پویش غربالگری دیابت و فشار خون فردا به پایان می‌رسد/ ارتقای سلامت خانواده با اجرای این طرح

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه پویش ملی سلامت از بیستم آبان تا پانزدهم دی‌ماه در سراسر کشور به اجرا گذاشته شد، گفت: اهداف اجرای پویش غربالگری فشار خون و دیابت، افزایش شناسایی افراد درگیر با این دو بیماری، ارتقای پوشش مراقبت و کنترل بیماران و افزایش آگاهی جامعه است.

علیرضا مهدوی هزاوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مهمترین عوارض فشارخون بالا اظهار کرد: سکته‌های قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیوی و اختلالات بینایی، از مهم‌ترین عوارض ابتلاء به فشار خون بالا است.

وی افزود: فشار خون بالا به‌عنوان یک بیماری خاموش است که تا ایجاد عوارض، علامتی ندارد و به طور معمول زمانی علامت دار می‌شود که روی ارگان‌های حیاتی تأثیر گذاشته است و علائم آسیب به این ارگان‌ها فرد را متوجه فشارخون بالا می‌کند.

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: اهداف اجرای پویش غربالگری فشار خون و دیابت، افزایش شناسایی افراد درگیر با این دو بیماری، ارتقای پوشش مراقبت و کنترل بیماران و افزایش آگاهی جامعه در راستای ارتقای سلامت خانواده است.

مهدوی تصریح کرد: فشار خون یکی از عوامل بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شود و بیماری‌های قلبی عروقی نیز بیشترین میزان مرگ‌ومیر مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر در جهان را به خود اختصاص می‌دهد، در کشور نیز بیماری‌های قلبی عروقی اولین عامل مرگ و دومین رتبه بار بیماری‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: «پویش ملی سلامت» از بیستم آبان تا پانزدهم دی‌ماه در سراسر کشور به اجرا گذاشته و تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری بیماری‌های غیرواگیر که در فاز اول بیماری‌های پر فشاری خون و دیابت مد نظر است، در مناطق روستایی و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر و ۹۳ شهر مجری برنامه سلامت خانواده، برای جمعیت ۱۸ سال و بالاتر انجام شد.

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: در سایر مناطق نیز با فراخوان افراد به پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت و راه‌اندازی تیم‌های سیار برای غربالگری در ادارات و سازمان‌ها و بخش خصوصی افزون بر استقرار ایستگاه‌های موقت ثابت یا سیار، غربالگری دیابت و پر فشاری خون انجام خواهد شد.

وی افزود: انجام آزمایش قند خون در آزمایشگاه یا توسط دستگاه‌های خود پایشی قند خون تنها در محل پایگاه یا مرکز خدمات جامع سلامت یا سایر واحدهای ارائه خدمات بهداشتی درمانی انجام می‌شود و انتظار می‌رود در بازه زمانی مشخص شده ٌ صددرصد جمعیت مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، ۹۳ شهر مجری برنامه سلامت خانواده و حداقل ۷۰ درصد جمعیت هدف در سایر مناطق غربالگری شوند.

کد خبر 717320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.