شش خوراکی پاییزی موثر برای پاکسازی بدن/مزایای خوردن بادمجان بنفش

نمک فقط روزی سه گرم، مزایای خوردن بادمجان بنفش، لزوم افزایش مصرف غذاهای دریایی در سبد غذایی، مصرف گلابی و کاهش خطر سکته مغزی و شش خوراکی پاییزی مؤثر برای پاکسازی بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه درباره مقدار مصرف نمک، گفت: بهتر است روزانه تا سه گرم نمک بیشتر مصرف نکنیم؛ به همین خاطر کسانی که همراه غذا نمک می‌خورند، قطعاً در معرض خطر ابتلاء به فشارخون و بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

فرزاد شیدفر با بیان مضرات استفاده از نمک و حد مجاز استفاده روزانه آن، افزود: مصرف نمک ارتباط زیادی با بیماری‌های مختلف مانند فشار خون دارد؛ البته باید افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی، دیابت و انواع بیماری قلبی و نیز افراد چاق به میزان مصرف نمک توجه ویژه داشته باشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، تصریح کرد: کسانی که با غذاهای مختلف نمک زیادی مصرف می‌کنند این مصرف ارتباط مستقیمی با ابتلاء به فشارخون داشته و این افراد مستعد ابتلاء به بیماری‌های کلیوی و قلبی - عروقی می‌شوند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: بهتر است روزانه تا ۳ گرم نمک بیشتر مصرف نکنیم؛ به همین خاطر کسانی که همراه غذا نمک می‌خورند یا با خیار نمک مصرف می‌کنند، قطعاً در معرض خطر ابتلاء به فشارخون و بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

لزوم افزایش مصرف غذاهای دریایی در سبد غذایی

به گزارش ایمنا، متخصصان تغذیه مصرف ماهی به دلیل منبع با ارزش پروتئین، ویتامین و اسید چرب امگا سه برای همه سنین تاکید و توصیه می‌کنند. تحقیقات نشان داده مصرف ماهی احتمال خطر بروز حمله قلبی و سکته، ریسک افسردگی و شدت بیش فعالی کودکان را کاهش می‌دهد و به بهبود قدرت حافظه و بهره هوشی و آرامش عضلات منجر می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به ظرفیت‌های بسیار مناسب استان اصفهان در تولید انواع آبزیان، اظهار کرد: استان اصفهان رتبه نخست تولید ماهیان زینتی کشور و رتبه نخست تولید ماهیان گرمابی در استخرهای ذخیره کشاورزی کشور را داراست.

محمدرضا عباسی با بیان اینکه اعتماد مردم به بخش خصوصی در تهیه محصولات و فراورده‌های غذایی آبزی باید افزایش یاد، اضافه کرد: قیمت ماهی نیز از عوامل تأثیرگذار در مصرف ماهی است هرچند با توجه به تنوع محصول و قیمت ماهی در بازار استان، تأثیر این عامل کم است.

وی با تاکید بر اینکه ارتقا سرانه مصرف ماهی از اهداف سازمان شیلات ایران است، تصریح کرد: اگر دو درصد از هزینه‌های درمان برای امور سلامت محور و کمک به این مهم صرف شود، تأثیر بسزایی در کاهش بیماری‌ها و تأمین امنیت غذایی خواهد داشت.

عباسی مصرف دو بار ماهی در هر هر هفته را برای تأمین سلامتی انسان ضروری دانست و گفت: اقتصاد خانوار نیز در این زمینه مهم است، اما با برنامه‌ریزی می‌توان در هر ماه حداقل یک بار نیز ماهی مصرف کرد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، توصیه کرد: برای طبخ آبزیان بهتر است آن را کباب یا آب پز یا با استفاده از فر اجاق گاز طبخ کرد و در صورت سرخ کردن از روغن‌های مفیدی همچون روغن زیتون یا کنجد به مقدار کم استفاده شود. بیش از هشت بازار تخصصی ماهی در استان تاکنون ایجاد و برنامه‌های بسیاری برای ترویج و فرهنگ‌سازی مصرف ماهی برگزار شده است.

مصرف گلابی و کاهش خطر سکته مغزی

گلابی اغلب در طب سنتی چینی و آیورودا (علم باستانی و کهن هند) برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل آسم، برونشیت و رینیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلابی به دلیل این که ضد تشنج و التهاب است، برای کاهش سرفه و کاهش التهابات گلو و پاکسازی خلط استفاده می‌شود. گلابی به خواص آنتی گلیسمی و دیورتیک ش معروف است. پوست گلابی و دانه‌های نیز حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند و می‌توانند کمبود فیبر مواد غذایی را جبران کنند.

