شگردهای نگهداری بهتر هندوانه

تضعیف سیستم ایمنی بدن عارضه کمبود ویتامین A ، مصرف ناشتای مواد غذایی مفید برای لاغری، هویج و چهره جذاب و زیبا، ممنوع بودن نوشیدنی‌های سرد هنگام افطار و شگردهای نگهداری بهتر هندوانه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه باید مبتلایان به کرونا با توجه مشکلات تنفسی از مصرف مواد غذایی محرک و آلرژن پرهیز کنند، اظهار کرد: تغذیه از جمله عوامل مؤثر در بهبود سیستم ایمنی بدن و کوتاه کردن دوره بیماری برای مبتلایان به ویروس کرونا محسوب می‌شود. یکی از مشکلات افراد مبتلا به کرونا تب است که باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود؛ بنابراین انرژی زیادی از بدن همراه با آب و الکترولیت‌های فراوان در حال دفع است.

شهاب اولیایی، افزود: با توجه با موارد ذکر شده نیاز به غذا افزایش پیدا می‌کند اما مشکل اصلی این است که مبتلایان به کرونا با بی اشتهایی رو به رو می‌شوند و دریافت غذا به شدت محدود خواهد شد. برای حل این مشکل توصیه می‌شود غذاها به شکل نرم و مایع در حجم کم با تعداد دفعات بیشتر برای بیمار در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: در خصوص غذاهای نرم و مایع می‌توان به انواع سوپ مقوی حاوی آب مرغ یا عصاره گوشت اشاره کرد. در چنین مواردی باید به میزان کافی از مایعات و الکترولیت‌ها مثل سدیم و پتاسیم برای مصرف بیمار در نظر گرفته شود تا بتوان آب و مایعات دفع شده ناشی از تب را جبران کرد.

این متخصص تغذیه مطرح کرد: در دوران ابتلاء به کرونا با توجه مشکلات تنفسی از مصرف مواد غذایی محرک و آلرژن به شدت پرهیز کنید. ادویه جاتی مانند انواع فلفل قرمز و سیاه جزو مواد محرک محسوب می‌شوند که به دلیل نامطلوب کردن وضعیت تنفس باید از مصرف این موارد خودداری کرد.

وی ادامه داد: همچنین مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی باعث تشدید سرفه و وخیم شدن وضعیت تنفسی می‌شود که باید مراقبت‌های لازم را در این شرایط زمانی انجام دهیم. توصیه می‌شود از مصرف غذاهای کنسرو شده و حاوی مواد نگهدارنده شیمیایی پرهیز کنید. همچنین مصرف نوشیدنی‌های گازدار حاوی کافئین و خوراکی‌های بسیار سرد مانند بستنی‌ها به سبب تحریک سرفه و سیستم تنفسی، را توصیه نمی‌کنیم.

اولیایی تاکید کرد: بیماران مبتلا به کرونا از مصرف پروتئین‌های باکیفیت مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ غافل نشوند. همچنین مصرف لبنیات کم چرب را حتماً در وعده‌های غذایی بیمار لحاظ کنید.

نوشیدنی‌های سرد هنگام افطار ممنوع!

متخصص طب ایرانی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل، گفت: یکی از شیوه‌های اشتباه شروع افطاری در ایام روزه‌داری، خوردن حجم زیادی از مایعات سرد در ابتدای افطار است که این رفتار خصوصاً در افراد گرم مزاج، جوانان و افرادی که در طول روز عطش زیادی را تحمل کردند یا فعالیت زیادی داشته‌اند که منجر به تشنگی بیش از حد به آن‌ها شده بیشتر صدق می‌کند.

مرتضی مجاهدی، اظهار کرد: این افراد در ابتدای شروع افطار ممکن است چند لیوان آب یا دیگر مایعات سرد میل کنند که از دیدگاه طب ایرانی به شدت برای سلامت معده و حتی کبد و کل بدن مضر است.

وی تصریح کرد: نوشیدنی سرد خصوصاً به صورت ناشتا بسیار مضر خواهد بود. مطالعات جدید هم نشان می‌دهند که نوشیدن آب سرد در ایجاد بیماری‌های معده، گوارشی و حتی کبد چرب هم دخیل است.

