چطور میل شدید به مصرف شکر را مهار کنیم؟

خوردن پروتئین و کاهش چربی شکم، پرهیز از مصرف برنج و ماکارونی برای وعده شام، غذاهای مفید برای بهبود سلامت مردان، خوردن عصرانه چیپس و شکلات، ممنوع و مهار کردن میل شدید مصرف شکر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروتئین مهمترین مواد مغذی هنگام کاهش وزن است. نشان داده شده است، که پروتئین تمایل به خوردن را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد، سوخت و ساز بدن را ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در روز تقویت می‌کند و به شما کمک می‌کند، تا ۴۴۱ کالری کمتری در روز بخورید. یک مطالعه نشان داد، که میزان و کیفیت پروتئین مصرفی به طور معکوس با چربی شکم مرتبط است. یعنی افرادی که بیشتر و بیشتر پروتئین می‌خورند، چربی شکمی بسیار کمتری دارند. پروتئین به میزان قابل توجهی با خطر افزایش چربی شکم در طی یک دوره پنج ساله مرتبط است. این مطالعه همچنین نشان داد، که کربوهیدرات‌ها و روغن‌های تصفیه شده با افزایش مقادیر چربی شکم مرتبط هستند، اما میوه و سبزیجات با کاهش این مقادیر مرتبط هستند.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند، پروتئین مؤثر ۳۰ درصد کالری دارد. این همان چیزی است، که باید هدف قرار دهید. بنابراین سعی کنید، مصرف غذاهای پر پروتئین مانند تخم مرغ کامل، ماهی، غذاهای دریایی، حبوبات، آجیل، گوشت و لبنیات را بیشتر کنید. اینها بهترین منابع پروتئینی در رژیم غذایی هستند. اگر با دریافت مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی خود مبارزه می‌کنید، یک مکمل پروتئین با کیفیت (مانند پروتئین آب پنیر) روشی سالم و مناسب برای افزایش مصرف پروتئین است. اگر گیاهخوار هستید، در مورد چگونگی افزایش مصرف پروتئین خود، با مشاور تغذیه صحبت کنید. خوردن مقدار زیادی پروتئین می‌تواند، متابولیسم شما را تقویت کرده و میزان گرسنگی را کاهش دهد، این یک راه بسیار مؤثر برای کاهش وزن است. مطالعات متعدد نشان می‌دهند، که پروتئین به ویژه در برابر تجمع چربی شکم مؤثر است.

خوردن عصرانه چیپس و شکلات، ممنوع

نان سفید، بستنی، شکلات و چیپس از جمله مواد خوراکی هستند که برای جلوگیری از افزایش وزن باید از مصرف آنها به‌خصوص پس از ساعت چهار بعدازظهر اجتناب کرد. نان سفید از غلات فرآوری شده و کربوهیدرات تصفیه شده تولید شده و به دلیل دارا بودن مقدار فیبر کمتر، میزان بیشتری از آن مصرف می‌شود. برخلاف نان‌های سبوس‌دار، نان سفید که فاقد فیبر خوراکی است نمی‌تواند اشتها را کنترل کند.

بستنی نیز از جمله خوراکی‌های ممنوعه هنگام عصر است. این خوراکی سرشار از کربوهیدرات است و مصرف مقدار قابل توجهی از کربوهیدرات تصفیه شده به انباشت چربی شکمی منجر می‌شود. افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند باید از مصرف شکلات پس از این ساعت نیز خودداری کنند. چیپس سیب‌زمینی هم از بدترین گزینه‌های غذایی پس از ساعت چهار عصر است. همچنین سدیم موجود در چیپس سیب‌زمینی برای سلامت خطر دارد و بیماری قلبی و فشارخون بالا از جمله عوارض شایع مصرف بالای سدیم است.

غذاهای مفید برای بهبود سلامت مردان

کارشناس ارشد تغذیه، گفت: قسمت‌های کم چرب گوشت‌های قرمز مثل گوشت لخم گاو و گوسفند حاوی پروتئین هستند و فقط مقداری بیشتر از سینه مرغ چربی دارند، علاه بر این گوشت قرمز منبع خوبی از اسیدآمینه لوسین بوده که به ساخت عضلات کمک می‌کند.

مینا غلامپور اظهار کرد: فلاونول های موجود در شکلات می‌توانند سطح کلسترول بد را کاهش دهند، گردش خون را بهبود بخشند و فشار خون را در حد طبیعی حفظ کنند، مردان با گردش خون ضعیف بیشتر احتمال دارد دچار مشکلات نعوظ شوند.