محققان دریافته اند زنانی که در رژیم غذایی خود میوه‌هایی حاوی فلاونوئید مثل سیب و گلابی زیاد استفاده می‌کنند، کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. محققان به این نتیجه رسیده اند که گلابی و میوه‌هایی که حاوی فلاونوئید هستند، می‌توانند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی را به ویژه در زنان یائسه کاهش دهند.

مطالعات نشان می‌دهد خوردن میوه‌های گوشت سفید مثل گلابی، به طرز چشمگیری در کاهش خطر ابتلاء به سکته مغزی مؤثر است. گلابی یک خوراکی طبیعی برای کنترل وزن به شمار می‌رود. این میوه به نسبت سایز کوچکی دارد، اما از فیبر غنی است. می‌توانید تقریباً ۲۰ درصد از نیاز روزانه خود را به فیبر با خوردن روزانه یک گلابی تأمین کنید. رژیم غذایی که به خوبی فیبر بدن را تأمین کند، در کاهش وزن شما مؤثر است.

گلابی‌ها آنتی آکیدان هایی در خود دارند به نام فلاووئید که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. اگر احساس سرماخوردگی می‌کنید، بلافاصله یک گلابی یا یک لیوان آب گلابی میل کنید. محتوای غنی از فیبر گلابی، برای حفظ سلامت روده بزرگ بسیار مفید است. پکتین موجود در این میوه نیز به عنوان یک ملین در زمان یبوست به افراد کمک می‌کند.

گلابی منبع خوبی از انرژی است. قند موجود در گلابی در بدن به تنظیم قند خون کمک می‌کند و همچنین باعث افزایش انرژی می‌شود. گلابی را می‌توانید به عنوان میان وعده و دسر برای کودکان و به منظور تأمین انرژی، به صورت تازه یا کمپوت شده استفاده کنید.

گلابی به عنوان یک راه طبیعی کاهش التهاب شناخته شده است و مقدار بالای کورستین فلاونوئید به میزان قابل توجهی در کاهش التهاب مفید است. همین خاصیت گلابی در کاهش و بهبود بیماری‌های التهابی، از سخت شدن شریان‌ها گرفته تا فیبرومیالژیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شش خوراکی پاییزی مؤثر برای پاکسازی بدن

مصرف غذاهای حاوی چربی‌های اشباع، افزودنی‌ها، شکر، دخانیات و آلودگی هوا، بدن را دچار تجمع مواد زائد می‌کند که زمینه‌ی ابتلاء به بیماری‌ها را تشدید می‌کند. دفع مواد زائد از طریق کبد، روده‌ها، ریه‌ها، کلیه‌ها و پوست انجام می‌شود. گرچه روش‌هایی مانند سونا و ماساژ به‌خاطر افزایش تعریق در این زمینه مؤثر هستند اما مصرف بعضی مواد غذایی نیز مفید خواهند بود زیرا عملکرد اندام‌ها را برای پاکسازی تحریک می‌کنند.

شش ماده غذایی را که به دفع سریع‌تر مواد زائد ایجاد شده در بدن کمک می‌کند، عبارتند از: سیر حاوی ترکیبی به‌نام آلیسین است که مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی شده و در برابر بیماری‌های قلبی و بیماری‌های گوارشی از جمله سرطان دستگاه گوارش نقش حفاظتی دارد. بنابراین، بهترین روش این است که سیر خام و خرد شده میل شود زیرا زمانی که بوی سیر آزاد شود، نشان‌دهنده عملکرد آلیسین خواهد بود

ترب سیاه برای افرادی که عملکرد کبد خوبی ندارند، توصیه می‌شود. این ماده غذایی مستقیماً بر کبد، پانکراس و کیسه صفرا تأثیر می‌گذارد، تولید صفرا را افزایش می‌دهد و به بدن در دفع سریع مواد زائد از طریق روده‌ها کمک می‌کند. البته ترب سیاه به‌دلیل خواص دیورتیک و تصفیه‌کننده کلیه‌ها نیز شهرت دارد.

گزنه گیاهی با خواص دارویی است که معمولاً به‌شکل مرهم یا دمنوش استفاده می‌شود. این گیاه خاصیت دیورتیک قوی دارد و با بهبود عملکرد کلیه‌ها و مثانه، به دفع مواد زائد کمک می‌کند. البته گزنه خواص ضدالتهابی نیز دارد و تأثیر آن در مقابله با روماتیسم هم شناخته شده است.

