۷ میان وعده کم کالری/خواص و منابع ویتامین B۶

لاغری با ۵ غذای سالم و مقوی، خواص مصرف تخمه هندوانه، ۷ میان وعده کم کالری، گیاهخواری آسیب به استخوان‌ها، لزوم کاهش مصرف خرما برای بیماران دیابتی و خواص و منابع ویتامین B۶ را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رژیم‌شناس و متخصص تغذیه، اظهار کرد: در بیماری دیابت مقدار و نوع قند مصرفی بسیار حائز اهمیت است، در واقع آنچه که باعث نوسان قندخون می‌شود، میزان کربوهیدارتی است که از طریق غذا دریافت می‌کنیم.

شهاب اولیایی، افزود: بیماران دیابتی باید وعده‌های غذایی را با پیک اثر انسولین مورد بررسی قرار دهند، در واقع انسولین می‌تواند اثر کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت داشته باشد، بنابراین در زمان پیک اثر فرد را با افت قند خون رو به رو می‌کند که بیماران دیابتی باید نسبت به این موضوع و نوع وعده غذایی مراقبت کنند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: یک تصور نادرست بین بیماران دیابتی این است که مصرف قند میوه برای آن‌ها مشکل ساز نیست، چای را با چند عدد خرما، کشمش یا توت خشک مصرف می‌کنند، قند میوه در نهایت به گلوکز یعنی سوخت اصلی مغز تبدیل می‌شود، روند این تبدیل طولانی مدت‌تر از قندهای ساده است.

وی تاکید کرد: در کل مصرف بیش از اندازه و کنترل نشده هر نوع خشکبار شیرین برای این بیماران خطرناک است، توصیه می‌کنیم این بیماران حتماً برنامه غذایی خود را با کارشناس تغذیه بررسی کنند یا حتماً در این زمینه کسب اطلاع داشته باشند.

۷ میان وعده کم کالری/خواص و منابع ویتامین B۶

خواص و منابع ویتامین B۶

ویتامین B۶ یکی دیگر از ویتامین‌های بسیار مهم و ضروری گروه B است، گندم کامل، سبوس گندم، جوانه گندم، جگر، قلوه، سویا، طالبی، کلم، شیره انگور، تخم مرغ و گوشت گاو از مهمترین منابع تأمین ویتامین B۶ هستند، لبنیات کمتر ویتامین B۶ دارند این ویتامین، در مجاورت ویتامین B۱۲ بهتر و مؤثرتر جذب بدن می‌شود.

یکی از خواص ویتامین B۶ به همراه برخی مواد معدنی مانند منیزیم، پیشگیری و کمک به درمان سنگ کلیه است، مصرف مقادیر کافی ویتامین B۶، از ناراحتی‌های اعصاب پیشگیری می‌کند، این ویتامین در پیشگیری و درمان کم خونی مؤثر است، ویتامین B۶ برای حفظ سلامت پوست بسیار مفید است و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

ویتامین B۶، درد ناشی از انقباض عضلات در شب، گرفتگی و درد عضله پا و بی حسی دست‌ها را کاهش می‌دهد، بهبود حالت روحی فرد، پیشگیری از اضطراب، افسردگی و زود عصبی شدن کمک به جذب بهتر چربی و پروتئین از خواص ویتامین B۶ است، مقادیر کافی ویتامین B۶، به همراه سایر ویتامین‌ها به ویژه فولات در پیشگیری از اختلالات چشم و از دست دادن بینایی مؤثر است.

گیاهخواری و آسیب به استخوان‌ها

بر اساس برخی تحقیقات، گیاهخواران بیش از دیگران دچار شکستگی ران می‌شوند، کارشناسان تاکید دارند گیاهخواران برای سلامت استخوان‌ها باید نخود، دانه‌های روغنی و کینوا بخورند. یک رژیم گیاهخواری به دلیل بسیاری از مزایای سلامتی مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما ممکن است نکات منفی در مورد حذف کامل محصولات حیوانی وجود داشته باشد.

یک مطالعه جدید در آلمان نشان داد که گیاهخواران در مقایسه با افرادی که محصولات حیوانی می‌خورند، بیشتر در معرض ضعیف شدن استخوان‌ها و احتمال شکستگی استخوان قرار دارند، این پژوهش نشان داد که کل گیاهخواران کلسیم کمتری (ماده مغذی مهم برای سلامت استخوان) نسبت به گیاهخواران مصرف می‌کنند.

برخی از محصولات مانند بادام بادامی برای افزایش ذخیره کلسیم، ویتامین A و ویتامین D مناسب است نخود، عدس و لوبیا نیز در این گروه قرار می‌گیرند، این غذاها منبع خوبی از پروتئین گیاهی، لیزین و منیزیم هستند که برای سلامت استخوان‌ها مهم هستند. دانه‌های چیا، کنف، کتان یا کنجد نیز برای سلامت استخوان‌ها مفیدند.

لاغری با ۵ غذای سالم و مقوی

با نزدیک شدن به عید نوروز بسیاری از افراد مایلند وزن کم کنند بنابراین، فکر بدی نیست که غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی را تهیه کنید که هرکدام مزایای سلامتی خود را دارند و به کاهش وزن نیز کمک می‌کنند، دانه‌های چیا قطعاً به عنوان یک غذای مرسوم در لاغری شناخته می‌شوند، این دانه‌های بسته‌بندی شده حاوی مواد مغذی هستند و از کیفیت خاصی برخوردارند.

