از تاثیر ویتامین D بر پوست غافل نشوید/مصرف نخود فرنگی و کاهش خطر دیابت

نقش ویتامین و پروبیوتیک در بهبود کرونا، تأثیر روغن پالم شیرخشک در کاهش تراکم استخوانی کودک، تأثیر ویتامین D بر پوست، خطر چربی‌های ترانس در موادغذایی و بروز سکته قلبی و مصرف نخود فرنگی و کاهش خطر دیابت را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه هنوز ویژگی‌های ویروس کرونا شناخته شده نیست و نمی‌توان با قاطعیت درباره عوارض آن سخن گفت، اظهار کرد: مصرف خودسرانه مکمل‌های ویتامینی و پروبیوتیک‌ها برای تقویت سیستم ایمنی توصیه نمی‌شود.

مرجان مهدوی روشن درباره نقش تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی به ویژه در ایام کرونا، افزود: سیستم ایمنی فرد مبتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا یا کرونا ضعیف می‌شود و بدنش تحلیل می‌رود لذا باید دریافت مناسب مواد غذایی داشته باشد.

وی اولین و مهمترین راهکار برای بیمار مبتلا به کرونا را مصرف مایعات و نوشیدنی‌های گرم دانست و گفت: مایعات باید به صورت آب جوشیده گرم، چای، شیر گرم و سوپ مصرف شود تا بتواند به بهبودی بیمار کمک کند. در واقع افزایش حجم دریافت مایعات در این ایام خیلی مهم است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا به ویژه مبتلایان از مصرف غذاهای مضر پرهیز کنند، اضافه کرد: مصرف چربی‌ها و روغن‌ها و سرخ کردنی‌ها در برنامه غذایی محدود شود و سعی کنید غذاهای پخته شده و یا کم روغن استفاده کنید.

مهدوی روشن، بی‌اشتهایی را یکی از عوارض بیماری‌های ویروسی مانند کرونا دانست و تصریح کرد: افراد مبتلا به دلیل شرایط بیماری اشتهایی برای خوردن وعده‌های غذایی ندارند لذا توصیه می‌شود در طول روز حجم وعده‌ها را کم و تعداد وعده‌ها را بیشتر کنید و همان مقدار مواد غذایی روزانه را در چندین وعده بخورید. همچنین مایعات، میوه و سبزیجات نیز در طول روز پخش شود و به یکباره در حجم زیاد مصرف نشود.

وی با اشاره به تأثیر سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا بر روی مسیرهای تنفسی و تارهای صوتی، اشاره کرد: در ایام بیماری از مصرف غذاهای ترش و چرب اجتناب کنید و بیشتر حبوبات پخته شده را در برنامه غذایی خود بگنجانید. همچنین مصرف مایعات سرد و خنک نیز توصیه نمی‌شود.

این متخصص تغذیه، یکی از عملکردهای ویتامین «C» را در تقویت سیستم ایمنی دانست و اضافه کرد: اگر فردی دچار بیماری کرونا شود، سیستم ایمنی او تحت تأثیر قرار می‌گیرد لذا مصرف ویتامین «C» می‌تواند در به دست آوردن سلامتی فرد کمک کند، اما افراد سالم سعی کنند مکمل نخوردند و نیاز بدنشان را از طریق منابع غذایی دریافت کنند.

وی منبع دریافت ویتامین «C» را هم قرص‌های مکمل و هم مواد غذایی دانست و ادامه داد: مرکبات، کیوی، گوجه فرنگی سرشار از ویتامین «C» هستند لذا فردی که وضعیت تغذیه‌ای مناسبی دارد و می‌تواند مواد غذایی مذکور را مصرف کند، مکمل مصرف نکند.

مهدوی روشن با تاکید بر اینکه ضعف شدید جسمانی یکی دیگر از عوارض ابتلاء به کرونا است، گفت: چنین افرادی نیازمند مکمل ویتامین «C» هستند، اما حتماً باید با دستور پزشک و بر اساس شدت بیماری باشد.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد: هنوز ویژگی‌های ویروس کرونا شناخته شده نیست و نمی‌توان با قاطعیت درباره عوارض آن سخن گفت، مصرف خودسرانه مکمل‌های ویتامینی و پروبیوتیک‌ها برای تقویت سیستم ایمنی توصیه نمی‌شود.

