آیا غذای بیرون سالم است؟

عوارض جانبی مصرف کافئین زیاد برای کودکان، عناب و تقویت سیستم ایمنی بدن، غذای بیرون و آلودگی به ویروس کرونا، خواص بی‌نظیر کره بادام زمینی و روش‌های کاهش وزن سریع را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه تنها مصرف غذاهای گرم باعث بالا رفتن مقاومت بدن نمی‌شود، اظهار کرد: به طور مثال مصرف عناب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و ریه خواهد شد اما طبع این میوه سرد و خشک است به همین دلیل نمی‌توان قانون کلی را برای مصرف گرمی جات یا سردی جات تعیین کرد.

علیرضا یارقلی، افزود: به طور کلی برای تقویت قوای عمومی بدن توصیه شده که غالباً غذای گرم استفاده شود یعنی اگر عناب استفاده می‌کنیم در کنار آن از آویشن نیز استفاده کنیم تا از این طریق بتوانیم سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم.

وی افزود: خواب مناسب و تماشای فیلم و تصاویر انرژی بخش و خواندن کتاب‌های با مضامین مثبت می‌تواند در روزهایی که همه ما باید در خانه بمانیم باعث ایجاد نشاط و افزایش روحیه شود.

این متخصص طب ایرانی، گفت: مصرف آب و غذاهای آبکی مانند سوپ باید در رژیم غذایی روزانه قرار گیرد همچنین توصیه می‌کنم برای تهیه سوپ از مواد غذایی مانند هویج، جعفری و گزنه استفاده کنیم به دلیل اینکه این غذاها می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند. استفاده از غذاهای ساده در این ایام توصیه می‌شود و از مصرف غذاهایی که باعث سنگینی معده می‌شود باید پرهیز کرد.

آیا غذای بیرون سالم است

یک متخصص عفونی گفت: به دلیل اطمینان نداشتن از بهداشت مکانی و غذایی تا حد امکان از مصرف غذاهای بیرون خودداری کنید. در صورتی که غذا از بیرون سفارش می‌دهیم، امکان دارد پیک‌ها به علت تماس با افراد و خانواده‌های مختلف، عامل انتقال دهنده آلودگی باشند؛ بنابراین تا حد ممکن از پیک استفاده نکنیم و در مواقع ضروری موارد بهداشتی مانند کارت کشیدن، عدم ورود پلاستیک محصول به داخل منزل و ضدعفونی وسایل را جدی بگیریم.

مسعود ضیایی استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و نماینده علمی ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی، اظهار کرد: در خصوص غذای بیرون با دو نکته متفاوت روبه رو هستیم؛ نکته اول اینکه غذا از بیرون سفارش داده شود و در منزل مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما نکته دوم این است که غذا در رستوران‌ها و مکان‌های عمومی مصرف شود.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال اگر شما غذایی مانند سیب زمینی سرخ شده سفارش می‌دهید، امکان آلودگی پاکت ماده غذایی و احتمال انتقال آلودگی به غذا وجود دارد؛ همچنین بعضی از مواد غذایی را بعد از دریافت نمی‌توانید حرارت دهید تا احتمال وجود ویروس در ماده غذایی از بین برود.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، تصریح کرد: مگر اینکه غذای سفارش داده شده را در یک ظرف تمیز انتقال دهید و با حرارت دادن مجدد به غذا احتمال آلودگی را از بین ببرید؛ بنابراین توصیه می‌شود با توجه به اپیدمی ویروس کرونا و نهفتگی آن از اقدام چنین کارهایی تا حد امکان پرهیز کنید.

وی تاکید کرد: در این شرایط زمانی حضور در رستوران‌ها و مکان‌های عمومی را توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا از بهداشت مکانی و غذایی، اطمینان کافی نداریم و فعلاً باید از حضور در این مکان‌ها خودداری کنند.

خواص بی‌نظیر کره بادام زمینی

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص کره بادام زمینی، اظهار کرد: افراد برای تهیه کره بادام زمینی به منظور به دست آمدن محصول نرم و مورد پسند عامه در بازار نمک و شکر زیادی به آن اضافه می‌کنند که مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود.

