سویا هیچ نوع چربی مضری ندارد/عسل معجزه‌ای برای درمان سرفه

خطرات هیدروکربن‌ها و روش‌های کاهش آن در موادغذایی، فواید مصرف لبنیات قبل از ورزش، معجزه عسل برای درمان سرفه، خواص پروبیوتیک‌ها از کاهش حساسیت تا تقویت دندان و نداشتن چربی مضر در سویا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به اینکه هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای آروماتیک (PAHs)، گروه بزرگی از آلودگی‌های محیطی و فرآیندهای غذایی هستند، اظهار کرد: این هیدرو کربن‌ها که در اثر سوختن ناقص مواد آلی تشکیل می‌شوند و خاصیت سرطان‌زایی حدود ۱۶ نوع از این ترکیبات ثابت شده است، عمده‌ترین راه‌های دریافت PAHs در انسان شامل ۱- غذا ۲- محیط (هوا، آب و خاک)، ۳- سیگاراست.

مینا زارعی، اضافه کرد: افرادی که در معرض محیط‌هایی با آلودگی بالا نباشند و افراد غیر سیگاری غذا راه اصلی دریافت هیدروکربن‌ها است. بنابراین باید دریافت غذایی این ترکیبات محدود شود.

وی تصریح کرد: این ترکیبات می‌توانند به صورت آلودگی اولیه در مواد اولیه محصولات غذایی به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی وجود داشته باشند و یا در طی فرآیندهای خشک کردن، دود دادن، کباب کردن، سرخ کردن و برشته کردن، تفت دادن در مواد غذایی ایجاد شده و یا روی آنها نشست کنند.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: از آنجا که کنترل شرایط زیست محیطی نیازمند تمهیدات بسیاری است، استفاده از مواد اولیه با مقادیر کم هیدروکربن می‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش دریافت آن باشد. با این حال می‌توان به کمک فرآیندهایی نظیر تصفیه با زغال در روغن‌ها و یا شست و شو و پوست کنی در سبزی‌ها و میوه‌ها میزان دریافت این ترکیبات مضر را کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه شستن سبزی و میوه تا حد زیادی هیدورکربن با وزن مولکولی بالا را کاهش می‌دهد، اما هیدروکربن‌ها با وزن مولکولی پایین‌تر می‌توانند به داخل لایه‌های مومی نفوذ کنند، اظهار کرد: در بین فرآیندهای آماده سازی مواد غذایی دود دادن و کبابی کردن بیش از دیگر فرآیندها منجر به افزایش مقدار هیدروکربن‌ها می‌شوند. دود دادن سرد و غیر مستقیم و یا استفاده از طعم دهنده‌های دودی می‌تواند منجر به کاهش آن در مقایسه با روش‌های سنتی دود دادن شوند.

زارعی ادامه داد: در فرآیند کباب کردن رعایت نکاتی نظیر کنترل دما و زمان (حرارت کم با زمان بالا)، کاهش میزان چربی اولیه، جلوگیری از تماس گوشت با شعله و رعایت فاصله، میزان هیدروکربن را در گوشت کبابی کاهش می‌دهد. در این فرآیند نیز کاهش میزان چربی مورد استفاده منجر به کاهش هیدروکربن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هیدروکربن‌ها در مواد غذایی می‌توانند در دماهای بالا از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، اسیدهای آمینه، سسکوی‌ترپن‌ها و ترکیباتی که پایه حلقوی دارند (مانند: ارگوسترول) تشکیل شوند. گزارش شده است که آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند باعث کاهش هیدروکربن در مواد غذایی شوند. بنابراین به کار بردن فرمولاسیون مناسب می‌تواند راهکاری برای کاهش تولید این ترکیبات در مواد غذایی باشد.

عسل معجزه‌ای برای درمان سرفه

دانشمندان انگلیسی توانستند بهترین راه برای کاهش و جلوگیری از مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای درمان سرفه را پیدا کنند. کارشناسان دانشگاه آکسفورد می‌گویند پزشکان بهتر است برای بیماران یک قاشق غذاخوری عسل به جای آنتی بیوتیک تجویز کنند.

