خوردن پنیر با این دو ماده غذایی ممنوع

راه‌های جلوگیری از افزایش وزن در دوران قرنطینه و ماه رمضان، لزوم نخوردن مخلوط سیب زمینی و سوسیس، غذاهای مؤثر در زوال عقل، خوردن پنیر با این دو ماده غذایی ممنوع و صبحانه رژیمی برای افراد چاق را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ یک متخصص تغذیه با اشاره به مقارن شدن ماه رمضان و قرنطینه که باعث شده است که بسیاری از افراد دچار اضافه وزن شوند، اظهار کرد: در صورتی که ساعت‌های مربوط به دوران قرنطینه مدیریت نشود، در خانه ماندن به در آشپزخانه ماندن تبدیل می‌شود. بعضی افراد برای رفع بی‌حوصلگی، برای مصرف انواع وعده‌های غذایی مدام به یخچال آشپزخانه مراجعه می‌کنند. دوران قرنطینه به دلیل دریافت پراکنده مواد غذایی با حجم بالا به خصوص مصرف تنقلات، افراد را در معرض اضافه وزن و چاقی قرار می‌دهد، در صورتی که اگر زمان خود را مدیریت کنند با کاهش این اتفاق روبرو می‌شوند.

شهاب اولیایی، افزود: مقارن شدن ماه مبارک رمضان و دوران قرنطینه باعث شده است که این ماه برای بسیاری از افراد با اضافه وزن همراه باشد. امکان اضافه وزن و چاقی در ماه مبارک رمضان وجود دارد که از مهمترین دلایل آن کاهش ساعت فعالیت و ورزش، بی حالی بعد از مصرف افطار، مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده، مصرف خوراکی‌های قندی و شیرین مانند زولبیا و بامیه، مصرف زیاد نمک و غذاهای شور (افزایش وزن کاذب)، پرخوری در وعده‌های افطار و شام و سحر با دیدگاه تقویت سیستم ایمنی بدن است.

رژیم شناس و متخصص تغذیه، تصریح کرد: این موارد از جمله علل افزایش وزن در دوران قرنطینه و ماه مبارک رمضان محسوب می‌شوند. توصیه می‌شود برای پیشگیری از افزایش وزن در دوران قرنطینه و ماه رمضان باید به مواردی مانند مدیریت زمان در دوران قرنطینه و برنامه ریزی مناسب، بی تحرکی خود را با برنامه ریزی ورزشی اصلاح کنیم، مصرف غذا در وعده‌های افطار، شام وسحر را در حد تعادل و مناسب صورت بگیرد، پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کردنی و پرهیز از مصرف غذاهای پرقند و شیرین توجه شود.

خوردن پنیر با این دو ماده غذایی ممنوع

پنیر یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین صبحانه‌های ایرانیان است و بسیاری هم پنیر را به عنوان میان وعده و عصرانه دوست دارند. پنیر به دلیل طبع سرد بهتر است با مواد غذایی با طبع گرم مانند گردو، خرما مصرف شود. اما مصرف آن با برخی مواد غذایی نیز می‌تواند سبب ایجاد مشکلات جدی در بدن شود. در ادامه این مطلب دو ماده غذایی که نباید با پنیر مصرف شوند را معرفی می‌کنیم.

متخصص آسیب شناسی و طب سنتی ایرانی با اشاره به اینکه پنیر یک ماده پروتئینی با طبع سرد است و نباید آن را با گوجه، خیار و هندوانه که تب سرد دارند خورد، اظهار کرد: بسیاری از افراد بر اساس عادت همیشگی در صبحانه و میان وعده‌ها پنیر را با گوجه و خیار یا هندوانه می‌خورند. این امر باعث بروز بسیاری از عارضه‌ها و برخی بیماری‌ها شامل دیابت، ام اس، اختلالات عصبی، گوارشی می‌شود.

حسن اکبری، افزود: مصرف همزمان پنیر با خیار، گوجه، هندوانه و یا سردی‌های دیگر باعث بروز عارضه‌ها و بیماری‌ها می‌شود، این امر عمر را کوتاه می‌کند. بهتر است افرادی که تمایل به مصرف همزمان پنیر، خیار، گوجه و یا هندوانه را دارند به مقدار نصف به نصف از گردو استفاده کنند؛ یعنی برابر ۵۰ گرم پنیر، گوجه و خیار یا هندوانه از ۵۰ گرم گردو استفاده کنند.