وی از دیگر عوارض بیماری کرونا را اختلالات گوارشی دانست و افزود: پروبیوتیک‌ها علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، به دستگاه گوارش کمک می‌کنند لذا بهتر است از غذاهای حاوی پروبیوتیک استفاده کنیم و به سمت مکمل آن نرویم.

مهدوی روشن، فرآورده‌های لبنی را حاوی پروبیوتیک دانست و گفت: استفاده از لبنیاتی که پروبیوتیک به آنان اضافه شده، توصیه می‌شود، اما هنوز یافته‌های علمی نظری درباره تأثیر مصرف مکمل پروبیوتیک بر تقویت سیستم ایمنی ندارد.

وی با تاکید بر لزوم مصرف مناسب میوه و سبزی و لبنیات کم چرب در طول روز، خاطرنشان کرد: در این ایام از مصرف لبنیات سنتی پرهیز کنید، زیرا این نوع لبنیات آلودگی‌هایی به همراه دارند که مصرف آنان ضعف سیستم ایمنی را ایجاد می‌کند.

این متخصص تغذیه، با اشاره به اینکه مواد غذای خام به دلیل تماس با آلودگی‌های تنفسی و دستی امکان انتقال ویروس کرونا را دارند، اظهار کرد: کرونا بر اثر حرارت بالای ۷۰ درجه سانتی گراد از بین می‌رود، اما اگر ماده غذایی در تماس با فرد آلوده باشد، می‌تواند موجب انتقال ویروس شود لذا مواد غذایی قابل حرارت دادن را حتماً قبل از مصرف گرم کنید؛ البته فریز کردن مواد غذایی نیز موجب از بین رفتن کرونا نمی‌شود، زیرا این ویروس در سرما ماندگاری دارد.

خطر چربی‌های ترانس در مواد غذایی و سکته قلبی

پزشکان تاکید کرده‌اند که چربی‌های ترانس موجود در مواد غذایی بسته بندی شده خطر ابتلاء به سکته قلبی را به شدت افزایش می‌دهد. چربی‌های ترانس موجود در غذاها خطر ابتلاء به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

باید توجه داشته باشیم که چربی‌های ترانس تولید شده در بازار به عنوان یک طعم دهنده به غذاها محسوب می‌شوند و برای افزایش ماندگاری آن‌ها در نظر گرفته شده‌اند. افرادی که از غذاهای مملو از این ماده غذایی مصرف می‌کنند بیشتر به دیابت مبتلا شده همچنین دچار حمله قلبی یا سکته می‌شوند.

برای داشتن یک سبک زندگی سالم، متخصصان و پزشکان تغذیه داشتن یک رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی منظم را توصیه می‌کنند. "عایشه بویاژ" از متخصصان علم تغذیه، اظهار کرد: باید یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از روغن زیتون درجه یک، سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات و محصولات لبنی را بر رژیم‌های غذایی دیگر ترجیح دهیم.

"اونر اوزدوگان" نیز توضیح داد که ورزش کردن و پرهیز از مصرف چربی‌های ترانس از دوره کودکی امری ضروری است. ترکیه پس از اتحادیه اروپا محدودیت‌هایی را برای چربی‌های ترانس در مواد غذایی وضع کرده است. سازمان بهداشت جهانی هم برای حذف این مؤلفه از زنجیره تأمین مواد غذایی تا سال ۲۰۲۳ هدف گذاری کرده است.

از تأثیر ویتامین D بر پوست غافل نشوید

برای نگهداری از پوست خود می‌بایست ویتامین‌هایی که پوست به آن‌ها نیازمند است را بشناسید و مواد غذایی که سرشار از آن ویتامین‌ها باشند را بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانید. ویتامین‌ها پوست را هیدراته می‌کنند. آن‌ها می‌توانند سلول‌های مرده پوست را از بین برده و سلول‌های جدید و نو را جایگزین آن‌ها کنند. عفونت‌ها و استرس اکسیداتیو نیز به کمک ویتامین‌های مورد نیاز پوست از بین خواهند رفت. در صورتی که برای کاهش روند پیری پوست خود در حال تلاش هستید یا می‌کوشید پوست‌تان را نرم و لطیف کنید و کلیه مشکلات پوستی را برطرف کنید می‌بایست ویتامین کافی به پوست برسانید.

