هفت غذایی که نباید دوباره گرم کنید/ خطر مصرف میوه‌های کپک زده

دانستن شش واقعیت در مورد ویتامین سی، خطر مصرف میوه‌های کپک زده، رژیم غذایی التهاب آور و بروز سرطان گوارش، درمان فوری کبد چرب با چند میوه و پرهیز از گرم کردن هفت نوع غذا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مگان مایر، دکترای میکروبیولوژی و ایمونولوژی تغذیه‌ای در مورد ویتامین سی یکی از مشهورترین ویتامین‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند. این ویتامین نقش مهمی در سیستم عصبی، متابولیسم و ایمنی دارد. علاوه بر این، ویتامین سی به جذب ریز مغذی‌ها، به ویژه آهن کمک می‌کند.

به گفته مایر، مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای ویتامین سی بسته به سن و جنس از ۱۵ میلی گرم تا ۱۲۰ میلی گرم در روز است. این میزان، در صورت بارداری و شیردهی افزایش می‌یابد.

علی وبستر، مدیر تحقیقات و ارتباطات تغذیه‌ای شورای اطلاعات بین‌المللی غذا، گفت:: ویتامین سی یک ماده مغذی مهم برای عملکرد مطلوب سیستم ایمنی است. با این حال، مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر زیاد آن به صورت مکمل، هیچ فایده‌ای در مبارزه با بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی ندارد. به گفته وبستر، مصرف ویتامین سی بیشتر، لزوماً بهتر نیست. زیرا بدن ما می‌تواند همزمان فقط چند صد میلی گرم از آن را جذب کند. بر این اساس مقدار توصیه شده غذایی آن برای زنان بزرگسال، ۷۵ میلی گرم در روز و برای مردان بزرگسال، ۹۰ میلی گرم در روز تعیین شده است. هر مقدار بالاتر از این، از طریق ادرار دفع می‌شود.

از آنجا که ویتامین سی محلول در آب است، سمیت کمی دارد و در دوزهای بالا با عوارض جانبی ارتباط ندارد. با این حال، انجمن‌های غذا و تغذیه، سطحی از تحمل برای ویتامین سی در بدن را تعیین کرده‌اند، مبنی بر اینکه مصرف طولانی مدت ویتامین سی بالاتر از مقدار لازم بدن، ممکن است خطر ابتلاء به عوارض جانبی را افزایش دهد.

اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید، باید نسبت به مصرف مکمل‌های ویتامین سی محتاط باشید. مایر اضافه می‌کند: مکمل‌های ویتامین سی ممکن است با انواع مختلفی از داروها مانند استاتین‌ها، شیمی درمانی و پرتودرمانی تداخل داشته باشند. صرف نظر از سابقه پزشکی و دوز مصرفی، همه باید قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین سی حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

مقادیر زیادی ویتامین سی در سبزیجاتی مانند انواع کلم، بروکلی، بروکسل، سیب زمینی، اسفناج و گوجه فرنگی یافت می‌شود. همچنین مرکبات و آب مرکبات و توت فرنگی نیز منبع غنی ویتامین سی محسوب می‌شوند.

درمان فوری کبد چرب با چند میوه

درمان فوری کبد چرب با روش‌های طبیعی و استفاده از میوه‌ها مزایایی نسبت به مصرف داروها دارد که اصلی‌ترین آنها تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر بیماری هاست. چند میوه که برای پاکسازی و رفع مشکل کبد چرب بسیار مفید هستند عبارتند از:

لیمو یکی از بهترین و پرطرفدارترین میوه‌های فصل تابستان و زمستان است اما نوع ترش آن برای درمان کبد چرب بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی اکسیدان می‌تواند نقش مؤثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد.

یکی از راه‌های درمان کبد چرب نوشیدن آب لبو است. خوردن آب لبو از ابتلاء به فراموشی و آلزایمر در سنین بالا جلوگیری می‌کند. آب لبو در درمان سرطان خون، مؤثر است. توت‌ها این میوه‌های خوشمزه که انواع مختلفی دارند یکی از منابع غنی آنتی اکسیدان به شمار می‌روند. این نوع میوه‌ها غنی از آنتی اکسیدان است و کبد را ترمیم می‌کند.

