تأثیر سیاهدانه و عسل بر درمان کرونا/آیا خواص آنتی‌بیوتیکی در شلغم صحت دارد؟  

تأثیر سیاه دانه و عسل در درمان نوع متوسط بیماری کووید ۱۹، بخور و نخورهای شب یلدا، خواص آنتی بیوتیکی در شلغم، مصرف ماست و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و میوه موز مفید برای درمان افسردگی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص تغذیه شب یلدا، اظهار کرد: بهتر است در این شب از همه خوراکی‌های مرسوم با هم استفاده نشود و شام یلدا هم باید شامی سبک و کم چرب باشد.

آزیتا حکمت دوست، افزود: یکی از سنت‌های قدیمی ما ایرانیان، دورهمی شب یلدا است که امسال به واسطه شیوع کرونا دورهمی نداریم. اگرچه کنار هم نیستیم ولی با هم هستیم استفاده از خوراکی‌هایی که برای بدن ما مهم است مثل انار و هندوانه و انواع آجیل و مغزها در این شب مرسوم است.

وی تصریح کرد: خوردن خوراکی‌هایی همچون انار و هندوانه و مغزها بهتر است قبل از شام باشد. اگرچه با استفاده از این مواد بهتر است شام نخوریم ولی اگر قرار است شامی خورده شود باید یک ساعت پس از مصرف این خوراکی‌ها باشد. اگرچه استفاده از انار به دلیل داشتن خواص بالا و کالری کم بسیار مناسب است. این میوه دارای ویتامین‌ها و املاح مختلف است و دارای کمی قند ساده است.

متخصص تغذیه درباره خواص انار، بیان کرد: این میوه سرشار از ویتامین‌های C، B۱، B۲ و مواد معدنی مثل آهن، فسفر، منیزیم، پتاسیم و مقداری قند ساده است این میوه پلی فنل دارد که ضد التهاب بوده و باعث کنترل قند خون شده و از بیماری‌های متابولیک جلوگیری می‌کند. بهتر است یک عدد از این میوه در شب یلدا استفاده شود. امسال به دلیل شیوع کرونا بسیاری از مردم به ویژه شهروندان تهرانی دچار کاهش فعالیت و به تبع آن افزایش وزن شده‌اند به همین دلیل بهتر است در این شب از همه مواد غذایی مرسوم استفاده نشود.

وی توصیه کرد: شام شب یلدا باید سبک و کم چرب باشد. سوپ سبزیجات، سالاد به همراه مواد پروتئینی مثل حبوبات پخته برای این شب مناسب است. استفاده زیاد از خوراکی‌های مختلف در این شب می‌تواند باعث برگشت غذا و اسید معده به سمت مری شده و باعث التهاب مری شود.

حکمت دوست با تاکید بر سنت‌های فرهنگی در این شب، گفت: بهتر است در این شب بیشتر بر روی موارد فرهنگی تمرکز کنیم و از خوردن خوراکی‌های زیاد بپرهیزیم. در این شب شاهنامه خوانی و گرفتن فال حافظ مرسوم است و چه بهتر که ما هم در شب یلدا بیشتر به معنویات توجه کنیم.

معجزه این خوراکی برای درمان نوع متوسط کرونا

بررسی‌های محققان پاکستانی، کانادایی و آمریکایی در این زمینه نشان می‌دهد استفاده از این ترکیب خوراکی تأثیر مثبت در درمان نوع متوسط کرونا داشته است. یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: «سیاه دانه و عسل» قادر به درمان نوع متوسط بیماری کووید ۱۹ هستند. بررسی‌های محققان پاکستانی، کانادایی و آمریکایی در این زمینه اشاره و اظهار کرد: انواع فیتوشیمیایی‌های موجود در سیاه دانه دارای خواص التهاب زا، ضد میکروبی و تنظیم کننده سیستم ایمنی است.

