مصرف پنیر به کاهش زوال شناختی کمک می‌کند/آشنایی با پنج خوارکی ضد بیماری

اهمیت مصرف نکردن هر نوع دسر بعد از غذا، مصرف پنیر و افزایش کاهش زوال شناختی، عوارض رژیم لاغری بدون توجه به مزاج، شناخت پنج خوراکی ضد بیماری و اسید فولیک راهی اساسی برای دریافت ویتامین B را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه، اظهار کرد: بعضی افراد بر این باورند اگر بعد از غذا یک دسر به خصوص شیرین مصرف کنند، به هضم و جذب غذای آن‌ها کمک می‌کند. اما واقعیت موضوع این است که مصرف هر نوع دسر بعد از غذا به هضم غذا کمک نمی‌کند.

شهاب اولیایی، افزود: در واقع به دلیل مصرف مواد غذایی حاوی قند و دسرهای شیرین این عادت در بدن شکل می‌گیرد. باید به این نکته توجه داشت که مصرف مواد قندی و خوراکی‌های شیرین می‌تواند حالت اعتیاد در بدن را ایجاد کند. فردی که در هر وعده بلافاصله پس از مصرف غذا، عادت به مصرف دسر شیرین دارد این مصرف دسر به صورت عادت روزانه در بدن فرد ایجاد می‌شود که در صورت عدم مصرف آن در یک وعده؛ تصور می‌کند با مشکل هضم غذا رو به رو می‌شود.

وی بیان کرد: مصرف دسرها به خصوص دسر شیرین بلافاصله بعد از غذا می‌تواند افزایش وزن و چاقی را به دنبال داشته باشد. همچنین مصرف میوه، همراه یا بلافاصله بعد از غذا توصیه نمی‌شود؛ زیرا زمان هضم میوه و مواد موجود در غذا متفاوت است.

این متخصص تغذیه افزود: در واقع غذاها زمان بیشتری برای هضم لازم دارند و در مقابل میوه‌ها زمان کمتر نیاز دارند؛ بنابراین ماندن طولانی مدت میوه‌ها در معده باعث از بین رفتن ویتامین‌ها، سنگین و تخمیر شدن در معده می‌شود که اختلالات فراوانی را می‌تواند به همراه داشته باشد.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد: به خصوص میوه‌هایی مثل انگور را نباید بلافاصله بعد از غذا مصرف کرد. در واقع می‌توان ۲ یا ۳ ساعت بعد از غذا و خالی شدن معده نسبت به مصرف میوه‌ها اقدام کرد تا هم هضم مناسب در معده صورت بگیرد و هم ویتامین‌های موجود در میوه به خوبی جذب بدن شوند.

اسید فولیک راهی اساسی برای دریافت ویتامین B

به طور طبیعی از طریق خوردن غذاهای مختلف فولات دریافت می‌کنید یا می‌توانید از اسیدفولیک به عنوان یک مکمل استفاده کنید. مقدار خوراکی توصیه شده برای فولات در بزرگسالان ۴۰۰ میکروگرم در روز است. فولات، نوعی ویتامین B-۹، بخشی از گروه ویتامین‌های گروه B است، از جمله B-۶، B-۱۲ و B-۹، که به بدن کمک می‌کند سلول‌های قرمز خون تولید کند و از غذا انرژی دریافت کند.

فولات علاوه بر کمک به عملکرد ایمنی بدن و سلامت اعصاب، به بدن در تجزیه یک اسید آمینه به نام هموسیستئین نیز کمک می‌کند. وقتی هموسیستئین بیش از حد در بدن وجود داشته باشد، می‌تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. همچنین ممکن است در مورد فولات در رابطه با زنان باردار شنیده باشید. دلیل آن این است که فولات به کاهش خطر تغییر شکل ستون فقرات و مغز یا نقص لوله عصبی کمک می‌کند.

طبق دستورالعمل‌های مکمل‌های غذایی مؤسسه ملی بهداشت، مقدار توصیه شده غذایی برای فولات در بزرگسالان ۴۰۰ میکروگرم در روز است. با این حال، این میزان در طی بارداری به ۶۰۰ میکروگرم در روز و هنگام شیردهی به ۵۰۰ میکروگرم در روز افزایش می‌یابد. مصرف فولات کافی در صورتی که در حال حاضر باردار نیستید اما در تلاش برای بارداری هستید نیز مهم است.

برخی از منابع غذایی خوب برای فولات عبارتند از: کبد گوشت گاو، اسفناج آب پز، ماکارونی پخته شده، نخود، لوبیای چیتی و لوبیای سیاه. از آنجا که فولات یک ویتامین محلول در آب است، دریافت فولات بیش از حد از غذا خطرناک نیست. بدن می‌تواند از طریق ادرار از شر فولات اضافی خلاص شود.

