۴۰ درصد از افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود بی‌اطلاع هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در بررسی آماری بیش از ۳۰ درصد افراد مبتلا به دیابت و بیش از ۴۰ درصد مبتلا به فشارخون از بیماری خود اطلاعی ندارند، فشارخون بالا سبب بیماری‌های کلیوی، قلبی و سکته‌های مغزی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سعید جاودان‌سیرت امروز _جمعه، یکم دی_ در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر یاسوج اظهار کرد: پویش ملی سلامت «غربالگری دیابت و فشارخون بالا» از بیستم آبان تا هجدهم دی به‌صورت رایگان در سطح کشور در حال اجرا است و هدف از اجرای آن تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها و اطلاع به مردم در خصوص مشکلات آن است و افراد بالای ۱۸ سال و زنان در هر سنی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی افزود: بیشترین مرگ‌ومیر مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر در سطح دنیا به علت ابتلاء به دیابت و فشارخون است و هرساله بیش از ۲۰ میلیون نفر در سطح دنیا فوت می‌شوند و این موضوع به علت عدم اطلاع از فشارخون و دیابت و عدم مراقبت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: ارتقای آگاهی مردم استان و اهمیت مراقبت از خودشان از فاکتورهای مهم است و این پارامترها باید بررسی شود، از طرفی در بررسی آماری بیش از ۳۰ درصد افراد مبتلا به دیابت و بیش از ۴۰ درصد مبتلا به فشارخون از بیماری خود اطلاعی ندارند، فشارخون بالا سبب بیماری‌های کلیوی، قلبی و سکته‌های مغزی می‌شود.

جاودان‌سیرت با بیان اینکه همه افراد بالای ۱۸ سال و زنان در هر سنی به پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند، تصریح کرد: طرح سلامت خانواده در حال اجرا است و بیماری‌های مختلف را در پرونده الکترونیک ثبت و میزان خطر افراد در حوزه فشارخون ثبت و سبب پیگیری مطلوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: دیابت سبب مشکلات مختلفی می‌شود که می‌توان به شیوع کبد چرب اشاره کرد و از طرفی حد طبیعی فشارخون زیر ۱۴۰ است و با مراجعه به پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت فشارخون و دیابت چک و در صورت ابتلاء مورد رسیدگی و مراقبت قرار می‌گیرند.

وی افزود: اکنون بیش از ۶۰ درصد مراجعه حضوری داشتند که سبب تشخیص به‌موقع شده و انتظار داریم مابقی افراد به این مراکز برای ارزیابی مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: حدود نیمی از جمعیت جهان درخطر ابتلاء به دیابت است و نیاز به پیشگیری و اطلاع از عوامل سبب‌ساز دیابت و فشارخون هستیم، زیرا این بیماری سبب مشکلاتی در قلب، کلیه و سبب دیر مداوا شدن زخم‌های فرد مبتلا می‌شود و اگر مراقبت نشود کبد و کلیه از بین می‌رود.

وی گفت: اگر سابقه وراثتی دیابت و قند خون داریم باید مراقب دیابت باشیم، جمعیت زیادی در استان دارای فشارخون بالا هستند و عوارض آن مشاهده می‌شود.

جاودان‌سیرت تصریح کرد: با کاهش وزن، رژیم غذایی مناسب، استفاده از سبزیجات، کاهش مصرف نمک، شیرینی و کربوهیدرات و ورزش به مدت ۳۰ دقیقه در هفته می‌توانیم به سمت کنترل دیابت در جامعه و سلامتی جامعه حرکت کرد.

کد خبر 713828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.