این میوه ها را با پوست بخورید/ آشنایی با فواید فلفل سیاه

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای دیابتی‌ها از دیدگاه طب سنتی، لزوم خوردن برخی میوهها با پوست، بامیه سبزی سرشار از خاصیت، جبران کمبود ویتامین E با مواد غذایی، آشنایی با فواید فلفل سیاه و چربی سوزی با خوراکی‌های نوروزی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دکترای تغذیه با گرایش طب سنتی در مورد انواع دیابت، اظهار کرد: دیابت از منظر سنتی به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌شود. دیابت گرم ناشی از غلبه سودا بر صفرا است و دیابت سرد حاصل بلغم سوخته است که کلیه و سیستم گوارش را درگیر می‌کند.

ودود خوش طینت، افزود: انسولین به عنوان ماده‌ای شاخص در جذب غذاها است، غذایی که می‌خوریم در داخل بدن به موادی قابل جذب برای سلول تبدیل می‌شود. این غذا در نهایت تبدیل به گلوکز می‌گردد. گلوکز در سراسر بدن توسط رگ‌ها به همراه خون می چرخد و در نهایت به وسیله انسولین از رگ‌ها خارج شده و توسط سلول‌ها جذب می‌شود اگر انسولین وجود نداشته باشد این گلوگز داخل خون باقی می‌ماند بدون اینکه بتواند توسط سلول‌ها جذب شود.

وی ادامه داد: در طب سنتی دیابت به دو دسته به سرد و گرم تقسیم می‌شود. دیابت گرم ناشی از غلبه سودا بر صفرا است در این حالت افزایش چربی و غلظت خون اتفاق می‌افتد و برخی اندام‌ها سیاهرنگ می‌شوند و در این حالت باید تصفیه کبد توسط پزشک انجام شود.

این متخصص تغذیه درباره علائم دیابت، تصریح کرد: دیابت سرد حاصل بلغم سوخته است که کلیه و سیستم گوارش را درگیر می‌کند. در این حالت بیمار یبوست و گزگز بدن دارد و خون به دست و پایش نمی‌رسد و همیشه از سردی شکایت دارد، در طب سنتی ۶ دستور کلی آب و هوا، خواب و بیداری، تغذیه، ورزش، استراحت، انقباض، استفراغ و احتباس و حالات روح را داریم، ما باید به این ۶ نکته اصلی دقت کنیم.

خوش طینت، خاطرنشان کرد: به افراد دیابتی توصیه می‌شود غذا را به طور کامل بجوند، آنها باید از لقمه‌های کوچک استفاده کنند، از خوردن آب و مایعات در حین غذا خوردن بپرهیزند. آب یخ ممنوع است و دیابتی‌ها باید ۶ تا ۷ وعده غذایی کوچک مصرف کنند و از مواد غذایی مثل هندوانه که قند خون را بالا ببرند بپرهیزند.

آشنایی با فواید فلفل سیاه

فلفل سیاه رایج‌ترین ادویه در سراسر جهان است، فلفل سیاه که با عنوان سلطان ادویه‌ها نیز شناخته می‌شود، بیشتر فواید غذاهای تند ناشی از ماده کاپسایسین است که به متابولیسم بدن کمک کرده و سرعت سوخت و ساز را با بالا بردن دمای بدن و ضربان قلب افزایش می‌دهد، بهترین زمان برای مصرف غذاهای تند، با وعده‌های اصلی مانند نهار یا شام است، زیرا غذاهای تند به هضم غذا کمک می‌کنند.

یکی از خواص بی نظیر غذاهای تند این است که در سرمای هوا باعث گرم شدن و در گرمای هوا باعث خنک شدن بدن می‌شوند، خوردن غذاهای تند باعث افزایش تعریق و تنظیم دمای بدن می‌شود، موجود در فلفل‌ها پیام‌هایی را به مغز می‌فرستد تا نشان دهد گرمای شما بیش از حد است و این باعث می‌شود تعریق بدن افزایش یافته و اثر خنک کننده‌ای به همراه داشته باشد.

کنترل هوس غذا خوردن و کاهش وزن با مصرف فلفل سیاه است، غذاهای تند و پر ادویه، با افزایش سرعت جریان خون در صورت و بدن باعث طول عمر می‌شوند، این افزایش جریان خون، باعث می‌شود که پوست جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد. فلفل سیاه تأثیرات زیادی بر سلامت مغز دارد.

آنتی اکسیدان های قوی که در فلفل سیاه موجود هستند، مزایای ضد پیری فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهند و به درمان آکنه و سایر بیماری‌های پوستی کمک می‌کند، علائم پیری زودرس مانند چین و چروک، خطوط ریز و حتی لکه‌های تیره را از بین می‌برد.

این میوه ها را با پوست بخورید/ آشنایی با فواید فلفل سیاه

بامیه؛ سبزی سرشار از خاصیت

بامیه گیاه سبزی است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و مواد مغذی بسیاری دارد، این گیاه خاص سرشار از منابع فیبر است و می‌تواند به تثبیت گوارش شما کمک کند، این سبزی دارای ماده لزجی است که کمک فوق العاده‌ای به دفع مواد زائد و سموم در سیستم گوارشی می‌کند،

فولات موجود در بامیه می‌تواند از قلب شما با افزایش نیتریک اکسید محافظت کرده و با رادیکال‌های اکسایشی مقابله کند. مواد تشکیل دهنده بامیه می‌تواند این کار را به وسیله کمک به تنظیم گلوکز خون، وزن بدن و افزایش تحمل در برابر گلوکز و به طور کلی با کاهش مقدار کلسترول بد، انجام دهد.

