سالمندان در بحران شیوع کرونا چه ورزش‌هایی انجام دهند؟

یک فیزیوتراپیست با تاکید بر اهمیت ورزش در بین سالمندان برای تقویت عضلات پشت ساق پا در روزهای کرونایی، گفت: هر قدر سن افراد بالاتر رود به آرامی این عضلات کوتاه شده و به مرور ضعیف می‌شوند، برای جلوگیری از کوتاهی این عضلات سالمندان می‌توانند در روزهای کرونایی در منزل تمرین کشش را انجام دهند.

امیرحسین شیربان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ورزش کردن در سن سالمندی و در روزهای شیوع بیماری کرونا بسیار مهم است، اظهار کرد: ورزش کردن در این سنین باعث می‌شود تا گروه سالمندان بتوانند به حفظ سلامت جسمی و روحی خود کمک کنند.

وی با بیان اینکه عضلات پشت ساق پا یکی از مهم‌ترین عضلات مطرح در سنین سالمندی است، افزود: این دو عضله که در پشت ساق پا قرار دارند به اشخاص کمک می‌کنند تا وزن پای آنها بر روی کف پا بیفتد و بعد از اینکه اشخاص می‌ایستند کل راستای بدن را از طریق این عضله می‌توانند حفظ کنند.

این فیزیوتراپیست با تاکید بر اینکه هر چقدر سن افراد بالاتر رود به آرامی این عضلات کوتاه شده و به مرور ضعیف می‌شوند، تصریح کرد: برای جلوگیری از کوتاهی این عضله سالمندان می‌توانند در روزهای کرونایی در منزل تمرین کشش را  انجام دهند.

شیربان گفت: برای انجام این تمرین کششی باید سالمندان پاها را دراز کرده و یک حوله یا ملافه کف پا بیندازند، به شکلی که روی پا به سمت خود آنها حرکت کند، اظهار کرد یعنی شست پای آنها به سمت صورت حرکت کند و سپس با کشیدن ملافه یا حوله یک کشش ملایمی را پشت ساق پا حس می‌کنند و می‌توانند بین ۱۵ تا۲۰ ثانیه حوله یا ملافه را نگه دارند و سپس پا را آزاد کنند و سالمندان در روزهای کرونایی این تمرین را پنج تا شش مرتبه در هر نوبت تکرار کنند.

وی اضافه کرد: افراد با سن بالا نباید فشار زیادی روی مچ پا یا زانو برای انجام این تمرین وارد کنند. اگر سالمندان با انجام این تمرین در مچ یا زانو درد داشتند، حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنند تا آسیب جدی بر زانوی آنها وارد نشود.

این فیزیوتراپیست، خاطرنشان کرد: این تمرین یک حرکت کششی عضلات پشت ساق پاست و انجام این حرکت به اشخاصی که سن بالا دارند کمک می‌کند تا عضلات آنها آزاد تر شود.

به گفته شیربان، برای تقویت این عضله سالمندان می‌توانند تمرین‌هایی را در نظر بگیرند و در حالت ایستاده روی پنجه پا باشند به گونه‌ای که پاشنه پا از کف زمین جدا شود و سپس روی پنجه پا به سمت بالا حرکت کنند و در این صورت پاشنه پا از کف زمین جدا می‌شود و همان حالت پنجه را نگه دارند و بعد از ۱۰ ثانیه به آرامی به حالت اولیه رسیده و روی کف پا به طور کامل می‌ایستند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که قدرت عضلانی بهتری دارند می‌توانند این تمرین را به صورت تک پا انجام دهند، تصریح کرد: در واقع این اشخاص با برخورداری از قدرت عضلانی بهتر می‌توانند برای انجام این تمرین کششی یکی از پاها را بالا گرفته و روی یک پای دیگر ایستاده و برای حفظ تعادل و زمین نخوردن با کمک نرده یا دیوار کمک بگیرند.

این فیزیوتراپیست، اظهار کرد: با کمک گرفتن از نرده یا دیوار و حفظ تعادل بدن آرام آرام می‌توانند روی پنجه پا ایستاده و سپس پاشنه پا را به سمت بالا نگه دارند و بعد از شمردن ۱۰ ثانیه فشار نسبتاً زیادی روی تک پا پشت عضله ساق پا وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: سالمندان برخوردار از قدرت عضلانی بهتر در این روزهای کرونایی می‌توانند با انجام این تمرین کششی روی یک پا و شمارش ۱۰ ثانیه‌ای سپس پا را آزاد کنند و می‌توانند این تمرین را در هر نوبت که انجام می‌دهند ۱۰ مرتبه تکرار کنند و تاکید می‌کنم موقع انجام این تمرین نباید هیچ دردی را احساس کنند.

کد خبر 436296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.