نمک زیاد مصرف نکنید/ خواص درمانی جوانه ماش

لزوم توجه به تغذیه و تقویت ایمنی بدن در کرونا، خواص درمانی جوانه ماش، خوراکی های مضر برای دندان ها، روش های مفید برای مقابله با میل به شیرینی، پرهیز از مصرف زیاد نمک و شناخت خواص شگفت انگیز پرتقال را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه، اظهار کرد: تقویت سیستم‌های محافظتی و ایمنی بدن، قبل از شیوع بیماری‌های مختلف، اهمیت اساسی دارد با شیوع روز افزون پاندمی کرونا و به دلیل ماهیت ویروسی آن و با توجه به اینکه واکسن یا درمان قطعی برای آن وجود ندارد، تقویت سیستم ایمنی افراد از استراتژی‌های مهم و مؤثر در این امر به شمار می‌رود.
محمدرضا شیری شاهسوار، افزود: تغذیه در پیشگیری بهبود علائم و درمان بیماری‌های مختلف از جمله کرونا اهمیت بسیار بالایی دارد. وی ادامه داد که رعایت اصول تغذیه و سبک زندگی سالم به همراه فعالیت بدنی مناسب در این شرایط، راهبرد موفقی خواهد بود.

وی تاکید کرد: از جمله اصول تغذیه‌ای که توصیه می‌شود، بشقاب غذایی سالم است، یعنی به شکل ساده ای، سهم هر کدام از گروه‌های اصلی غذایی، شامل: غلات، میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها و لبنیات، در رژیم غذایی روزانه لحاظ شود و تاکید به حفظ این تعادل در تمام وعده‌های غذایی است.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد: گروه میوه‌ها و سبزی‌ها، منابع خوب آنتی اکسیدان‌ها، فیبرها و ویتامین‌ها هستند و علاوه بر این، منبع عمده ویتامین C، ویتامین A نیز همین دو گروه هستند، منبع خوب پروتئین، گروه لبنیات، گوشت، حبوبات و آجیل و دانه‌ها هستند که حاوی مقادیر بالایی از املاحی، نظیر: کلسیم، منیزیم، روی و آهن است و برای عملکرد سیستم ایمنی حیاتی هستند.

شیری شاهسوار، خاطرنشان کرد: به دلیل دریافت حاشیه‌ای و کمبود ویتامین D در جمعیت کشور و عملکرد اساسی آن در تنظیم و تمایز سلول‌های ایمنی، توصیه به دریافت کافی منابع این ویتامین از طریق جگر، ماهی سالمون، لبنیات غنی شده، تخم مرغ و قرارگیری در معرض آفتاب است.

نمک زیاد مصرف نکنید/ خواص درمانی جوانه ماش

شناخت خواص شگفت انگیز پرتقال

سفیدی‌های چسبیده به پوست پرتقال و نارنگی، بهترین ماده برای ایمن شدن در برابر سرطان پوست، دشمن دیابت و التهاب است و بهتر از هر دارویی کلسترول خون را پایین می‌آورند، لایه سفید نارنگی پرتقال و پره‌های سفید بر اساس باورهای غلط مردم دور ریخته می‌شود حال اینکه هیچ مواد غذایی طبیعی بدون ویتامین نیست و این مورد از جمله آنها است.

سفیدی پرتقال سرشار از ویتامین است، به هضم غذا کمک می‌کند و تقویت کننده معده است، برای استفاده بهتر از مواد غذایی پرتقال، پوست زرد آن را بگیرید و پوست سفید و پره‌های داخل آن را بخورید، زیرا در پوست سفید آن مواد معدنی زیادی وجود دارد که اثر اسیدی پرتقال را خنثی می‌کند.، سفیدی‌های چسبیده به پوست پرتقال ۴ برابر خود این میوه فیبر دارد. ترکیب عسل و آب‌پرتقال یک داروی آرام‌بخش و فوق‌العاده خون‌ساز و ضدسرطان است.