دانه‌های داخل بامیه بیشترین مقدار اثرات آنتی اکسیدان و ضد ضعف را دارا هستند، پس آن‌ها را جدا نکنید، شواهد علمی اثبات می‌کند که این دانه‌ها جادوی خود را با کاهش دادن سطح خطرناک لاکتیک اسید خون و نیتروژن ادرار، عملی می‌کنند.

بامیه حاوی مقدار زیادی پلی ساکارید است که قندهای سالمی محسوب می‌شوند، پلی ساکارید همچنین مقدار گلیکوژن در کبد را افزایش می‌دهد که به ذخیره انرژی کمک می‌کند، تحقیقات اثبات کرده‌اند که افزایش مصرف بامیه تأثیرات ضد ضعف بر روی انسان‌ها دارد.

عصاره بامیه خواص محافظت کننده‌ای از کبد دارد به وسیله کاهش دادن آسیب‌هایی که توسط مواد شیمیایی به وجود می‌آید، افزایش مصرف بامیه ممکن است به کاهش دادن التهاب و حتی کاهش نکروز کبدی به خاطر محتوای بالای آنتی اکسیدانی خود شود.

اثر ضد ویروسی و ضد باکتریائی بامیه می‌تواند گلو درد را کاهش دهد و نوشیدن آب بامیه می‌تواند راه حل مؤثری در التیام گلو درد باشد. اثر قوی ویتامین ث موجود در بامیه یک درمان برای آسم محسوب می‌شود. ویتامین ث می‌تواند با مبارزه با التهاب، علائم حملات آسمی را کاهش دهد و یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای رفع آسم باشد.

چربی سوزی با خوراکی‌های نوروزی

تعطیلات نوروز به دلیل کاهش تحرک و افزایش مصرف مواد غذایی، زمینه اضافه وزن را فراهم می‌کند، دارچین، فلفل تند، چای سبز، گریپ فروت، هدوانه، سیب، تخم مرغ، گردو، بادام، ماهی، تخم کتان، سرکه، شکلات تلخ، انواع لوبیا، پرتقال خونی، زردچوبه و سماق از جمله مواد غذایی چربی سوز هستند که برای استفاده در این روزها معرفی شده است.

این میوه ها را با پوست بخورید/ آشنایی با فواید فلفل سیاه

جبران کمبود ویتامین E با موادغذایی

ویتامین E در مواد غذایی زیادی وجود دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند که در صورت بروز علائمی مانند مشکل در راه رفتن و حفظ هماهنگی، درد یا ضعف ماهیچه‌ای، اختلال بینایی و نداشتن حال عمومی خوب به پزشک مراجعه کنند.

در کنار مصرف مواد غذایی، مکمل‌هایی هم وجود دارند که برای رفع کمبود ویتامین E مصرف می‌شوند. خوراکی‌هایی که حاوی ویتامین E هستند، مانند خشکبار و دانه‌هایی از قبیل بادام، تخم آفتابگردان و بادام زمینی، غلامت کامل، روغن‌های گیاهی بخصوص زیتون و آفتابگردان، سبزیجات برگدار، تخم‌مرغ، کیوی و انبه کمبود ویتامین E می‌توانند در نتیجه وجود یک بیماری نهفته باشد.

بسیاری از بیماری‌ها مانع از آن می‌شوند که بدن قادر به جذب چربی از جمله مواد مغذی محلول در چربی مانند ویتامین E باشد و این مشکل از یک نوع عارضه ژنتیکی نادر به نام آتاکسی ناشی می‌شود. این بیماری بر کنترل ماهیچه‌ها و هماهنگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد که اغلب کودکان ۵ تا ۱۵ ساله به آن دچار می‌شوند.

این میوه‌ها را با پوست بخورید

گوشت و پوست عنبه هندی، حاوی مقادیر زیاد ویتامین‌های B، A و C است. همچنین، نوعی آنزیم به نام پروتئولیتیک، مثل پاپائین و کیموپاپائین، دارد که اثر ضدویروسی و ضد قارچی و ضد باکتری دارد، در واقع، بیشترین میزان آنتی اکسیدان در پوست میوه نهفته است، این میوه‌ها عبارتند از:

سیب: پوست این میوه، حاوی پکتین است که به کنترل کلسترول و قند خون کمک می‌کند، به علاوه، با دور انداختن پوست سیب، نیمی از فیبر آن نیز از دست می‌رود.

موز: پوست موز، باعث می‌شود که احساس سیری کنید و مشکلات گوارشی خفیف را هم بهبود می‌بخشد، ابتدا باید صبر کنید تا میوه برسد تا پوست آن طعم شیرینی پیدا کند و خوردن آن آسان‌تر شود.

این میوه ها را با پوست بخورید/ آشنایی با فواید فلفل سیاه

کیوی: وقتی که کیوی را با پوست می‌خورید، تا ۳ برابر فیبر بیشتری نسبت به زمانی که پوست آن را می‌کنید، دریافت خواهید کرد.

پرتقال: پوست مرکبات، مثل پرتقال و لیمو، سرشار از ویتامین C است و مقدار آن خیلی بیشتر از مقدار ویتامین موجود در آب این میوه هاست.

انبه هندی: گوشت و پوست عنبه هندی، حاوی مقادیر زیاد ویتامین‌های B، A و C است. همچنین، نوعی آنزیم به نام پروتئولیتیک، مثل پاپائین و کیموپاپائین، دارد که اثر ضدویروسی و ضد قارچی و ضد باکتری دارد.

کد خبر 482945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.