بهترین برنامه تغذیه یک بیمار مبتلا به کرونا/جایگزین‌های برنج را بشناسید

مصرف اسیدهای چرب ترانس و کاهش ایمنی بدن، بهترین برنامه تغذیه یک بیمار مبتلا به کرونا، تأثیر نوشیدن روازنه شیر در افزایش قد کودک، خواص بی‌نظیر انگور برای بدن و آشنایی با جایگزین‌های برنج را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک کارشناس ارشد تغذیه، اظهار کرد: اسیدهای چرب ترانس که در روغن‌های جامد، مارگارین (کره گیاهی)، کیک‌ها و شیرینی‌ها وجود دارد به کاهش ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا می‌انجامد.

پوران حیدری، اضافه کرد: تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن در پاندمی کرونا نقش بسزایی دارد، به طور کلی استفاده از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل و سالم که شامل همه گروه‌های غذایی باشد در این پاندمی توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: کیک‌های چرب و تنقلات چرب و شور و لبنیات پر چرب، غذاهای چرب و سرخ شده و فست فودها، نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی که شکر زیاد دارد بهتر است مصرف نشوند.

حیدری، خاطرنشان کرد: رعایت تنوع غذایی و عدم حذف وعده‌های غذایی، مصرف میوه و سبزی و همه انواع و زیرگروه‌های آنها، رعایت منظم وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها، استفاده از وعده غذایی روزانه صبحانه و استفاده از هر ۵ گروه غذایی شامل غلات با تاکید بر غلات سبوسدار، میوه‌ها و سبزی، گوشت‌ها با تاکید بر گوشت سفید و حبوبات و لبنیات از جمله توصیه‌های غذایی متخصصین تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

وی اضافه کرد: استفاده از ماست پروبیوتیک، آش محتوی سبزی و حبوبات و سوپ گرم، انواع سبزی و میوه به عنوان منبع ویتامین ث، استفاده از جوانه‌ها و غلات سبوسدار، استفاده از منابع امگا ۳ در ماهی پخته شده و بذرکتان و گیاه خرفه و روغن مایع کنجد و کانولا یا کلزا و استفاده از گردو و کنجد از دیگر توصیه‌های غذایی است.

حیدری، اظهار کرد: دریافت رژیم پر فیبر (کربوهیدرات پیچیده مثل غلات سبوس دار و انواع فیبر)، استفاده از جوانه‌ها و روغن کنجد و کانولا و گردو به عنوان منبع ویتامین E، استفاده از سبوس غلات و سبزی‌های برگ سبز و ماکیان به عنوان منبع ویتامین‌های گروه B و استفاده مکرر از مایعات گرم و آب گرم برای تقویت ایمنی بدن پیشنهاد می‌شود.

خواص بی‌نظیر انگور برای بدن

انگور از نظر تنوع رنگ و ویژگی‌های تغذیه‌ای بی‌نظیر است. خوردن روزانه نصف فنجان انگور همراه با صبحانه یا به عنوان میان‌وعده بسیار مهم است و از خواص بی‌نظیر این میوه عبارتند از:

آنتی‌اکسیدان: انگور، رنگ و طعم‌های متنوعی دارد. دلیل این تنوع رنگ، وجود آنتی‌اکسیدان‌های مختلف در هر یک از رنگ‌هاست. آنتی‌اکسیدان‌ها تأثیر مستقیم روی عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند.

ویتامین (C): هر یک فنجان انگور قرمز یا سبز حاوی ۲۷ درصد از ویتامین مورد نیاز روزانه بدن است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و به شکل مشخص جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر است. از آنجایی که در فصل پاییز پوست خشک می‌شود، ویتامین (C) موجود در انگور به حفظ کیفیت پوست نیز کمک می‌کند.

ویتامین (K): هر یک فنجان انگور قرمز یا سبز حاوی ۲۸ درصد از نیاز روزانه ما به ویتامین (K) است.

