با خوردن این ادویه جوان شوید

راهکارهای تغذیه‌ای برای کنترل چربی خون، فواید کیوی برای سلامتی، دارچین ادویه‌ای برای جوانی، شناخت ارزش غذایی سویا و خواص شگفت انگیز کدوحلوایی برای سرماخوردگی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه در خصوص عوامل مؤثر در بالا رفتن میزان چربی خون، اظهار کرد: چربی خون و دریافت آن یک سطح خاص دارد برای مثال بخشی از میزان چربی خون از منابع غذایی دریافت می‌شود که برای متابولیسم، سوخت و ساز و عملیات‌های سیستم عصبی بدن مورد نیاز است.

حمید حاجی فرجی با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد کالری بدن از چربی‌ها تأمین می‌شود، اضافه کرد: بخشی از کالری مورد نیاز بدن توسط چربی‌ها تأمین می‌شود که ۱۰۰ درصد آن از منابع اسیدهای چرب غیر اشباع که در مغز دانه‌ها و دانه‌های روغنی یافت می‌شود است همچنین امگا ۳ و ۶ نیز در ماهی‌ها و منابع دریایی از جمله منابع دریافت اسیدهای غیر اشباع هستند و هرکدام به خودی خود می‌توانند در تقویت سیستم امینی بدن و جلوگیری از بروز مشکلات قلبی- عروقی، اختلال سلول‌های عصبی و مشکلات چشم تأثیر فراوانی داشته باشند همچنین به میزان زیادی التهابات را کاهش می‌دهند.

وی تصریح کرد: مشکلی که ما در بروز چربی خون با آن مواجهه هستیم ژنتیک، کم کاری تیروئید یا اختلالاتی مانند دیابت کنترل نشده و همچنین الگوی ناصحیح مصرف مواد غذایی است که منجر به بالا رفتن چربی خون می‌شوند. برای مثال در بیماران دیابتی یا افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می‌برند میزان تری گلیسیرید از ۱۵۰ تا ۲۰۰ بالاتر رفته و بیمار باید تحت درمان‌های پزشکی قرار گیرد بدیهی است زمانی که میزان HDL کاهش پیدا می‌کند فرد مبتلا به چاقی و فشار خون می‌شود که در چنین زمانی فرد به سندروم متابولیک مبتلا خواهد شد که ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را بالا می‌برد.

فرجی ادامه داد: درصد چربی دریافتی در بدن باید به همان میزان ۳۰ درصد باشد برای این منظور اصلاح سبک و شیوه غذایی، عدم مصرف غذاهایی با پخت ناسالم و یا فست فودها که با روغن‌های اکسیدشده تهیه می‌شوند و رژیم غذایی مناسب حتی در افرادی که مشکلات ژنتیکی دارند نیز می‌تواند به میزان بسیار قابل توجهی در بالا رفتن چربی خون نقش داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: وزن متعادل در افراد و کاهش وزن با استفاده از شیوه‌های اصولی می‌تواند از بروز چربی خون جلوگیری کند، در غیر این صورت کاهش وزن غیر اصولی خود به عنوان عامل افزایش چربی خون به شمار می‌رود.

این متخصص تغذیه، بیان کرد: کاهش مصرف قند و شکر و افزایش مصرف فیبر به میزان قابل توجهی برای جلوگیری از بروز چربی خون بالا مؤثر خواهد بود. مصرف روزانه ۵ تا ۷ واحد از سبزیجات خام و پخته، انجام فعالیت مناسب ورزشی به شکلی که ضربان قلب بالا رود، عدم مصرف چربی‌های ترانس که در شیرینی و شکلات وجود دارند، همچنین مصرف غذاهای غیر سرخ شده می‌توانند از بروز چربی خون بالا جلوگیری کنند.

خواص شگفت‌انگیز کدوحلوایی برای سرماخوردگی

کدو حلوایی یک گیاه علفی است که دارای ساقه‌های بلند و خزنده و برگ‌های پهن است. گل‌های این گیاه زرد و میوه آن شبیه خربزه و یا خیلی بزرگ‌تر از آن است. قسمت‌های مورد استفاده کدو حلوایی میوه، پوست، تخم میوه است. گل کدو حلوایی را می‌توان پخته و در ترشی، مربا و استفاده کرد.

کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد، اما بسیار کم کالری است به طوری که در هر ۱۰۰ گرم از این گیاه تنها ۲۰ کالری وجود دارد. کدو حلوایی یکی از نیروگاه‌های تولید ریزمغذی‌های حیات بخش در طبیعت است که با بیش از یکصد ماده مغذی و شفابخش بسته بندی شده و در عین حال برای حفظ زیبایی نیز بسیار مفید است.

