کاهش ۲۵ درصدی خطر مرگ زودرس با غذاهای تند/ درمان و پیشگیری از سرماخوردگی با زنجبیل

توصیه‌های تغذیه‌ای مهم به مبتلایان کرونا با علائم گوارشی، کاهش ۲۵ درصدی خطر مرگ زودرس با غذاهای تند، تغذیه سالمندان در دوره شیوع بیماری کووید ۱۹، تاثیر مضر رژیم‌های غذایی با میزان بالای چربی در بدن و درمان و پیشگیری از سرماخوردگی با زنجبیل را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که علائم گوارشی مثل اسهال، یبوست، درد شکم و نفخ در یک سوم مبتلایان به کرونا می‌تواند بروز کند و این علائم گوارشی بیشتر در بزرگسالان رخ می‌دهد، هر چند که در کودکان هم اسهال به عنوان یکی از علائم ابتلاء به کرونا مشاهده شده است. در کشور ما هم علائم گوارشی به دنبال ابتلاء به کرونا بسیار مشاهده می‌شود و این علائم گوارشی می‌تواند ناشی از ترس و استرس بیماری کرونا نیز باشد، هم چنین به دنبال عفونت ریوی نیز می‌توان شاهد علائم گوارشی بود.

اگر فردی دچار سندروم روده تحریک‌پذیر باشد، فرد می‌تواند نسبت به سندروم تحریک‌پذیر آگاهی داشته باشد یا اینکه در بسیاری از موارد افراد که از وجود سندروم روده تحریک‌پذیر بی‌اطلاع هستند؛ در نتیجه می‌توانند در طول بیماری و ابتلاء به کرونا، علائم گوارشی را نیز نشان دهند. یکی از این علائم گوارشی که در مبتلایان خود را نشان می‌دهد اسهال است و موارد تغذیه‌ای در حین ابتلاء به کرونا و وجود اسهال وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشت.

بر اساس این مطلب که از سوی فرناز نوری‌زاده، متخصص تغذیه ورزشی تهیه شده، آمده است: در حین اسهال دفع مایعات بسیار افزایش می‌یابد و باید مصرف مایعات را افزایش دهید تا از کم‌آبی در بدن جلوگیری کرده و آب ازدست‌رفته نیز جبران شود.

همچنین می‌توانید زیر نظر پزشک از محلول‌های اوآراس استفاده کنید که علاوه بر آب از دست رفته املاح و الکترولیت‌ها را نیز جبران می‌کند. می‌توانید از دوغ کم‌نمک نیز استفاده کنید و فراموش نکنید که مصرف نوشیدنی‌های شیرین به بدتر شدن اسهال کمک می‌کند.

در زمان اسهال از مصرف غذاهای سرخ‌شده و همچنین مواد غذایی پرچرب باید پرهیز کنید و باید بدانید استفاده از لبنیات در زمان اسهال به بدتر شدن اوضاع کمک می‌کند. عدم استفاده از لبنیات و مشتقات آن مثل پنیر و کره و بستنی را باید رعایت کنید. البته از ماست‌های "پروبیوتیک" و دوغ می‌توانید استفاده کنید. در زمان اسهال استفاده از میوه‌ها و سبزیجات و حبوبات به علت فیبر بالایی که دارند می‌تواند به بدتر شدن اسهال منجر شود.

از میوه موز می‌توانید استفاده کنید، همچنین پوره سیب بسیار مناسب است و میوه سیب فیبر بالایی دارد، اما هنگامی که پخته می‌شود می‌تواند به راحتی هضم شود و برای زمان اسهال مناسب است، البته فراموش نشود که نباید به آن شکر اضافه کرد. از برنج سفید و نان‌های سفید مثل نان لواش و نان‌های ساندویچی و نان تست استفاده کنید و استفاده از نان سبوس‌دار مثل نان سنگک توصیه نمی‌شود.