نرگس جوزدانی، افزود: بین ۸۰ تا ۹۰ درصد کره‌های بادام زمینی از بادام زمینی تشکیل شده اند. ۸۰ درصد کره بادام زمینی اسید چرب غیر اشباح و ۲۰ درصد آن را اسیدچرب اشباح تشکیل شده است که زیاد بودن اسیدهای چرب غیر اشباح می‌تواند معایب اسیدهای چرب اشباح آن‌ها را برطرف کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: شاید بتوانیم بگوییم بادام زمینی یکی از بهترین مغزهایی است که میزان پروتئین آن به نسبت دیگر مغزها بالاتر است. به همین دلیل افراد ورزشکار، افرادی که رژیم دارند و کسانی که بدنشان پروتئین کمی دارد به منظور کاهش اشتها می‌توانند از بادام زمینی یا کره آن استفاده کنند.

جوزدانی ادامه داد: ترکیب سیب و کره بادام زمینی در کشورهای دیگر نقش بسیار زیادی در سیرکنندگی افراد دارد و همانند بیسکوئیت جایگزین مناسبی برای برنامه‌های غذایی افراد است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به میزان پتاسیم موجود در کره بادام زمینی اظهار کرد: بادام زمینی‌ها پتاسیم بالایی دارند و میزان پتاسیم آن‌ها دو برابر میزان سدیم است؛ بنابراین مصرف کره بادام زمینی برای بیماران قلبی و کسانی که فشار خون بالایی دارند بسیار مفید است.

جوزدانی گفت: توصیه ما این است که مغزها به صورت خام مصرف شوند و از آنجایی که بادام زمینی‌ها به هنگام تفت داده شدن نمک زیادی را در پوست خود جمع می‌کنند بهتر است هنگام مصرف پوست آن را دور بیندازند و در صورت تمایل به مصرف کره بادام زمینی کم نمک‌ترین آن را انتخاب کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره ویتامین E موجود در بادام زمینی، گفت: بادام زمینی‌ها همانند سایر مغزها مقدار قابل توجهی ویتامین E دارند و به علت آنتی اکسیدان موجود برای مبتلایان به کبد چرب به خصوص در زمان آلودگی هوا توصیه می‌شود.

وی با اشاره به فیبرهای موجود در منیزیم اظهار کرد: فیبرهای موجود در بادام زمینی به سلامت دستگاه گوارش ما کمک می‌کنند و اگر افرادی که از مشکلات مختلف گوارشی رنج می‌برند، می‌توانند از بادام زمینی استفاده کنند.

عوارض جانبی مصرف کافئین زیاد برای کودکان

مصرف کافئین زیاد می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر کودکان بگذارد، مثلاً آن‌ها را بدخلق کند، خوابشان را به هم بریزد و منجر به سو رفتار مثلاً انجام کارهای خطرناک و رفتارهای تهاجمی شود. همچنین قهوه می‌تواند برخی از بچه‌ها را پریشان و مضطرب کند یا حتی به آن‌ها حالت تهوع بدهد. قهوه می‌تواند ضربان قلب و فشارخون کودکان را تغییر بدهد. در برخی موارد، مصرف زیاد کافئین ممکن است به بچه‌ها احساسی مشابه مصرف داروهای غیرمجاز را بدهد.

تأثیر کافئین بر خواب کودکان ممکن است به نظر شما، عارضه‌ای چندان جدی به نظر نرسد اما در واقع همین‌طور است. مؤسسه ملی خواب توصیه می‌کند نوجوانان باید هر شب تقریباً ۹ ساعت بخوابند، اما مطالعات نشان می‌دهند یک کودک معمولی خیلی کمتر از این اندازه می‌خوابد. به طور کلی پسربچه‌ها نسبت به دختربچه‌ها واکنش قوی‌تری نسبت به کافئین نشان می‌دهند. ضربان قلب در پسرها در واکنش به کافئین کاهش بیشتری دارد. فشارخون دیاستولیک در دخترها در واکنش به کافئین، بیشتر افزایش می‌یابد

دوم اینکه مصرف کافئین در ساعات پایانی روز می‌تواند کم خوابتان کند. هورمون رشد که باعث رشد بدن می‌شود، در مراحل اولیه‌ی خواب ترشح می‌شود، بنابراین این ایده وجود دارد که خواب ِ کمتر منجر به رشد کمتر می‌شود. یافته‌ها حاکی از آن هستند که هیچکدام از این نگرانی‌ها صحت ندارند. مطالعه‌ای که روی ۸۱ نوجوان به مدت ۶ سال انجام شد دریافت ارتباطی میان مصرف کافئین و تراکم استخوان وجود ندارد. مطالعه‌ی دیگری نیز نشان داد طول مدت خواب و رشد بدن نیز به هم مرتبط نیستند.