رومینا اکبری، اضافه کرد: عسل نیز دارای خواص ضدویروسی، ضد میکروبی، ضدالتهابی و تنظیم کننده سیستم ایمنی است. وی با بیان اینکه در این تحقیق ۳۱۳ بیمار کرونایی تحت مطالعه قرار گرفته‌اند، خاطر نشان کرد: از بین این تعداد به ۱۶۰ بیمار، ترکیب سیاه دانه و عسل و به ۱۵۳ بیمار دارونما داده شد و محققان تأثیر مثبت مصرف این ترکیب را بر درمان مبتلایان به کرونا مشاهده کردند.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی به بیماران دیابتی هشدار داد که قبل از مصرف عسل حتماً با متخصص تغذیه مشورت کرده و خودسرانه در مصرف آن زیاده روی نکنند.

مصرف ماست و کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی

متخصصان آمریکایی می‌گویند مصرف ماست می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. مصرف ماست یکی از توصیه‌هایی است که همواره کارشناسان تغذیه برای داشتن سلامت جسمانی به افراد توصیه می‌کنند. متخصصان می‌گویند فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی دخیل در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است که باعث مرگ و میر افراد زیادی در جهان می‌شود. محققان آمریکایی به تازگی اقدام به انجام یک پژوهش درباره تأثیرات مصرف ماست در کاهش فشار خون کردند.

بدین منظور دانشمندان دانشگاه بوستون و دانشگاه علوم پزشکی هاروارد ۱۸۰ هزار مرد و زن را مورد مطالعه قرار دادند. شواهد نشان داد افزایش مصرف ماست باعث کاهش ۱۶ درصدی خطر ابتلاء به فشار خون بالا در این افراد شده بود. تلفیق رعایت نکات جلوگیری از افزایش فشار خون و نیز افزایش مصرف ماست به طور همزمان منجر به کاهش ۳۰ درصدی فشار خون این داوطلبان شد. با این حال، خواص ماست تنها در جلوگیری از بیماری‌های قلبی خلاصه نمی‌شود. از مهمترین خواص ماست، عبارتند از:

۱ - سطح پروتئین بالا: ماست به میزان شگفت انگیزی دارای سطح بالایی از پروتئین است. در هر ۲۳۰ گرم ماست، ۱۴ گرم پروتئین وجود دارد. دریافت پروتئین کافی به متابولیسم مناسب (سوخت و ساز بدن) کمک می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد کالری بیشتری بسوزاند.

۲ - غنی از پروبیوتیک: ماست یکی از منابع اصلی حاوی پروبیوتیک است. پروبیوتیک به باکتری‌های مفید و مخمرهایی اطلاق می‌شود که برای کارکرد طبیعی دستگاه گوارش ضروری هستند. باید به یاد داشته باشید که هر ماستی دارای پروبیوتیک نیست زیرا بسیاری از ماست‌ها به روش پاستوریزه تولید می‌شود. گرما می‌تواند تمامی باکتری‌های مفید را از بین ببرد.

۳ - مانعی برای پوکی استخوان: مصرف ماست می‌تواند مانع از پوکی استخوان شود. به دلیل آنکه ماست سرشار از کلسیم است، مصرف روزانه یک لیوان از آن می‌تواند نیمی از نیاز بدن به کلسیم را تأمین کند. همچنین به دلیل آنکه ماست باعث استحکام و متراکم‌تر شدن بافت استخوان می‌شود، می‌تواند خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد.

افسردگی را با این میوه ضربه فنی کنید

مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهند موز خواص فراوانی دارد و می‌تواند افسردگی را درمان کند. افسردگی امروزه یکی از بیماری‌های بسیار شایع است. این بیماری به طور جدی باعث اختلال ذهنی شده و تأثیرات منفی بر اندیشه و عملکرد افراد دارد. از دست دادن اشتها و انرژی و همچنین سخت فکر کردن از دیگر نشانه‌های رایج ابتلاء به افسردگی است.

برای درمان افسردگی از مشاوره روانی و تجویز دارو استفاده می‌شود. داروهای ضدافسردگی طوری طراحی شده اند که کارکرد شیمیایی مغز را تغییر دهند. با این حال، در بسیاری از موارد علاوه بر کارکردهای درمانی، متأسفانه مصرف این داروهای شیمیایی می‌تواند منجر به عوارض جانبی ناخوشایند شود که روز به روز زندگی و فعالیت فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تاکنون تحقیقات گسترده‌ای از سوی دانشمندان برای یافتن دارویی طبیعی برای درمان افسردگی صورت گرفته است. داروهای گیاهی عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند (در بسیاری از موارد هیچ عوارض جانبی ندارند).

