۶ خوراکی محبوب که به کبد آسیب می‌زند

رد فایده غذاهای پر ادویه‌های در درمان بیماری‌ها، لزوم مصرف سبزیجات در زمستان، مسکن‌های طبیعی برای تسکین دردها، خواص شگفت انگیز لبو و ۶ خوراکی محبوب آسیب‌رسان به کبد را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانشمندان، فایده خوردن ادویه تند در برابر بیماری‌ها را رد کردند، ادویه‌های گرم افراد را در برابر بیماری‌های عفونی مصون نمی‌کند. دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا به این نتیجه رسیده‌اند که غذاهای پر ادویه در کشورهای آسیایی در جلوگیری از ابتلاء به عفونت کمک نمی‌کنند.

محققان این فرضیه "داروینیسم گاسترونومیک" را مبنی بر اینکه غذای پر ادویه به افراد کمک می‌کند تا در آب و هوای گرم زنده بمانند، جایی که خطر آلودگی مواد غذایی از نظر سلامتی و بقا برای بدن بیشتر است را رد کردند. گرچه ادویه‌های گرم در کشورهای گرم بسیار محبوب هستند، اما دانشمندان دریافتند که مصرف مکرر غذاهای پر ادویه انسان را در برابر عفونت‌ها مصون نمی‌کند.

متخصصان تاکید دارند این بدان معنا نیست که غذای پر ادویه امید به زندگی را کاهش می‌دهد. با این حال، دانشمندان مواردی از جمله آب و هوا، تراکم جمعیت، تنوع فرهنگی، تنوع زیستی و تعداد محصولات کشت شده را یکی از علل مصرف بیشتر ادویه در این کشورها می‌دانند که به مصونیت از بیماری ارتباطی ندارد.

خواص شگفت انگیز لبو

لبو در فصل سرما بیشتر به عنوان درمان خانگی سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود، لبو از خواص بسیاری در درمان دیگر بیماری‌ها برخوردار است. لبو سرشار از اسید فولیک و آهن است، از این رو مصرف آن به پیشگیری و درمان کم خونی کمک شایانی می‌کند. لبو سرشار از مواد آنتی اکسیدان مفید است و مصرف آن برای پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) مفید است. مصرف لبو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و برای درمان سرماخوردگی مفید است. همچنین تسکین درد مفاصل و نقرس از دیگر خواص لبو پخته است.

آب لبو پخته برای رفع التهاب مثانه و بیماری‌های پوست مفید است و فشار خون را تنظیم می‌کند. مصرف لبو پخته، نقش به سزایی در کاهش سطح کلسترول خون دارد و بنابراین مصرف آن، فرد را در برابر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کند. لبو دارای املاح معدنی زیادی همچون کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و گوگرد بوده و یکی از منابع پیشگیری کننده از پوکی استخوان است.

آب لبو پخته درمانی مفید برای ورم روده است. از خواص لبو پخته کمک به درمان یبوست است، لبو خاصیت نرم کننده و ملین دارد. مصرف لبو پخته باعث افزایش اشتها می‌شود. به دلیل بالا بودن میزان اسید فولیک موجود در لبو پخته، مصرف آن برای زنان باردار بسیار مفید است و از نقایص مادرزادی جنین پیشگیری می‌کند.

درمان بیماری‌های پوستی، بواسیر، التهاب لثه و کمک به درمان التهاب مجاری ادرار از دیگر خواص لبو پخته است. متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف لبو پخته باعث ایجاد آرامش می‌شود و برای درمان رعشه و پیشگیری از بیماری جزام مفید است. زیاده روی در مصرف لبو پخته برای معده مضر است و باعث دل پیچه می‌شود. از دیگر عوارض جانبی مصرف لبو تغییر رنگ ادرار است که البته جای نگرانی نداشته و بعد از چند روز از بین می‌رود، توجه داشته باشید بعد از مصرف لبو پخته از انجام آزمایشات ادرار خودداری کنید.

