رژیم غذایی مدیترانه‌ای قاتل کبد چرب/خواص اسید فولیک

وجود ارتباط بین چاقی و کرونا، ماهی چرب و پیشگیری از بیماری قلبی، تاثیر رژیم غذایی بر نقرس، خواص اسید فولیک، رژیم غذایی مدیترانه‌ای قاتل کبد چرب و خاصیت‌های درمانی گیاه گشنیز را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص با اشاره به اینکه ارتباط خیلی محکم و قوی بین چاقی و کرونا وجود دارد، اظهار کرد: به این علت که سلول‌های چربی یکی از میزبان‌های خوبی برای ویروس هستند به همین دلیل احتمال ابتلاء افراد چاق دو برابر افراد لاغر است، چاقی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و بیماری در افراد بیشتر می‌شود.

عطیه مهدیزاده، افزود: چاقی تمام مشخصات یک بیماری را با خود دارد، تشخیص و عوارض خاص درمان نیز دارد، نگاه به چاقی باید همانند سایر بیماری‌ها باشد برای درمان چاقی نیز همانند سایر بیماری‌ها باید به پزشک مراجعه شود، خود درمانی و رژیم خودسرانه کار اشتباهی است، زیرا باید اصول درمانی این نوع بیماری رعایت تا از بروز عوارض پیشگیری شود در نتیجه باید توسط متخصصین درمان صورت بپذیرد.

وی تصریح کرد: برای تشخیص چاقی؛ وزن تقسیم به قد به توان دو اگر عدد به دست آماده بین ۱۸ و نیم تا ۲۴ و ۹ دهم باشد، وزن فرد نرمال از ۲۵ تا ۲۹ و ۹ دهم فرد در محدوده اضافه وزن، ۳۰ و بالاتر فرد چاق است.

مهدیزاده، تاکید کرد: رژیم غذای اصولی در هفته نیم تا یک کیلوگرم کاهش وزن است اگر بیشتر از این باشد سو تغذیه، ضعف بدن، مشکلات مادام‌ العمر گوارشی، از دست دادن عضلات به وجود می‌آید.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای قاتل کبد چرب/خواص اسید فولیک

خاصیت‌های درمانی گیاه گشنیز

گشنیز یکی از مهم‌ترین ادویه‌هایی است که در مطبخ‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا حاوی بسیاری از ویتامین‌هاست که باعث بهبود هضم غذا و مقابله با سرطان‌های مختلف می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که از آن در اکثر غذاها استفاده کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. گشنیز می‌تواند مشکلات پوست و مو که بسیاری از افراد را آزار می‌دهد، برطرف کند.

گشنیز عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و سموم را از بدن دفع می‌کند، برای درمان دیابت مفید است، در درمان موارد کم خونی بسیار مؤثر است، حاوی ویتامین‌های بسیاری است که در از بین بردن جوش و آکنه مؤثر است، در درمان بیماری‌های پوستی مانند: اگزما، عفونت، لکه‌ها و خارش آن نقش دارد و تقویت بینایی و معالجه عفونت، خارش و قرمزی چشم یکی دیگر از فواید گشنیز است.

تأثیر رژیم غذایی بر نقرس

نقرس شکلی دردناک از التهاب مفاصل یا آرتریت است که هنگامی بروز می‌کند که میزان بالای ماده زائد اسید اوریک در بدن تجمع می‌یابد، اسید اوریک بالا رفته در مفاصل رسوب می‌کند و بلورهای تیزی را تشکیل می‌دهد که باعث بروز التهاب، قرمزی و درد مفصل می‌شوند. رژیم غذایی ممکن است نقرس را بدتر کند، اما علت ایجاد آن نیست، بسیاری از افرادی که مقدار زیادی غذاها و نوشیدنی‌های مربوط شده به نقرس مانند صدف‌های خوراکی، گوشت قرمز و مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، هیچ‌وقت نقرس نمی‌گیرند.

این غذاها و نوشیدنی‌ها حاوی مقدار زیادی ماده‌ای به نام «پورین» هستند که هنگام تجزیه شدن در بدن به اسید اوریک تبدیل می‌شود، اما در کسی که میزان اسید اوریک خونش طبیعی است (و زمینه نقرس ندارد)، بعید است صرف خوردن این غذاها باعث نقرس شود، این غذاها احتمالاً در افرادی که قبلاً میزان بسیار بالای اسید اوریک دارند، مشکل ایجاد می‌کنند.

میزان بالای اسید اوریک در برخی افراد احتمال دارد بدن دچار یک عارضه زمینه‌ای است که مانع از دفع کارآمد اسید اوریک از سیستم می‌شود یا باعث تولید بیش‌ازحد اسید اوریک- یا به‌طور بالقوه هردوی این‌ها می‌شود. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تغییر رژیم غذایی به‌تنهایی برای کاهش حملات دردناک نقرس کافی نیست، اما اگر دچار نقرس هستید، با مشورت با پزشک می‌توانید از حملات آینده بیماری جلوگیری کند.