اگرچه ممکن است بشنوید که مردم از کلمات فولات و اسید فولیک به جای هم استفاده می‌کنند، اما آنها متفاوت هستند. اسید فولیک فرم مصنوعی ویتامین B-۹ است. این بدان معنی است که این نوعی فولات است که در غذاهای غنی شده یا مکمل‌ها استفاده می‌شود. برخی از نمونه‌های غذاهای غنی شده با اسید فولیک شامل غلات، ماکارونی و نان است.

با این حال، یک خطر داشتن اسید فولیک بیش از حد (دوباره فرم مصنوعی فولات) این است که می‌تواند نشانه‌های کمبود ویتامین B۱۲ را پنهان کند. به این دلیل که اسید فولیک یکی از علائم رایج کمبود B-۱۲ به نام کم خونی مگالوبلاستیک را اصلاح می‌کند، اما صدمه به سیستم عصبی را اصلاح نمی‌کند. ممکن است تا زمانی که سیستم عصبی پیشرفته نباشد متوجه آسیب دیدگی آن نشوید. این کمبود می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به مغز، نخاع و اعصاب وارد کند. برای جلوگیری از این امر، ارائه دهنده خدمات درمانی شما ممکن است استفاده از مکمل اسید فولیک را توصیه کند که دارای ۱۰۰٪ مقدار توصیه شده روزانه ویتامین B-۱۲ نیز باشد.

همچنین ممکن است دریافت بیش از حد اسید فولیک خطر ابتلاء به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد اسید فولیک پس از تشخیص سرطان روده بزرگ ممکن است پیشرفت آن سرطان را تسریع کند. محققان هنوز در تلاشند تا ارتباط بین اسیدفولیک و سرطان را تشخیص دهند.

بهتر است فولات خود را از منابع غذایی طبیعی دریافت کنید زیرا اسید فولیک به اندازه فولات توسط بدن استفاده نمی‌شود. اگر این امکان وجود ندارد – یا اگر قصد بارداری، بارداری یا شیردهی دارید t ممکن است برای کمک به دریافت دوز اضافی به اسیدفولیک اعتماد کنید.

بیشتر مردم به اندازه کافی فولات دریافت می‌کنند. با این حال، علاوه بر زنان باردار یا شیرده، سایر جمعیت‌ها ممکن است به مکمل اسید فولیک نیاز داشته باشند. این شامل: افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا بیماری التهابی روده، که ممکن است در جذب فولات مشکل داشته باشند. افرادی که اندام‌های گوارشی را تحت عمل جراحی قرار داده‌اند. افرادی که اختلال در مصرف الکل دارند.

برخی از افراد یک نوع ژن به نام متیلن تترا هیدروفولات ردوکتاز یا MTHFR دارند. این نوع ژن، بدن شما از فولات آنطور که باید کارآمد استفاده نمی‌کند. اگر نوع ژن MTHFR دارید، با پزشک خود در مورد چگونگی دریافت فولات بیشتر از منابع غذایی طبیعی یا فرم قابل جذب اسید فولیک، مانند مکمل متیله شده صحبت کنید.

عوارض رژیم لاغری بدون توجه به مزاج

یک متخصص طب ایرانی در مورد رژیم غذایی، اظهار کرد: افراد برای لاغر شدن باید به مزاج خود توجه کنند چرا که عدم توجه به مزاج مشکلاتی را برای آنها در پی خواهد داشت. خوردن مستمر سالاد کاهو و گوجه خیار با هدف لاغر شدن باعث افزایش رطوبت بدن می‌شود و به جای لاغر شدن بیشتر زمینه ابتلاء به بیماری‌های گوارشی، کبدی، رحمی، پوست و مو را پدید می‌آورد.

ناصر رضایی پور، افزود: بسیاری برای لاغر شدن، بی توجه به مزاج خود، لزوم تنظیم فعالیت ورزشی از رژیم‌های کم کالری مانند سالاد یا نوشیدن آب کمک می‌گیرند. چنین افرادی، ابتدا وزن بدن آنها به سرعت کم می‌شود ولی خیلی زود به جایی می‌رسند که وزن‌شان ثابت می‌ماند و تغییری نمی‌کند.

وی تصریح کرد: مصرف مداوم خیار، کاهو، گوجه و نظیر این سردی‌ها با چاشنی ترش، موجب کاهش گرمی و افزایش تری بدن می‌شود که این رطوبت، در قالب بافت چربی (با طبیعت سرد و تر)، در بدن ذخیره‌می‌شود و در درازمدت موجب شکست رژیم، برگشت وزن و چاقی مجدد می‌شود.