مسکن‌های طبیعی برای تسکین دردها

مسکن‌های طبیعی را می‌توان جایگزین داروهای شیمیایی کرده و ضمن تسکین درد از عوارض این داروها در امان ماند. اگر دندان درد، کمر درد یا هر نوع درد دیگری دارید، احتمالاً اولین فکری که به ذهن‌تان می‌رسد خوردن داروی مسکن است. بسیاری از افراد به داروها اعتماد می‌کنند اما داروها عوارض جانبی، تداخلات دارویی یا اعتیاد را به همراه دارند. شاید بهتر باشد به جای قرص‌های شیمیایی از ۷ مسکن طبیعی قید شده در این مطلب استفاده کنید. کارشناسان تغذیه معتقدند بسیاری از گیاهان و ادویه‌ها می‌توانند التهاب و سایر اختلالات مربوطه را درمان کنند.

زردچوبه حاوی ترکیب مؤثری به نام کورکومین است، نوعی آنتی‌اکسیدان که به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد که به سلول‌ها و بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند، محافظت می‌کند. زردچوبه همچنین می‌تواند برای درمان سو هاضمه، زخم، ناراحتی معده، پسوریازیس، سرطان و بسیاری از اختلالات استفاده شود، برخی افراد مبتلا به آرتروز نیز به زردچوبه به عنوان مسکن طبیعی درد روی می‌آورند زیرا به تسکین التهاب کمک می‌کند.

میخک را به عنوان مسکن طبیعی می‌توان به صورت کپسول یا پودر پیدا کرد. روغن میخک را نیز مانند سایر مکمل‌های گیاهی، می‌توانید برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها استفاده کنید. میخک می‌تواند به کاهش حالت تهوع و درمان سرماخوردگی کمک کند. این مسکن طبیعی همچنین می‌تواند به تسکین سردرد، التهاب آرتروز و دندان درد کمک کند. از میخک همچنین می‌توان به عنوان بخشی از یک مسکن طبیعی موضعی استفاده کرد.

متداول‌ترین درمان‌های خانگی درد، استفاده از گرما و یخ به طور مستقیم در محل درد است. استفاده از کیسه یخ برای کاهش تورم و التهاب اندکی پس از کشیدگی عضله، تاندون یا رباط، می‌تواند باعث تسکین شود. جالب اینجاست که با از بین رفتن التهاب، گرما ممکن است به کاهش سفتی ناشی از رگ به رگ شدن و کشیدگی کمک کند.

رازیانه فعالیت‌های ضد باکتری و ضد ویروسی از خود نشان می‌دهد. این ماده به عنوان یک داروی مسکن طبیعی عمل می‌کند که برای جلوگیری از تشکیل گاز در معده شناخته شده است. این ماده به تقویت عملکردهای گوارشی نیز کمک می‌کند. استفاده از روغن رازیانه برای تسکین دردهای قاعدگی هم گزارش شده است.

گشنیز به عنوان یک مسکن طبیعی، بهبود دهنده گوارش، ماده سم‌زدا، ضد درد روماتیسم و ضد اسپاسم عضلات شناخته شده‌است. می‌توان از آن برای درمان زخم و تسکین درد روماتیسم به صورت خارجی استفاده کرد. ریحان هم در تسکین درد مفاصل و دردهای مربوط به آرتروز اثرگذار است.

زنجبیل یک ماده محبوب ضد تهوع و نوعی مسکن طبیعی است. این ریشه خوراکی با عفونت باکتریایی، قارچی و ویروسی مبارزه می‌کند. روغن زنجبیل خواصی ضد التهابی دارد و برای آرتروز و سردرد نوعی مسکن طبیعی است. همچنین هل به افزایش اثربخشی داروهای از بین‌برنده نفخ شکم کمک می‌کند. جویدن هل به عنوان یک مسکن طبیعی در تنظیم عملکردهای گوارشی مؤثر است.

این سبزیجات حتماً در زمستان مصرف شود

یوگنی آرما زاستیف متخصص تغذیه در روسیه مفیدترین سبزیجات برای خوردن در زمستان را توصیه کرد و گفت: روس‌ها به طور یقین در زمستان باید محصولات ریشه‌ای: کلم، هویج، چغندر و شلغم را بخورند. این سبزیجات به اندازه کافی قابلیت ذخیره شدن در زمستان را دارند و می‌توان آن‌ها را در تمام زمستان و همچنین روزهایی از بهار استفاده کرد. این سبزیجات مقدار نسبتاً زیادی ویتامین را در خود نگه می‌دارند.

این متخصص تغذیه، تاکید کرد: چرا به بیشتر افراد توصیه می‌شود سبزیجات را بیشتر از میوه‌ها استفاده کنند. با بیماری‌های مختلفی مانند دیابت یا اختلالات متابولیسم در بدن نیز می‌توان میوه‌های کم قند را خورد. چنین مشکلی در مورد سبزیجات وجود ندارد و مصرف آن‌ها بلامانع است.