این گیاه خوراکی حاوی اکسیدهای قدرتمند آنتی هیدروکسی است که یک اسید طبیعی در میوه است و سلول‌های مرده پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می‌کند. همچنین حاوی ویتامین A است که به تولید سلول‌های پوستی جدید و نرم‌تر و جوان‌تر شدن این بافت کمک می‌کند. کدو حلوایی با داشتن غنی‌ترین ریزمغذی‌ها، مجهز به سلاح‌هایی مؤثر برای مقابله با بیماری‌هاست. کدو حلوایی به دلیل داشتن مقادیر بالای کاروتنوئید ۳۰ درصد از بروز تمام انواع سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

علاوه بر این کدو حلوایی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای بتاکاروتن که در میوه‌ها و سبزی‌های نارنجی رنگ مثل هویج و کدو به وفور یافت می‌شود، از پوست در برابر تشعشعات ماورا بنفش محافظت می‌کند و مصرف عصاره آن به طور روزانه حتی تأثیر محافظتی کرم ضد آفتاب را افزایش می‌دهد. به علاوه عصاره کدو حلوایی لایه محافظتی روی پوست در برابر فاکتورهای محیط زیستی دیگر مثل آلودگی هوا، استرس و دود سیگار ایجاد می‌کند.

تخمه‌های کدو حلوایی به دلیل اینکه منابع سرشار از عنصر روی و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، مهارت و توان مغز را بالا برده و به شما کمک می‌کند بهتر و سریع‌تر فکر کنید، ذهن شما را تیزتر کرده و در عین حال سبب تقویت تراکم استخوان‌های سالم می‌شود. هر فردی در سال یک بار مبتلا به سرماخوردگی می‌شود و برای چند روز، فعالیت‌های روزمره مبتلایان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

کدوحلوایی یکی از داروهای مناسب برای نرم کردن سینه و خروج ترشّحات آن است. در دوره سرماخوردگی می‌توانید روزی یک تا دو بار، مقداری کدوحلوایی را بخارپز کرده به همراه عسل میل کنید. برای سرماخوردگی‌های ساده در فصل سرد، کدو حلوایی یک درمان مناسب است که می‌تواند به صورت بخار پز به همراه کمی پودر نبات و دارچین مصرف شود. کدو حلوایی منبع مناسب ویتامین E، C و بتاکاروتن است که همه آن‌ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.

سویا، خواص و ارزش غذایی آن

سویا از حبوبات بسیار پرخاصیت و سودمند بوده و به علت داشتن پروتئین و مواد مغذی در تغذیه انسان به کار می‌رود. از سویا فراورده‌های جانبی بسیاری نظیر شیر سویا، شیر خشک سویا، پنیر سویا، جوانه سویا، سس سویا و پروتئین گیاهی سویا تهیه می‌شود که هریک از ارزش غذایی بالا و خواص درمانی بی‌شماری برخوردار است.

در طب سنتی طبع لوبیای سویا را مشابه با خواص لوبیا دانسته، بنابراین طبع آن معتدل و بوداده آن کمی گرم است. برخی از مهمترین آن عبارتند از: مصرف سویا به دلیل میزان کلسترول کم برای بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی بسیار مفید بوده، خطر بروز سکته را کاهش می‌دهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در سویا، باعث محافظت بدن در برابر سرطان‌ها شده، سویا می‌تواند خطر سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ و بیماری کولون روده را کاهش دهد. به طور کلی سلامت روده بزرگ؛ تنظیم تخلیه و دفع مواد زائد از مهمترین خواص لوبیای سویا است.

از خواص لوبیای سویا برای زنان کاهش علائم یائسگی نظیر گرگرفتگی است. سویا بر پیشگیری از پوکی استخوان به ویژه در زنان بسیار مؤثر است. یکی از خواص لوبیای سویا که آن را متمایز نموده است، وجود موادی است که خاصیت شبه استروژن در بدن داشته و شبیه هورمون‌های جنسی زنانه در بدن عمل می‌کند. از این رو در جلوگیری از پوکی استخوان در دوران یائسگی مؤثر هستند.

مصرف سویا برای زنان مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک می‌تواند به بهبود متابولیسم آنان و سلامت قلب و عروق در این زنان کمک کند. فواید سویا در طب چینی شامل خاصیت مدر، ضد سم و تب بر است. همچنین دانه‌های سویا دارای خاصیت بادشکن نیز است و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

مصرف سویا با رشد تومورها مبارزه می‌کند. لوبیای سویا از نظر ویتامین‌های گروه B بسیار غنی است و دارای مقداری ویتامین‌های K, E, D, C و کمی کاروتن است. سویا همچنین دارای کلروفیل و آنتی بیوتیکی به نام کاناوالین نیز هست. مقدار پروتئین سویا ۵/۱ برابر گوشت گاو و منبعی غنی از پروتئین است و از آن می‌توان به عنوان جایگزین گوشت استفاده کرد.

فواید کیوی برای سلامتی

علاوه بر سیب، کیوی نیز از جمله میوه‌هایی است که مصرف مرتب آن می‌تواند فرد را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز کند. این میوه با دارا بودن انبوهی از مواد مغذی با فواید بسیاری برای سلامتی همراه است. یک عدد از این میوه حاوی ۶۱ کالری، ۱۵ گرم کربوهیدرات، سه گرم فیبر و تنها ۹ گرم قند طبیعی است. همچنین ویتامین C، کلسیم، آهن، ویتامین B۶، منیزیم، پتاسیم از مواد مغذی ضروری موجود در این میوه به حساب می‌آید.