این متخصص طب ایرانی، اظهار کرد: متأسفانه امروزه با افراد زیادی مواجه می‌شویم که شاید با گرفتن رژیم، بدون توجه به مزاج و موارد دیگر، چربی بدن آنها کم شده باشد ولی دچار آسیب‌هایی در دیگر اعضا هستند. کبد چرب، ریزش مو، مشکلات رحمی، چربی خون بالا، ضعف بدنی و روحی و موارد دیگر، ناشی از مصرف مداوم و زیاد مواد غذایی سرد. خیلی از این افراد که با رعایت رژیم‌های کم کالری و بدون توجه به طبیعت بدن و دیگر شرایط جسمی، روحی، سنی، اقلیمی اقدام به کاهش‌وزن می‌کنند، پس‌از مدتی چاقی آنها برمی‌گردد و حتی ممکن است چاق‌تر از گذشته شوند.

مصرف پنیر به کاهش زوال شناختی کمک می‌کند

بر اساس تحقیقات جدید، تغذیه ممکن است تأثیر مستقیمی بر قدرت شناختی در سال‌های بعد داشته باشد. یافته‌ها نشان می‌دهد پنیر در برابر مشکلات شناختی مرتبط با سن نقش حفاظتی دارد. محققان دانشگاه ایالتی آیووا داده‌های جمع آوری شده از ۱۷۸۷ فرد در رده سنی ۴۶ تا ۷۷ سال را در بریتانیا بررسی کردند.

این شرکت کنندگان در بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، پرسشنامه‌های را تکمیل کردند و سپس در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ و مجدداً ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، تحت دو ارزیابی مجدد قرار گرفتند. شرکت کنندگان در این سوالات در مورد نوع غذای مصرفی شأن پاسخ دادند. محققان بعد از بررسی پاسخ شرکت کنندگان به نتایج زیر دست یافتند:

۱. نشان داده شد که پنیر محافظ‌ترین ماده غذایی در برابر مشکلات شناختی مرتبط با سن، حتی در اواخر عمر است.

۲. مشخص شد که مصرف هفتگی گوشت بره، و نه سایر گوشت‌های قرمز، باعث بهبود قدرت شناختی طولانی مدت می‌شود.

۳. مصرف بیش از حد نمک بد است، اما فقط افرادی که در معرض ابتلاء به بیماری آلزایمر هستند برای پیشگیری از مشکلات شناختی به مرور زمان می‌توانند در این مورد اغماض کنند.
محققان معتقدند انتخاب درست ماده غذایی می‌تواند از بیماری و زوال شناختی پیشگیری نماید.

پنج خوراکی ضد بیماری را بشناسید

وقتی صحبت از سیستم ایمنی بدن شما می‌شود، قطعاً یکی از مهمترین بخش‌ها برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری خوراکی‌هایی است که می‌خوریم. درواقع اگرچه هیچ غذایی از شما در برابر بیماری محافظت نمی‌کند، اما رژیم کلی شما نقش مهمی در تقویت سیستم دفاعی دارد. اولین قدم در تقویت سیستم ایمنی بدن شما حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل غنی از غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات، چربی‌های سالم و پروبیوتیک‌ها در کنار پروتئین‌های با کیفیت است.

شیر

شیر منبع خوبی از سلنیوم و منبع قابل توجه روی است. یک فنجان شیر بدون چربی به ترتیب ۱۱ ٪ و ۷ ٪ مقدار توصیه شده روزانه سلنیوم و روی را تأمین می‌کند. سلنیوم عملکرد بسیاری از سلول‌های ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و کمبود روی عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند که نشان داده شده است با افزایش مصرف روی بهبود می‌یابد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی پلی فنول‌های آنتی اکسیدانی است که برای سیستم ایمنی بدن بسیار مهم محسوب می‌شوند. کلم بروکلی حاوی ترکیبی به نام سولفورافان گلوکوزینولات است که عامل مبارزه با بیماری و باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود.

زنجبیل

بهترین قسمت در مورد برخی از غذاهایی که از بیماری جلوگیری می‌کنند این است که می‌توانید مانند زنجبیل آن‌ها را درون سوپ خود بریزید. زنجبیل خواص ضد ویروسی قدرتمندی دارد.

سیر

سیر یک انتخاب برتر برای تقویت سیستم ایمنی بدن است، زیرا سیر سرشار از آلیسین است، یک ترکیب سولفوریک که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

ماست

ماستی که دارای خواص پروبیوتیکی است می‌تواند با ایجاد تعادل و کمک به بدن شما در تولید باکتری‌های مفیدی که می‌توانند باکتری‌های مضر دیگر را از بین ببرند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. علاوه بر پروبیوتیک‌ها، ماست منبع خوبی از ویتامین D است که به عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

کد خبر 461188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.