به گزارش خبرگزاری ایمنا، در عصر دیجیتال امروزی، فناوریهای نوین آموزشی به طور فزایندهای رواج یافته و به راههای خلاقانه و نوآورانه برای تقویت یادگیری کودکان و نوجوانان تبدیل شدهاند و توانستهاند شیوههای سنتی تدریس را متحول کرده و مسیرهای یادگیری نوین را برای آموزش نسل جدید باز کند و توانایی آنها را برای ایجاد تجربه شخصی سازی شده، متناسب با هر نیاز آموزشی، ویژه هر فرد متحول کنند که در صورت استفاده درست از این فناوریها، مهارتهای سواد رسانهای و فرایند یاددهی یادگیری دانشآموزان نسل دیجیتال، بهبود خواهد داد.
علاوه بر این، ابزارهای آموزشی نوین مبتنی بر فناوریهای دیجیتال، مدرسان را قادر میسازد تا اطلاعات ارزشمند پیرامون موضوعات مختلف تدریس را جمعآوری و آنها را متناسب با سطح کلاس درس، آماده کنند، چراکه با استفاده از این روشها میتوان به راحتی، شکافهای یادگیری را شناسایی کرد و آموزشها را برای همه دانشآموزان، شخصیسازی کرد، به نحوی که انواع محتوای کمک آموزشی دیجیتال، یکی از این ابزارها است و تا به امروز توانسته شور و اشتیاق به یادگیری را در کودکان نسل دیجیتال برانگیزد.
ادغام ابزارهای دیجیتال برای اجرای برنامههای آموزشی دانشآموزان نسل جدید، بدون تردید مزایای بیشماری به همراه دارد و میتواند تجربه یادگیری را لذت بخش سازد و مفاهیم را برای همیشه در خاطر فراگیران ثبت کند، اما همانطور که هر سکهای دو رو دارد، استفاده نادرست و بیش از حد از فضای مجازی میتواند مضراتی را برای دانشآموزان به همراه داشته باشد، چراکه استفاده از فناوری در سنین پایین، در صورت نداشتن آموزش صحیح، میتواند منجر به اعتیاد اینترنتی، کاهش تعاملات انسانی، رویارویی با محتوای نامناسب یا تهدیدات آنلاین شود و به همین دلیل آموزش مهارتهای دیجیتال باید با آموزش سواد رسانهای و اخلاق دیجیتال همراه باشد.

چاقوی دولبه فناوری!
حجتالله مهدی، رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه عصر دیجیتال با پیشرفتهای روزافزون نحوه زندگی، کار و آموزش جوامع را متحول کرده است در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، میگوید: ابزارها و پلتفرمهای دیجیتال فرصتی برای تجارب آموختن و آموزش متناسب با نیازهای افراد ارائه میدهد، اما استفاده بیش از حد از آنها برای سرگرمی بزرگترها و کودکان نه ابزاری درجهت آموزش و مهارتافزایی بلکه بهعنوان یکی از بزرگترین چالشها و تهدید در این دنیا شناخته میشود.
وی با بیان اینکه دنیای دیجیتال یک چاقوی دو لبه است، یعنی هم فرصت است و هم تهدید، اظهار میکند: با وجود فرصتهای زیادی که فضای مجازی و شبکههای اجتماعی برای یادگیری و آموزش ایجاد میکند، افراد با برنامهریزیها و تصمیمات سازنده تعیین میکنند که استفاده از ابزارهای دیجیتال میتواند تنها یک ابزار وقت گذراندن و سرگرم یا ابزاری آموزنده و پرکاربرد و ایجاد کننده شغل در آینده باشد، از اینرو والدین، مربیان و آموزگاران با ارائه آموزشها باید تعادل و توازن استفاده از فناوریها را برای کودکان متمایز کنند.
رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان میافزاید: با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی بهویژه شبکههای اجتماعی، ناگزیر باید با انجام راهکارهایی معقول، چالشها و آسیبهای آن را به فرصت تبدیل کرد، چرا که آموزشها و برنامههای آموزشی تعاملی دنیای دیجیتال میتوانند سبکها و سرعتهای مختلف یادگیری را برآورده کرده و محیط یادگیری مؤثرتر و جذابتری را برای نسل امروز ایجاد کنند.
وی با اشاره اینکه کودکان و نوجوانان به دلیل موقعیت سنی تمایل بیشتری به تکنولوژیهای مدرن و فضای مجازی دارند، تصریح میکند: اگر والدین با شناسایی علاقمندی فرزندان با رویکردی متعادل و هوشمندانه بتوانند یادگیری و آموزشهای آنها را در دنیای دیجیتال ارتقا دهند، موفقیت بیشتری در ارتقای مهارتها در حوزههای تحصیلی و آینده کودکان و نوجوانان فراهم میسازند.
حجتالله مهدی درباره هوشمند مدارس استان اصفهان در عصر دیجیتال، میگوید: مباحث هوشمندسازی موضوع جدیدی نیست، بلکه طی سالهای اخیر استفاده از ابزارهای هوشمند در مدارس استان پیگیری شده است، اما باید قبول کنیم که سرعت بهروز شدن دادههای ما با شتاب رشد دنیای دیجیتال به هیچوجه قابل قیاس نخواهد بود، بنابراین نیازمند تصمیمات و برنامههای منسجم هستیم که به تنهایی از عهده آموزش و پرورش برنمیآید و سایر ارگانها میتوانند با حمایتهای لازم بهویژه در امور سخت افزار و آموزشهای نیرو انسانی در این حوزه گامهای مؤثری بردارند.
وی ترکیب آموزش سنتی و مدرن، رویکردی نوین است که با استفاده از فناوریهای جدید به بهبود فرآیند یادگیری کمک میکند، میافزاید: در این مسیر دو مبحث مطرح است که از یک سو برنامههای اجرایی، توسط سازمان تعریف کتب درسی ابلاغ شود که در این حوزه طی یکسال اخیر دستورالعملهایی آماده و تاکید بر آموزش هوش مصنوعی به کودکان و مربیان آموزشی مدارس شده است، اما از سوی دیگر باید قبول کنیم تا زمانی که کتب درسی با شیوه سنتی طرح و نوشته میشود، به طور طبیعی معلمان مکلف به آموزشهای سنتی هستند، بنابراین تحقیق در مورد الگوی کتب از طریق انتشارات مرتبط میتواند در این حوزه بسیار کمک کننده باشد.
رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان میکند: امروزه آموزش مدرن با پیشرفت تکنولوژی، به یکی از روشهای محبوب یادگیری تبدیل شده است، مربیان باید راههایی بیابند تا یادگیری را تعاملیتر و جذابتر کنند.




نظر شما