برای مثال، دانشمندان هندی در تحقیقات خود پی بردند که موز، دارای خواص ضدافسردگی است. محققان پس از آنکه مشاهده کردند موز دارای سطح بالای آنتی اکسیدان است، تلاش کردند از این میوه برای آزمایش درمان افسردگی در حیوانات بهره ببرند. فرآیند اکسیدان در بدن ارتباط مستقیمی با اختلالات مربوط به افسردگی دارد. این امر ناشی از عدم توازن میان رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن است. با این حال، آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند با مبارزه با اکسیدها، سطح تنش بدن را کاهش دهد.

مطالعات در موش‌های آزمایشگاهی نشان داد درمان با موز باعث بهبود افسردگی آن‌ها شد. این امر ناشی از آنتی اکسیدان‌های موجود در موز بود که باعث کاهش علائم افسردگی شد. دانشمندان می‌گویند این تحقیقات تأیید می‌کند مصرف موز می‌تواند به عنوان یک روش گیاهی برای درمان افسردگی به کار رود. با این حال، موز خواص دیگری نیز دارد. این میوه سرشار از فیبر، تقویت کننده سلامت قلب، سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین B، کلسیم، پتاسیم، ریبوفلاوین، منگنز و آهن است که برای تندرستی و سلامت ذهنی و جسمی مفید است.

آیا خواص آنتی بیوتیکی در شلغم صحت دارد؟

شلغم یکی از سبزی‌های بسیار مفید است که نقش قوی‌ترین آنتی بیوتیک‌ها را بازی می‌کند. با آغاز فصل سرما، سرماخوردگی مهمترین سوغات طبیعت است و شلغم چه به صورت پخته و چه به شکل خام، نقش مهمی در درمان این بیماری به ظاهر ساده، اما همه گیر دارد. پس در همه گیری کرونا نیز از خوردن شلغم غافل نباشید. خواص شگفت انگیز شلغم برای سلامتی، عبارتند از:

تقویت سیستم ایمنی: شلغم سرشار از ویتامین C است که با تحریک تولید گلبول‌های سفید و آنتی بادی می‌تواند نقش مؤثری در بهبود سیستم ایمنی داشته باشد.

سلامت قلبی و عروقی: شلغم سرشار از فولیک اسید و ویتامین‌های K و C است که با داشتن خواص ضد التهابی و کاهنده سطح کلسترول خون برای سلامتی قلب و عروق مفید است.

بهبود سلامت ریه و چشم: شلغم منبع غنی از ویتامین A است که فواید اصلی این ویتامین در حفظ سلامت ریه و چشم‌ها است. از این رو، مصرف شلغم برای افرادی که مشکلات تنفسی از جمله آسم دارند، به دلیل محتوای بالای ویتامین A و C بسیار مفید است.

تقویت استخوان: شلغم حاوی مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم است که می‌تواند منجر به تقویت استخوان‌ها شود و به کمک خواص ضد التهابی که دارد در تسکین دردهای ناشی از آرتروز و رماتیسم مؤثر باشد.

ضد سرطان: آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در شلغم (شامل ویتامین C، E و همچنین بتاکاروتن) نقش مهمی در کاهش استرس اکسیداتیو و ضد سرطان دارد.

بهبود سلامت دستگاه گوارش: شلغم سرشار از فیبر است که علاوه بر حفظ سلامت دستگاه گوارش (برطرف کردن یبوست)، به دلیل کالری کم می‌تواند در کنترل بهتر وزن بدن مؤثر باشد.

مؤثر در کم خونی فقر آهن: شلغم، علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین C است، یکی از سبزی‌های غنی از آهن نیز است. از این رو مصرف آن در افرادی که کم خونی فقر آهن دارند، مفید است.

به یاد داشته باشیم با مزایای متعددی که برای مصرف شلغم بیان شد، در بیمارانی که کم کاری تیروئید، سنگ صفرا یا مشکلات کلیوی دارند، منع مصرف شلغم وجود دارد.

کد خبر 462673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.