مصرف نکردن نوشیدنی‌های شیرین مانند قندها و محصولات حاوی شکر و شیرینی، همچنین قهوه و کافئین باید در رژیم غذایی مبتلایان رعایت شود و از مرغ به صورت سوپ مرغ رقیق‌شده یا به صورت بخارپز و آب‌پز در برنامه غذایی مبتلایان نیز استفاده کنید.

تأثیر مضر رژیم‌های غذایی با میزان بالای چربی در بدن

مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف بیش از حد غذاهای با درجه فرآوری بالا می‌تواند سبب درد عضلانی شود. تحقیقات مختلف از تأثیرات مضر رژیم‌های غذایی با میزان بالای چربی، شکر و غذاهای فرآوری شده بر بدن حکایت می‌کنند. به گفته محققان مصرف زیاد شکر و غذاهای فرآوری شده عوارض متعددی از جمله افزایش ریسک چاقی، دیابت، سرطان و حتی زوال عقل را در پی دارد. حال جدیدترین تحقیقی که در رابطه با غذاهای فرآوری شده انجام گرفته یکی دیگر از تأثیرات مخرب این قبیل غذاها را فاش می‌کند.

محققان دانشگاه Rovira i Virgili اسپانیا از موش‌های نر برای بررسی تأثیر احتمالی رژیم غذایی بسیار پرکالری، با درجه فرآوری بالا (Ultra Processed) و سرشار از شکر و چربی روی درد استفاده کردند. محققان موش‌ها را به دو گروه تقسیم کرده و به یک گروه غذاهای با شکر زیاد و به گروه دیگر غذاهای با چربی بالا دادند. محققان پس از شش هفته موش‌ها را بررسی کرده و متوجه شدند موش‌هایی که غذاهای پرشکر مصرف کرده دچار افزایش آدیپوسیت عضلانی (Intramuscular Adipocytes) یا سلول‌های چربی شده‌اند که در موش‌های گروه دیگر دیده نمی‌شد.

موش‌های هر دو گروه اما دچار افزایش انتقال عصبی-ماهیچه‌ای (Neuromuscular Transmission) شدند که تا هفته‌ها پس از پیروی آن‌ها از رژیم غذایی استاندارد دیده می‌شد. به گفته محققان افزایش انتقال عصبی-ماهیچه‌ای سبب درد عضلانی می‌شود. موش‌ها پس از پیروی از رژیم غذایی استاندارد به وزن مناسب برگشتند ولی چندین هفته طول کشید تا انتقال عصبی-ماهیچه‌ای در آن‌ها به حالت عادی برگردد. چاقی که اغلب به دلیل مصرف بیش از حد شکر و غذاهای با درجه فرآوری بالا به وجود آید، به خاطر فشاری که بر بدن وارد می‌کند به درد ربط داده شده است. اما تحقیق جدید نشان می‌دهد که اضافه وزن تنها دلیل درد عضلانی نبوده و احتمالاً به فعل و انفعالاتی که به خاطر رژیم غذایی نامناسب درون بدن رخ می‌دهند نیز ربط دارد.

کاهش ۲۵ درصدی خطر مرگ زودرس با غذاهای تند

دانشمندان دانشگاه اوهایو آمریکا اعلام کردند که خوردن غذای تند باعث می‌شود احتمال مرگ زودرس در افراد به یک چهارم (۲۵ درصد) کاهش یابد. افرادی که به طور منظم غذاهای تند را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند بین ۲۳ الی ۲۶ درصد از احتمال مرگ زودرس آن‌ها به دلیل ابتلاء به بیماری قلبی یا سرطان کاسته می‌شود.

یکی از محققان این تحقیق گفت: فلفل تازه و تند و فلفل سیاه از بهترین چاشنی‌های تند برای اضافه کردن به غذا هستند که به شما کمک می‌کنند نمک را از غذاهای خود حذف کنید. دانشمندان آمریکایی توصیه کردند که در دوران قرنطینه حتماً از غذاهای تند استفاده کنید. همچنین در فصل زمستان مصرف این نوع غذا بسیار سودمند است.

