پیشگیری از بیماری‌ها در سوداوی مزاجان/ ‏پیروی از ابعاد شش گانه سبک زندگی

عضو گروه طب ایرانی و مدرس دانشکده علوم پزشکی اصفهان گفت: به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف در افراد سودا مزاج، دستورات خاصی در ابعاد شش گانه سبک زندگی از منظر طب ایرانی آورده شده است.

محمود بابائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: افراد سودا مزاج افرادی متفکر، مستقل، هدفمند، خلاق در هنر و دارای برنامه‌ریزی دقیق هستند ولی مستعد بروز بیماری‌هایی همچون بی‌خوابی، افسردگی، غم، نفخ روده و معده، درد معده، خشکی و ترک پوست هستند.

وی افزود: به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف در این نوع مزاج، دستورات خاصی در ابعاد شش گانه سبک زندگی از منظر طب ایرانی آورده شده است.

این متخصص طب سنتی ایران خاطرنشان کرد: سفرهای کوتاه به مناطق معتدل خوش آب و هوا، ورزش ملایم و پیاده روی بعد از شام (حدود ۱۰ -۱۵ دقیقه) و پرهیز از کم خوابی و بی‌خوابی در پیشگیری از بیماری‌های مختلف افراد سودا مزاج بسیار مهم است.

بابائیان عنوان کرد: میزان استراحت توصیه شده در این افراد حدود ۶ تا هفت ساعت است. البته به منظور جلوگیری از افزایش خشکی به خصوص در فصل تابستان، افراد سودا مزاج بهتر است نزدیک ظهر حدود ۵۰ دقیقه خواب کوتاه داشته باشد.

وی تصریح کرد: از دیگر توصیه‌ها به منظور کمک به داشتن خواب و کاهش استرس و غم در این افراد، مرطوب کردن بینی هر ۱۲ ساعت با روغن بادام شیرین یا بنفشه بادام است. همچنین مالیدن روغن کنجد یا زیتون بر سطح پوست در مناطق خشک و فصول خشک سال مانند پاییز نیز به حفظ سلامت پوست افراد سودا مزاج کمک می‌کند.

این متخصص طب سنتی ایران تاکید کرد: در برنامه غذایی افراد سودا مزاج مصرف آب میوه‌های طبیعی نظیر آب سیب، آب هویج، انبه، آناناس، نارگیل و مایعات دیگر توصیه می‌شود. همچنین مصرف نکردن غذاهای یخ زده، مانده و کنسروی، گوشت گاو، سوسیس و کالباس از دیگر توصیه‌های مهم مراقبتی برای این افراد است.

بابائیان ادامه داد: افراد دارای مزاج سرد و خشک باید در فصول پاییز و زمستان میوه‌های ترش و کال، ادویه‌ها و چاشنی‌های ترش مزه و سرد مزاج مانند سماق، آب‌غوره، زرشک و ترشی‌های سرکه‌ای را کمتر مصرف کنند.

عضو گروه طب ایرانی و مدرس دانشکده علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه به منظور افزایش آرامش و کاهش استرس و دلهره توصیه مهم پزشکی، انجام تنفس طبی است، توضیح داد: روش صحیح تنفس آرام‌بخش به این صورت است که این افراد بعد از پاک کردن راه بینی، به آرامی با چهار شماره هوا را از راه بینی استنشاق کنند (دم ۴ شماره‌ای)، سپس چهار شماره مکث کرده و بعد با چهار شماره هوا را به آرامی از ریه‌ها خارج کنند بعد از آن دو شماره مکث کنند و سپس دو نفس عادی بکشند این سیکل را ادامه دهند تا به آرامش بدنی و ذهنی دست یابند.

کد خبر 452137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.