۷ میان وعده کم کالری/خواص و منابع ویتامین B۶

تخم مرغ آب پز فقط با ۷۰ کالری، پروتئین و چربی با کیفیت بالا، بدن شما را پر می‌کند و به شما کمک می‌کند با خیال راحت وزن خود را کاهش دهید. بلغور جو دوسر یکی از بهترین وعده‌های غذایی برای شروع روز است، جو دوسر یک غذای سالم و عالی است، این دانه کامل سالم حاوی یک فیبر محلول، بتا گلوکان است که می‌تواند به کنترل کلسترول و قند خون کمک کند.

چای سبز یکی از برترین نوشیدنی‌ها برای کاهش وزن است، حبوبات دارای فیبر بالا و منبع خوبی از پروتئین گیاهی هستند که به شما کمک می‌کنند تا برای مدت طولانی‌تری سیرتر بمانید و حاوی فیبر هستند. پروتئین و فیبر باعث سیر شدن طولانی مدت می‌شود.

خواص مصرف تخمه هندوانه

تخمه هندوانه سرشار از ویتامین مانند تیامین، نیاسین، اسید فولیک، و مواد معدنی مثل منیزیم، پتاسیم، منگنز، آهن، روی، فسفر و مس است، علاوه بر این دانه هندوانه یک منبع بزرگ از کالری است، طبیعت تخمه هندوانه سرد وتر است، در هر ۱۰۰ گرم تخمه هندوانه، حدود ۶۰۰ گرم کالری وجود دارد، تخمه هندوانه، بو داده شده به عنوان یک میان وعده یا برای بعضی از سالادها استفاده می‌شود.

تخمه هندوانه، برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون بالا و کنترل فشار خون و دیابت نیز مفید است، دانه هندوانه علاوه بر خواص درمانی، برای سلامت پوست نیز مفید است، مواد مغذی موجود در تخمه هندوانه، پوست را از بروز انواع خاصی از سرطان و عفونت محافظت می‌کند.

این پروتئین حاوی برخی از اسیدهای آمینه ضروری مانند لیزین، آرژنین، تریپتوفان و گلوتامیک اسید است که برای موهای سالم و قوی در بدن مورد نیاز است، تخمه هندوانه برای افراد مبتلا به دیابت، مفید است و داشتن پروتئین بالا تخمه هندوانه برای افرادی که دارای کمبود پروتئین هستند بسیار مفید است.

۷ میان وعده کم کالری

دستیابی به وزن ایده آل نیاز به انتخاب میان وعده‌های مناسب و کم کالری هم دارد، انتخاب گروه میان وعده‌ها به خصوص در هنگام روزهای تعطیل باید مانند رژیم غذایی با رعایت میزان حجم و تعادل باشد ضمن اینکه اصل تنوع نیز در انتخاب میان وعده‌ها بهتر است در نظر گرفته شود.

مغز تخمه آفتابگردان: یک قاشق چایخوری مغز تخمه آفتابگردان را می‌توانید همراه با یک فنجان ماست مصرف کنید، مغزها دارای ۱۹ کالری هستند و کل این میان وعده کمتر از نیم گرم چربی اشباع شده دارد، مطمئن شوید مغزهایی که استفاده می‌کنید بدون نمک باشند بخصوص اگر مراقب مقدار سدیم بدنتان هستید.

۷ میان وعده کم کالری/خواص و منابع ویتامین B۶

پسته: از مقدار چربی زیاد موجود در پسته نترسید چرا که اکثر این چربی‌ها اشباع نشده و یا چربی‌های خوب برای بدن هستند، با خوردن ۲۰ عدد پسته تنها ۸۰ کالری و کمتر از یک گرم چربی اشباع شده دریافت کنید، پسته‌ها سرشار از پروتئین، فیبر ویتامین و مواد معدنی کلیدی هستند.

انگور: انگورها دارای مقدار زیادی آب هستند و یک پیمانه پر از انگور فقط ۶۲ کالری دارد. آب درون انگورها به شما کمک می‌کند تا احساس سیری کنید. انگورها سرشار از ویتامین کا و منگنز و مقداری فیبر هستند.

پاپ کورن: اگر می‌خواهید یک میان وعده زیاد ولی کم کالری بخورید، استفاده از پاپ کورن، پیشنهاد خوبی است، این میان وعده دارای مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند شما را تا مدت زیادی سیر نگه دارد، شش پیمانه پاپ کورن ۵ گرم چربی اشباع شده، ۲۲۰ میلی گرم سدیم، و ۲۴ گرم کربوهیدارت دارد.

بادام: اگر به آشپزخانه دسترسی ندارید و نیاز به خوردن میان وعده‌ای سالم دارید می‌توانید ۱۴ عدد بادام بخورید، با این کار بدن شما ۹۸ کالری دریافت خواهد کرد، بادام سرشار از فیبر و پروتئین است و گرسنگی را برای مدت زیادی از شما دور می‌کند.

سیب پخته شده: سیب یکی از سالم‌ترین میان وعده‌ها به شمار می‌رود و به روش‌های زیادی می‌توان از آن استفاده کرد، یکی از این روش‌ها پختن آن است، سیب پخته شده دارای همان مقدار فیبر و ویتامینی است که در سیب تازه وجود دارد.

انبه: استفاده از این میان وعده راه مناسبی برای دریافت بتاکاروتن است، سه چهارم پیمانه از قطعات انبه یخ زده دارای فقط ۹۰ کالری است و ۶۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین ث را برطرف می‌کند.
کره بادام زمینی: لایه نازکی از کره بدون نمک بادام زمینی را می‌توانید همراه با نان سبوس دار و یا سیب مصرف کنید، این میان وعده دارای ۹۰ کالری و ۲ میلی گرم سدیم است.

کد خبر 481034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.