وی ادامه داد: پنیر دارای مولکول‌های پروتئینی پیچیده است و برای تجزیه شدن نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد. به همین دلیل هنگام تجزیه انرژی زیادی را از بدن دریافت می‌کند. مصرف همزمان پنیر با گوجه و خیار یا هندوانه که از مواد سرد هستند. باعث تشدید این فرآیند می‌شود.

متخصص آسیب شناسی و طب سنتی ایرانی، گفت: پنیر را نباید با بادام مصرف کرد؛ زیرا موجب فساد در معده شده و گوارش را با مشکل رو به رو می‌کند و به عنوان عامل مهمی در تشکیل سنگ کلیه و مثانه محسوب می‌شود. مصرف پنیر با ماست چکیده و پنیر با بادام باعث لکه و پیسی در پوست صورت می‌شود.

غذاهایی که باعث زوال عقل می‌شوند

نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف غذاهایی خاص با هم می‌تواند بر خطر زوال عقل تأثیرگذار باشد. ماهی‌های چرب، شکلات تلخ، قهوه، بلوبری و زردچوبه همگی از جمله مواد غذایی است که به حفظ سلامت مغز انسان کمک می‌کند، اما غذاهایی هم وجود دارد که مصرف شأن با یکدیگر بر روند زوال عقل تأثیر می‌گذارد. تمام غذاهایی که مصرف می‌کنید برایجاد میکروبیوم روده‌ای منحصر به فرد که بر خطر زوال عقل و همچنین خطر بیماری‌ها تأثیرگذار است، نقش دارد. این مطالعه پنج ساله با حضور ۲۰۹ شرکت کننده که به زوال عقل مبتلا بودند و ۴۱۸ شرکت کننده که به این شرایط مبتلا نبودند، انجام شد. پژوهشگران از تمام شرکت کنندگان درخواست کردند تا در ابتدای مطالعه یک پرسشنامه غذایی را تکمیل کنند و پس از آن معاینات پزشکی را روی آنها انجام دادند.

زمانی که پژوهشگران پرسشنامه‌های غذایی را بررسی کردند، میزان مصرف گوشت‌های فراوری شده در افراد مبتلا به زوال عقل زیاد بود و آن‌ها گوشت‌های فراوری شده را همراه با غذاهای نشاسته‌ای مانند سیب زمینی، کلوچه‌ها و کیک‌ها مصرف می‌کردند. به عنوان مثال، فرد مبتلا به زوال عقل احتمال بیشتری داشت تا سوسیس را همراه با سیب زمینی پخته یا سرخ شده مصرف کند، اما فردی که به این شرایط مبتلا نبود، به احتمال زیاد سوسیس را همراه با بروکلی مصرف کند. یک تفاوت بزرگ دیگر بین رژیم‌های غذایی افراد مبتلا به زوال عقل و آن‌هایی که به این شرایط مبتلا نبودند، تنوع بود. افراد که به زوال عقل مبتلا نبودند یک رژیم غذایی با تنوع بسیار بیشتر را مصرف می‌کردند که شامل انواع مختلفی از غذاهای سالم مانند میوه‌ها، سبزیجات، غذاهای دریایی و گوشت ماکیان می‌شد.

باید در انتخاب جفت‌های غذایی خود دقت بیشتری داشته باشید. اگر قصد دارید یک خوراکی ناسالم مانند سوسیس و کالباس را به میزان زیاد مصرف کنید، بهتر است آن را همراه یک سالاد سالم و نه سیب زمینی سرخ شده مصرف کنید. از جمله منابع غذایی خوب در این زمینه می‌توان به مواردی مانند بروکلی، دانه‌های کدو تنبل، شکلات تلخ، مغزدانه ها، زردچوبه، چای سبز، تخم مرغ، پرتقال، بلوبری، قهوه، ماهی‌های چرب اشاره کرد.

صبحانه رژیمی برای افراد چاق

شیر موز به دلیل خواص بی نظیر و خاصیت سیر کنندگی به عنوان یک صبحانه رژیمی در افراد دارای اضافه وزن توصیه می‌شود. خوردن مخلوط موز به همراه شیر کم چرب نوشیدنی مقوی، کم کالری و سیر کننده برای افرادی است که در رژیم لاغری به سر می‌برند یک متخصص تغذیه، گفت: خوردن مخلوط موز به همراه شیر کم چرب نوشیدنی مقوی، کم کالری و سیر کننده برای افرادی است که در رژیم لاغری به سر می‌برند.