هیدرات کربن: هر یک فنجان انگور قرمز یا سبز حاوی ۲۷.۳ گرم هیدرات کربن است. این ترکیب برای بهبود عملکرد مغز ضروری است. بنابراین اگر انگور را صبح همراه صبحانه میل کنید، قند لازم برای شروع فعالیت مغز نیز در اختیار آن قرار خواهد گرفت.

پتاسیم: هر یک فنجان انگور قرمز یا سبز حاوی ۲۲۸ میلی‌گرم پتاسیم است. پتاسیم یکی از عناصر مهم برای تنظیم فشار خون است. کمبود پتاسیم، نوسان فشار خون و تأثیر منفی بر سلامت قلب و رگ‌ها می‌شود.

املاح: به غیر از مواردی که به آن اشاره شد، انگور حاوی مس، منیزیم، ریبوفلاونوئیدها، تیامین، پروتئین و فیبر است.

بهترین برنامه تغذیه یک بیمار مبتلا به کرونا

سرپرست گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز، اظهار کرد: بیماران مبتلا به کرونا باید از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده‌اند مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو و کباب‌هایی که مغز پخت نشده‌اند اجتناب کنند.

فاطمه قاسمی درباره چگونگی تغذیه در دوران قرنطینه کرونا، گفت: با توجه به اینکه در دوره بیماری معمولاً اشتهای بیمار کاهش می‌یابد، احتمال سو تغذیه بیشتر است. بنابراین لازم است کلیه افراد بهبود یافته به خصوص گروه‌های آسیب پذیر مثل سالمندان، زنان باردار، کودکان و بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن، تحت یک مشاوره تغذیه قرار بگیرند. لازم به ذکر است که کاهش اشتها موقت بوده و در دوره نقاهت اشتهای فرد بهبود می‌یابد.

وی تاکید کرد: افراد باید رژیم غذایی حاوی میوه، سبزی، نان و غلات سبوسدار، حبوبات و همچنین گوشت، ماهی و مرغ استفاده کنند. باید دقت گردد که در دریافت مواد غذایی و تنوع مواد غذایی تعادل رعایت شود.

قاسمی ادامه داد: استفاده از منابع غذایی ویتامین A مانند منابع گیاهی شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات، استفاده از منابع غذایی ویتامین D (ماهی‌های چرب، لبنیات و زره تخم مرغ) برای افزایش سطح ایمنی بدن و استفاده از منابع ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان و کمک کننده به عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌توان از روغن‌های مایع آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی در وعده‌های اصلی غذایی یا انواع آجیل مانند فندق، بادام، گردو در فاصله بین وعده توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده و مصرف منابع غذایی ویتامین‌های گروه B مانند انواع سبزی‌های برگ سبز و میوه‌ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت‌ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق) هم توصیه می‌شود.

سرپرست گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز، گفت: مصرف منابع غذایی ویتامین B۱۲ برای پیشگیری از پیشرفت سریع عفونت‌های ویروسی از جمله گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات، دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، آهن در منابع گیاهی و منابع حیوانی یافت می‌شود منابع حیوانی عبارتند از گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی «آهن هم» است و منابع گیاهی شامل انواع سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک شده و غلات کامل «آهن غیر هم» دارند. اگر چه تخم مرغ از منابع حیوانی آهن است اما آهن آن غیر هم است. اگر منابع غذایی آهن به همراه غذاهای حاوی ویتامین c مصرف شوند، جذب آهن افزایش می‌یابد.

قاسمی تصریح کرد: مصرف غذاهای غنی از روی(Zn) شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی در هر سه وعده غذایی هم لازم است.

وی در خصوص نبایدهای تغذیه در دوران کرونا، گفت: اجتناب از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین، مصرف نکردن نوشیدنی‌های گازدار و یا آب میوه‌های صنعتی و اجتناب از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده‌اند مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو و کباب‌هایی که مغز پخت نشده‌اند توصیه می‌شود.