متخصص طب ایرانی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل، خاطرنشان کرد: برای شروع افطاری از مصرف آب سرد و مایعات سرد اجتناب کنید. سرد شدن معده به دنبال مصرف مایعات سرد سبب آسیب به فرآیند هضم غذای خورده شده می‌شود و به دنبال آن مشکلات گوارشی و بیماری‌های معده ایجاد خواهد شد.

هویج و چهره جذاب و زیبا

خوردن میوه‌های سرشار از رنگدانه‌ها مانند هویج می‌تواند تأثیر زیادی در زیباتر شدن چهره شما داشته باشد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه بریستول که با هدف تعیین رابطه بین رنگ صورت و جذابیت انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که پوست صورت آن‌ها به رنگ زرد متمایل است جذاب‌تر و در عین حال سالم‌تر به نظر می‌رسند. در همین حال محققان متوجه شدند رنگ‌دانه‌های زرد به نام کاروتنوئید که در میوه‌ها و سبزیجات خاصی مانند هویج وجود دارند نقش کلیدی در تولید این رنگ زرد در پوست صورت بازی می‌کنند. برای بررسی اثر این میوه روی پوست صورت، محققان از ۴۰ داوطلب خواستند چهره ۵۱ نفر را از نظر شادابی، سلامت و جذابیت رده‌بندی کنند. نتایج این تحقیقات قرار است به زودی در نشریه رفتار انسان و تکامل به چاپ برسد.

یان استفن یکی از دانشمندانی که در انجام این پژوهش شرکت داشته است در این باره، اظهار کرد: شاید با انتشار این گونه خبرها بتوانیم مردم را به خوردن میوه و سبزی بیش‌تر تشویق کنیم. خصوصاً این که دو ماه بعد از شروع مصرف میوه اثرات آن به طور وضوح خود را نشان خواهند داد.

وی تاکید کرد: شاید با گفتن این مطلب که اگر شما میوه و سبزی نخورید ممکن است تا ۴۰ سال بعد دچار حمله قلبی شوید چندان مردم را به خوردن این غذاهای سالم تشویق نکند. اما در عوض اگر به آن‌ها بگویید ظرف مدت چند ماه پس از خوردن میوه و سبزی اثرات آن باعث زیباتر شدن چهره شما شود تعداد بیش‌تری به خوردن این مواد غذایی علاقه نشان دهند.

مطالعات قبلی هم نشان داده بود خوردن میوه و سبزی باعث تغذیه پوست، مو و ناخن‌ها می‌شود. این مواد غذایی شامل ویتامین A هستند که نقش مهمی در جایگزینی سلول‌های پوستی دارند. مصرف مرکبات، کیوی و برخی میوه‌های دیگر به بدن در ساخت کلاژن کمک می‌کند. کلاژن یک پروتئین است که نقش بسیار مهمی در بافت پوست بدن باز می‌کند و می‌تواند به حذف چین و چروک‌ها، جای زخم‌ها و مانند آن‌ها کمک کند.

شگردهای نگهداری بهتر هندوانه

هندوانه از محبوب‌ترین میوه‌های این فصل است. این میوه به‌خصوص در ماه رمضان می‌تواند بخش زیادی از آب مورد نیاز بدن شما را تأمین کند و خوردن آن به‌ویژه در وعده سحری و برای جلوگیری از تشنگی در طول روز توصیه می‌شود. همچنین این میوه دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین C بوده و کالری نسبتاً پایینی دارد و به دلیل وجود رنگدانه لیکوپن و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی برای سلامتی بسیار مفید است. به دلیل بزرگ بودن این میوه، ما گاهی آن را در یک وعده مصرف نکرده و بخشی از آن را برای چند روز در یخچال نگهداری می‌کنیم.