کدوحلوایی تأثیر خوبی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آلفاکاروتن و بتاکاروتن است. البته منبع غنی از پتاسیم نیز محسوب می‌شود که این ماده در حفظ فشار خون ایده‌آل ضروری است. جالب اینکه هرچه جریان خون در حد بهتری باشد، اکسیژن‌رسانی و از طرفی دفع مواد زائد از اندام‌ها بهتر اتفاق می‌افتد.

گریپ‌فروت به‌خاطر مقدار بالای ویتامین C شهرت دارد و در مقابله با خستگی و عفونت‌ها مؤثر است. گریپ‌فروت یکی از بهترین خوراکی‌ها برای پاکسازی بدن است زیرا فیبرهای فراوانی دارد که عملکرد سیستم گوارش را تسریع می‌کنند. همچنین پاکسازی بدن نیاز به تأمین آب در اندام‌ها دارد که از این جهت نیز گریپ‌فروت میوه‌ای عالی است.

پیاز همانند سیر جز خوراکی‌های مفید برای مقابله با بیماری‌ها از جمله عفونت‌های گوش و حلق و بینی است. البته پیاز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست، نقش محافظ در برابر کلسترول بدن خون دارد و به بهبود جریان خون کمک می‌کند که در نتیجه دفع مواد زائد و سمی را تسریع می‌کند.

مزایای خوردن بادمجان بنفش

بادمجان با داشتن مواد مغذی می‌تواند ما را در برابر بیماری‌های مختلف از جمله سرطان، بیماری قلبی و فشار خون بالا محافظت کند. متخصصان تغذیه غالباً به مردم توصیه می‌کنند رنگین کمان بخورید که این به معنای افزودن میوه‌ها و سبزی‌های مختلف به رژیم غذایی روزانه است. این مسأله سبب می‌شود تا مواد مغذی که برای عملکرد مناسب بدن لازم است، فراهم شود.

غذاهای رنگارنگ، سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند؛ اما کالری کمی را با خود به همراه دارند. در کنار حفظ سلامتی، این مواد مغذی می‌توانند ما را در برابر بیماری‌های مختلف از جمله سرطان، بیماری قلبی و فشار خون بالا محافظت کنند.

به طور مثال، میوه‌ها و سبزیجاتی بنفش و ارغوانی سرشار از آنتوسیانین هستند که رنگدانه طبیعی گیاه است و رنگ منحصر به فرد این غذاها را فراهم می‌کند. مطالعات نشان داده است آنتوسیانین‌ها (anthocyanins) می‌توانند به بهبود سلامت مغز، کاهش التهاب، مقابله با سرطان و بیماری‌های قلبی کمک کنند. این ماده مغذی گیاهی در پوست بادمجان وجود دارد.

بامجان‌ها به اشکال و رنگ‌های مختلفی وجود دارند؛ اما تمامی آن‌ها حاوی مواد مغذی و ترکیبات شیمیایی گیاهی (فتوشیمیایی) مفیدی هستند. مزایای خوردن بادمجان بنفش، عبارتند از:

۱- کاهش کلسترول

بادمجان منبع مناسبی از اسید کلروژنیک است که به نوبه خود می‌تواند به کاهش کلسترول مضری که به عروق آسیب می‌رساند، کمک کند. اسید کلروژنیک همچنین دارای خواص ضد ویروسی، ضد سرطانی و ضد میکروبی است.

۲- تقویت سلامت مغز

معروف است که سلامت مغز با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. مصرف منظم بادمجان می‌تواند به کاهش افت ذهنی افراد مسن کمک کند. دانشمندان دریافته‌اند افرادی که هر هفته بادمجان می‌خورند، میزان بیشتری ماده خاکستری در مغز دارند که حافظه و احساسات را کنترل می‌کند.

۳- مبارزه با سرطان

مشخص شده است پلی فنول‌های موجود در بادمجان، دارای تأثیرات ضد سرطانی هستند. علاوه بر این، بادمجان دارای اسید کلروژنیک و آنتوسیانین است که دارای خاص ضد التهابی هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و به نوبه خود، از رشد تومور و حمله سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند.

۴- کنترل دیابت

بادمجان، کربوهیدرات‌های محلول اندکی دارد و در مقابل، دارای فیبر زیادی است که سبب می‌شود غذایی مناسب برای افراد دیابتی باشد. همچنین تحقیقات انجام شده از نقش بادمجان در کنترل دیابت سخن می‌گوید.

۵- بهبود سلامت قلب

بادمجان حاوی پتاسیم، فیبر، ویتامین ب ۶، ویتامین C و مواد مغذی گیاهی است که همه این‌ها برای داشتن قلبی سالم، ضروری هستند. تحقیقات نشان داده است مصرف غذاهای حاوی آنتوسیانین به کاهش بیماری‌های قلبی- عروقی کمک می‌کند.

کد خبر 450024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.