنابراین هر شخص مقداری کمتر (یا حتی بیشتر) از ۵۲. ۱ کالری انرژی از خوردن یک سیب کوچک دریافت می‌کند.

مردان باید در روز حداقل دو هزار و ۵۰۰ کالری دریافت کنند تا بتوانند انرژی لازم برای فعالیت سلول‌ها و ارگان‌های حیاتی بدن را تأمین کنند. زنان نیز باید دست کم دو هزار کالری در روز برای این منظور دریافت کنند. برای زنده ماندن و عملکرد درست ارگان‌ها نیاز به روزانه دست کم دو تا دو هزار و ۵۰۰ کالری انرژی هستیم، اما اگر بخواهیم چیزی بخوریم به ۱۰ درصد انرژی بیشتری نیاز داریم و اگر فعالیت معمولی انجام دهیم نیز ۳۰ درصد دیگر انرژی می‌خواهیم. هرچه سطح فعالیت ما بیشتر شود انرژی بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم پاسخگوی آن باشیم.

کالری فست‌فود

هر غذایی که می‌خوریم مقادیری انرژی دارد که در داخل پیوندهای شیمایی آن غذا ذخیره شده است. سلول‌های بدن ما بعد از گوارش و هضم غذا، پیوندهای شیمیایی آن را شکسته و انرژی داخل این پیوندها را در قالب کالری دریافت می‌کنند. فست‌فود و غذاهایی که کالری بالایی دارد برای سلامتی انسان مضر است. سوزاندن کالری بعضی از فست‌فودها تا حدودی سخت است که پس از آگاهی از میزان کالری آن‌ها دیگر از همه فست‌فودها بیزار می‌شویم.

کالری پیتزا

یک پیتزای کامل به‌طور تقریبی حاوی ۶۸۲ کیلو کالری و ۲۲ گرم چربی است. این یعنی بیش از یک چهارم کل کالری مورد نیازتان در طول روز را دریافت کرده‌اید. برای سوزاندن یک پیتزا باید حدود ۶۰ تا ۷۰ دقیقه تمرین هوازی انجام دهید یا یک ساعت و نیم با وزنه تمرین کنید که بدون شک زمان کمی نیست.

کالری همبرگر

به‌طور متوسط یک ساندویچ همبرگر دارای ۴۹۰ کالری و ۲۴ گرم چربی است یعنی با خوردن یک همبرگر حدود یک چهارم کالری مورد نیازتان در روز را دریافت کرده‌اید. حال برای سوزاندن این ساندویچ غول پیکر نیاز به ۴۰ تا ۵۰ دقیقه تمرین هوازی دارید یا می‌توانید به جای آن یک ساعت با وزنه تمرین کنید.

کالری مرغ سوخاری

تنها کافی است سه تکه مرغ سوخاری بخورید تا بدنتان ۷۲۶ کالری و ۴۲ گرم چربی دریافت کند! بدون شک ۷۰۰ کالری برای یک وعده غذایی خیلی زیاد است تازه این میزان کالری در صورتی است که نوشابه و سس اضافه میل نکنید. برای سوزاندن کالری این وعده غذایی سنگین، باید نزدیک ۷۵ دقیقه ورزش هوازی انجام دهید یا یک ساعت و ۴۰ دقیقه با وزنه تمرین کنید.

کالری سیب زمینی

یک ظرف سیب‌زمینی سرخ‌کرده بزرگ حدوداً حاوی ۴۶۰ کالری و ۲۲ گرم چربی است یعنی با خوردن این حجم سیب‌زمینی سرخ‌ کرده، میزان یک چهارم از کل کالری مورد نیازتان در طول روز را دریافت کرده‌اید. برای سوزاندن این میزان کالری نیاز به ۴۰ تا ۵۰ دقیقه ورزش هوازی و یک ساعت تمرین با وزنه خواهید داشت.

کالری مواد غذایی شیرین

شیرین کننده‌ها را می‌توان به عنوان یک افزودنی به محصولات غذایی اضافه کرد که باعث ایجاد طعم شیرین و در محصول می‌شوند و بر خواص فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، سفتی، حجم دهندگی، ایجاد رنگ تأثیرگذار بوده و افزایش ارزش غذایی ماده غذایی را نیز سبب می‌شوند. شیرین کننده‌ها به دو دسته اصلی شیرین کننده‌های طبیعی و شیرین کننده‌های مصنوعی تقسیم می‌شود.

شیرین کننده‌های طبیعی شامل مونوساکاریدها مانند فروکتوز و …، دی ساکارید ها مانند ساکار، لاکتوز، مالتوز و…، و الکل‌های پلی هیدریک مانند سوربیتول، گلیسیرین و…. است. شیرین کننده‌های مصنوعی شامل ساخارین، آسه‌سولفام، سیکلامات، آسپارتام، سوکرالوز، آلیتام که همه آنها فاقد کالری است. برخی مصرف کنندگان شیرین کننده‌ها را که جایگزین‌های شکر شده را به دلایل کاهش کالری دریافتی، کمک به حفظ سلامت بدن و کنترل وزن ترجیح می‌دهند.

کالری نوشابه

نوشابه زرد میزان کالری بیشتری نسبت به نوشابه مشکی دارد. یک قوطی نوشابه حدود ۱۳۹ کالری دارد. حال برای سوزاندن این مقدار کالری نیاز به ۱۵ دقیقه تمرین هوازی یا ۲۰ دقیقه تمرین با وزنه دارید. انتخاب با شماست که بخواهید با وزنه کار کنید یا تمرین هوازی دلخواهتان را انجام دهید.

کالری شکلات

با خوردن یک شکلات ۴۵ گرمی کوچک، در حدود ۲۳۷ کیلوکالری و ۱۴ گرم چربی دریافت خواهید کرد که برای چنین مقدار ماده غذایی، بسیار زیاد است. حال برای سوزاندن این میزان کالری دریافتی نیاز به ۲۰ دقیقه ورزش هوازی یا ۳۰ دقیقه تمرین با وزنه خواهید داشت.

کالری کیک شکلاتی

با خوردن یک کیک شکلاتی ۴۵۰ گرمی، حدوداً یک‌هزار و ۷۱۰ کالری و ۹۰ گرم چربی دریافت خواهید کرد این یعنی کل کالری و چربی دریافتی‌تان بیش‌ از حد نیاز خواهد بود. حال برای سوزاندن این میزان کالری باید حدود سه ساعت تمرین هوازی و چهار ساعت تمرین با وزنه انجام دهید.

کد خبر 508756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.