پوست وسیع‌ترین و گسترده‌ترین ارگان بدن است که باید در برابر تابش اشعه‌های فرابنفش خورشید محافظت شود. نخستین توصیه متخصصان پوست این است که از کرم‌های ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید. علاوه‌بر استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، ویتامین‌ها نیز در حفظ سلامت پوست و نیز حفظ جوانی پوست نقش بسزایی دارند. بهترین ویتامین‌ها برای پوست عبارت‌اند از ویتامین E، ویتامین C، ویتامین D و ویتامین K که هم در مکمل‌های غذایی و هم در محصولات مراقب از پوست یافت می‌شوند.

ویتامین D یکی از بهترین ویتامین‌ها برای پوست است. این ویتامین بیش از هر روش دیگری بر اثر جذب پوستیِ نور آفتاب در بدن ساخته می‌شود. طی این فرایند، کلسترول پوست به ویتامین D تبدیل می‌شود. ویتامین D سیستم ایمنی بدن و توانایی بدن را تقویت می‌کند و جوانی با عفونت‌ها به خصوص عفونت‌های پوست مبارزه می‌کند. این ویتامین برای سلامت پوست بسیار بسیار مهم است. پاتوژن‌های خارجی که به صورت دائم در معرض سموم هستند به کمک این ویتامین پاکسازی می‌شوند و بهبود می‌یابند.

ویتامین D برای پوست فوایدی دارد که عبارتند از:

اگزما و پسوریازیس: یکی از شناخته شده‌ترین کاربردهای ویتامین D درمان اگزما و پسوریازیس است. برای درمان این بیماری‌ها از کرم موضعی ویتامین D یا مکمل‌های ویتامین D استفاده می‌شود.

درمان آفتاب سوختگی: ویتامین D۳ دارای خواص ضد التهابی قوی است و برای درمان آفتاب سوختگی مفید است.

جوان سازی پوست صورت: ویتامین D دارای خواص آنتی اکسیدانی است که از پیری زودرس جلوگیری کرده و برای رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت مفید است.

مصرف نخود فرنگی و کاهش خطر دیابت

یک جهش طبیعی در نخود سبز پیدا شده است که باعث سلامت آنها می‌شود، خصوصاً اگر هدف جلوگیری از خطر دیابت باشد. دلیل آن این است که مواد چروکیده، که هنوز در فروشگاه‌های مواد غذایی معمولی موجود نیست، کربوهیدرات کمتری دارند اما مقدار نشاسته مقاوم در برابر آن بیشتر است. بدن مدت بیشتری طول می‌کشد تا نشاسته مقاوم را که به جلوگیری از افزایش قند خون در بروز دیابت نوع دو کمک می‌کند را تجزیه کند.

این مطالعه همچنین نشان داد که خوردن آرد ساخته شده از نخودهای چروکیده، نه فقط خوردن نخود فرنگی، اثر مفیدی دارد. محققان، خارج از مؤسسات در انگلیس، می‌گویند یافته‌های آنها “یک استراتژی رژیم غذایی جایگزین” برای مبارزه با افزایش نرخ دیابت نوع دو در سطح جهانی ارائه می‌دهد. به طور کلی، دانشمندان دریافتند نخود فرنگی‌های چروکیده منجر به کمتر شدن گلوکز در روده کوچک می‌شوند، که منجر به پایداری قند خون و تغییرات سالم در باکتری‌های روده می‌شود که با سلامت متابولیک طولانی مدت مرتبط است.

هنگام پردازش نخود فرنگی به آرد، اثر ساختار مواد غذایی آن از دست می‌رود اما حتی بدون ساختار آن، تأثیر آن بر قند خون حفظ می‌شود. این مهم است زیرا می‌توان از آرد نخود برای تولید یک سری غذاها استفاده کرد. نخودهای چروکیده فوایدی دارند، به ویژه در میان افراد در معرض ابتلاء به دیابت نوع دو، نخود فرنگی معمولی هنوز یک غذای بسیار سالم است که دارای ویتامین‌های A، B، C، K، فیبر و پروتئین است.

