خواص برنج قهوه‌ای

مضرات مصرف نوشابه، مواد غذایی مفید برای افراد کم خون، خواص برنج قهوه‌ای، فندق آجیل لاغری و نسخه خوراکی برای کاهش استرس را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف نوشابه اعتیاد آور است، اظهار کرد: قند موجود در یک قوطی ۷۰۰ سی‌سی نوشابه، برابر با ۱۵ حبه قند است. یکی از آسیب‌های مصرف نوشابه کاهش جذب کلسیم در بدن است و باعث انرژی زائد در بدن و پیری زود رس می‌شود.

ضیا الدین مظهری، درباره «مضرات مصرف نوشابه»، افزود: یکی از شگفتی‌های نوشابه این است که اعتیادآور است؛ یعنی افرادی که مصرف آن را شروع می‌کنند به دلیل وجود ترکیبات مختلف در آن مانند وجود کافئین، انسان را به سمت خود جلب می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی درآمد ناشی از تولید نوشابه در اقصی‌نقاط جهان دلنشین‌ترین و جذاب‌ترین تبلیغات در صنایع غذایی به سمت نوشابه گرایش دارد. مصرف نوشابه ذائقه کودکان را مورد حمله قرار می‌دهد و آنها را از نوشیدنی‌های سالمی مانند آب که عالی‌ترین نوع مایعات است یا نوشیدنی‌هایی که پایه آنها علاوه بر مصرف آب، آب‌میوه‌ها هستند دور می‌کند.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد: نوشابه دارای ترکیبات فسفریک است و گازهای کربنیک که به آن اضافه می‌کنند یک حالت دلنشینی در هنگام نوشیدن آن به وجود می‌آورد؛ در حالی که این ترکیبات فسفریک مانع جذب کلسیم در بدن می‌شود. ضمن اینکه یکی از آسیب‌های وارده به افراد مصرف کننده این است که جذب کلسیم در بدن را کاهش می‌دهد.

خواص برنج قهوه‌ای

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: برنج قهوه‌ای یک دانه بسیار مغذی و کم کالری و بدون گلوتن است که به سلامت قلب وهضم کمک می‌کند و خطر ابتلاء به سرطان، دیابت و کلسترول بالا را کاهش دهد.

مهسا انصاری، افزود: برنج قهوه یک غلات کامل است، به این معنی که شامل سه بخش است: لایه بیرونی، لایه غنی از فیبر به نام سبوس، یک هسته غنی از مواد مغذی، و لایه میانی دارای نشاسته به نام اندوسپرم. بدنه بیرونی، غیر قابل خوردن است که جدا می‌شود.

وی تصریح کرد: برنج سفید، در مقابل، یک غلات تصفیه شده است زیرا سبوس و هسته داخلی آن برداشته شده است، فقط نشاسته آن باقی می‌ماند. این فرآیند باعث می‌شود تا بسیاری از فیبرها و مواد مغذی آن از بین برود. بعضی از این مواد مغذی شامل ویتامین‌های B و آهن به برنج سفید غنی شده اضافه می‌شوند، اما فیبر آن از دست می‌رود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، گفت: فیبر موجود در برنج قهوه‌ای کلسترول بد(LDL) را کاهش می‌دهد، به حرکت دستگاه گوارش کمک می‌کند، باعث می‌شود مدت طولانی‌تری احساس سیری بکنید و ممکن است به جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون کمک کند.

به گفته انصاری؛ برنج قهوه‌ای "شاخص گلیسمی پایینی" دارد. شاخص Glycemic نشان می‌دهد که چه مقدار از غذا و چقدر سریع قند خون را بعد از مصرف غذا افزایش می‌دهد. میانگین GI برای برنج قهوه‌ای ۵۵ است. برنج سفید دارای میانگین GI ۶۴ است و آن را یک غذا با GI متوسط در نظر می‌گیرند. در نتیجه برنج قهوه‌ای به پیشگیری دیابت کمک می‌کند.

