رژیم درمانگر چیست و چه نقشی در سلامت افراد دارد؟

نهم مارس، مصادف با ۱۹ اسفند، به عنوان روز متخصصین تغذیه و رژیم درمانی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غذا یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر محسوب می‌شود و در نظر گرفتن کیفیت و کمیت مواد غذایی مصرفی از اهمیت زیادی برخوردار است. غذاهای مورد استفاده انسان باید علاوه بر ایجاد سیری شکمی، سیری سلولی را نیز فراهم کند. به بیانی دیگر غذای مصرف شده باید هم انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کرده و هم به رشد و نمو و ترمیم بافت‌های بدن کمک کند. افراد برای آگاهی از نوع و زمان غذاهای مصرفی باید با متخصصین تغذیه مشورت کنند. در ارتباط با پیشینه علم تغذیه در ایران، الگوهای صحیح تغذیه و کار اصلی متخصصین تغذیه با مرجان منوچهری نائینی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت و گویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

علم تغذیه در ایران به چه زمانی باز می‌گردد؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران جز اولین کشورهایی بوده است که در آن انسان‌های اولیه به کشاورزی و دامپروری مشغول بودند و از محصولات متنوعی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کردند. محمد بن زکریای رازی نیز از نخستین افرادی بود که بر نقش تغذیه در سلامتی و درمان تاکید بسیار داشته است. به عنوان نمونه به این سخن ارزشمند زکریای رازی اشاره می‌کنیم که می‌گوید: "مهما قدرت ان تعالج بالاغذیه فلاتعالج بالادویه"، به این معنا که "تا می‌توانی با غذاها درمان کنی، با داروها معالجه مکن."

رژیم درمانگر به چه معنا است و کار اصلی متخصصین تغذیه چیست؟

رژیم درمانگر به این معنا نیست که فقط افراد بیمار باید از رژیم غذایی خاص پیروی کنند، بلکه هر فرد باید یک برنامه غذایی صحیحی داشته باشد تا به بهبود و حفظ سلامتی خود کمک کند. بنابراین با توجه به نقش تغذیه در پیشگیری از بروز بیماری‌ها، وظایف اصلی متخصصین تغذیه شامل مواردی نظیر تغذیه در گروه‌های سنی مختلف، پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ریزمغزی‌ها مانند آهن، روی، ید، کلسیم، ویتامین A و ویتامین D و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر دار با تغذیه سالم است. بیماری‌های غیر واگیر دار که معمولاً در جامعه رایج است و تغذیه نقش پررنگی در پیشگیری از بروز آن‌ها دارد شامل دیابت، پرفشاری خون، اضافه وزن و چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری کبد چرب و انواع سرطان‌ها است.

زمینه‌های کاری متخصصین تغذیه چیست؟

کارشناسان تغذیه در سه حیطه فردی، خانواده و جامعه فعالیت دارند. در حیطه فردی، مشاوره‌های تغذیه‌ای مناسب با شرایط سنی، جنسی، فیزیولوژیکی و بیماری‌های زمینه‌ای افراد به آن‌ها ارائه می‌شود. در حیطه خانواده، مشاوره‌های تغذیه بیشتر از طریق آموزش‌های گروهی با محوریت اصلاح الگوی غذایی خانواده صورت می‌گیرد و در ارتباط با جامعه نیز مشاوره‌های تغذیه با استفاده از برگزاری جلسات، همایش‌ها، سمینارها و برقراری برنامه‌های جمعی در مراکز مختلف مانند ادارات، مدارس و مساجد یا از طریق شبکه‌های مجازی در اختیار افراد جامعه قرار داده می‌شود.

نحوه شکل‌گیری الگوهای صحیح تغذیه چگونه است؟

تغذیه یک موضوع چند بعدی است و برای بهبود الگوهای مربوط به آن باید اصلاحاتی در کل جامعه صورت بگیرد. این اتفاق نیازمند سیاست‌گذاری‌های دفتر بهبود تغذیه جامعه، برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دانشگاه‌ها و اجرای آن‌ها در سطوح محیطی است که با کمک کارشناسان تغذیه شکل می‌گیرند. همچنین جلسات درون بخشی و بین بخشی با واحدها و ادارات ذیربط غذا و تغذیه تشکیل و طی آن سیاست‌ها و برنامه‌ریزی مربوط به آن‌ها برای بهبود الگوی تغذیه جامعه شکل می‌گیرد.

ارتباط بین شیوع ویروس کرونا و پررنگ‌تر شدن نقش متخصصین تغذیه چیست؟

در زمان شیوع ویروس کرونا، توجه افراد به رژیم غذایی و سبک زندگی سالم افزایش پیدا کرده و نقش متخصصین تغذیه در این دوره زمانی پررنگ‌تر شده است. یکی از موضوعات مورد توجه افراد در دوران شیوع ویروس کرونا، تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق پیروی کردن از رژیم غذایی سالم بوده است. البته افراد باید اطلاعات لازم را در این زمینه از منابع معتبر کسب کرده و از رژیم‌های غذایی غیرکارشناسانه دوری کنند، زیرا تغذیه نامناسب ممکن است سلامتی افراد به خطر بیندازد و طول عمر آن‌ها را کاهش دهد.

کد خبر 477982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.