تغذیه نامناسب عامل ۳۵ درصد سرطان‌ها/روزانه پنیر بخورید

نقش تغذیه سالم برای جلوگیری از سرطان، خطر مصرف شکلات در کودکان زیر یکسال، چند دلیل مهم برای خوردن روزانه پنیر، گیاه مرزه ضدعفونی کننده قوی بدن و مضرات رژیم غذایی پر قند برای بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه تغذیه سالم نقش بسزایی در جلوگیری از بیماری سرطان دارد، اظهار کرد: خودداری از مصرف گوشت‌های فرآوری شده و محدود کردن گوشت قرمز برای جلوگیری از سرطان مفید است و باید مردم از غذاهای گیاهی بیشتر استفاده کنند.

میترا جودکیان، افزود: توجه به بشقاب غذایی را نخستین گام برای اصلاح عادت‌های غذایی است و بهتر اینکه سه چهارم یا بیشتر بشقاب را سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات و یک چهارم آن با غذاهای حیوانی پر شود. مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزی‌های متنوع به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدان و فیبر می‌تواند از سرطان دهان، ریه، گلو، مری، معده، روده و پروستات جلوگیری کند به همین دلیل صندوق جهانی تحقیقات سرطان، مصرف روزانه حداقل سه واحد میوه و سبزیجات را توصیه می‌کند.

وی با تاکید بر ارتباط بین سرطان روده و گوشت‌های فرآوری شده، تصریح کرد: بهتر است از خوردن غذاهای فرآوری شده مانند همبرگر، کالباس، کنسرو و سوسیس‌ها که با روش دودی کردن، پختن، در نمک خواباندن و مواد نگهدارنده شیمیایی تهیه می‌شوند، اجتناب کرد.

جودکیان توضیح داد: باید با اصلاح عادت‌های غذایی (مصرف کمتر گوشت‌های پرچرب، افزایش مصرف سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل)، افزایش فعالیت بدنی، حفظ وزن مناسب از بروز یک سوم سرطان‌ها (۳۵ درصد) پیشگیری کرد.

وی درباره ضرورت فعالیت روزانه بدنی به مدت ۳۰ دقیقه، افزود: فعالیت بدنی منظم روزانه برای محافظت بدن در برابر سرطان اهمیت زیادی دارد به طور کلی، هرگونه فعالیت بدنی حتی به مقدار کم مفید است زیرا فعالیت بدنی موجب کاهش میزان هورمون‌های مؤثر در بروز سرطان پستان و رحم شده و با افزایش سرعت عبور غذا از دستگاه گوارش بروز سرطان روده را کاهش می‌دهد.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول خاطرنشان کرد: شهروندان عادت‌های کم تحرکی مانند تماشای تلویزیون را محدود کنند. پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده و مفیدی هستند که در صورت مصرف توسط انسان، با اثر بر فلور میکروبی روده، موجب بروز اثرات مفیدی بر سلامتی میزبان می‌شوند.

وی ادامه داد: دوغ‌های کفیر، ماست‌ها و پنیرهای پروبیوتیک، شکلات تلخ و سرکه سیب از جمله پروبیوتیک‌ها هستند. باید مصرف نمک را محدود کرد زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند موجب سرطان معده شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اهمیت خودداری از مصرف غذاهای شور، اظهار کرد: غذاهای فرآوری شده بیش از ۸۳ درصد نمک رژیم غذایی ما را تشکیل می‌دهند، ضمن اینکه برخی غذاها مانند غلات صبحانه، نان، غذاهای آماده، پیتزا، گوشت‌های فرآوری شده مانند (همبرگر و سوسیس)، سوپ‌های آماده، سیب زمینی سرخ شده و سس‌ها با وجود اینکه طعم شوری ندارند حاوی نمک بالایی هستند.

گیاه مرزه ضدعفونی کننده قوی بدن

گیاه مرزه یک ضدعفونی کننده قوی است که خواص ضدالتهابی و ضد درد مانند سیر دارد. این گیاه اشتهاآور و از خانواده آویشن است که بیشتر خواص آویشن را هم دارد. پودر مرزه را می‌توان به صورت ادویه در غذا استفاده کرد. افرادی که از لاغری رنج می‌برند و می‌خواهند وزن شأن را افزایش دهند، این گیاه را با نان و پنیر بخورند و اگر گیاه مرزه با شکر خورده شود برای تقویت چشم مفید است.

در صورتی که با مصلحات این گیاه که عسل و کتیرا هستند، آن را مصرف کنید مسمومیت غذایی گوارشی را درمان می‌کند. همچنین افرادی که مشکل قلبی دارند این گیاه را فراموش نکنند. مرزه را به صورت پخته و دمنوش هم می‌توان مصرف کرد به این صورت که گیاه مرزه را با انجیر بپزیم و سپس میل کنیم. این روش پخت برای بیماری آسم و تنگی نفس مفید است.

دمنوش آن را هم می‌توانید با ترکیب عناب استفاده کنید که برای درمان غلظت خون اثر قابل توجهی دارد. کسانی که در طحال مشکل دارند گیاه مرزه را در سرکه بخیسانند و سپس میل کنند. اما افرادی که ریه حساسی دارند این نکته را در نظر داشته باشند که این گیاه را به تنهایی میل نکنند.