ماهی چرب و پیشگیری از بیماری قلبی

در این پژوهش که توسط پژوهشگران کانادایی دانشگاه مک مستر صورت گرفته مشخص شده که خوردن ماهی‌های چرب، چون آزادماهیان و ساردین می‌تواند به پیشگیری از ابتلاء به خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای قاتل کبد چرب/خواص اسید فولیک


نتیجه پژوهشی تازه نشان می‌دهد که خوردن دست کم دو بار در هفته ماهی چرب می‌تواند خطر مرگ ناشی از ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی را به میزان بیش از یک پنجم کاهش دهد.
در این پژوهش که به وسیله پژوهشگران کانادایی دانشگاه مک مستر صورت گرفته مشخص شده که خوردن ماهی‌های چرب، چون آزادماهیان و ساردین می‌تواند به پیشگیری از ابتلاء به خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند.

این بررسی داده‌های ۱۹۰ هزار نفر از ۵۸ کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته است. این کاهش میزان مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی در میان افرادی که دستکم دو بار در هفته ماهی‌های چرب خورده بودند بین ۱۸ تا ۲۱ درصد اعلام شده است. ماهی‌های روغنی مانند ماهی آزاد، ماهی تن، ساردین و ماهی قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این ماهی‌ها از جمله بهترین خوراکی‌ها برای دریافت چربی ضروری هستند. هر چه ماهی چرب‌تر باشد امگا ۳ و اسیدهای چرب غیراشباع بیشتری دارد.

خواص اسید فولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که به طور معمول در غذاهایی مانند لوبیا خشک، نخود فرنگی، عدس، پرتقال، جگر، مارچوبه، چغندر، کلم بروکلی، جوانه بروکسل و اسفناج یافت می‌شود.
اسید فولیک به بدن شما کمک می‌کند تا بدن شما سلول‌های جدیدی را تولید و نگهداری کند و به جلوگیری از تغییر در DNA که منجر به سرطان می‌شود نیز کمک می‌کند. به عنوان یک دارو، از اسید فولیک برای درمان کمبود اسید فولیک و انواع خاصی از کم خونی (عدم وجود گلبول‌های قرمز) ناشی از کمبود اسید فولیک استفاده می‌شود.

اسید فولیک گاهی همراه با سایر داروها برای درمان کم خونی لوزه‌ای، یا آپلاستیک استفاده می‌شود، اما کمبود ویتامین B۱۲ را درمان نمی‌کند و از آسیب‌های احتمالی نخاع جلوگیری نمی‌کند، بنابراین شما باید تمام داروهای خود را طبق دستورالعمل مصرف کنید. اگر تاکنون واکنش آلرژیک به اسید فولیک داشته‌اید، نباید از این دارو استفاده کنید. در مورد مصرف اسید فولیک در دوران بارداری یا هنگام شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. اسیدفولیک گاهی همراه با سایر داروها برای درمان کم خونی لگنی استفاده می‌شود.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای قاتل کبد چرب/خواص اسید فولیک

رژیم غذایی مدیترانه‌ای قاتل کبد چرب

محققان دریافتند رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای سبز چربی درون کبد را بیش از سایر رژیم‌های سالم کاهش داده و شدت بیماری کبد چرب غیرالکلی را به کمتر از نصف تقلیل می‌دهد، در نتیجه این تحقیقات مشخص شد رژیم غذایی مدیترانه‌ای سبز با کاهش ۳۹ درصدی چربی کبدی بیشترین تأثیر را داشته و رژیم غذایی مدیترانه‌ای سنتی با ۲۰ درصد کاهش چربی کبد و سایر رژیم‌های غذایی سالم با حدود ۱۲ درصد کاهش چربی کبد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رژیم مدیترانه‌ای سبز نوعی رژیم مدیترانه‌ای است که در آن مصرف گوشت قرمز کاهش و مصرف مواد مغذی گیاهی افزایش می‌یابد، به این ترتیب کمبود پروتئین ناشی از کاهش مصرف گوشت از طریق گیاهان غنی از پروتئین، تأمین می‌شود، این نوع رژیم در مقایسه با رژیم سنتی مدیترانه‌ای مزایای بیشتری برای سلامتی دارد. در این نوع رژیم انواع توت‌ها، انواع لوبیا، مغزها، سویا و سبزیجات که منابع سرشار آنتی اکسیدان، فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین گیاهی هستند، به مصرف می‌رسد.

کد خبر 480240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.