یک لیوان آب تازه انگور بنوشید و یا از خوردن یک خوشه انگور کامل همراه با صبحانه لذت ببرید. سیر، برای پاکسازی کبد عالی است. سیر به فعال سازی آنزیم‌هایی که کبد را از سموم پاک می‌کنند، کمک می‌کند. چغندر نیز، یک غذای مفید دیگر برای پاکسازی و بهبود عملکرد کبد است؛ به دلیل اینکه سرشار از فلانوئید گیاهی و بتا کاروتن است، باعث می‌شود که عملکرد کلی کبد تحریک شود و بهبود یابد.

آووکادو، حاوی مواد شیمیایی مؤثری است که می‌تواند آسیب کبدی را کاهش دهد، این میوه سرشار از گلوتاتیون، ترکیبی که کبد برای پاکسازی سموم مضر به آن نیاز دارد، است. برای چند ماه، هر هفته یک یا دو آووکادو بخورید، تا به رفع آسیب‌های کبدی کمک کنید. همچنین یک سیب در روز، راز سلامت کبد است. سیب سرشار از پکتین، یک فیبر محلول است و می‌تواند سموم سیستم گوارش و کلسترول خون را کاهش دهد و هم چنین از کار زیاد کبد جلوگیری می‌کند.

هرروز یک مشت گردو را به عنوان اسنک، بجوید هم چنین می‌توانید گردو را روی سالاد، غذاهای جانبی، سوپ و یا هر چیز پختنی بریزید. فیبر بالای موجود در بروکلی باعث بهبود گوارش نیز می‌شود علاوه بر آن، بروکلی حاوی ویتامین‌های محلول و چرب مانند ویتامین E است، که یک آنتی اکسیدان مهم برای عملکرد کبد می‌باشد. سه بار در هفته، یک فنجان بروکلی بخورید تا کبدتان سالم بماند.

رژیم غذایی التهاب آور و بروز سرطان گوارش

یک متخصص داخلی در خصوص اینکه افرادی که رژیم غذایی‌شان موجب التهاب در سیستم بدن می‌شود، بیش از سایر افراد به سرطان گوارش مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: افرادی که غذاهای تحریک‌کننده التهاب مثل غذاهای پر چرب و قندی می‌خورند، بیشتر از کسانی که از میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌کنند، دچار سرطان گوارش می‌شوند. التهاب مزمن می‌تواند با سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی، عروقی و حتی مرگ همراه باشد و روغن‌ها بیشترین التهاب را در بدن به وجود می‌آورند.

صادق مختاری با تاکید بر اینکه مصرف روغن‌های گیاهی التهاب زا است، گفت: گرچه این روغن‌ها از نوع غیراشباع هستند، اما روغن‌هایی مثل روغن ذرت یا روغن آفتابگردان، مقدار زیادی اسید چرب امگا ۶ دارند که باعث تشدید التهاب و افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های عروق کرونری قلب می‌شوند.

وی تصریح کرد: به خاطر همین به جای این روغن‌ها، از روغن‌های زیتون و کانولا استفاده شود، چون سرشار از امگا ۳ هستند. این پزشک تصریح کرد: غلات تصفیه شده، آرد سفید و محصولاتی مانند کلوچه‌ها، کیک‌ها، نان‌های صنعتی مواد غذایی بسته‌بندی‌شده، باعث بالا بردن میزان پروتئین التهابی خاصی در بدن می‌شوند که با افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ همراه است.

مختاری تاکید کرد: افزودنی‌های مصنوعی باعث بروز التهاب، چاقی، بیماری‌های کبدی و دیابت نوع ۲ می‌شود و مصرف کنندگان این افزودنی‌ها ۴۰ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به اضافه وزن قرار دارند.