مضرات رژیم غذایی شیرین برای بدن

تحقیقات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سرشار از قند می‌تواند میکروبیوم روده را تغییر داده و مقدار باکتری‌های مفید را کاهش دهد. در مطالعه قبلی، محققان ارتباط مثبتی بین الگوی غذایی «قند بالا و نوشابه» و خطر ابتلاء به کولیت روده پیدا کردند. در این مطالعه مشخص شد که مصرف زیاد سبزیجات، حتی در میان مصرف کنندگان زیاد مواد قند و نوشابه، خطر کولیت روده را تعدیل می‌کند. قند از قبل به دلیل اثرات پیش التهابی بر بدن و ارتباط آن با تعدادی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، سرطان و دیابت نوع ۲ به خوبی شناخته شده است.

مطالعه اخیر محققان نشان داد موش‌هایی که به مدت یک هفته ۱۰ درصد محلول قند مصرف کردند (کمتر از ۱۵ درصد موجود در اکثر نوشیدنی‌های غیرالکلی)، به طور قابل توجهی ترکیب میکرو بیوم های روده شأن به شیوه‌ای نامطلوب تغییر کرد؛ دو نوع باکتری تجزیه کننده مخاط، بیشتر شده و منجر به فرسودگی لایه مخاطی محافظ روده شدند، درحالیکه تعدادی از باکتری‌های خوب، مانند لاکتوباسیلوس، کاهش یافتند که زمینه بیماری کولیت روده فراهم می‌شود.

حسن زکی، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تگزاس، در این باره، اظهار کرد: تحقیق ما نشان می‌دهد که مصرف زیاد مواد قندی در افزایش نرخ ابتلاء به بیماری التهاب روده نقش دارد. محققان معتقدند علاوه بر آنکه وجود قند در رژیم غذایی غربی مقصر اصلی بروز بیماری التهاب روده است، مصرف کم سبزیجات نیز خطر ابتلاء به کولیت روده را در بین مصرف کنندگان زیاد قند و نوشابه افزایش می‌دهد.

چند دلیل مهم برای خوردن روزانه پنیر

پنیر راهی برای تقویت دندان‌ها و کنترل اشتهاست، زیرا حاوی مقدار زیادی پروتئین است. تاتیانا رازو موسکایا متخصص تغذیه در مورد خواص خوردن پنیر در مقاله‌ای می‌نویسد که پنیر باعث تقویت دندان می‌شود و روس‌ها پنیر بسیار کمی می‌خورند؛ فقط ۵.۷ کیلوگرم برای هر نفر در سال. این مقدار کم است زیرا پروتئین موجود در پنیر بیشتر از پنیر خامه‌ای یا گوشت است.

با خوردن پنیر، خستگی را از خود دور کنید. در ۱۰۰ گرم پنیر پارمزان حدود ۳۵ گرم پروتئین و در ۱۰۰ گرم پنیر گودا ۲۳ گرم پروتئین وجود دارد. برای مقایسه در پنیر کوزه‌ای ۱۰-۱۳ گرم و حتی در گوشت گاو و گوشت بره - ۱۸-۲۰ گرم در هر ۱۰۰ گرم پروتئین وجود دارد، در حالی که پنیر کوره ارزان‌تر است.

پروتئین ماده اصلی و سازنده بدن است. اولین علائم کمبود آن تورم صورت و تورم پاها، سرماخوردگی مکرر، ضعف و خستگی است. به همین دلیل با خوردن پنیر می‌توانید پروتئین بدن خود را افزایش دهید، اگر فعالیت بدنی شما خیلی زیاد نیست، بدن شما به ۴۵-۵۵ گرم پروتئین مورد نیاز است، بنابراین استفاده از پنیر در رژیم غذایی مفید است. " پنیر حتی می‌تواند توسط افرادی که رژیم دارند خورده شود، اما باید میزان آن رعایت شود.

خطر مصرف شکلات در کودکان زیر یکسال

والدین نباید کودکان زیر یک سال را با طعم شکلات آشنا کنند. تا پیش از پنج سالگی والدین باید بسیار مراقب تغذیه کودکان خود باشند، زیرا مصرف انواع خوراکی‌های پرضرر با کاهش اشتها موجب مصرف نکردن مواد غذایی مفید می‌شود و سیستم ایمنی بدن کودک را ضعیف می‌کند.

اولین تغذیه کودک می‌تواند در ذهن او باعث ایجاد الگوی تغذیه‌ای نامناسب شود و او برای همیشه با این رژیم خو بگیرد؛ بنابراین با اضافه کردن انواع شیرینی‌های شیمیایی به تغذیه کودک به الگوی تغذیه‌اش لطمه نزنید و ذائقه او را با شیرینی آشنا نکنید.

مصرف زیاد شکلات کاکائویی می‌تواند کودکان را تحریک‌پذیر یا بیش فعال بار بیاورد؛ زیرا این خوراکی سطح فعالیت کودک را نسبت به همسالانش به شکل غیرعادی افزایش می‌دهد. شکر موجود در شکلات‌ها سبب بیش‌فعالی کودک می‌شود و حتی در مواردی زمینه ابتلای او به بیماری دیابت را فراهم می‌کند. برخی شکلات‌ها حاوی مواد نگه دارنده هستند که می‌تواند برای کودک پرمخاطره باشد؛ زیرا بر اساس یافته‌های پزشکی مصرف بیش از اندازه نگه دارنده‌ها ممکن است به سلامت جسمی و روانی کودک آسیب برساند.

کد خبر 470787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.