به گفته متخصصین تغذیه، ترکیب‌های مغذی موجود در این میوه درصورتیکه به طور مرتب مصرف شود برای سلامت مفید هستند و می‌توانند هضم غذا را بهبود داده و سلامت سیستم ایمنی و متابولیک را تقویت کنند. مصرف میوه کیوی یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن است. ویتامین C یک اسید اسکوربیک است که بدن برای تشکیل ماهیچه، کلاژن و استخوان‌ها به آن نیاز دارد. نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد که خوردن کیوی می‌تواند به مبتلایان آسم کمک کند و ممکن است باعث کاهش خس خس در کودکان شود.

همچنین ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در کیوی می‌توانند با سفت شدن پوست هنگام مقابله با التهاب به کاهش آکنه کمک کند. علاوه بر این، کیوی سرشار از پتاسیم است که به عملکرد کلیه‌ها کمک کرده و مانع از تشکیل سنگ در کلیه‌ها می‌شود. وجود پتاسیم در کیوی به کاهش فشارخون بالا کمک می‌کند. یکی دیگر از مزایای کیوی برای سلامتی دارا بودن فیبر و آب است. فیبر به تجزیه غذا کمک می‌کند و میزان بالای آب موجود در کیوی نیز باعث می‌شود بدن آب کافی دریافت کند که هر دوی این فاکتورها به فرآیند هضم سالم غذا کمک می‌کنند.

با خوردن این ادویه جوان شوید

مصرف منظم دارچین می‌توانید نقشی حیرت‌انگیز در سلامتی افراد ایفا کند. دارچین از دیرباز به عنوان یک ادویه محبوب شناخته می‌شود و بسیاری از افراد نیز مایلند دارچین را در رژیم غذایی خود بگنجاند. دارچین را می‌توان یک داروی کمتر شناخته شده دانست. دارویی که ما اکنون تنها به شش خاصیتش می‌پردازیم.

دیابت نوع دو را مدیریت می‌کند

شاید حیرت انگیزترین و مهیج‌ترین مزیت مصرف روزانه دارچین، تأثیر آن بر دیابت نوع ۲ باشد. این امر می‌تواند با کاهش فشار خون و بهبود حساسیت به انسولین به مدیریت این بیماری کمک کند. برخی ترکیبات موجود در دارچین می‌توانند از اثرات انسولین تقلید کرده و به تنظیم قند خون کمک کنند، عملکردی که برای مبتلایان به دیابت بسیار مهم است.

کلسترول را کاهش می‌دهد

برخی مطالعات نشان می‌دهد که دارچین ممکن است به کاهش سطح LDL (کلسترول بد) و افزایش سطح HDL (کلسترول خوب) کمک کند. به طور خاص، دارچین ممکن است بتواند فعالیت آنزیمی را که باعث تولید کلسترول می‌شود، کاهش دهد، بنابراین میزان اسیدهای چرب موجود در خون را کاهش می‌دهد.

التهاب را کاهش می‌دهد

سینامالدئید یک ترکیب باورنکردنی است که بو و طعم خاصی به دارچین می‌بخشد و همچنین می‌تواند تورم را تسکین داده و از جمع شدن پلاکت‌های خون جلوگیری کند. ویژگی‌های ضد التهابی این ماده در اینجا متوقف نمی‌شود. همچنین می‌تواند برخی از مواد مرتبط با رشد غیر طبیعی سلول را مسدود کرده و در نتیجه خطر بیماری را کاهش دهد.

خوشبوکننده دهان

بسیاری از طرفداران آدامس، آدامس دارچینی را دوست دارند، زیرا دارچین شامل سینامالدئید است که باکتری‌های دهان را از بین می‌برد. با جوشاندن ۵ چوب دارچین در یک فنجان آب می‌توانید از مایع مانند دهان شویه معمولی استفاده کنید.

به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌ها از این جهت مهم هستند که به بدن کمک می‌کنند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند، ثابت شده است که کمبود آنتی اکسیدان‌ها به سلول‌ها آسیب می‌رساند و تقریباً در هر بیماری مزمن از جمله دیابت نوع ۲ نقش دارد. با کمال تعجب، توانایی آنتی اکسیدانی دارچین نسبت به بسیاری از غذاهای فوق‌العاده شناخته شده برتر است.

کاهش علائم پیری

با افزایش سن پوست، کلاژن و الاستین کمتری تولید می‌شود، پروتئین‌هایی که به صاف و لطیف نگه داشتن پوست کمک می‌کنند. بسیاری از لوسیون‌ها و کرم‌ها ادعا می‌کنند که به افزایش تولید این پروتئین‌ها کمک می‌کنند، اما عصاره دارچین ممکن است بدون کمک مواد شیمیایی، این کار را انجام دهد.

کد خبر 459278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.