خواص روغن نارنگی برای ضدعفونی کردن + فواید لیمونن

روغن نارنگی جهت استفاده خوراکی و موضعی از خواص جالب توجهی برخوردار است و می‌توان از آن برای ضدعفونی کردن و پاک کردن سطوح و خوشبو کردن هوا نیز استفاده کرد و از فواید آن بهره‌مند شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به طور کلی روغن نارنگی منبعی از آنتی‌اکسیدان‌ها است و به اندازه ویتامین C مؤثر عمل می‌کند، همچنین یک درمان طبیعی برای بیماری‌های مرتبط با افزایش سن است و با علائم پیری روی پوست مبارزه می‌کند.

لیمونن جزو اصلی روغن نارنگی است که حدود ۷۵ درصد از ترکیب شیمیایی آن را تشکیل می‌دهد و فواید بسیاری برای سلامتی دارد، از این‌رو روغن نارنگی به دلیل میزان لیمونن بالایی که دارد در جلوگیری از رشد سرطان بسیار مؤثر بوده و از اثر ضد تکثیر سلولی و ضد توموری برخوردار است.

روغن نارنگی از خاصیت ضد قارچ قوی نیز برخوردار است و می‌تواند باکتری‌های عفونی و بیماری‌زا را کاهش دهد، همچنین روغن نارنگی به مدت ۱۵ روز در یخچال از رشد باکتری جلوگیری می‌کند و می‌تواند یک نگهدارنده طبیعی در برابر عوامل بیماری‌زا، باکتری‌ها و قارچ‌ها باشد.

الإمارات نیوز | له أهمیة خاصة عند الرجال..فوائد مذهلة ل زیت البرتقال

خواص روغن نارنگی

استشمام روغن نارنگی برای کاهش اختلالات خفیف خواب، اضطراب، استرس بسیار مفید است و می‌تواند به درمان وسواس فکری و نشخوار ذهنی کمک کند، رایحه روغن نارنگی برای کودکان نیز بسیار مفید است و می‌تواند آرامشی برای کودکان ناآرام و خواب مطلوبی برای درمان بی‌خوابی آن‌ها ایجاد کند؛ از این روغن به دلیل اثر ضدمیکروبی می‌توان برای ضدعفونی کردن نیز استفاده کرد، استشمام این روغن مجاری تنفسی را نیز ضدعفونی می‌کند.

مصرف روغن و اسانس خوراکی نارنگی برای خوردن جهت رفع یبوست و درمان گرفتگی معده مؤثر است و به بهبود عملکرد روده کمک می‌کند.

استفاده از روغن نارنگی به صورت موضعی (روی پوست) موجب بهبود عملکرد گردش خون می‌شود، همچنین می‌توان از آن به عنوان لوسیون به‌ویژه برای رفع حساسیت‌های پوستی و درمان جوش صورت و سایر نقاط بدن استفاده کرد و از خواص تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش آن بهره‌مند شد، لازم به ذکر است که روغن نارنگی لکه‌های ناشی از زخم و جوش را از بین می‌برد.

استفاده از روغن نارنگی به صورت موضعی (روی پوست) می‌تواند علائم کشش بارداری را که نتیجه طبیعی کشش پوست بدن است، کاهش دهد و از احتباس آب در بدن به‌ویژه در دوران بارداری جلوگیری کند، همچنین این روغن برای رفع سلولیت یا همان حفره‌های پنیری روی پوست مؤثر است.

النیل – قناة مصر الإخباریة | فوائد زیت الیوسفی فی الحفاظ علی صحة الشعر

طریقه مصرف روغن نارنگی

جهت استفاده خوراکی می‌توان دو تا سه قطره از روغن و اسانس خوراکی نارنگی را به کیک و یک تا دو قطره از آن را به نوشیدنی اضافه کرد.

جهت استفاده موضعی می‌توان هم در وان حمام ریخت و هم به صورت موضعی روی پوست ماساژ داد.

جهت ضدعفونی کردن و پاک کردن سطوح (پاک‌کننده خانگی چندمنظوره) می‌توان از روغن نارنگی که سرشار از لیمونن است به عنوان یک پاک‌کننده مؤثر استفاده کرد، به این صورت که دو فنجان سرکه سفید، دو فنجان آب و ۳۰ قطره روغن نارنگی را در یک بطری اسپری بزرگ بریزید تا یک اسپری پاک‌کننده چندمنظوره درست شود که با آن می‌توانید سطوح معمولی خانه را تمیز کنید و از رایحه باطراوت آن لذت ببرید.

جهت استشمام و خوشبو کردن هوا می‌توان از آن استفاده کرد، به این صورت که یک یا دو قطره را کف دست خود بریزید، دستان خود را به هم بمالید و عمیق نفس بکشید یا با اسپری کردن آن (مخلوط یک فنجان آب و ۲۵ قطره روغن نارنگی) روی بالش و ملافه م از خواص آن بهره‌مند شوید.

Homemade Orange Oil Extract

عوارض و موانع مصرف روغن نارنگی

توجه داشته باشید که روغن و اسانس خوراکی نارنگی از ترکیبات غلیظی برخوردار بوده و ممکن است حتی مقادیر کم آن عوارض جانبی به همراه داشته باشد، بنابراین برای مصرف خوراکی آن باید با متخصص یا پزشک مشورت کنید.

در خصوص استفاده موضعی از روغن نارنگی نیز نباید به میزان زیاد از آن استفاده کرد و مصرف بیش از اندازه آن ممکن است موجب التهاب پوستی شود، همچنین از تماس این روغن با غشاهای مخاطی و چشم باید اجتناب شود، به یاد داشته باشید که تا ۱۲ ساعت پس از استفاده موضعی از روغن نارنگی از نور خورشید یا اشعه ماورای بنفش خودداری کنید، زیرا روغن نارنگی در برابر نور خورشید و اشعه ماورای بنفش موجب حساسیت پوستی می‌شود.

کد خبر 721657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.