آیا سم‌زدایی بدن از قند امکانپذیر است؟

میل شدید به خوردن مواد غذایی شیرین، از دست‌دادن کنترل و خوردن بیشتر از میزان برنامه‌ریزی‌شده، بعضی از علائم وابستگی به شیرینی است، اما آیا سم‌زدایی بدن از قند امکانپذیر است؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه خوردن مواد غذایی سرشار از قند، باعث ایجاد انرژی و حس آرامش می‌شود، اما زیاده‌روی در مصرف این ماده غذایی فشار زیادی بر کبد وارد می‌کند و منجر به افزایش وزن افراد می‌شود. علاوه بر این افزایش قند خون یکی از علل بروز آسیب‌های مغزی است که می‌تواند حافظه افراد را تخریب کند. یک رژیم غذایی برای سم‌زدایی بدن از قند، میل افراد به خوردن شیرینی‌ها را پایان می‌بخشد و به آن‌ها در کاهش وزن کمک ‌می‌کند. در ادامه شما را با تاثیر مواد قندی بر مغز و روش سم‌زدایی بدن از قند آشنا می‌کنیم:

 آیا اعتیاد به شیرینی حقیقت دارد؟

میل شدید به خوردن مواد غذایی شیرین، از دست دادن کنترل و خوردن بیشتر از میزان برنامه‌ریزی‌شده، بعضی از علائم وابستگی به شیرینی است. اما علت بالارفتن سطح انرژی، بلافاصله پس از مصرف مواد غذایی شیرین چیست و چرا با خوردن یک آبنبات در اواسط روز، سطح انرژی بدن به یکباره بالا می‌رود؟ در واقع قند موجود در آبنبات که کربوهیدرات ساده نام دارد، سریعاً به شکل گلوکز وارد جریان خون می‌شود. در نتیجه، سطح قند خون افزایش می‌یابد. کربوهیدرات‌های ساده در میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی نیز یافت می‌شود. این مواد غذایی بر خلاف شربت‌ها، لیمونادها، آب‌نبات‌ها و شکر، فیبر و پروتئین دارد و همین امر روند افزایش  قند خون را کند می‌کند.

علت لرزش بدن هنگام کاهش قند خون

بدن افراد برای ایجاد انرژی، باید گلوکز را از جریان خون خارج و به سلول‌ها منتقل کند. برای این منظور، لوزالمعده هورمونی به‌نام انسولین می‌سازد. در نتیجه سطح قند خون ممکن است افت ناگهانی داشته باشد؛ این تغییر سریع در قند خون باعث احساس خستگی و لرزیدن بدن می‌شود. بنابراین، فرد برای بالا بردن مجدد قند خون به دنبال شیرینی‌های بیشتری می‌گردد. 

 نشاسته نیز مانند شکر عمل می‌کند

برخی افراد تمایلی به خوردن شیرینی نداشته، اما میل شدیدی به خوردن دونات، چیپس یا سیب‌زمینی سرخ‌ کرده دارند. این غذاهای نشاسته‌ای دارای کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای است که بدن، آن‌ها را به قندهای ساده تجزیه می‌کند. در صورت خوردن برنج سفید و آرد سفید، نشاسته موجود در آن‌ها نیز مانند قند باعث نوسانات شدید و درهم‌شکستن قند خون می‌شود. 

 آیا سم‌زدایی بدن از قند با رژیم‌های غذایی موثر است؟

آیا می‌توان عادت خوردن شیرینی را بطور ناگهانی ترک کرد؟ بعضی رژیم‌های سم‌زدایی قند از افراد می‌خواهند تا که از خوردن انواع شیرینی‌ها خودداری کنند. این امر به معنی پرهیز از مصرف همه میوه‌ها، لبنیات و غلات تصفیه شده است. در واقع ایده این رژیم‌ها، پاک کردن کامل قند از سیستم بدن است. ادامه این تغییرات در رژیم غذایی ، بسیار سخت است؛ به بیانی دیگر تغییراتی که تنها بتوان برای مدت کوتاهی انجام داد به معنای بازگشت مجدد به عادت‌های قدیمی است.

آموزش دوباره جوانه‌های چشایی

دستگاه چشایی یک دستگاه حسی برای چشیدن و حس مزه است. سلول‌های چشایی درون ساختمان‌های خاصی به نام جوانه چشایی قرار دارند. یکی از راهکارهای ترک مواد قندی، آموزش دوباره جوانه‌های چشایی است. بدن انسان آنقدرها که به نظر می‌رسد نیز نیاز به قند ندارد. بنابراین می‌توان جوانه‌های چشایی خود را برای لذت بردن از خوراکی‌های نه چندان شیرین آموزش داد. حذف یک غذای شیرین از رژیم غذایی در هر هفته راهکار خوبی است. به عنوان مثال، می‌توان با نخوردن دسر بعد از صرف شام یا ریختن شکر کمتر در قهوه یا غلات، صبحانه را آغاز کرد. با این راهکار پس از مدتی نیاز به آن طعم شیرین در بدن از بین خواهد رفت.

انتخاب شیرینی‌های سالم و مفید

برای ترک اعتیاد به شیرینی‌های مصنوعی، تنها کافی است از منابع سالم‌تر مانند انواع توت‌ها یا میوه‌های پوره شده برای شیرین‌کردن غذاها یا نوشیدنی‌ها استفاده کرد. میوه‌های خشک شده، یخ‌زده یا کنسرو شده (بدون قند اضافه) نیز جایگزین خوبی برای شیرینی‌های مصنوعی است. یک لیوان شیر کم چرب یا ماست کم قند نیز ممکن است مفید باشد.

کد خبر 387642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.