توت فرنگی، منبع تأمین پتاسیم و کلسیم بدن

سبک زندگی رمضانی در طب ایرانی، مزایای سلامتی کرفس، نکات تغذیه‌ای برای پیشگیری از اضافه وزن در ماه رمضان، فواید مصرف روزانه خرما برای بدن و توت فرنگی منبع تامین پتاسیم و کلسیم بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص طب سنتی با اشاره به قوانین خوردن و آشامیدن درماه مبارک رمضان، اظهار کرد: خوردن سحری واجب است و در سحری باید از غذاهای خیلی شیرین و چرب، خیلی شور و همچنین خوردن چای پرهیز کنیم.

ناصر رضایی پور، افزود: خوردن و آشامیدن قوانینی دارد مانند اینکه باید با آرامش غذا بخوریم، زیاد بجویم و در موقع غذا خوردن از مصرف ترشی‌ها و نوشیدنی‌ها پرهیز کنیم، تلویزیون تماشا نکنیم و به جایی توجه نکنیم، موسیقی گوش نکنیم و با کسی حرف نزنیم.

وی با بیان اینکه قوانین در ماه رمضان مهم‌تر هستند، افزود: اگر در ماه رمضان به قوانین خوردن و آشامیدن و همچنین به قوانین سبک زندگی بیشتر توجه کنیم رمضان خوبی را پشت سر خواهیم گذاشت و جزو آن دسته از افراد نخواهیم بود که بعد از گذشت ۱۰ یا ۱۵ روز از ماه رمضان با مشکل گوارشی مواجه می‌شوند و ممکن است نتوانند بقیه روزه‌های خود را بگیرند.

این متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین قوانین تغذیه در طب ایرانی این است که دو وعده اصلی غذایی داریم صبحانه و شام، که در ابتدای روز و انتهای روز باید میل شود، تصریح کرد: بنابراین خوردن سحری واجب است و نباید بدون سحری روزه گرفت و برای اینکه بتوانیم برای وعده سحری آماده باشیم و اشتها داشته باشیم باید چند قانون ساده را رعایت کنیم.

به گفته وی، یکی اینکه شب باید زود بخوابیم و وعده افطاری را سبک بخوریم تا بتوانیم دو ساعت بعد بخوابیم و صبح زودتر بیدار شویم و معلوم است اگر نزدیک اذان بیدار شویم نمی‌توانیم سحری بخوریم اما اگر یک ساعت زودتر بیدار شویم و حال خوبی پیدا کنیم قطعاً معده جاذبه خود را پیدا می‌کند و میل به سحری نیز ایجاد می‌شود.

رضایی پور با اشاره به اینکه خوردن سحری واجب است، اظهار کرد: در سحری باید از غذاهای خیلی شیرین، چرب، شور و چای پرهیز کنیم تا در طول روز دچار اشکال نشویم.

فواید مصرف روزانه خرما برای بدن

خرما انواع مختلفی دارد که هر کدام خواص فوق العاده ای برای بدن دارند و در درمان و جلوگیری از بیماری‌ها به بدن کمک می‌کنند و برای پوست و مو نیز مفید است. برای هزاران سال، میوه خرما غذای اصلی کشورهای خاورمیانه و هندوستان بوده است؛ کشت خرما در روزهای مدرن امروزه که در غرب پاکستان انجام می‌شود، به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. خواص خرما برای همگان آشکار است. مصرف خرما در نهایت به جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا و اسپانیا گسترش یافت سپس آنها به غرب معرفی شدند. با توجه به سوابق فسیلی، تاریخ خرما تا ۵۰ میلیون سال پیش برمی گردد این در مورد تاریخ است.

توت فرنگی، منبع تأمین پتاسیم و کلسیم بدن

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه توت فرنگی، منبع خوب تأمین پتاسیم و کلسیم بدن است، اظهار کرد: توت فرنگی یکی از میوه‌های پر خاصیت فصل بهار بوده که سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر است. توت فرنگی جز ۲۰ میوه پر از آنتی اکسیدان است و خواص ارزشمند توت فرنگی به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنل های موجود در آن است.

شیما عبدالهی مصرف این میوه بهاری ارزشمند را در حفظ سلامت و تقویت قلب مؤثر دانست و گفت: توت فرنگی به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند و در کنترل قند خون تأثیر به سزایی دارد، بنابراین برای مبتلایان به دیابت مفید است.

وی با تاکید بر اینکه توت فرنگی به دلیل دارا بودن ویتامین سی سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود، تصریح کرد: این میوه معجزه آسا از ساختار مغز در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و از کاهش عملکرد حافظه پیشگیری می‌کند.

عبداللهی استفاده از توت فرنگی را در سلامت پوست مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: کمک به بهبود وضعیت کلسترول خون و خواص ضد پیری از دیگر مزایای این میوه به شمار می‌رود.

نکات تغذیه‌ای برای پیشگیری از اضافه وزن در ماه رمضان

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: بی تحرکی و مصرف غذاهای پرکالری در طول ماه مبارک رمضان باعث ایجاد اضافه وزن می‌شود و رعایت برخی نکات در پیشگیری از افزایش وزن در این ماه بسیار حائز اهمیت است.