قاسمی اظهار کرد: استفاده از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم در صورت وجود علائم سرماخوردگی، داشتن فعالیت بدنی منظم و ورزش با استفاده از برنامه‌های ورزشی در فضای مجازی و برنامه ریزی برای خواب منظم و تنظیم زمان خواب برای داشتن خواب به موقع و آرام هم لازم است.

تأثیر نوشیدن روزانه شیر در افزایش قد کودک

این حقیقت مسلم است که نوشیدن شیر برای کودکان ضروری است. حال نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد نوشیدن منظم شیر در دوره کودکی رابطه مستقیمی با افزایش قد در نوجوانی دارد.

محققان با بررسی بیش از ۷۰۰ کودک از زمان تولد و بررسی قد و رژیم غذایی شأن از سن ۲ تا ۱۷ سالگی دریافتند هر لیوان شیر مصرفی موجب افزایش قد تا ۰.۳۹ سانتی متر در سن ۱۷ سالگی می‌شود. همچنین مشخص شد نوشیدن آب و سایر نوشیدنی‌ها نظیر آبمیوه و نوشابه‌های حاوی مواد قندی به اندازه یک لیوان شیر بر قد تأثیر نداشتند.

محققان همچنین دریافتند نوشیدن منظم شیر در طول سال‌های رشد رابطه مستقیمی با قد بلندتر در سال‌های نوجوانی دارد و عدم نوشیدن شیر یا نوشیدن شیرهای غیر لبنی نظیر شیر بادام یا سویا با قد کوتاه‌تر مرتبط است.

طبق دستورالعمل رژیم غذایی ۲۰۲۰-۲۰۱۵، کودکان دو تا سه سال باید روزانه دو فنجان شیر یا محصولات لبنی مصرف کنند، کودکان چهار تا هشت سال باید روزانه دو و نیم فنجان شیر و کودکان ۹ تا ۱۸ سال باید روزانه سه فنجان شیر در روز مصرف کنند.

جایگزین‌های برنج را بشناسید

مصرف زیاد برنج سلامتی را در معرض خطرهای فراوانی از جمله احتمال ابتلاء به بیماری قلبی و دیابت قرار می‌دهد و همچنین حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است که باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود.

افرادی که به دنبال حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی خود هستند، باید از خوردن برنج به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود خودداری کنند، زیرا متخصصان تغذیه طیف وسیعی از جایگزین‌ها را توصیه می‌کنند.

کینوا

کینوا نوعی دانه است که شامل همه انواع اسید آمینه ضروری برای بدن بوده و همزمان کربوهیدرات آن نیز کم است، بنابراین نه تنها جایگزین خوبی برای برنج است، بلکه نیازهای تغذیه‌ای روزانه شما را نیز برآورده می‌کند.

گل کلم

گل کلم یک منبع عالی برای تغذیه است و اگر به صورت مکعب‌های کوچک بریده شود، می‌تواند جایگزینی برای برنج باشد، زیرا شبیه برنج به نظر خواهد رسید. هر یک چهارم فنجان گل کلم خرد شده فقط ۱۳ واحد کالری دارد در حالی که نصف فنجان برنج حاوی ۱۰۰ واحد کالری است.

جو

توصیه می‌شود جو را در رژیم غذایی بگنجانید، زیرا سرشار از پروتئین، ویتامین‌های گروه B، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، سلنیوم، روی، مس، پروتئین، اسیدهای آمینه و فیبرهای غذایی است.

کلم

کلم یکی دیگر از سبزیجاتی است که می‌تواند جایگزین سالمی برای برنج باشد، زیرا منبع عالی ویتامین C و K است و کالری کمی دارد، همچنین استخوان‌ها را تقویت کرده و باعث تنظیم جریان خون در بدن می‌شود.

جو دوسر

جو دو سر حاوی فیبر است که به کاهش کلسترول خون کمک و به نوبه خود از ابتلاء به بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. فیبر موجود در جو دو سر همچنین به افزایش احساس سیری کمک می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود.

کد خبر 448566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.