وی با بیان اینکه نوشابه‌ها به عنوان التهاب دهنده در دستگاه گوارش است، افزود: مصرف یک وعده غذایی سرشار از اسیدهای چرب اشباع و نوشابه‌ها عملکرد عروق خونی را مختل کرده و منجر به فشاری خون بالا و بیماری‌های قلبی می‌شود.

این متخصص داخلی، تاکید کرد: دستگاه گوارش یکی از دستگاه‌های فعال در بدن انسان و بعضی از جانداران است. این دستگاه در انسان و مهره‌داران به صورت لوله گوارشی وجود دارد. دستگاه گوارش انسان که از دهان تا مقعد امتداد دارد، از لوله گوارشی و غده‌های گوارشی تشکیل شده و حدود هفت متر طول دارد.

خطر مصرف میوه‌های کپک زده

مانند بسیاری از مواد غذایی، میوه‌ها نیز در اثر فساد می‌توانند سلامتی ما را تهدید کند. برای مثال هلویی که گندیده، نه طعم مشابه و نه خواص تغذیه‌ای مشابه با میوه اصلی دارد. همچنین ممکن است حاوی کپک‌های خطرناکی باشد که سلامتی را تهدید می‌کند و منجر به مسمومیت و بیماری می‌شود. میوه‌ها ممکن است در اثر رشد میکروارگانیسم‌ها یا شرایط بد نگهداری (دمای بالا و رطوبت زیاد) دچار تغییرات نامطلوبی شود که آنها را غیرقابل مصرف می‌کند. از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد میوه‌هایی که به‌صورت کامل یا بخشی از آنها گندیده توجه کنیم، این است که حاوی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا از قبیل باکتری‌ها و کپک است که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود.

رشد این میکروارگانیسم‌ها همچنین ممکن است با بروز علائمی از قبیل ایجاد بوی غیرطبیعی یا ایجاد نقاط کپک‌زده و نرم یا حتی تغییر رنگ همراه باشد. بسیاری از میوه‌ها به دلیل اینکه حاوی اسیدهای طبیعی نظیر اسید سیتریک، آسکوربیک، مالیک، تارتاریک و غیره هستند، محیط را برای رشد بسیاری از باکتری‌های بیماری‌زا نامناسب می‌کنند. اما کپک‌ها به آسانی قادر به رشد در چنین شرایطی هستند. بنابراین در فساد میوه‌ها باید بیشتر نگران کپک‌ها باشیم تا باکتری‌ها. زمانی که کپک‌ها در بخشی از میوه شروع به رشد می‌کنند به دلیل بافت نرم میوه و رطوبت بالای اغلب میوه‌ها، ریسه‌های کپک به‌راحتی قادرند به اعماق میوه نفوذ کنند بدون این‌که شما متوجه حضور آنها شوید. همچنین کپک‌ها مواد سمی به نام مایکوتوکسین تولید می‌کنند که به دلیل ماهیت آب‌دار بودن میوه به‌راحتی در بخش‌های دیگر نفوذ کرده و آن میوه را برای مصرف خطرناک می‌کند.

از مهم‌ترین انواع مایکوتوکسین‌هایی که ممکن است در میوه‌ها تولید شود، می‌توان به پاتولین، آفلاتوکسین، اوکراتوکسین و سموم آلترناریا اشاره کرد. برای مثال سیب از میوه‌های مستعد تولید سم پاتولین است که سم بسیار خطرناکی است. نکته مهم این است که شرایط نگهداری میوه پس از برداشت تأثیر بسزایی روی تولید مایکوتوکسین‌ها دارد. مساعدترین شرایط برای تولید آفلاتوکسین، نگهداری طولانی‌مدت میوه در دمای محیط بدون کنترل دما و رطوبت است. بهتر است میوه‌ها تا حداکثر تا ۱۸ ساعت پس از برداشت، به دماهای پایین منتقل شود. جالب است بدانید سمی مثل پاتولین حتی در شرایط تولید برخی فرآورده‌ها و طی فرآیندهای حرارتی نظیر پاستوریزه کردن (در تولید کمپوت یا آبمیوه و غیره) به مقدار کمی آسیب می‌بیند.

