جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات کارنامه بارش‌های ۱۴۰۲

براساس داده‌های موجود، تا اوایل اردیبهشت‌ماه بارش‌های در حد نرمال و حتی بیش از حد نرمال برای بیشتر مناطق کشور پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از بیست‌وهشتم اسفند تا نهم اردیبهشت که توسط پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ارائه شده است، بارش‌های هفته اول (۲۸ اسفند تا ۵ فروردین ۱۴۰۳) از استان‌های واقع در شمال غرب کشور تا انتهای کوه‌های زاگرس جنوبی، استان‌های واقع در دامنه شرقی کوه‌های زاگرس، دو سوی مرکز و غرب کوه‌های البرز و بخش‌های محدودی از نوار شمال شرق و مرکز کشور بیشتر از نرمال و مقدار بارش در امتداد زاگرس چشمگیر است.

همچنین در جنوب شرق و نوار شرق نیز کمتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.

بر همین اساس، در هفته دوم (۶ تا ۱۲ فروردین) بارش در شمال غرب در حد نرمال و در سایر مناطق کشور بیش از نرمال خواهد بود و بیشترین افزایش در مناطقی از زاگرس میانی و جنوبی مورد انتظار است؛ بارش انباشته برای این منطقه با احتمال حدود ۷۵ درصد بیش از ۵۰ میلی‌متر برآورد می‌شود.

در هفته‌های سوم و چهارم (۱۳ تا ۲۶ فروردین) بارش کشور بیشتر از نرمال است و بیشترین افزایش در امتداد زاگرس خواهد بود، بارش انباشته این مناطق با احتمال حدود ۷۵ درصد بیش از ۵۰ میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود.

جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات کارنامه بارش‌های ۱۴۰۲

بیشترین افزایش دما در نیمه‌شرقی کشور رخ می‌دهد

برابر پیش‌بینی انجام شده، بارش هفته‌های پنجم و ششم (۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت) در نیمه‌شمالی کشور بیش از نرمال و در سایر مناطق نرمال برآورد می‌شود.

بر اساس نقشه‌ها و داده‌های این پژوهشکده، نابهنجاری دمای هوای هفته اول (۲۸ اسفند تا ۵ فروردین) در استان‌های همسایه کوه‌های زاگرس، شمال غرب و سواحل دریای عمان بین منفی دو تا مثبت یک و در سایر مناطق کشور بین مثبت یک تا مثبت پنج پیش‌بینی شده است که بیشترین افزایش در نیمه‌شرقی کشور رخ می‌دهد.

در هفته دوم (۶ تا ۱۲ فروردین) نابهنجاری دما در مناطق همسایه خلیج فارس، دریای عمان و بخش‌هایی از دامنه شرقی کوه‌های زاگرس میانی بین منفی یک تا منفی دو، در اغلب مناطق یک سوم شمالی کشور بین مثبت یک تا مثبت دو و در سایر مناطق در محدوده نرمال خواهد بود.

در هفته‌های سوم و چهارم (۱۳ تا ۲۶ فروردین) دمای هوا در یک سوم شمالی کشور در محدوده نرمال و در سایر مناطق بین یک تا دو درجه کمتر از نرمال خواهد بود.

همچنین انتظار می‌رود دمای هوا در هفته‌های پنجم و ششم (۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت) در محدوده نرمال باشد.

جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات کارنامه بارش‌های ۱۴۰۲

کاهش ۲۷ درصدی بارش‌ها در ایران

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا بیست‌وپنجم اسفند، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۱۲۳/۹ میلیمتر است، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۱۶۸/۹ میلیمتر) ۲۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۵۰/۱) ۱۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین کمترین میزان بارش مربوط به استان فارس بوده که در این بازه زمانی ۸۹.۶ میلی‌متر بارندگی داشته است، این میزان نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۶۳ درصدی داشته است، استان اصفهان در این بازه زمانی ۹۲.۳ میلی‌متر بارش داشته است که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است.

میزان بارش‌ها در استان تهران ۱۲۴.۴ میلی‌متر بوده است که نسبت به میانگین بلندمدت ۲۹ درصد کاهش یافته است.

بارش‌ها در ایران ۲۷ درصد کاهش یافت/کاهش ۲۵درصدی ورودی آب به سدهای کشور

کاهش ۱۲ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

میزان کل خروجی سدهای کشور در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا بیست‌وششم اسفند، ۱۱ میلیارد و ۷۱ میلیون مترمکعب ثبت شده و نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش داشته است. در مدت زمان مشابه سال گذشته، میزان کل خروجی سدهای کشور ۱۰ میلیارد و ۹۱ میلیون متر مکعب بوده است.

میزان کل ورودی آب به سدهای کشور ۲۵ درصد کاهش یافته و در این بازه زمانی ۱۳ میلیارد و ۲۰ میلیون مترمکعب است؛ همچنین حجم کنونی آب موجود در مخازن ۲۳.۱۸ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به حجم ۲۵.۷۹ میلیارد متر مکعبی سال گذشته، ۱۰ درصد کاهش داشته است. با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدها ۶۰ میلیارد متر مکعب است، اکنون پُرشدگی سدها به ۴۷ درصد رسیده است.

بارش‌ها در ایران ۲۷ درصد کاهش یافت/کاهش ۲۵درصدی ورودی آب به سدهای کشور

کد خبر 737975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.