۸ مزیت شگفت انگیز کلم

کنترل فشارخون بالا با رژیم غذایی مناسب، مضرات نوشابه قندی برای قلب زنان، مزایای روزه داری در کنار مصرف ویتامین C، خرید مواد غذایی فله‌ای ممنوع و هشت مزیت شگفت انگیز کلم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه فشار خون بالا از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی است که اگر کنترل نشود به سایر اعضای بدن آسیب جدی وارد می‌کند، اظهار کرد: از آنجایی که این بیماری بدون علامت بوده می‌تواند بسیار تخریب کننده باشد.

عباس مدنی بیان اینکه تغذیه مناسب این بیماری را پیشگیری و کنترل می‌کند، افزود: مصرف سبزیجات، میوه‌ها، غذاهای لبنی با چربی پایین و مقادیر متوسط غلات کامل، ماهی، دانه‌های روغنی و مغزها می‌تواند فشارخون بالا را تحت کنترل در آورد.

وی پزشک تصریح کرد: رژیم غذایی کاهش فشار خون انواع مختلفی دارد، در حالت معمول فرد اجازه دارد در طول روز ۲۳۰۰ میلی گرم نمک مصرف کند و در صورتی که در نسخه کم نمک این رژیم، فرد نیمی از این مقدار و یعنی ۱۵۰۰ میلی گرم نمک در روز را می‌تواند، مصرف کند.

به گفته متخصص قلب و عروق؛ غلات شامل نان، برنج، پاستا و غیره است، اگر این محصولات با استفاده از غلات کامل تولید شده باشند، در این رژیم می‌توانند حضور پیدا کنند. در طول روز ۶ تا ۸ واحد غلات کامل باید مصرف شود. به عنوان مثال نیم فنجان غلات صبحانه پخته شده، برنج یا پاستا به‌اندازه یک واحد خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از غلات کامل از آن جهت اهمیت دارد که این محصولات فیبر و مواد مغذی بیشتری در خود دارند به عنوان مثال به‌جای استفاده از برنج سفید، برنج قهوه‌ای استفاده کنید و یا به جای ماکارونی معمولی، ماکارونی غلات کامل بپزید

این متخصص قلب و عروق خاطر نشان کرد: میوه‌ها و سبزیجات جایگاه ویژه‌ای در رژیم درمانی فشار خون بالا دارند. چهار تا پنج واحد در روز کافی است، گوجه، هویج، سیب زمینی، سبزیجات، خیار، کاهو غنی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم و منیزیم هستند و یک واحد از سبزیجات مثلاً می‌تواند نیم فنجان سبزیجات خورد شده باشد.

خرید مواد غذایی فله‌ای ممنوع

استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: بیشترین مشکل در انتقال ویروس کرونا به دلیل استفاده از مواد غذایی فله‌ای است به همین منظور توصیه می‌شود از خرید این نوع مواد خودداری شود.

کوروش جعفریان، اظهار کرد: به طور کلی اینکه آیا با خوردن غذایی که آلوده به ویروس است دچار بیماری می‌شویم به نظر می‌رسد که خیلی اطلاعات در این خصوص دقیق نیست و احتمال اینکه با خوردن غذا به ویروس مبتلا می‌شویم خیلی کم است.

وی افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است تا جایی که امکان دارد سطح دسترسی تماس با ویروس کاهش یابد. در عین حال برخی از مواد غذایی مانند مرغ یا گوشت فله‌ای هستند و امکان شستشو با مواد شوینده را ندارند، به همین دلیل توصیه ما این است که همه مواد غذایی به صورت بسته بندی عرضه شود تا احتمال آلودگی کاهش یابد.

این استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، تصریح کرد: در مورد برخی از مواد غذایی فله خشک اگر چند روز بیرون از خانه نگهداری شوند ویروس از بین خواهد رفت. در مورد گوشت و مرغ کار بسیار سخت ر است، زماین که این اقلام بسته بندی و در یخچال قرار داده می‌شود هر زمان به بسته بندی آن دست می‌زنیم باید دستمان را بشوییم چراکه ممکن است آلوده باشد، اما اگر خود گوشت هم آلوده باشد در زمان پخت این آلودگی از بین می‌رود.

مزایای روزه داری در کنار مصرف ویتامین C

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی معتقدند تبعیت از رژیم‌های غذایی مشابه با شرایط روزه داری در کنار مصرف ویتامین C در درمان انواع سرطان مؤثر است. آزمایش‌هایی که در این زمینه بر روی موش‌ها انجام شده، نشان می‌دهد تبعیت از این نوع رژیم غذایی باعث شده رشد تومورهای سرطانی در روده بزرگ موش‌های مختلف کند شود. این اولین بار است که یک روش مداخله غیر سمی برای کند کردن روند رشد تومورهای سرطانی مؤثر واقع شده است. روش‌های مداخله دیگر مانند شیمی درمانی هم به سلول‌ها و تومورهای سرطانی و هم به سلول‌های عادی و سالم آسیب می‌زنند. البته باید توجه داشت که رعایت شرایط روزه داری برای بیماران سرطانی که معمولاً با مشکلات جسمانی و ضعف بدنی مواجه می‌شوند، کار ساده ای نیست و لذا مصرف ویتامین C می‌تواند این شرایط دشوار را تا حدی تسهیل کند.

