روز جهانی فشار خون بالا ۱۴۰۳ +تاریخچه، شعار و پوستر World Hypertension Day

روز جهانی فشار خون بالا World Hypertension Day هر سال در ۱۷ می (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برای افزایش آگاهی در مورد فشار خون بالا و تشویق به پیشگیری، تشخیص و کنترل آن برگزار می‌شود. شعار این روز در سال جاری «فشار خون خود را به دقت اندازه گیری و آن را کنترل کنید؛ بیشتر زنده بمانید» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، فشار خون بالا بیش از یک میلیارد نفر و بیش از ۳۰ درصد از جمعیت بزرگسال جهان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری اولین خطر تهدیدکننده برای بیماری‌های قلبی عروقی به‌ویژه بیماری عروق کرونری و سکته مغزی است. علاوه بر این، فشار خون بالا یک عامل خطرناک برای بیماری مزمن کلیوی، نارسایی قلبی، آریتمی و زوال عقل است. به همین دلیل اشتراک‌گذاری اطلاعات و افزایش آگاهی در مورد آن ضروری به حساب می‌آید.

به‌طور تقریبی از هر چهار بزرگسال ۲۰ تا ۴۴ ساله یک نفر به فشار خون بالا مبتلا است. این بیماری به‌طور یکسان بر مردان و زنان تأثیر می‌گذارد، اما تنها تعدادی از مبتلایان آن را تحت کنترل دارند. گفته می‌شود که از هر چهار بزرگسال تنها یک نفر مبتلا به فشار خون بالا (۲۴ درصد) وضعیت خود را تحت کنترل می‌گیرد.

روز جهانی فشار خون بالا ۱۴۰۳ +تاریخچه، شعار و پوستر World Hypertension Day

تاریخ روز جهانی فشار خون بالا ۱۴۰۳

روز جهانی فشار خون بالا (World Hypertension Day) هر سال در هفدهم می مصادف با بیست‌وهشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

تاریخچه روز جهانی فشار خون بالا

روز جهانی فشار خون بالا توسط اتحادیه جهانی فشار خون (WHL)، یک سازمان بین‌المللی غیرانتفاعی چتری متشکل از ۸۵ انجمن و اتحادیه ملی فشار خون، تأسیس چهارم ژانویه ۱۹۸۴ معرفی شد و به پیشگیری و کنترل فشار خون در میان جمعیت جهان اختصاص دارد. این روز اولین بار در چهاردهم می ۲۰۰۵ برگزار و در سال ۲۰۰۶ هفدهم می هر سال به‌عنوان روز جهانی فشار خون بالا نام‌گذاری شد. هدف این روز افزایش آگاهی از فشار خون بالا به دلیل فقدان آگاهی مناسب در میان بیماران مبتلا به فشار خون بالا برگزار می‌شود.

روز جهانی فشار خون بالا ۱۴۰۳ +تاریخچه، شعار و پوستر World Hypertension Day

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا یک وضعیت پزشکی است که در آن فشار خون در رگ‌های خونی به‌طور مداوم بالا می‌رود. هرچه قلب خون بیشتری پمپاژ کند و رگ‌های خونی باریک‌تر باشد، فشار خون بالاتر می‌رود. این بیماری به‌طور معمول علائمی ایجاد نمی‌کند، اما در طولانی‌مدت می‌تواند منجر به بیماری عروق کرونری، سکته مغزی، بیماری مزمن کلیوی، نارسایی قلبی، آریتمی و زوال عقل شود. از آنجا که معمولاً هیچ علامتی وجود ندارد، برای شناسایی فشار خون باید غربال‌گری انجام شود.

کافئین ممکن است باعث افزایش کوتاه اما چشمگیر فشار خون شود که البته پاسخ بدن به آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما نوشیدن آب و هیدراته ماندن می‌تواند به حفظ فشار خون سالم کمک کند.

روز جهانی فشار خون بالا ۱۴۰۳ +تاریخچه، شعار و پوستر World Hypertension Day

انواع فشار خون بالا

فشار خون بالا دو نوع اولیه (ضروری) و ثانویه دارد. فشار خون اولیه علت قابل شناسایی ندارد، اما فشار خون ثانویه از جمله به‌دنبال آپنه انسدادی خواب، بیماری کلیوی، و برخی داروها مانند قرص‌های ضد بارداری و بعضی از داروهای تجویزی رخ می‌دهد. اصطلاح فشار خون ضروری (Essentielle Hypertonie) در سال ۱۹۱۱ توسط ابرهارد فرانک ابداع شد، اما اندازه‌گیری فشار خون برای اولین بار در سال ۱۷۳۳ توسط استیون هیلز انجام گرفت.

پیشگیری از فشار خون بالا

هیچ درمانی برای فشار خون بالا وجود ندارد، اما مردم می‌توانند از آن پیشگیری و بیماری خود را مدیریت کنند. از جمله روش‌های موجود برای پیشگیری اولیه از فشار خون بالا عبارتند از: پایین نگهداشتن وزن بدن در بزرگسالی، انجام فعالیت بدنی منظم هوازی مانند پیاده‌روی سریع، کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی مصرف میوه و سبزیجات و خودداری از مصرف الکل.

روز جهانی فشار خون بالا ۱۴۰۳ +تاریخچه، شعار و پوستر World Hypertension Day

شعار روز جهانی فشار خون بالا ۲۰۲۴

شعار روز جهانی فشار خون بالا در سال ۲۰۲۴، «فشار خون خود را به دقت اندازه‌گیری و آن را کنترل کنید؛ بیشتر زنده بمانید» تعیین شده است. دلیل انتخاب این شعار این است که طبق گزارش اتحادیه جهانی فشار خون، بیش از ۵۰ درصد از جمعیت مبتلا به این مشکل در سراسر جهان از وضعیت خود بی‌اطلاع هستند. این شعار بر موضوعات زیر تأکید دارد:

• مبارزه با آگاهی ضعیف جهانی از فشار خون بالا به‌ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط

• ترویج تکنیک‌های دقیق اندازه‌گیری فشار خون

• در میان گذاشتن اهمیت فشار خون بالا و عواقب عمده سلامتی ناشی از آن با مردم

• ارائه راهنمایی در مورد مدیریت، تشخیص و پیشگیری از فشار خون بالا

روز جهانی فشار خون بالا ۱۴۰۳ +تاریخچه، شعار و پوستر World Hypertension Day

کد خبر 754269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.