یکی از رایج‌ترین راه درمان سرما خوردگی استفاده از قرص‌های آنتی‌بیوتیک است که ایمنی ضدباکتریایی بدن را افزایش می‌دهد، اما در جدیدترین مشاهدات، کارشناسان انگلیسی متوجه شده اند که عسل یکی از بهترین جایگزین‌ها برای این قرص‌های آنتی‌بیوتیکی است. این کارشناسان تأثیر عسل را در سرکوب کنندگی سرفه‌ها در مقایسه با آنتی هیستامین‌ها و مُسکن‌ها مقایسه کردند.

انگلیسی‌ها با مشاهده نتیجه مقایسه خود متوجه شدند که عسل در تسکین سرفه، گلودرد و گرفتگی گلو بسیار مؤثرتر است. این معجون طلایی تا ۳۶ درصد میزان سرفه همچنین شدت سرفه را تا ۴۴ درصد کاهش می‌دهد و حتی متوجه شده اند که عسل در مقایسه با آنتی هیستامین دیفن هیدرامین به طور قابل توجهی بهتر بوده، زیرا ۵۰ درصد شدت سرفه را کاهش می‌دهد.

شواهدی نیز وجود که عسل زمان لازم برای بهبودی عفونت دستگاه تنفسی را تا دو روز کاهش می‌دهد. متخصصان نگران هستند که پزشکان بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها را برای سرفه و سرماخوردگی تجویز کنند، که به ندرت لازم است، زیرا بیشتر این موارد ناشی از ویروس‌ها هستند و آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند موارد ویروس را کاهش دهند. عسل یک ماده ارزان، در دسترس و دارای مضرات محدود است و فقط برای افرادی که آلرژی دارند و نوزادان زیر یک سال خطر دارد، اما دیگران به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

فواید مصرف لبنیات قبل از ورزش

کارشناسان استرالیایی معتقدند رژیم غذایی حاوی لبنیات پیش از ورزش کردن می‌تواند خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد. پزشکان استرالیایی می‌گویند مصرف رژیم غذایی سرشار از مواد لبنی حدود دو ساعت پیش از ورزش کردن می‌تواند با خطر از دست رفتن کلسیم در طول انجام حرکات ورزش مقابله کند.

فرآورده‌های لبنی را باید حدود دو ساعت قبل از ورزش مصرف کرد، تا از دست دادن احتمالی کلسیم به علت فعالیت بدنی و بار فیزیکی پیشگیری کرد. بدن انسان معمولاً به هنگام انجام ورزش‌هایی همچون دوچرخه‌سواری و شنا از طریق تعریق کلسیم از دست می‌دهد که این وضعیت می‌تواند به تضعیف استخوان‌ها منجر شود و فرد را در معرض پوکی استخوان قرار دهد.

پروفسور «لوئیس بورکه» محقق استرالیایی می‌گوید: بدن زمانی که به دنبال تأمین کلسیم خون است تعریق می‌کند و در وهله اول به جای استخوان‌ها غذاهای هضم شده را استفاده می‌کند. در این وضعیت از تحلیل رفتن استخوان‌ها جلوگیری می‌شود و کلسیم از دست رفته از راه تعریق را به جریان خون بازمی‌گرداند. بدن این فرآیند را به منظور حفظ سطح کلسیم خون انجام می‌دهد. همچنین زمانی که میزان کلسیم کاهش یابد بدن از نزدیک‌ترین منبع کلسیم موجود، کمبود این ماده معدنی در جریان خون را جبران می‌کند.

افرادی که مشغول انجام رشته‌های ورزشی، که نیاز به تحمل وزن بر روی پاها ندارند (مانند دوچرخه سواری، قایقرانی پارویی، شنا) هستند کلسیم را از طریق عرق از دست می‌دهند. چیزی شبیه به این در فضانوردان، در واقع بدون عرق کردن اتفاق می‌افتد. این استخوان‌ها را ضعیف می‌کند و خطر ابتلاء به پوکی استخوان را در آینده افزایش می‌دهد.