درمان و پیشگیری از سرماخوردگی با زنجبیل

ابتلاء به عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مجاری تنفسی که با نام کلی سرماخوردگی شناخته می‌شود، از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در فصل زمستان و گاهاً در سایر فصول، افراد به آن سالی حداقل یک مرتبه مبتلا می‌شوند و برای چند روز تا یک هفته، فعالیت‌های روزمره مبتلایان را تحت تأثیر خود قرار دهد. مصرف زنجبیل تازه باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود و به بدن کمک می‌کند تا توان بیشتری برای مقابله و پیشگیری از سرماخوردگی داشته باشد. زنجبیل تازه را می‌توان به عنوان مواد اولیه برای تهیه غذا در وعده‌های روزانه استفاده کرد و یا آن را به صورت دمنوش مصرف نمود.

زنجبیل تازه از جمله گیاهان دارویی است که تأثیر فوق‌العاده‌ای در پیشگیری از ابتلاء به سرماخوردگی به ویژه در فصول سرد دارد. این گیاه خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی داشته و یکی از بهترین و مؤثرترین گیاهان دارویی برای تقویت و بیشتر کردن توان سیستم ایمنی و دفاعی بدن محسوب می‌شود.

چای زنجبیل، عسل و آبلیمو: یکی از دمنوش‌های مفید برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و التیام علائم ناشی از سرما خوردن، دمنوش چای زنجبیل و عسل و آبلیمو است. عسل دارای اثر تسکین دهنده است و خارش گلو را آرام می‌کند. همچنین آبلیمو سرشار از ویتامین C بوده، به علاوه لیمو پر از فیتوکمیکال‌ها هم هست، این ترکیبات سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

چای زنجبیل، عسل و آبلیمو + میخک: چنانچه دچار سرماخوردگی شده‌اید و در ضمن از مشکلات سینوس هم رنج می‌برید، میخک را به ترکیب زنجبیل، عسل و آبلیمو اضافه کنید، چرا که عسل و میخک در کنار هم تأثیر آرامش‌بخش فوق‌العاده‌ای برای باز کردن راه‌های سینوس و بینی دارند.

با توجه به ارتباط مصرف زنجبیل و سرماخوردگی و تأثیر آن بر پیشگیری و بهبود علائم این بیماری، به طور کلی هر جا و هر زمان که اولین علائم سرماخوردگی را حس کردید، مصرف چای زنجبیل را آغاز کنید، مصرف زنجبیل تازه در اولین روز شروع سرماخوردگی، از بروز سرماخوردگی شدیدتر پیشگیری کرده، مصرف آن نه تنها آرامتان می‌کند بلکه سیستم ایمنی بدنتان را نیز تحریک کرده و شما را گرم می‌کند.

مصرف زنجبیل تازه برای درمان آنفلوانزا، سرماخوردگی‌های شدید نیز بسیار مفید و مثمر است. چنانچه سرماخوردگی داشته و دچار گلو درد بوده و در مسافرت به سر می‌برید، از تونیک زنجبیل استفاده کرده و علائم سرماخوردگی خود را کاهش دهید. در زمینه ارتباط زنجبیل و سرماخوردگی به توصیه متخصصین می‌توان در زمان ابتلاء به بیماری چند برگ گیاه زنجبیل را جوید یا عصاره به دست آمده از برگ‌های آن را غرغره کرد تا دردها و التهابات گلو تسکین یابد. در مناطق سرد و کوهستانی، استفاده از زنجبیل برای کنترل و درمان سرمازدگی بدن مفید و بسیار رایج است. برای این منظور ترکیب برگ‌ها یا پودر زنجبیل در آب گرم و قرار دادن پاها در آن توصیه شده است.