تأثیر روغن پالم شیر خشک در کاهش تراکم استخوانی کودک

از ابتدای خلقت انسان شیر مادر نخستین غذای نوزاد بوده است و هم اکنون نیز در بسیاری جوامع، نوزاد در ماه‌های اول تولد از شیر مادر تغذیه می‌کند. با این حال، طی چند دهه اخیر به دلایل مختلف از شیر خشک به عنوان جایگزین یا مکمل شیر مادر برای تغذیه نوزادان استفاده می‌شود. فرمول شیر خشک شیر خشک نوزاد، امولسیون دهیدراته ای متشکل از پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای تغذیه نوزادان است. برای تأمین اجزای مذکور در فرمولاسیون شیر خشک از منابع متفاوتی استفاده می‌شود که هدف نزدیک کردن فرمول شیر خشک به شیر مادر و جبران نقصان ریزمغذی‌های آن است.

فرمول‌های شیر خشک

نوزاد به چهار گروه اصلی تقسیم می‌شود: فرمول بر پایه شیر گاو، فرمول بر پایه شیر و آب پنیر، فرمول بر پایه سویا و فرمول بر پایه هیدرولیزات های پروتئینی که در بین آن‌ها فرمول بر پایه شیر گاو متداول‌تر است. مقدار چربی و قند لاکتوز در شیر گاو کمتر از شیر مادر است در حالی‌که مقدار پروتئین و مواد معدنی شیر مادر بیشتر از شیر گاو است. به همین دلیل شیر گاو به تنهایی برای فرموله کردن شیر خشک نوزاد کافی نیست و نیاز به اصلاح دارد. بدین منظور با توجه به نیازهای نوزاد، فرمول‌های شیر خشک طی سال‌های متمادی طراحی شده و توسعه یافته است.

اصلاح چربی شیر گاو برای تولید شیرخشک

به منظور اصلاح چربی شیر خشک از روغن‌های گیاهی مختلف مانند روغن ذرت، روغن نارگیل، روغن کنجد، روغن گلرنگ و … استفاده می‌شود. در اصلاح چربی شیر خشک علاوه بر مقدار چربی، مقدار اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب تک چند غیراشباعی و نسبت آن‌ها، مقدار اسیدهای چرب ضروری و ترکیب اسیدهای چرب موجود در شیر خشک فرموله شده باید مورد توجه قرار گیرد و با توجه به شیر مادر و نیاز نوزاد اصلاح و فرموله شود.

مقایسه ترکیب چربی شیر خشک با شیر مادر

در شیر مادر نسبت اسیدهای چرب اشباع به چند غیراشباعی یک است در حالی‌که این نسبت در شیر گاو ۶۵ به ۳۵ است. همچنین در میان اسیدهای چرب اشباع مقدار اسید پالمیتیک در شیر انسان به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ درصد است در حالی‌که در شیر گاو به طور متوسط ۵/۲ درصد اسید پالمیتیک وجود دارد که بسیار کمتر از شیر مادر است، به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان به منظور جبران این نقصان اقدام به استفاده از روغن پالم در فرمولاسیون شیر خشک می‌کنند زیرا روغن پالم حاوی مقدار زیادی اسید پالمیتیک است.

محققان استفاده از روغن پالم را در فرمولاسیون شیر خشک نوزادان توصیه نمی‌کنند زیرا برخی گزارش‌ها حاکی از این است که نوزادانی که از شیر خشک‌های فرموله شده با روغن پالم تغذیه می‌کنند از سلامتی کمتری برخوردار هستند. بر مبنای این تحقیقات وجود روغن پالم در فرمول شیر خشک منجر به کاهش جذب کلسیم می‌شود و تراکم استخوان را در نوزادان کاهش می‌دهد. با این حال به پژوهش‌های بیشتری در این زمینه نیاز است.

کد خبر 453488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.