محمدتقی انوشه، افزود: همچنین در برخی افراد به دلیل اینکه به طعم شیر علاقه‌ای ندارند استفاده از شیر با مخلوط میوه‌ها خصوصاً موز به دلیل خواص بیشمار این دو نوع ماده غذایی توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: موز فیبر فراوانی دارد و قند موجود در آن (سوربیتول) به انسان احساس سیری می‌دهد. میزان کالری موجود در شیر موزحداکثر ۱۰۰ تا ۱۲۰ واحد و فاقد چربی و کلسترول است.

این متخصص تغذیه، تاکید کرد: موز سرشار از ویتامین و پتاسیم است و کلسیم بالای موز و شیر در کنار هم در افراد مبتلا به کمبود کلسیم مفید است، همچنین این دو ماده غذایی تری گلیسیرید پایینی دارند و موجب افزایش قند خون افراد نمی‌شوند.

وی ادامه داد: شیر موز ماندگاری کمی دارد زیرا موادی در موز وجود دارد که در صورت آزاد شدن موجب سیاه شدن رنگ آن می‌شود و شیر و موز هر دو موادی فساد پذیر هستند.

انوشه خاطرنشان کرد: بهترین زمان مصرف شیر موز به عنوان میان وعده در صبح و عصر است. همچنین در افرادی که در رژیم غذایی هستند استفاده از آن صبح ناشتا به عنوان صبحانه توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه استفاده از شیر موز برای تمام افراد مفید است و ممنوعیت ندارد، گفت: مصرف موز در کنار شیر مانع جذب کلسیم موجود در آن نمی‌شود. شیر موز یک مخلوط انرژی زا است که کلسیم موجود در آن موجب کاهش فشار خون می‌شود، همچنین پتاسیم آن به کارکرد قلب کمک نموده و در افراد مبتلا به فشار خون بسیار مفید است.

انوشه اظهار کرد: توصیه می‌شود که افراد در هنگام مصرف شیر موز از شیرین کننده کمتری استفاده کنند و در افراد دیابتی استفاده از شیر کننده‌های مصنوعی مخصوص افراد دیابتی در کنار این مخلوط مقوی پیشنهاد می‌شود.

سیب زمینی و سوسیس را با هم نخورید

مطالعه جدید نشان می‌دهد اگر رژیم غذایی مملو از گوشت‌های فراوری شده، نشاسته و میان وعده‌های شیرین باشد، احتمال ابتلاء به زوال عقل بسیار بالا خواهد بود. «سیسیلیا سمیری»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بوردکس فرانسه، در این باره، اظهار کردد: «مطالعه ما نشان می هد که ترکیب مواد غذایی مصرفی در پیشگیری از زوال عقل بسیار مهم است.» زوال عقل بسیار در بین افرادی که عمدتاً گوشت‌های فراوری شده نظیر همبرگر و سوسیس، نشاسته نظیر سیب زمینی، و میان وعده‌های همچون کیک و کلوچه مصرف می‌کنند، شایع‌تر است.

یافته‌ها نشان می‌دهد معمولاً در افراد فاقد زوال عقل رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غذاهای دریایی و مرغ است. به گفته محققان، زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر می‌تواند از دهه‌ها قبل از ظهور علائم آغاز شود و رژیم غذایی طولانی مدت نقش مهمی در این زمینه دارند.

سمیری افزود: «عادتهای بد غذا خوردن به سمت گوشت‌های پخته سرد و میان وعده‌ها سال‌ها قبل از تشخیص زوال عقل در گروه ما مشهود بود. در مقابل، رژیم‌های غذایی متنوع و سالم خطر ابتلاء به زوال عقل را کاهش می‌دهد.»

برای این مطالعه، ۲۰۹ فرد مبتلا به زوال عقل و ۴۱۸ فرد فاقد این بیماری در فرانسه مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سنی افراد ۷۸ سال بود و به مدت ۱۲ سال تحت نظر بودند. این افراد ۵ سال زودتر پرسشنامه‌ای در مورد تغذیه شأن تکمیل کرده بودند.

محققان مشاهده کردند سال‌ها قبل از ابتلاء به زوال عقل، رژیم غذایی افراد مبتلا به این بیماری بسیار متفاوت از افرادی بود که مبتلا به زوال عقل نبودند. به گفته سمیری، «ما همچنین دریافتیم رژیم غذایی سرشار از سبزیجات پهن برگ، انواع توت‌ها، مغزیجات آجیلی، غلات کامل، و ماهی ریسک زوال عقل را کاهش می‌دهد. دفعات مصرف این نوع مواد خوراکی ناسالم، بیش از مقدار آنها، در ریسک ابتلاء به زوال عقل مهم است.»

کد خبر 423465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.