پروفسور «لوئیس بورکه» تاکید می‌کند: تحقیقات نشان داده است که بدن با میل زیاد، کلسیم را از دستگاه گوارش خارج می‌کند. بنابراین با خوردن محصولات سرشار از کلسیم، استخوان‌ها در برابر فرسایش محافظت می‌شوند. به طوری‌که سطح ثبات کلسیم حفظ خواهد شد.

به نوبه خود دویدن رشد بافت استخوانی را تحریک می‌کند در واقع وزن فرد به اضافه بار حاصل از دویدن بر بدن این فرآیند را فعال می‌کند. در ورزش‌های دیگر که نیاز به تحمل وزن بر روی پاها نیست، تراکم مواد معدنی استخوان کاهش می‌یابد. برای پیشگیری از کاهش تراکم مواد معدنی استخوان، قبل از ورزش لازم است سه وعده از فرآورده‌های لبنی مصرف کرد. پنیر، غلات با شیر، کوکتل شیر، ماست و حتی املت مناسب برای مصرف قبل از ورزش هستند.

سویا هیچ نوع چربی مضری ندارد

هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، گفت: سویا هیچ نوع چربی مضری ندارد. سویا قدیمی‌ترین گیاهان زراعی محسوب می‌شود که یکی از منابع عمده تولید روغن و پروتئین گیاهی است.

منوچهر سیاح فر، افزود: سویا به غیرازاین که غذای کاملی است هیچ نوع چربی مضری نداشته و دارای چربی‌های غیراشباع است. سویا از نظر تولید روغن خوراکی در جهان رتبه اول را دارد.

وی تصریح کرد: تولید موفق و دستیابی به عملکرد مطلوب در سویا و دیگر گیاهان زراعی بستگی به کیفیت بذر کاشته شده در مزرعه دارد. کیفیت و کمیت بذر سویا به عوامل متعددی مانند خاک اقلیم و اجرای عملیات زراعی در دوره رشد و نمو گیاه مادری از کاشت تا برداشت بستگی دارد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، تاکید کرد: اگر بذور بعد از رسیدگی در معرض شرایط محیطی متغیر قرار گیرند قدرت بذر و جوانه‌زنی آنها رو به افول می‌دهد و به عبارت گویاتر ساختار ژنتیکی و شرایط محیطی حاکم در طول مدت نمو بذر و محیط انبارداری از جمله عوامل مؤثر بر قدرت بذر به شمار می‌آیند.

خواص پروبیوتیک ها، از کاهش حساسیت تا تقویت دندان

برخی باکتری‌ها به نام پروبیوتیک وجود دارد که در روده ساکن می‌شود و عمل گوارش را تسهیل می‌کند. با جذب مواد مورد نیاز به کمک باکتری‌های پروبیوتیک، بدن قوی‌تر می‌شود. خواص مهم باکتری‌های پروبیوتیک عبارتند از:

کاهش حساسیت

آلرژی به آب و هوا، مواد غذایی مختلف داروها و بسیاری از موارد دیگر با باکتری‌های پروبیوتیک تا حد قابل توجهی قابل درمان است. باکتری‌های پروبیوتیک با کم کردن حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن، حالت امن و شرایط طبیعی را در بدن به وجود می‌آورد.

کاهش کلسترول

باکتری‌های پروبیوتیک با تنظیم سوخت و ساز و جذب بدن باعث کاهش جذب چربی مضر (کلسترول) به بدن می‌شود.

افزایش تراکم استخوان

با افزایش سن تراکم استخوان‌ها کاهش می‌یابد. این فرایند احتمال ترک، انحنا و شکستگی استخوان‌ها را بیشتر می‌کند. کاهش تراکم استخوان‌ها در زنان با افزایش سن، بیشتر از مردان است. با مصرف مواد غذایی دارای پروبیوتیک یا قرص‌های پروبیوتیک می‌توانیم از این روند نزولی جلوگیری کنیم و بر افزایش تراکم استخوان‌ها بیفزاییم.

کد خبر 450860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.