مضرات نوشابه قندی برای قلب زنان

طبق نتایج یک مطالعه جدید، زنانی که مقادیر زیادی نوشابه گازدار، آبمیوه‌های شیرین و سایر نوشابه‌های قندی را مصرف می‌کنند در معرض ریسک بالاتر ابتلاء به بیماری قلبی قرار دارند. به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، زنانی که یک نوشیدنی یا بیشتر در روز می‌نوشند در مقایسه با زنانی که هرگز چنین نوشیدنی‌های مصرف نمی‌کنند حدود ۲۰ درصد بیشتر با ریسک بیماری قلبی مواجه هستند. و تنها نوشابه‌های گازدار مشکل زا نیستند بلکه نوشیدنی‌های میوه‌ای هم همراه با شکر افزودنی پرریسک هستند.

«چریل آندرسون»، پژوهشگر ارشد تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: «ما پیش بینی می‌کنیم که چندین دلیل موجب می‌شود قند ریسک بیماری قلبی را افزایش دهد.» وی افزود: «مواد قندی موجب افزایش میزان گلوکز و غلظت انسولین در خون شده که میزان اشتها را افزایش داده و منجر به چاقی، فاکتور پرخطر اصلی بیماری قلبی عروقی، می‌شود.»

آندرسون تاکید کرد: «به علاوه میزان بیش از اندازه قند در خون با فشار اکسایشی و التهاب، مقاومت انسولین، الگوی ناسالم کلسترول و دیابت نوع۲ مرتبط است، مشکلاتی که ارتباط قوی ای با ابتلاء به تصلب شریان، تنگ شدن تدریجی عروق خونی، دارند.» به گفته محققان، گاهی اوقات افراد از نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌کنند که آنها هم به دلیل داشتن مواد شیرین کننده مصنوعی نظیر ساخارین برای سلامت مضر هستند. انجمن قلب آمریکا، سالم‌ترین نوشیدنی را آب آشامیدنی معرفی می‌کند که فاقد قند، شیرین کننده‌های مصنوعی و کالری است.

هشت مزیت شگفت انگیز کلم

کلم حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین‌های A، C و K است. همچنین به ازای هر کالری، آهن بیشتری نسبت به گوشت گاو دارد. کلم همچنین اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، کلسیم، فیبر، منیزیم، منگنز، مس و فسفر را در خود جای داده است.

فواید سلامتی کلم شامل:

۱ - بهبود سلامت قلب

خوردن منظم کلم می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند و حتی خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. این سبزی حاوی اسیدهای چرب امگا سه و امگا ۶ است، این ماده همچنین منبع خوبی از پتاسیم است و این ماده مغذی برای سلامتی قلب مفید است. این امر به این دلیل است که پتاسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و همچنین خطر بیماری قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. کلم همچنین می‌تواند به تنظیم سطح کلسترول کمک کند.

۲ - کاهش خطر ابتلاء به دیابت

کلم حاوی فیبر است و تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی پر فیبر به کاهش خطر ابتلاء به دیابت کمک می‌کند. کلم حاوی منگنز نیز هست و این ماده مغذی می‌تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند، و این یک وسیله عالی برای پیشگیری و همچنین مدیریت دیابت نوع دو است.

۳ - کمک به هضم غذا

کلم حاوی فیبر است و همانطور که بیشتر ما می‌دانیم، این برای کمک به هضم غذا بسیار عالی است.

۴ - کاهش خطر سرطان

کلم عضو خانواده سبزیجات صلیبی است و به نظر می‌رسد که این خانواده از سبزیجات حاوی ترکیبات طبیعی هستند که می‌توانند به کاهش چشمگیر خطر ابتلاء به چندین سرطان کمک کنند. کلم همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است، و این اغلب بهترین دفاع در برابر ابتلاء به سرطان است.

۵ - محافظت از سلامت مغز

کلم حاوی آهن و اسیدهای چرب امگا ۳ است که هر دو می‌توانند به محافظت از سلامت مغز کمک کنند.

آهن نقش مهمی در انتقال اکسیژن به سلول‌های بدن دارد که این امر برای سلامت ماهیچه‌ها و مغز بسیار مهم است. با توجه به سلامت مغز، اسیدهای چرب امگا ۳ به عملکرد شناختی مانند حافظه و عملکرد مغز کمک می‌کنند.

۶ - شادابی استخوان‌ها

همه ما می‌دانیم که برای حفظ سلامتی استخوان‌ها به کلسیم نیاز داریم و مقدار زیادی از آن را در کلم می‌توان پیدا کرد. کلسیم همچنین برای سایر فرآیندهای بدن مانند سیگنالینگ سلولی و کمک به عروق خونی در انتقال خون از طریق بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۷ - خاصیت ضد پیری پوست

ویتامین‌های موجود در کلم ویتامین‌های مناسبی هستند که برای داشتن پوست‌های صاف و بی عیب و نقص به آنها نیاز است. کلم حاوی ویتامین A (رتینول) است، ترکیبی که بطور منظم به عنوان یک ماده در تعدادی از محصولات و داروهای ضد پیری استفاده می‌شود. ویتامین A رشد سالم سلول را تشویق می‌کند، این می‌تواند به کاهش علائم پیری مانند چین و چروک و رنگدانه کمک کند. همچنین به سالم ماندن موها کمک می‌کند.

۸ - محافظت از بینایی

دو تا از آنتی اکسیدان های موجود در کلم می‌توانند به حفظ سلامت چشم و کاهش خطر افت بینایی در آینده کمک کنند. لوتئین و زاکزانتین آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی هستند که سلول‌های سالم چشم را حفظ می‌کنند و همچنین به نظر می‌رسد خطر ابتلاء به اختلالات چشم، به ویژه دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می‌دهند.

کد خبر 424062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.