وی تصریح کرد: میوه‌های وارداتی و گلخانه‌ای حاوی ویتامین و میکرو عناصر بسیار کمتری هستند. با این حال، میوه‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و بدون منع مصرف توسط پزشک، برای افراد مفید خواهند بود.

۶ خوراکی محبوب آسیب رسان به کبد

اگر قصد دارید از کبد خود محافظت کرده و از مشکلات سلامت بلند مدت پرهیز کنید، باید به خوراکی‌هایی که می‌توانند آسیب جدی به کبد وارد کنند توجه داشته، از آنها پرهیز کرده یا میزان مصرفشان را محدود کنید، این خوراکی‌ها عبارتند از:

نوشیدنی‌های شیرین شده

الکل تنها نوشیدنی نیست که می‌توانند تأثیر منفی بر سلامت کبد داشته باشد. به گفته دکتر ایان بریثویت نوشیدنی‌های شیرین شده نیز می‌توانند سلامت کبد را در معرض خطر قرار دهند. در دوزهای کم، فروکتوز توسط روده کوچک کنترل می‌شود، اما پژوهش‌های جدید نشان داده اند دوزهای زیاد از این ماده به مسمومیت کبدی منجر می‌شود. غذاهایی که دوزهای بسیار زیاد از فروکتوز را ارائه می‌کنند، موارد حاوی قندهای پالایش شده هستند که از آن جمله می‌توان به نوشابه‌های گازدار اشاره کرد.

چاشنی‌هایی حاوی قندهای پنهان

تنها منابع قابل مشاهده و آشکار قند در رژیم غذایی نیستند که می‌توانند به سلامت کبد آسیب وارد کنند. منابع خطرناک‌تر فروکتوز اغلب آنهایی هستند که محتوای قند در آنها کمتر آشکار است که از آن جمله می‌توان به سس‌های کچاپ و چاشنی‌های سالاد اشاره کرد.

سیب زمینی سرخ شده

سیب زمینی سرخ شده آثاری فراتر از افزایش کالری دریافتی از رژیم غذایی را به همراه دارد و می‌تواند به سلامت کبد نیز آسیب وارد کند. سیب زمینی‌های سرخ شده به طور معمول سرشار از چربی‌های اشباع هستند. به گفته دکتر لین پوستون، رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های اشباع به افزایش ذخیره چربی در کبد و مقاومت در برابر انسولین منجر می‌شوند.

روغن نباتی

زمانی که موضوع سلامت کبد مطرح می‌شود، همه روغن‌ها با یکدیگر یکسان نیستند. روغن نباتی حاوی اسیدهای چرب امگا -۶ است و هنگام پخت و پز سریع‌تر اکسید می‌شود و از طریق بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌تواند به کبد آسیب بزند. اما این به معنای آن نیست که برای محافظت از سلامت کبد خود باید پخت و پز بدون روغن را مد نظر قرار دهید. روغن نارگیل یکی از گزینه‌هایی است که این آسیب را به کبد وارد نمی‌کند.

کالباس
اگر نگران سلامت کبد خود هستید، هنگام انتخاب ساندویچ‌ها از جمله آنهایی که حاوی کالباس یا سوسیس هستند، باید دوباره فکر کنید. کالباس می‌تواند منبعی پنهان برای سدیم باشد و مصرف بیش از حد این ماده می‌تواند موجب عدم تعادلی در نسبت مایعات بدن شود. این شرایط انجام پالایش مؤثر برای کبد را دشوار می‌کند و در نهایت ممکن است به مشکلات شدید کبدی منجر شود.

نان سفید

زمانی که موضوع سلامت کبد مطرح می‌شود، نان‌های سفید نیز گزینه‌های چندان خوبی محسوب نمی‌شوند. کربوهیدرات‌های پالایش شده فاقد فیبر موجود در انواع حاوی غلات کامل هستند. این می‌تواند به افزایش سطوح قند خون، ترشح انسولین و پیرو آن، انباشت چربی در و اطراف کبد منجر شود. در شرایطی که مصرف متعادل نان‌های تهیه شده از غلات کامل مشکل‌ساز نیست، بهتر است از نان‌های سفید تا حد امکان پرهیز شود.

کد خبر 473315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.