کم‌خوابی و پرخوابی چه تاثیری بر عملکرد مغز دارد؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که کم‌خوابی یا پرخوابی می‌تواند باعث تضعیف عملکرد مغز شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کم‌خوابی زمانی اتفاق می‌افتد که خواب شبانه فرد چهار ساعت یا کمتر باشد، در حالی که پرخوابی به این معنا است که فرد در طول شب ۱۰ ساعت یا بیشتر بخوابد. خواب نیاز طبیعی انسان است و هر فرد نیاز دارد در طول شب به مدت هفت ساعت بخوابد. خواب کافی علاوه بر اینکه باعث تجدید انرژی بدن انسان می‌شود، به بدن کمک می‌کند با بیماری‌های مختلف مقابله کند و خطر ابتلاء به آن‌ها را کاهش می‌دهد.

گروهی از محققان برای بررسی تأثیر کم‌خوابی یا پرخوابی بر عملکرد شناختی مغز افراد، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰ هزار زن و مرد را ارزیابی کردند. این افراد در مورد عادات خواب شبانه خود اطلاعاتی در اختیار محققان قرار دادند و تست‌های شناختی نیز از این افراد گرفته شد. نمرات شناختی کسانی که هر شب کمتر از چهار ساعت یا بیش از ۱۰ ساعت خوابیدند، کمتر از افرادی بود که در طول شب، هفت ساعت خوابیدند.

از آنجایی که هم کم‌خوابی و هم پرخوابی باعث کاهش عملکرد شناختی افراد می‌شود، می‌توان گفت که یک رابطه U شکل بین مدت زمان خواب و عملکرد شناختی افراد وجود دارد. به گفته محققان،مغز افرادی که در طول شب به مقدار کافی نمی‌خوابند، به درستی عمل نمی‌کند. این اتفاق باعث کاهش قدرت تمرکز، تفکر و پردازش در حافظه می‌شود. افزون بر این ممکن است پرخوابی باعث بروز التهاب شود. کم‌خوابی نیز باعث افزایش سطح پلاک آمیلوئید و پروتئین تاو و در نتیجه بروز بیماری آلزایمر می‌شود.

پژوهشگران معتقد هستند که فعالیت سیستم تصفیه مغز با گلیمفاتیک در زمان خواب به بیشترین میزان خود می‌رسد و در نتیجه پروتئین آمیلوئید بتا را که به طور طبیعی در مغز تولید می‌شود، دفع می‌کند. لازم است تعادلی بین مدت زمان خواب و دفع آمیلوئید وجود داشته باشد؛ کاهش یا افزایش هر کدام از آن‌ها باعث می‌شود دیگری با مشکل مواجه شود.

افراد برای بهره بردن از یک خواب با کیفیت شبانه باید هر شب در زمان مشخصی بخوابند، محیط اتاق خواب را خنک و تاریک نگه دارند، در اتاق خواب از وسایلی مانند تلویزیون، کامپیوتر، تبلت و موبایل استفاده نکنند، در طول روز تمرینات ورزشی انجام دهند، قبل از خواب وعده غذایی سنگین یا کافئین‌دار مصرف نکنند و مصرف دخانیات را کنار بگذارند.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

کد خبر 449366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.