مرضیه زیلایی، اظهار کرد: گفت: معمولاً افراد در طول ماه مبارک رمضان (بویژه در فصول گرم سال) به دلیل بی تحرکی و در دسترس بودن مواد غذایی پرکالری (زولبیا و بامیه و انواع دسرهای شیرین) و غذاهای چرب در مهمانی‌ها ممکن است اضافه وزن پیدا کنند.

وی افزود: هر پنج عدد بامیه حدود ۴۰۰ کیلوکالری و هر پنج عدد زولبیا حدود هزار کیلوکالری انرژی به بدن می‌رسانند در حالی که هر پنج عدد خرما ۱۰۰ کیلوکالری انرژی دارد و ضمن اینکه خرما حاوی فیبر و پتاسیم بوده، اما زولبیا، بامیه و شیرینی جات علاوه بر داشتن کالری زیاد، حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن نیز نیستند؛ بنابراین تمرکز بر مصرف مواد غذایی سالم که کالری کمتری دارند، در پیشگیری از افزایش وزن در ماه رمضان بسیار حائز اهمیت است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تصریح کرد: افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات در تمام وعده‌ها (سحری، افطار، شام) و میان وعده‌ها علاوه بر تأمین نیاز بدن به فیبر، مایعات، ویتامین‌ها و مواد معدنی، کالری کمتری نسبت به شیرینی‌ها و چربی‌های مضر به بدن می‌رسانند.

زیلایی اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان، وعده سحر باید خصوصیات وعده ناهار را داشته باشد، وعده افطار شبیه صبحانه و شام مشابه با شام قبل از ماه رمضان باشد. مصرف افطار و شام سبک و استفاده از میان وعده‌های سالم مانند آجیل‌ها، میوه‌ها و سبزیجات در فاصله بین افطار تا شام و بعد از شام تا قبل از خواب بسیار مفید است.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است در ماه رمضان از غذاهای آب پز شده که با لیمو تازه طعم دار شده باشند، استفاده نمود و از غذاهای سرخ شده پرهیز کرد تا ضمن کاهش دریافت چربی و کاهش کالری دریافتی، از تشنگی نیز پیشگیری شود.

مزایای سلامتی کرفس

کرفس منبع بسیار خوبی از آنتی‌اکسیدان های مهم، آنزیم‌های مفید، فیبر، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص است، مصرف این عضو از خانواده سبزیجات بسیار توصیه می‌شود. سال‌ها پیش، بخش‌هایی از کرفس به‌عنوان دارویی برای فشارخون بالا استفاده می‌شد. اخیراً نیز، مطالعات دارویی به خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی موجود در کرفس دست‌یافته‌اند، این دو خواص مهم می‌تواند به بهبود نشانگرهای سلامت قلب کمک کند.

ازجمله ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در کرفس می‌توان به ویتامین K، ویتامین C، پتاسیم، فولات و ویتامین B۶ اشاره کرد. جالب است بدانید که ازآنجایی که کرفس حاوی ۹۵ درصد آب است، به همین دلیل ۱ گیاه کم‌کالری است. کرفس به پایین آوردن سطح کلسترول بالا و قند خون کمک کند

به دلیل داشتن یک ترکیب منحصربه‌فرد به نام ۳- ان-بوتیل فتالید (BuPh) که گزارش‌شده باعث کاهش لیپیدها می‌شود، می‌تواند دارای اثرات کاهش‌دهنده سطوح کلسترول باشد. کرفس حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی ساکاریدهایی است که به‌عنوان ضدالتهاب، به‌ویژه آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید و پلی فنول شناخته می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهند که این حمایت از سلامت کلی، به‌ویژه در افراد مسن‌تر، به مبارزه با آسیب رادیکال آزاد (یا استرس اکسیداتیو) که می‌تواند منجر به آسیب سلولی و التهاب شود، کمک می‌کند.

محققان بیش از ده‌ها نوع مختلف از ترکیبات غذایی و آنتی‌اکسیدان‌هایی که به لطف مصرف کرفس تولید می‌شوند، را شناسایی کرده‌اند. این‌ها شامل اسیدهای فنولیک مانند کافئیک اسید و فرولیک‌اید، به‌علاوه فلاونول‌هایی مانند کوئرستین هستند. به دلیل پتانسیل کاهش التهاب، کرفس ممکن است برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌هایی که در اثر التهاب شدیدتر می‌شود مانند درد مفاصل (مانند آرتریت)، نقرس، عفونت کلیه و کبد، اختلالات پوستی، سندرم روده تحریک پذیر مفید باشد.

کرفس به جلوگیری یا درمان فشار خون بالا کمک می‌کند و می‌تواند دارای مزایای کاهش وزن باشد. علاوه بر دارا بودن مواد مغذی، به‌ویژه آنتی‌اکسیدان‌ها، الکترولیت‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی، کرفس حاوی آب و فیبر بالایی است که می‌تواند شمارا مدت‌زمان طولانی‌تری سیر نگه‌داشته و به شما کمک می‌کند احساس خوبی داشته باشید. کرفس حاوی خواص ضد میکروبی است که با عفونت‌ها مبارزه می‌کند.

کد خبر 423076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.