مواد غذایی مفید برای افراد کم خون

یک متخصص تغذیه، گفت: درباره «مهمترین مواد غذایی خون‌ساز»، اظهار کرد: آلو، کشمش، گوجه فرنگی، عسل، اسفناج، تخم‌مرغ، ماهی و جگر، از جمله مواد غذایی خون ساز بوده و در تأمین آهن بدن بسیار مؤثر هستند. چند سال پیش حدود ۴۵ درصد زنان باردار و شیرده کم‌خونی داشتند که اکنون این میزان به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

سید مرتضی صفوی، با تاکید بر روش‌های مختلف رفع کم‌خونی، گفت: یکی از مواد غذایی سرشار از آهن خوراک‌های دریایی مانند ماهی قزل‌آلا و ماهی تن است؛ البته توصیه می‌کنیم مردم بیشتر از ماهی‌های جنوب استفاده کنند؛ چرا که ماهی‌های این منطقه امگا ۳ دارند و این ماده در آب‌های آزاد است و منبع بسیار خوبی برای جذب آهن بوده و به کاهش فقر آهن کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه افزود: مصرف میوه‌هایی همچون آلو، هلو و کشمش به صورت تازه و خشک بسیار مهم است و هر صد گرم هلو تازه یا خشک شش میلی‌گرم آهن دارد؛ ضمن اینکه می‌توانیم از جو دوسر به عنوان یکی از منابع خوب تأمین آهن استفاده کنیم؛ به شکلی که مصرف دو قاشق غذاخوری در روز از جو دوسر ۲.۵ میلی‌گرم از آهن بدن را تأمین می‌کند و می‌توانیم جو دوسر را به صورت سوپ یا همراه با سالاد استفاده کنیم.

صفوی گوجه‌فرنگی را یکی دیگر از منابع بسیار مهم تأمین آهن بدن برشمرد و گفت: گوجه‌فرنگی ویتامین C. زیادی دارد و جذب آهن را در بدن بالا می‌برد؛ ضمن اینکه ویتامین E. و بتاکاروتن موجود در گوجه برای سلامت پوست بسیار مفید است.

وی با بیان اینکه کره بادام زمینی و عسل از منابع بسیار مهم خون‌ساز در بدن است، تصریح کرد: بادام زمینی منبع خوبی از ویتامین E. است که یک آنتی‌اکسیدان قوی بوده و از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان جلوگیری می‌کند؛ ضمن اینکه آهن زیادی دارد و به رفع کم‌خونی کمک می‌کند.

فندق آجیل لاغری

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره خواص فندق اظهار کرد: یکی از مغزهای خوراکی فندق است که طبع گرم و خشک دارد. فندق در صنعت شیرینی سازی کاربرد فراوانی دارد و در تهیه شکلات، شیرینی و همچنین شکلات صبحانه استفاده می‌شود.

نرگس جوزدانی با تاکید بر املاح مفید درون فندق، گفت: این مغز خوراکی مانند آجیل‌های دیگر سرشار از ویتامین‌های از جمله A,B,C,E، فیبر و چربی مفید است. فندق در کاهش کلسترول بد خون بسیار مفید است، همچنین ۳۰ گرم از این مغز در افراد دیابتی نوع ۲ باعث مقاومت بدن آن‌ها در برابر انسولین می‌شود.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: فیبر در فندق در بهبود یبوست و همچنین پاکسازی سیستم گوارش مؤثر است. طبق تحقیقات انجام شده مغزهای خوراکی به دلیل وجود مواد مغذی و چربی مفید باعث کاهش وزن می‌شوند.

وی با اشاره به ویتامین‌های درون فندق، اظهار کرد: فندق به دلیل وجود ویتامین E مانند یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کند به همین علت در درمان کبد چرب، کاهش بیماری‌های قلبی_عروقی و حفاظت از بدن ما در برابر رادیکال‌های آزاد و سرطان بسیار مؤثر است.