زیرا شکر موجود در این محصولات روی پاتولین اثرات حفاظتی دارد. بنابراین این تصور که میوه‌های آسیب‌دیده و کپک‌زده می‌توانند برای تولید آبمیوه مورد استفاده قرار بگیرند چه در مصارف خانگی و چه صنعتی، سلامت مصرف‌کننده را تهدید می‌کند. در زمان خرید، دقت کنید که میوه‌های دارای علائم فساد، آسیب فیزیکی و کپک‌زدگی را انتخاب نکنید. اگر در بین میوه‌های خود میوه کپک‌زده‌ای دارید، حتماً آن را از یخچال یا سبد میوه خارج کنید و دور بیندازید. سعی کنید میوه‌های کناری را از نظر عدم آلودگی و نشانه‌های کپک‌زدگی، بو و بافت غیرطبیعی بررسی کنید.

هفت غذایی که نباید دوباره گرم کنید

شام دیشب اگر اضافه آمده باشد برای نهار فردا گرم می‌کنیم و می‌خوریم غافل از اینکه غذاهای مانده ما را مریض می‌کنند. متأسفانه وقتی باقیمانده‌ی وعده‌ی پیش را گرم می‌کنیم از کیفیت، طعم و ارزش غذایی اولیه برخوردار نیست. همچنین ممکن است ما را بیمار کند. در واقع برخی از پزشکان معتقد هستند که با خوردن غذاهای مانده به مرور زمان در پوست ما میخچه به وجود می‌آید. فقط این بیماری پوستی، ضرر غذاهای مانده بر بدن ما نیست. برخی از غذاهای مانده، ما را مسموم می‌کنند و فشاری سنگین بر دوش کبد ما می‌گذارند. مانده غذاهایی که نباید بخوریم عبارتند از:

۱. چغندر

ما چغندر را به عنوان مواد غذایی با ارزش می‌شناسیم که غنی از آنتی اکسیدان و آهن است. اما اگر وقتی کاملاً سرد نشده است آن را دوباره گرم کنیم، نیترات موجود در چغندر به نیتریت تبدیل می‌شود که سمی است.

۲. نیم‌رو

به علت وجود باکتری سالمونلا در تخم‌مرغ نباید آن را دو بار گرم کنیم؛ زیرا ممکن است موجب مسموم شدن ما شود. در واقع نیم‌رو تنها بار اول تازه و خوشمزه است بنابراین نگذارید مدت زیادی از پخت تا سرو بگذرد و بیش از یک بار به تخم‌مرغ حرارت ندهید.

۳. سیب‌زمینی

پوره سیب زمینی را بعد از سرد شدن دوباره گرم نکنید؛ زیرا وقتی این غذا سرد شود موجب وجود باکتریی به نام کلوستریدیوم بوتولیسم می‌شود که دلیل ایجاد بیماری بوتولیسم است.

۴. اسفناج

اسفناج غذایی، پر خاصیت است که با یک بار حرارت دیدن بخشی از خواص خود را از دست می‌دهد و در گرم شدن بعدی دیگر نه تنها خاصیتی ندارد؛ بلکه موجب ایجاد سم نیز می‌کند. اسفناج را بهتر است کمی سرخ کرده و کمتر از ۶ ماه در فریزر نگه‌دارید.

۵. برنج

اگر برنج از وعده‌ی غذایی‌تان اضافه آمد آن را در دمای اتاق نگه‌ندارید و سریعاً به یخچال منتقل کنید. اگر برنج در دمای اتاق بماند موجب رشد باکتریی به نام باکیلوس سروس می‌شود که برای بدن مضر است.

۶. مرغ

مرغ نیز مانند تخم‌مرغ شامل سالمونلا است که گذشت زمان پس از پخت، تولید شمار بسیاری باکتری می‌کند که خوردن آن خطرناک است.

۷. غذاها دریایی

مانده غذاهای دریایی را دیگر نخورید. باکتری‌ها در هوای گرم بیشتر رشد می‌کنند و هر چه بیشتر در هوای اتاق بمانند تعدادشان بیشتر می‌شود و با گرم شدن از بین نمی‌روند.

کد خبر 444443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.