در شرایط شیوع ویروس کرونا، هندوانه را حتماً پس از خرید و قبل از قرار دادن در یخچال، با آب گرم و چند قطره مایع ضدعفونی‌کننده میوه و سبزیجات یا در صورت دسترسی نداشتن با مقدار بسیار کمی از مایع ظرف شویی بشویید. استفاده از مایع ظرفشویی برای سایر میوه‌جات این فصل به‌خصوص توت‌فرنگی توصیه نمی‌شود، اما به دلیل ضخیم بودن پوست هندوانه، طالبی یا ملون و جذب نشدن مایع ظرف شویی در این میوه‌ها بلا مانع است. هندوانه برش‌نخورده حدود هفت تا ده روز در دمای محیط و حدود دو تا سه هفته در دمای یخچال قابل نگهداری است.

در واقع زمان نگهداری آن بستگی به درجه رسیدگی و چگونگی نگهداری آن دارد. از قراردادن هندوانه در محیط گرم خودداری کنید زیرا بافت آن حالت فیبری و نامطلوبی پیدا می‌کند. نگهداری هندوانه در یخچال توصیه می‌شود. هندوانه پس از برش خوردن حداکثر تا یک روز در دمای محیط و سه تا پنج روز در دمای یخچال قابل نگهداری است.

البته اگر آن را به برش‌های بسیار کوچک‌تری تقسیم می‌کنید، مدت زمان نگهداری آن کوتاه‌تر خواهد بود. برای نگهداری هندوانه در یخچال دورترین نقطه به فریزر را انتخاب کنید زیرا هندوانه به دلیل دارا بودن آب زیاد، ممکن است منجمد شود و در اثر انجماد بافت آن دچار تغییراتی می‌شود که خیلی برای مصرف خوشایند نیست. برش‌های کوچک هندوانه حتماً باید در ظرف دردار و مناسبی نگهداری شود.

زیرا هندوانه آب زیادی دارد و مقدار زیادی از آب آن بلافاصله پس از برش شروع به خروج می‌کند و این روند همچنان در مدت نگهداری برش‌ها ادامه می‌یابد. اگر برش کوچکی از هندوانه را برداشتید و قسمت زیادی از آن هنوز باقی مانده بود، حتماً یک لایه پلاستیک نازک روی سطح آن بکشید تا هم از خشک‌شدن سطحی آن و هم از جذب سایر بوهای یخچال جلوگیری شود.

بدرنگ شدن و تیره شدن رنگ از علائم فساد هندوانه و به‌خصوص هندوانه برش‌خورده است. هندوانه‌های برش خورده‌ای که علائم کپک‌زدگی در آن دیده می‌شود را سریعاً دور بریزید. هندوانه را در خارج از محدوده زمانی ذکر شده در بخش‌های قبلی نگهداری نکنید زیرا ممکن است بدون نشانه خاصی فاسد شده باشد و شما با خوردن آن بیمار شوید.

مصرف ناشتای این مواد غذایی لاغرتان می‌کند

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های کاهش وزن، رژیم غذایی آن است. غذاهایی که مصرف آن‌ها به صورت ناشتا هم می‌تواند بر کاهش وزن مؤثر باشد عبارتند از:

آلوئه ورا با آب لیمو

مخلوط آلوئه ورا و لیمو، روند هضم را آسان می‌کند و آب اضافه بدن را از بین می‌برد که در نهایت به کاهش وزن می‌انجامد.

بادام
یکی از ترفندهای رایج سلامتی در هند، خوردن یک مشت بادام در صبح است. این عادت سلامتی، نه تنها قدرت و عملکرد ذهن ما را بالا می‌برد، بلکه طبق تحقیقات اخیر، به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. مطالعات نشان داده، کاهش وزن افرادی که روز خود را با خوردن بادام آغاز کردند و رژیم غذایی کم کربوهیدراتی داشتند، نسبت به افرادی که همان رژیم را داشتند، اما بادام مصرف نمی‌کردند، در طول شش ماه ۷ درصد بیشتر بوده است.

نان جو
تفاوت نان سفید با نان جو این است که نان سفید از آرد تصفیه شده درست شده که نه تنها سالم و مغذی نیست بلکه فیبر کمی نیز دارد، در حالی که نان جو سرشار از فیبر و فاقد چربی‌های اشباع شده است. اگر شما برای صبحانه، به جای نان سفید، نان جو مصرف کنید، تا زمان ناهار احساس گرسنگی نخواهید کرد.

کد خبر 422300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.