نسخه خوراکی برای کاهش استرس

مصرف غذاهای سالم و درست ممکن است به بهبود علائم مرتبط با استرس کمک کند. مواد مغذی مانند کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین‌ها، ویتامین C، ویتامین B، منیزیم و سلنیم به نظر می‌رسد که به کاهش هورمون استرس کورتیزول کمک می‌کنند.

ماهی سالم

مصرف ماهی سالمون ممکن است آثار هورمون‌های استرس آدرنالین و کورتیزول را خنثی کند و بر همین اساس، یکی از بهترین مواد غذایی است که می‌توانید برای کاهش سطوح استرس در برنامه غذایی خود قرار دهید.

بامیه
بامیه حاوی فولات است که یکی از اعضای خانواده ویتامین B محسوب می‌شود و در تولید هورمون شادی دوپامین نقش دارد. اثر این هورمون بر مغز موجب احساس شادی و رضایت می‌شود.

جو دوسر
مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده تولید سروتونین، یک ماده شیمیایی در مغز که هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد، را افزایش می‌دهد. جو دوسر منبع خوبی برای تریپتوفان است که در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود.

شکلات تلخ

شکلات یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها برای کاهش استرس است. آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو به آرامش و شل شدن رگ‌های خونی کمک می‌کنند که کاهش فشار خون و گردش خون بهتر را موجب می‌شود

سیب زمینی
زمانی که استرس دارید خوردن خوراکی‌های نشاسته‌ای مانند سیب زمینی نه تنها مشکل ساز نیست، بلکه مفید نیز به نظر می‌رسد. سیب زمینی شیرین یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید برای مقابله با استرس مد نظر قرار دهید.

اسفناج
زمانی که مضطرب هستید یا استرس دارید، سبزیجات برگدار تیره مانند اسفناج از بهترین منابع برای منیزیم و مقابله با این شرایط هستند.

چای سبز

یک ماده مغذی فعال موجود در گیاه چای سبز اسید آمینه ال-تیانین است. فواید ضد استرس ال-تیانین در چای سبز کم کافئین می‌تواند بدون ایجاد اثر خواب آلودگی به آرامش ذهن کمک کند.

دانه‌های آفتابگردان

استرس اغلب به فعال شدن حالت «جنگ یا گریز» منجر می‌شود که بر غدد فوق کلیوی تأثیر می‌گذارد. دانه‌های آفتابگردان سرشار از ویتامین B۵ هستند که از عملکرد غدد فوق کلیوی که برای مدیریت استرس از اهمیت ویژه ای برخوردار است، پشتیبانی می‌کند.

پرتقال

پوست کندن پرتقال روش خوبی برای پرت کردن حواس و کاهش استرس است. پرتقال و میوه‌های دیگر خانواده مرکبات حاوی میو-اینوزیتول، شکلی طبیعی از ویتامین B که به میزان زیاد در مغز و سیستم عصبی وجود دارد، هستند. غشا سلولی، عضلات و عملکرد عصبی به میو-اینوزیتول وابسته هستند. این ماده از سلامت عاطفی و خلق و خوی مثبت پشتیبانی می‌کند.

پودر ماچا

پودر ماچا سرشار از ال-تیانین است. چای سبز ماچا حدود پنج برابر ال-تیانین بیشتر نسبت به چای سبز معمولی دارد. این نوشیدنی مغذی نه تنها می‌تواند به کاهش استرس و افزایش هوشیاری کمک کند، بلکه سرشار از آنتی اکسیدان های ضد پیری و ضد بیماری است.

هویج

سبزیجات و میوه‌های ترد یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش استرس هستند. هویج، سیب یا کرفس از جمله گزینه‌هایی هستند که می‌توانید در این زمینه مد نظر قرار دهید. تردی نه تنها احساس آرامش را موجب می‌شود، بلکه جویدن این قبیل مواد غذایی به تسکین تنش فک ناشی از استرس کمک می‌کند. جویدن می‌تواند به پرت کردن حواس و کاهش استرس کمک کند.

کد خبر 410899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.