وی ادامه داد: آووکادو میوه غنی از چربی‌های مفید است، اسیدهای چرب غیراشباع تک باند موجود در این میوه در مقابل کلسترول تام و کلسترول بد عمل می‌کنند، روغن زیتون و مغزها نیز حاوی چربی‌های خوب و مفید هستند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: انواع ماهی‌ها مانند سالمون و ساردین منبع عالی دیگر چربی‌های مفید هستند، این ماهی‌ها حاوی اسیدهای چرب «امگا سه» هستند که از مردان در مقابل بیماری‌های قلبی که مهمترین عامل مرگ و میر مردان هستند، محافظت کرده و بهتر است در هفته دو وعده از ماهی‌ها استفاده شود.

غلامپور با بیان اینکه زنجبیل می‌تواند به فروکش کردن التهابات کمک کند، افزود: همچنین مصرف زنجبیل به طور منظم می‌تواند درد عضلانی ناشی از ورزش را کاهش دهد.

به گفته وی، پروتئین موجود در لبنیات منبع دیگری از اسیدآمینه لوسین بوده که در ساخت عضلات کمک کننده بوده و در بین انواع ماست، ماست یونانی به علت دارا بودن پروتئین بیشتر و قند کمتر توصیه می‌شود و همچنین حاوی پتاسیم و باکتری‌های مفید برای روده است.

این کارشناس تغذیه افزود: موز به علت غنی بودن از پتاسیم که یک ماده ضروری برای انقباضات عضلانی و سلامت استخوان هاست مهم است و دریافت کافی پتاسیم به اندازه‌ی محدودیت دریافت سدیم برای کنترل فشار خون اهمیت دارد.

غلامپور ادامه داد: مغزها می‌توانند تأمین کننده پروتئین، فیبر و روی باشند، همچنین غنی از استرول‌های گیاهی هستند که می‌توانند سطوح کلسترول خون را بهبود بخشند، ۳۰ گرم از آجیل هفت برابر مقادیر روزانه سلنیم داشته و این ماده معدنی در ارتقای سیستم ایمنی، کمک به غذه تیروئید و بهبود سلامت جنسی مردان نقش دارد.

وی تصریح کرد: گوجه فرنگی غنی از ماده‌ای با خاصیت آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن هستند که از بدن در برابر انواع مختلف سرطان‌ها بخصوص سرطان پروستات محافظت می‌کند، مطالعات نشان داده مردانی که بطور منظم سس گوجه فرنگی مصرف می‌کنند کمتر احتمال دارد به سرطان پروستات مبتلا شوند. برنج قهوه‌ای و دیگر غلات کامل (سبوس دار) می‌توانند ریسک بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو را کاهش دهند.

چطور میل شدید به مصرف شکر را مهار کنیم؟

باید توجه کرد که با جذب کالری اضافی در بدن، مصرف شکر به سادگی منجر به افزایش دور کمر می‌شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف زیاد قند منجر به بروز سایر مشکلات، مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد شد. بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت، با این حال گام‌های ساده‌ای وجود دارد برای اینکه بتوانید علاقه خود به مصرف شکر را کاهش دهید. یکی از این گام‌ها، انتخاب مواد غذایی سالم است:

توت‌ها: یک انتخاب عالی و مغذی برای توقف هوس مصرف قند هستند. توت‌ها اگرچه طعم شیرین دارند، اما به دلیل محتوای بالای فیبر به حفظ وزن در محدوده سالم کمک می‌کنند. علاوه بر این، توت‌ها دارای ترکیبات گیاهی هستند که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارند. مصرف توت‌ها منجر به کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شود.

شکلات تیره: یکی از گزینه‌های غذایی است که میل شدید به مصرف شکر را کاهش می‌دهد. شکلات تیره حاوی بیش از ۷۰ درصد کاکائو است و ترکیبات گیاهی سالم مانند پلی‌فنل‌ها را دارد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی پلی‌فنل‌ها به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

دانه‌های چیا: منبع خوبی از مواد مغذی مهم از جمله اسیدهای چرب امگا ۳، فیبرغذایی محلول و ترکیبات گیاهی سالم هستند. در واقع ۴۰ درصد از دانه‌های چیا را فیبرهای محلول تشکیل می‌دهند. دانه‌های چیا همه کاره هستند. بنابراین اگر می‌خواهید یک دسر مفید برای تسلط به هوس شیرینی داشته باشید، می‌توانید پودینگ چیا را امتحان کنید.