بنابراین بر اساس پژوهش‌ها شما می‌توانید به فرزندتان از دوازده سالگی اجازه دهید صبح‌ها یک فنجان قهوه بنوشد. خیلی مهم است که سایر مواد غذایی حاوی کافئین را که فرزندتان مصرف می‌کند نیز مدنظر داشته باشید. فراموش نکنید که مصرف قند زیاد نیز پیامدهای منفی برای سلامتی دارد. بهتر است اجازه‌ی نوشیدن قهوه بعد از ساعت سه بعدازظهر را به بچه‌ها ندهید.

روش‌های کاهش وزن سریع

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که وقت کافی برای تمرینات ورزشی برای کاهش وزن را ندارید و به دنبال یک میانبر برای کاهش وزن سریع در کمترین زمان ممکن هستید؟ این مطلب را از دست ندهید.

۱. غذا را به آرامی و بطور کامل بجوید

مغز شما برای پردازش مقدار غذایی که خورده اید نیاز به زمان دارد. جویدن غذا بطور کامل باعث می‌شود تا آهسته تر غذا بخورید که اینکار مقدار غذایی که می‌خورید را کاهش می‌دهد و احساس سیری به شما می‌دهد.

۲. استفاده از ظروف کوچک‌تر برای غذاهای ناسالم!

غذاهای ناسالم و پرچرب یکی از عوامل مهم در افزایش وزن هستند. اگر ترک غذاهای ناسالم برای شما سخت است، برای شروع کافی است از ظروف کوچک‌تر برای مصرف اینگونه غذاها استفاده کنید

۳. پروتئین زیاد مصرف کنید

پروتئین تأثیرات قدرتمندی بر روی اشتها دارد. پروتئین اشتها را کاهش داده و حس سیری ایجاد می‌کند و کمک می‌کند کالری کمتری مصرف کنید. به این دلیل که پروتئین بر روی هورمون‌های زیادی که باعث ایجاد حس پر بودن می‌شوند تاثیر می‌گذارد.

۴. نوشیدن آب به طور منظم

نوشیدن آب فراوان باعث می‌شود تا کمتر غذا بخورید و وزن کم کنید، بخصوص اگر قبل از هر وعده غذایی آب بنوشید.

۵. خواب فراوان و دوری از استرس

وقتی صحبت از تناسب اندام می‌شود، بسیاری از افراد خواب و استرس را نادیده می‌گیرند. خواب و استرس در واقع تأثیر فراوانی بر روی وزن و اشتهای شما دارند کمبود خواب باعث بروز اختلال در هورمون‌های تنظیم کننده اشتها (لپتین و گرلین) می‌شود. هورمون دیگر، کورتیسول، وقتی شما مضطرب هستید افزایش پیدا می‌کند. وجود نوسانات در این هورمون‌ها باعث افزایش اشتها و اشتیاق به مصرف غذاهای ناسالم می‌شود که در نتیجه باعث افزایش کالری مصرفی می‌شود. بی خوابی و استرس مزمن همچنین می‌تواند خطر ابتلاء به امراض مختلف مانند دیابت نوع ۲ و اضافه وزن شود

۶. غذاهای ناسالم و پر کالری را در خارج از دید قرار دهید

نگهداری غذاهای ناسالم در جایی که بتوانید آنها را ببینید می‌تواند باعث افزایش گرسنگی و میل به مصرف این غذاها شود. این مسئله باعث افزایش وزن می‌شود. غذاهای ناسالم را در جاهایی مخفی کنید که در خارج از دسترس و دیدتان باشد بنابراین وقتی گرسنه می‌شوید به سمت این غذاها نخواهید رفت.

کد خبر 415685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.