پوست پرتقال ۲ برابر پرتقال ویتامین C دارد، خوردن پرتقال از سرطان لوزالمعده جلوگیری می‌کند، پوست سفید پرتقال و ورقه‌های نازک بین قسمت‌های داخل پرتقال بهترین دارو برای کاهش کلسترول خون است، اسانس پرتقال ضد عفونت‌های میکربی است، پرتقال مقوی معده و ضد گاز معده است، پرتقال ضد سم، ادرارآور و نرم کننده سینه و ضد استفراغ است. جوشانده برگ‌های پرتقال برای شست و شوی ورم‌ها و کاهش درد مفید است، خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرام بخش است.

خواص درمانی جوانه ماش

جایگزینی غذاهای فرآوری‌شده با مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند ماش، از ساده‌ترین راه‌های بهبود سلامت قلب و عروق است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد افراد در سنین ۴۰ تا ۷۵ سالگی، غالباً با کمبود منیزیم مواجه هستند و در مقایسه با افرادی که کمبود منیزیم ندارند، ۵۱ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری‌های قلبی هستند.

یکی از خواص جوانه ماش کنترل دیابت است. جوانه ماش شاخص گلیسمی پایینی دارد و مانع بالا رفتن سریع و خطرناک قند خون و انسولین می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد اضافه کردن ماش به وعده غذایی که شامل مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالاست، قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد.

محققان تاکید دارند مصرف حبوبات به‌خصوص ماش حداقل دو بار در هفته، خطر ابتلاء به سرطان سینه را ۲۴ درصد کاهش می‌دهد، یک خاصیت جوانه ماش این است که با چاقی می‌جنگد، جوانه ماش یک ماده غذایی کم کالری و سرشار از فیبر و پروتئین است. اگر هدف شما کاهش وزن است، جوانه ماش می‌تواند یکی از مواد خوراکی مؤثر در رژیم غذایی روزانه شما برای مقابله با چاقی باشد.

نمک زیاد مصرف نکنید/ خواص درمانی جوانه ماش

خوراکی‌های مضر برای دندان‌ها

برخی از خوراکی‌ها وجود دارند که مانند شکلات با ایجاد سایش، حفره، پوسیدگی و سایر مشکلات، بر سلامت دندان‌های شما تأثیر منفی می‌گذارند و باید از خوردن آن اجتناب کنید، نوشیدنی‌گازدار از جمله خوراکی‌های مضر برای سلامت دندان هستند، زیرا حاوی مقادیر زیادی مواد کربنی هستند که با تولید پلاک و اسیدهای بیشتر به دندان و مینای آن آسیب می‌رسانند.

میوه‌های خشک منبع عالی پروتئین و بسیار خوشمزه هستند، اما مشکلات بدی را برای سلامت دندان ایجاد می‌کنند؛ اگرچه ممکن است میان وعده سالمی باشد، اما چسبناک بوده و لای دندان‌ها گیر می‌کند.

مرکبات منابع عالی ویتامین C بوده و برای سلامت عمومی مفید هستند، با این حال، محتوای اسید موجود در این میوه‌ها مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت باعث آسیب پذیری دندان‌ها در برابر پوسیدگی می‌شود. چیپس سیب زمینی تا حدی به دندان آسیب می‌زند، زیرا حاوی نشاسته است که به قند تبدیل می‌شود، همچنین تکه‌های سیب زمینی بین دندان‌ها گیر کرده و تغذیه باکتری‌ها را فراهم می‌کند که این منجر به پوسیدگی دندان می‌شود.

نمک زیاد مصرف نکنید

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان با اشاره به اینکه مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل مؤثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است، اظهار کرد: در حال حاضر مصرف نمک خصوصاً در غذاهای آماده در کشور ما بالا است، اگر افراد نمک به مقدار مناسب مصرف کنند و کلیه‌ها هم سالم و عملکرد خوبی داشته باشند، نمک موردنیاز بدن تأمین می‌شود.

پریوش بهادری افزود: اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع؛ نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت‌هایی از بدن می‌نماید.

وی تصریح کرد: مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل مؤثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی به ویژه در افرادی است که دارای سابقه این بیماری‌ها در خود یا بستگان نزدیک می‌باشند و دریافت زیاد سدیم با افزایش دفع ادراری کلسیم، زمینه را برای بروز پوکی استخوان فراهم می‌کند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، افراد کمتر از ۵۰ سال باید روزانه کمتر از ۵ گرم نمک (۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم) و افرادی بالای ۵۰ سال و همچنین بیماران قلبی عروقی کمتر از ۳ گرم نمک (۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم) دریافت کنند ولی متأسفانه مطالعات انجام‌شده در کشور ما نشان داده است که متوسط مصرف روزانه نمک حدود ۱۰ الی ۱۲ گرم است که می‌تواند زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی و کلیوی را فراهم نماید.