حبوبات: حبوباتی مانند عدس و نخود فرنگی حاوی منابع گیاهی مانند فیبر و پروتئین هستند. در واقع یک فنجان عدس به شما ۱۸ گرم پروتئین و ۱۶ گرم فیبر می‌رساند. هر دوی این مواد مغذی میل شدید به مصرف شکر را کاهش می‌دهد. مصرف عدس همچنین به کاهش وزن کمک می‌کند.

ماست: یک میان وعده سالم حاوی پروتئین بالا و کلسیم است. علاوه بر این برخی مطالعات پیشنهاد کرده‌اند که ماست می‌تواند یک میان وعده مفید برای تنظیم اشتها و میل به مصرف شکر باشد. ماست یونانی کم چرب در میان انواع ماست، انتخاب سالم‌تری است.

خرما: حتی نوع خشک آن سرشار از فیبر، پتاسیم، آهن و ترکیبات گیاهی مفید است. مصرف چند عدد خرما به جای نوشابه‌ها و آب نبات‌ها می‌تواند میل شدید شما به مصرف شکر را مهار کند.

سیب زمینی شیرین: سرشاراز کربوهیدرات‌ها، فیبر و تعدادی از موادمعدنی و ویتامین‌ها از جمله ویتامین آ، ویتامین سی و پتاسیم است. کربوهیدرات‌های سالم موجود در سیب زمینی شیرین پخته شده راهی سالم برای مهار مصرف شیرینی است.

آلو: سرشار از فیبر و مواد مغذی است و طعم بسیار شیرینی دارد. محتوای بالای فیبر آلو به کاهش یبوست کمک می‌کند.

تخم مرغ: پروتئین بالای آن میل شما به مصرف شکر را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که مصرف یک صبحانه با پروتئین بالا گرسنگی را کاهش می‌دهد و هورمون گرسنگی یعنی گرلین را مهار می‌کند.

شب‌ها برنج و ماکارونی نخورید

شما زمانی می‌توانید مصرف برنج و ماکارونی را در برنامه غذایی شام خود قرار دهید که ورزشی کنید. افراد کم‌تحرک‌تر یا کسانی که قصد لاغری دارند، بهترین حالت نخوردن این ماده غذایی در زمان شب است. این غذاها سرشار از انرژی هستند؛ بنابراین، نقش آن‌ها تأمین انرژی و کمک به بازیابی بدن پس از ورزش است. اگر در طول روز مقدار زیادی کربوهیدرات مصرف نکرده اید و ورزش کرده اید (به خصوص بعد از ظهر)، ایده خوبی است که این غذاها را در شب مصرف کنید. عملکرد اصلی آن‌ها کمک به بازیابی انرژی و توان فیزیکی بدن خواهد بود؛ بنابراین، آن‌ها به ساختن گلیکوژن ماهیچه و کبد کمک می‌کنند.

اگر آن‌ها را نخورید و صبح روز بعد ورزش شدید انجام دهید، خطر آسیب دیدگی عضلات افزایش می‌یابد؛ بنابراین، لازم است قبل از انجام تمرینات با شدت زیاد، اطمینان حاصل کنید که سطح گلوکز و گلیکوژن ماهیچه مناسب است. با این حال، اگر می‌خواهید وزن خود را کم کنید، یک راه حل این است که کربوهیدرات‌ها را از شام خود حذف کنید و در طول روز نیز زمانی که ناشتا هستید ورزش کنید. اما اگر ورزش صبحگاهی انجام دهید باید از شدت تمرینات بکاهید تا خطرات و آسیب‌های احتمالی را به حداقل برسانید.

خوردن ماکارونی یا برنج در شب واکنش افزایش انرژی در بدن دارد و عمدتاً به ورزشکاران که تمرینات کاردیو (هوازی) انجام می‌دهند پیشنهاد می‌شود. این افراد از خوردن این غذاها سود زیادی خواهند برد. در واقع، این مواد در بدن به بخشی اساسی در بهبود عملکردشان تبدیل می‌شوند. افراد کم تحرکی که به طور منظم ورزش نمی‌کنند، کربوهیدرات‌ها در شب کارایی ندارند. آن‌ها ممکن است در اولین وعده‌های غذایی در روز، به خصوص برای کاهش اشتها اهمیت بیشتری داشته باشند. با این حال، بهتر است از خوردن آن‌ها در شب پرهیز کنند و در عوض، پروتئین و سبزیجات مصرف کنند.

کد خبر 411366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.