چگونه از پیر شدن سیستم ایمنی بدن جلوگیری کنیم؟ 

سیستم ایمنی بدن انسان با افزایش سن ضعیف‌تر می‌شود و واکنش زیادی نسبت به واکسیناسیون از خود نشان نمی‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیستم ایمنی با افزایش سن ضعیف شده و باعث بروز التهاب مزمن می‌شود؛ التهاب مزمن می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دوم، سرطان و زوال عقل شود. علاوه بر این سیستم ایمنی ضعیف به واکسن‌هایی مانند واکسن سالیانه آنفلوآنزا واکنش قوی نشان نمی‌دهد. هرچند نمی‌توان مانع افزایش سن و پیری شد، اما می‌توان با تغییر سبک زندگی در تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرد. در ادامه به بررسی چند مورد از روش‌های مقابله با پیری سیستم ایمنی بدن می‌پردازیم:

ورزش کردن

بر اساس نتایج مطالعه منتشر شده در مجله Nature Reviews Immunology، ورزش کردن تأثیر زیادی بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. هر چه سن افراد افزایش پیدا می‌کند، فعالیت فیزیکی آن‌ها نیز کمتر می‌شود. عضلات اسکلتی نوعی پروتئین به نام "میوکین" تولید می‌کنند که به کاهش التهاب و حفاظت از سیستم ایمنی کمک می‌کند. گروهی از پژوهشگران به منظور بررسی تأثیر ورزش کردن بر عملکرد سیستم ایمنی بدن، وضعیت سلامت ۶۱ مرد سالم بین سنین ۶۵ تا ۸۵ سال را که واکسن آنفلوآنزا دریافت کردند مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها متوجه شدند بدن افرادی که فعالیت فیزیکی بیشتری نسبت به دیگران داشت، آنتی بادی زیادتری در برابر واکسن تولید کرد. بنابراین پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که هر چه فعالیت فیزیکی افراد بیشتر باشد، سیستم ایمنی بدن آن‌ها قوی‌تر می‌شود و به واکسن‌ها واکنش بیشتری نشان می‌دهند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

شواهد زیادی نشان می‌دهد سرعت پیر شدن سیستم ایمنی بدن افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، کمتر از دیگران است. اساس رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات، روغن زیتون، مصرف متوسط ماهی و لبنیات و مصرف بسیار کم گوشت و شکر افزوده استوار است. نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که پیروی کردن از این نوع رژیم غذایی به کاهش التهاب مزمن کمک می‌کند و خطر ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دوم و سرطان را کاهش می‌دهد.

حفظ وزن متعادل

اگرچه تقویت ماهیچه‌ها نقش مؤثری در کاهش التهاب به ویژه در بین افراد مسن بر عهده دارند، اما افزایش چربی تأثیر برعکسی بر بدن می‌گذارد. معمولاً افزایش سن باعث تجمع بافت چربی در زیر پوست و اطراف اندام‌های بدن می‌شود، تجمع بافت چربی نیز باعث بروز التهاب می‌شود؛ بنابراین افزایش وزن در دوران پیری، التهاب مزمن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد سیستم ایمنی افراد چاق که واکسن آنفلوآنزا دریافت می‌کنند آنتی بادی کمتری تولید می‌کنند. به گفته محققان حفظ وزن متعادل به کاهش التهاب مزمن و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

کد خبر 439666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.