بهادری خاطرنشان کرد: مهم‌ترین منابع دریافت نمک در رژیم غذایی، نمک آشپزخانه و سفره است که زمان طبخ یا سر سفره به غذا اضافه می‌شود و همچنین انواع غذاهای آماده مانند سوسیس، کالباس، همبرگر، انواع کنسروها مانند کنسرو خورش‌ها، کنسرو سبزیجات، انواع تنقلات شور مانند چیپس، چوب شور، لبنیات شور مانند پنیر، دوغ و کشک، انواع شور مانند خیار شور، کلم شور، ترشی‌ها و زیتون و آجیل و مغزهای شور است.

روش‌های مفید برای مقابله با میل به شیرینی

یکی از شایع‌ترین علت‌های چاق شدن، مصرف غذاهای حاوی قند، آرد است. این خوراکی‌ها، سرشار از شیرینی مصنوعی است و متأسفانه هیچ ماده مغذی خاصی را وارد بدن نمی‌کند و زیاده‌روی در مصرف آنها عامل ابتلاء به بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند سندروم متابولیک است. برخی مواد غذایی هم شیرینی طبیعی دارد وهم در صورت مصرف روزانه، میل شما به شیرینی‌های مضر را کم می‌کند و مصرف به اندازه آن‌ها با متعادل کردن سطح قند خون، خطر ابتلاء به دیابت و دیگر شرایط خطرناک پزشکی را کاهش می‌دهد، از جمله این خوراکی‌ها عبارتند از:

نمک زیاد مصرف نکنید/ خواص درمانی جوانه ماش

دارچین

سطح قند خون را کاهش می‌دهد و باعث کاهش میل به شکر بعد از مصرف وعده‌های اصلی غذایی می‌شود.

کدو حلوایی

سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر است و سطح قند خون را متعادل می‌کند. علاقه مندان به مصرف شیرینی، بیشتر در معرض انگل‌های روده‌ای هستند. وجود این انگل‌ها، میل به شیرینی را افزایش می‌دهد زیرا از منابع شیرین تغذیه می‌کنند. در این میان، مصرف دانه‌های کدو حلوایی یکی از قدیمی ترین روش‌های مبارزه با انگل‌های روده محسوب می‌شود. کدو حلوایی را می‌توانید هم به صورت پخته و هم به صورت خام در سالادها استفاده کنید.

هویج

یکی از منابع غنی کربوهیدرات‌های پیچیده است. قند کدو حلوایی هم مانند هویج به تدریج جذب می‌شود و میل به شیرینی را کاهش می‌دهد. متخصصان تغذیه مصرف هویج به صورت خام را برای کاهش میل به شیرینی، بیشتر توصیه می‌کنند. سیب زمینی شیرین این نوع سیب زمینی غنی از قندهای طبیعی است. سیب زمینی شیرین ماده‌ای به نام پکتین دارد که جذب قند در بدن را کاهش می‌دهد. بهترین ساعت مصرف این نوع سیب زمینی، اوایل صبح یا در وعده ناهار است.

شکلات تلخ

شکلات یکی از رایج‌ترین انتخاب‌هایی است که افراد (به خصوص زنان) در زمان میل به مصرف شیرینی، به سراغش می‌روند. بهتر است زمانی که هوس خوردن شکلات به سرتان زد، شکلات تلخ بخورید. شکلات تلخ، شکلاتی است که بیش از ۷۰ درصد آن از کاکائو تشکیل شده باشد. همچنین شکلات تلخ سرشار از ترکیبات مفید گیاهی به نام «پلی فنل» است. برخی مطالعات نشان می‌دهند که خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی پلی فنل‌ها می‌تواند شاخص‌های مربوط به سلامت قلب را بهبود دهد. البته شکلات تلخ نیز مانند شکلات معمولی مقداری شکر و چربی دارد، بنابراین بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.
 

کد خبر 480529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.