تغذیه سالمندان در دوره شیوع بیماری کووید ۱۹

مهمترین توصیه تغذیه‌ای برای سنین سالمندی، مصرف غذاهای ساده و کم حجم است؛ به شکلی که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی تأمین شود. در بخش یک این مطلب به موضوعاتی نظیر اهمیت مصرف ویتامین D و ضرورت کاهش چربی در رژیم غذایی سالمندان پرداخته شد، بخش دوم این مطلب را باهم دنبال می‌کنیم: مهمترین توصیه تغذیه‌ای برای سنین سالمندی، مصرف غذاهای ساده و کم حجم است؛ به شکلی که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی تأمین شود. در بخش یک این مطلب به موضوعاتی نظیر اهمیت مصرف ویتامین D و ضرورت کاهش چربی در رژیم غذایی سالمندان پرداخته شد، بخش دوم این مطلب را باهم دنبال می‌کنیم:

آهن از ریزمغذی‌هایی است که در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مؤثری دارد. سالمندانی که به دلیل دریافت کم منابع غذایی آهن دچار کمبود آهن و کم خونی می‌شوند، مقاومت کمتری در مقابل عفونت‌ها و به ویژه ویروس کرونا دارند. گوشت قرمز، مرغ، ماهی از منابع غنی آهن هستند. برای جذب بهتر آهن وعده غذایی توصیه می‌شود از سالاد و سبزی تازه و خام، آبلیموی تازه، آب نارنج که حاوی ویتامین c است، همراه با غذا استفاده شود. در صورتی که پزشک کمبود آهن و کم خونی سالمند را تشخیص داده است، دوز درمانی مکمل آهن با توصیه پزشک برای رفع کم خونی باید مصرف شود.

حبوبات و زرده تخم مرغ، سبزی‌های تیره مثل جعفری، برگ چغندر، برگ‌های تیره کاهو، انواع خشکبار و مغزها نیز به تأمین آهن موردنیاز بدن کمک می‌کنند. مصرف چای به ویژه بعد از غذاهای گیاهی حاوی آهن (آهن غیر هم) مانند حبوبات و غلات از جذب آهن جلوگیری می‌کند؛ بنابراین سالمندان باید از مصرف چای از یک ساعت قبل تا دو ساعت بعد از غذا خودداری کنند. ریزمغذی «روی» نیز در افزایش ایمنی بدن نقش دارد. کمبود دریافت روی از منابع غذایی در سالمندان شایع است. همچنین ممکن است با بالا رفتن سن، جذب روی در بدن کمتر شود.

برخی از داروها مانند مکمل کلسیم در صورت مصرف همزمان با غذاهای حاوی روی می‌توانند سبب کمبود روی در بدن شوند. گوشت، شیر و لبنیات، تخم مرغ و حبوبات از منابع غنی روی است. به طور کلی با مصرف منابع غذایی حاوی پروتئین به ویژه پروتئین حیوانی هر دو ریزمغذی آهن و روی تأمین می‌شود. «منیزیم» یکی از املاح مؤثر در استحکام و مقدار توده عضلانی بدن است. کمبود این عنصر نیز یکی از مشکلات تغذیه‌ای در این سنین است و در افراد مبتلا به سو تغذیه و سو جذب مواد غذایی نیز بیشتر مشاهده می‌شود. منابع غذایی حاوی منیزیم شامل آجیل، لوبیای سویا، انواع گوشت‌ها می‌شود.

مصرف زیاد مواد قندی و شیرین، غذاهای چرب و سرخ شده و پرنمک موجب تحریک سیستم ایمنی می‌شود و بهتر است سالمندان از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنند. سالمندانی که دچار بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، فشار خون بالا و چربی خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی هستند لازم است کماکان رژیم غذایی معمول خود را با مشورت کارشناسان تغذیه رعایت کنند.

کد خبر 455594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.